Pedofiler!

http://aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1037728,00.html

Jag hade en pedofil som lärare i min skola när jag gick i lågstadiet. Han hade blivit dömd många, många år tidigare. Sedan jobbade han med barn. Han var en väldigt snäll lärare, dessutom väldigt duktig. Hans lektioner var några av de bästa någonsin.

En dag kom det ut på skolan att han hade varit dömd för pedofili tidigare, jag tror inte att det var sexuellt övergrepp, utan snarare handlade det om pornografi. Men jag är inte helt säker.

I vilket fall så blev det ett jäkla liv i skolan. Polisen kom dit och allt möjligt, skolan stängdes ner några dagar och så vidare, sedan jobbade han inte kvar där. Han hade inte gjort något, det var bara någon som luskat ut detta faktum.

Jag anser inte att man ska vara dömd resten av livet för att man begått ett brott. Elektronisk fotbojja för folk som utfört sexuella övergrepp och andra våldshandlingar (så jag faktiskt inte kan se vad som är värre med ett sexuellt övergrepp än ett annat våldsbrott förutom vår kulturs syn på det hela som härstammar från kristendomen) ser jag som fullt acceptabelt, kemisk kastrering ser jag också som ett alternativ (kemisk kastrering är inte permanent).

Jag kan även se anledningen till varför man skulle vilja ha koll på deras dator, då konsumerandet av barnpornografi stödjer en bransch där det förekommer övergrepp och utnyttjande.

Men att sätta upp skyltar, ha speciella registreringsskyltar på bilar och så vidare, det ser jag som sjukt. I det läget handlar det inte längre om att skydda resten av samhället, utan då handlar det bara om att straffa en individ för resten av livet för ett brott de redan, officiellt sett, ska ha suttit av. Hur tänker man sig att dessa individer ska kunna ta sig tillbaks till samhället och leva ett relativt, om inte fullt, normalt liv om man väljer att behandla dem som monster? Är inte det väldigt destruktivt, uppmuntrar inte det dem till att bete sig än värre, då inget de gör någonsin ändå i vilket fall kommer att spela någon roll när de blir tvingade till dessa skyltar och så vidare?

Och varför är ett sexuellt övergrepp värre än mord?

Kommentarer
Postat av: UmmaGumma

Jag säger som min kära plastmamma sa en gång i tiden: Dom borde få den grillad i en stekpanna, avhuggen och i med den i ett korvbröd för att sedan tvångsmatas med den. Helst med lite ketchup.

Postat av: Hanna Fridén

UmmaGumma: Det här låter nog konstigt, men jag blev väldigt hungrig nu.

Nathalie: Jag vet inte vård fungerar, det sägs ju vara en läggning, men jag tror nog att det räcker med att hålla dem borta från yrken med barn för att minimera risken för barnen.

Jojo: Ja, alltså, jag tycker inte heller att dömda pedofiler ska arbeta med barn, då man vill bespara barnen den risken. Men jag gillar inte skyltarna utanför husen eller de speciella registreringsskyltarna. Att skydda är bra, men det andra kan jag inte riktigt hålla med om! Kort ovh gott så håller jag väl med dig :)

2007-04-10 @ 20:16:43
Postat av: Lina

Så sant så sant. Nog för att det är ett hemskt brott, men tabu-läggningen av att tala om pedofili, och framför allt den utfrysning som då sker i samhället, resulterar i att människor med det psyskiska problemet inte Vågar söka hjälp innan det är försent. Det är ett stort problem.

Ha det fint!

2007-04-10 @ 20:38:56
URL: http://www.acupoftea.blogg.se
Postat av: tistel

väldigt tänkvärt inlägg. på ett sätt känner jag att pedofiler som våldfört sig på barn ska få all skit de förtjänar. detsamma gäller allt våld mot barn. en vuxen människa som blir attackerad har åtminstone en liten möjlighet att undkomma, men ett barn är helt chanslös. därför har jag grymt svårt att vara förlåtande och se det som en sjukdom, att de kan få vård och hjälp.

men ja, att straffa individen med speciella registreringsskyltar och liknande, det gör förmodligen ingen nytta. det får bara människor att sky personen, vilket förmodligen kommer få personen att hata samhället, och det i sin tur kommer knappast få honom att vilja bättra sig.

ursäkta svamligheten.

och grattis till fatale.se! det kommer bli succé.

2007-04-10 @ 20:39:37
URL: http://tistel.blogsome.com
Postat av: Lisa

Sexuellt övergrepp är värre än mord på det sättet att offret får lida av minnena från det i resten av sitt liv, medans mordoffer bara pang bom dör och behöver sedan inte bry sig så mycket.

2007-04-10 @ 20:39:47
URL: http://www.entilljavlamodeblogg.blogg.se
Postat av: Maura

håller med dig om det inte fyller något syfte att brännmärka brottslingar för livet.
Vad gäller synen på sexuella övergrepp tycker jag det är värre än våldsbrott eftersom sex är något de flesta har regelbundet, medan att bli slagen generellt inte är något man frivilligt ägnar sig åt. Alltså, ett sexövergrepp påverkar ofta en stor och viktig del av livet för all framtid. Jag tycker inte att misshandel gör det på samma sätt, även om det säkert också är traumatiskt.
Lite svårare däremot att jämföra det med mord, eller t ex invaliditet till följd av misshandel... Även om mord instinktivt känns mycket värre så kanske det inte är det om man jämför med systematiskt sexuellt utnyttjande av ett barn som står i beroendeställning till förövaren, som resulterar i att offrets vuxna liv är fullt av självförakt och önskan att man aldrig levt. Vilket tycker du är värst?

2007-04-10 @ 20:50:18
Postat av: tistel

väldigt tänkvärt inlägg. på ett sätt känner jag att pedofiler som våldfört sig på barn ska få all skit de förtjänar. detsamma gäller allt våld mot barn. en vuxen människa som blir attackerad har åtminstone en liten möjlighet att undkomma, men ett barn är helt chanslös. därför har jag grymt svårt att vara förlåtande och se det som en sjukdom, att de kan få vård och hjälp.

men ja, att straffa individen med speciella registreringsskyltar och liknande, det gör ingen nytta. det får bara människor att sky personen, vilket förmodligen kommer få personen att hata samhället, och det i sin tur kommer knappast få honom att vilja bättra sig.

ursäkta svamligheten. och har du sett filmen "the woodsman" om en dömd pedofils väg tillbaka till samhället? annars rekomenderas den.

och grattis till fatale.se! det kommer bli succé.

2007-04-10 @ 20:50:54
URL: http://tistel.blogsome.com
Postat av: Lisa

Sexuellt övergrepp är värre än mord på det sättet att offret får lida av minnena från det i resten av sitt liv, medans mordoffer bara pang bom dör och behöver sedan inte bry sig så mycket.

2007-04-10 @ 20:54:37
URL: http://www.entilljavlamodeblogg.blogg.se
Postat av: julia

sexuella övergrepp är ej värre än mord. Hålla, för grov våltäckt får de ju bara ca 2 år! Det är ju sjukt att det är brottslingarna man ska tycka synd om "åh, det var inte vara för långa straff de stackars peofilerna(ett ex.) kanske får ett sammanbrott". Är det inte offrena som man ska tycka synd om?
Dom kommer att ha det inom sig hela livet. Har du inte läst "kort kjol"?
& när det gäller pornografi är det ju ett jävligt äckligt brott där barn är inblandeade. Det är så otroligt hemskt med barnprostitution!
håller med Umma-gumma!

2007-04-10 @ 21:55:28
Postat av: kakan

För mig är sexuellt övergrepp värre än mord, jag skulle häldre blir dödad än våldtagen. Även om det är vår kultur som skapar att våltäckt är så oerhört tabubelagt, så handlar tex. en misshandel om att man gör något jobbit till någon, man tex. slår den, men en våldteckt handlar om att ta något som ska vara underbart och lustfyllt och tvinnga sig till detta och örstöra detta. Det handlar även om att vi lever i ett patriarkat och det blir dte ultimata sättet för en man att straffa en kvinna eller någon man anser vara en lägre stående man.

2007-04-10 @ 22:42:41
Postat av: Dita

Ju mer jag tänker på det, desto bättre tycker jag trots allt att ideén med skyltarna är, om man nu lever i ett samhälle där myndigheterna misslyckas med att skapa en trygg atmosfär, så skulle iaf jag känna mig lite tryggare av att veta vilka som är dömda brottslingar. Jag tror inte alls det handlar om att straffa en individ för resten av livet, jag tror mer det handlar om att myndigheter tar den enklaste och mest ekonomiska vägen, genom att låta individer själva ansvara för sin egen säkerhet. Vilket i sig är skrämmande.

2007-04-10 @ 23:09:46
URL: http://dita.blogg.se
Postat av: charlie

vet du om att en pedofil är sjuk, riktigt psykiskt sjuk? jag kan absolut tänka mig att din lärare va den bästa på hela skolan, att hans lektioner var dom bästa etc etc. finns ju en ganska så logisk förklaring. det var nog inte direkt bara för att han tyckte om att undervisa.. men en pedofil ska absolut inte jobba med barn, och dom ska absolut vara dömda resten av livet! du ska veta att många många många pedofiler blir aldrig friska. väldigt få procent som blir det tyvärr. alltså jag blir så jävla förbannad när jag läser sånt som du har skrivit, för det visar att du inte har någon som helst koll om vad du skriver om. när man bloggar om såna här viktiga saker så ska du nog kolla upp lite fakta innan du skriver såna här saker.
precis som din lärare fanns det en "dömd för länge sedan" för pedofili på min lillebrors skola, och han va sååå underbar, sååå bra, såååå rolig. men efter några månader börjar jag märka att man älskade lillebror, 8 år gammal började bete sig väldigt konstigt. vi kunde inte förstå varför, men 1 år efter berättade han varför. hans äckliga jävla lärare hade vart på min lillebror. i över 1 år!! och vet du vad jag kände då, jo att jag ville döda den vidriga mannen. så ja, sexuellt övergrepp är så jävla mycket värre än mord, och det skulle du nog också tycka om nån riktigt nära dig hade utsatts för det.

2007-04-11 @ 07:28:48
Postat av: mia dh

Tungt ämne och svårt att på ett konstrukivt och logiskt vis diskutera speciellt om man har små barn hemma som man vill skydda från allt ont... Att ens barn skulle utsättas för sexuella övergrepp eller bli bragd om livet är troligtvis det värsta som skulle kunna hända... Stämpling är i sig inte av godo men idag finns inga vad jag vet säkra och väl fungerande behandlings/rehabiliteringprogram för pedofiler. Hur ska man förhindra att en tidigare dömd pedofil begår brott igen och varför skall det ske på barnens bekostnad?
Ha det gott idag...

2007-04-11 @ 08:11:32
URL: http://desperatahemmafrun.blogg.se
Postat av: uääää

visst, en läggning är det ju - men en SJUK läggning.

jag är heterosexuell, men jag går inte runt och våldtar och taffsar på män. om man är en vuxen man med läggningen Pedofil, ja, synd för dig.. det är bara att runka resten av livet och hålla dig borta från de små liven. Man är en sjuk sjuk vidrig äcklig människa om man går och blir lärare och tar för sig av små oskyldiga barn. UPP MED SKYLTAR. en man som någonsin varit kapabel till att göra något sånt är ett SVIN. jag skiter i hans läggning.

en till sak.. jo, man tar ju ifrån den före detta pedofilen hans liv genom att sätta upp skyltar - men vafan gjorde han mot barnet/barnen då? något säger mig att dessa barn inte kan leva ett normalt liv dom heller, och har pedofilen att tacka för det..

2007-04-11 @ 10:47:17
Postat av: Mic

Därför att du när du förgriper dig på någon, tar ifrån den personen en central del av sitt jag, sin trygghet och sin tillit som aldrig går att få igen. Detta korrelerar till människor i allmänhet, men till barn i synnerhet, då dessa ännu inte har utarbetat metoder för att återhämta sig. Pedofili och sexuella våldsbrott är därför i princip alltid värre än mord. Återfallsbrottslingar borde märkas, övriga dömas till kemisk kastrering livet ut. I och med sitt handlande har gärningsmannen försakat sin mänskliga rättighet till fri sexualitet och lust.

2007-04-11 @ 10:50:20
Postat av: Anna

Lisa
"Sexuellt övergrepp är värre än mord på det sättet att offret får lida av minnena från det i resten av sitt liv, medans mordoffer bara pang bom dör och behöver sedan inte bry sig så mycket."

Jag vill knappast påstå att något av detta skulle vara värre än det andra, men man tar ändå ifrån en annan människas liv helt och hållet, och det är ju inte bara den personen som lider, det är så många andra runt omkring.
Gällande våldtäkter kan man oftast samarbeta så att en människa kan få ett någorlunda drägligt liv, oftast iaf, men man kan ALDRIG återuppväcka någon från det döda.

2007-04-11 @ 11:30:36
URL: http://luckycherry.blogg.se/
Postat av: Hanna Fridén

charlie: Men förihelvete, jag har inte sagt att pedofiler ska arbeta med barn, jag har sagt att jag inte tycker att man ska postera ut skyltar och så vidare. Jag blir ganska upprörd för att du kommer med sådanna påhopp mot mig. Sansa dig lite. Jag förstår självfallet att det där var skitjobbigt, men det är ingen anledning till att hoppa på mig. Säg en enda plats i inlägget där jag sagt att pedofiler bör få arbeta med barn! EN PLATS!

2007-04-11 @ 11:39:10
Postat av: Emmy

Jag tror att en av anledningarna till att det känns mer accepterat att döma pedofiler "for life" (typ som i USA där man måste registrera sig som sex offender och meddela detta till sina grannar när man flyttar) är för att sexbrottslingar anses vara sjuka, inte obotligt kanske - men ändå sjuka. Att ha ihjäl någon i vredesmod är fullt möjligt, och kan således vara en engångsföreteelse. Att förgripa sig på ett barn däremot är ingenting som bara händer, utan är väl nästan alltid en del av ett större beteendemönster. Likaså våldtäktsmän. På grund av detta kan man aldrig sitta av sitt straff och sedan vara tillbaka på ruta 1.

2007-04-11 @ 16:03:00
Postat av: LaLa

Hej Hanna.
Jag måste först säga att jag diggar din blogg för det gör jag.
Men sen vill jag kommentera lite om detta med pedofiler på arbetsplatser osv.
Det finns tre typer av pedofiler.
Den pedofilen som var din lärare var nog typ tre.
Typerna ser ut såhär:
1. Pedofiler som drivs av sadistiska tankar och brist på empatikänslor.
De känner alltså att de inte gjort något fel.
2. Pedofiler som anser att de ?älskar med ett barn?.
De är farliga men de förstår inte att det de gör är fel.
3. Pedofiler som anser att sex med barn är deras läggning.
De vet vad de gör är fel. De vet att de är en fara för barn.
Men de flesta utav dom kan behärska sig och går i terapi.
Jag tror att de som ser sexuella övergrepp som värre än mord,
Syftar nog i den utsträckningen att man anser att gärningen
mot ett barn är värre än mord mot en vuxen då ett barn
inte kan försvara sig mot en vuxen mentalt och fysiskt.
Jag anser inte heller att pedofiler ska få sina gärningar brännmärkta i pannan
så att säga. Men jag kan tycka att det är att utmana ödet att placera
en sådan person som lärare i skolan? ? Eller vad tycker du?
Det är även en föräldrafråga. Skulle man som förälder känna sig säker
med sitt barn i skolan om man vet att läraren är dömd pedofil
och dömd för att ha konsumerat barnpornografi?
Jag vet att vi som utsatts för sexuella övergrepp, ?stray kids? som vi kallas
tycker nog olika när det kommer till vad det är för person.
Vad det är för typ av pedofil.
Det är en person till personfråga ? som med mycket annat.
Nu har jag nog sagt allt som jag ville säga.
Förresten! Fatele sidan var ju jätte fin!
/LaLa

2007-04-11 @ 17:49:51
Postat av: Sofia

Helt rätt Hanna, det ÄR sjukt! Jag blev så upprörd när jag läste den artikeln men tyvärr är det många människor som dömer en person om och om igen.

2007-04-11 @ 18:12:09
URL: http://newdress.blogg.se
Postat av: idag är jag anonym

jag blev sjukt glad över att läsa det här inlägget du skrivit. för väldigt få tycker så och man får alltid försvara sig nåt enormt när man väl gör det. =/

jag tycker också att det är fel att dom ska jobba med barb men man kan ju döma dom resten av livet, de avtjänar ju sina straff och de får hjälp och behandling och har lika rätt som alla andra kriminella att få en till chans i samhället. dessutom är det ju samma bakomliggande ångest som driver en pedofil som en mördare. (om det inte gäller pedofiler men en sexuell böjelse förståss och en mördare som njuter av mordet). >___<

folk borde tänka efter mer, speciellt med tanke på att de här pedofilerna inte är monster, det är pappor, och sönder och börder och chefer. helt vanliga människor och när man dömer en pedofil för livet så dömer man även en familj som inte vågar stanna hos sin pappa av skam.


USCH!

(sen vill jag bara tillägga till 'LaLa' att du har helt fel om de olika typerna av peodfiler. för enligt de kriminella bedömningarna finns det två. dom som drivs av ångest (dvs att de kanske till och med förtränger händelserna så mycket att det inte finns något att ångra) och dom som drivs av en sexuell böjelse. och det är en jävlig skillnad.)

2007-04-11 @ 18:49:16
Postat av: idag är jag anonym

(hela mitt inlägg kom inte med D:)

folk borde tänka efter mer, speciellt med tanke på att de här pedofilerna inte är monster, det är pappor, och sönder och börder och chefer. helt vanliga människor och när man dömer en pedofil för livet så dömer man även en familj som inte vågar stanna hos sin pappa av skam.


USCH!

(sen vill jag bara tillägga till 'LaLa' att du har helt fel om de olika typerna av peodfiler. för enligt de kriminella bedömningarna finns det två. dom som drivs av ångest (dvs att de kanske till och med förtränger händelserna så mycket att det inte finns något att ångra) och dom som drivs av en sexuell böjelse. och det är en jävlig skillnad.)

2007-04-11 @ 18:50:14
Postat av: Stray Kids LaLa


Vad ska man göra då?
Förns våra politiker tar det steget och säger att de ska genomgå lobotomi.

Nej det finns tre.
Men ja. De som drivs av ångest är den första typen. De som drivs av böjelsen är den tredje.
Sen vet man faktiskt inte helt klart om det är en böjning eller en störning.
Jag skriver inte efter den kriminella bedömningen utan efter kunskap inom den psykologiska bedömningen som görs inom terapi.
Men ja. Jag har hört det du sagt. Men tror mer på detta. Tror inte att man kan definiera dom så vagt.

Sen vet man inte heller om de grundar sig i tex. personlighets störning eller av illvilja.
Enligt Johnny Gosh Foundation är det illvilja medan FN menar att 2 inte räcker till för att benämna och sortera in de som är pedofiler.

Vad man kort sagt kan säga dock om det du säger att det finns två olika sorter, och jag som säger att det finns tre. Är att man från börjar trodde att deprimerade människor var ledsna. Nu finns det många olika diagnoser på depression.

Sen vill jag tilläga att jag tycker att du skrev detta så väldigt bra:
"folk borde tänka efter mer, speciellt med tanke på att de här pedofilerna inte är monster, det är pappor, och sönder och börder och chefer."

Dock är det olika när man ser ur olika perspektiv.
Vissa ser dom som monster, vissa som snedvridna människor. Man kan inte dra alla över ett streck, precis som man inte kan säga att de flesta drivs av en sak.

2007-04-11 @ 19:11:06
Postat av: Anonym

Usch. Att ha sex med ett barn. Det är så äckligt att jag mår illa. Visst ska de gå etablera sig i arbetslivet MEN FAN I HELVETE SKA EN FD PEDOFIL ALDRIG UNDER NÅGRA OMSTÄNDIGHETER FÅ BLI LÄRARE ELLER NÅGOT LIKNANDE YRKE DÄR BARN ÄR INVOLVERADE.

2007-04-11 @ 20:10:37
Postat av: EbbaWS

Ursäkta, har någon här varit död? Om ni inte har varit det, hur kan ni isåfall jämföra mord med andra brott?

2007-04-12 @ 17:19:54
Postat av: Fredrik Lindholm

Intressant är att folk inte på långa vägar kan bli lika upprörda av ekonomisk brottslighet. Det är fullt möjligt att åsamka hundratusentals människor, om inte miljontals, oerhörd skada utan att ens ha sett dom i levande livet.

2007-04-22 @ 02:19:14
URL: http://ironthorn.blogspot.com
Postat av: Sanna

jag har precis fått veta att min dotter blivit utsatt för sexuella övergrepp - ni vill inte veta vad jag just nu vill göra med äcklet!!

2007-09-27 @ 10:42:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback