Jinges webb och hatblogg

Jinge är en person jag stör mig på. Jag stör mig på att hans blogg är full av ogrundade, hetsiga påhopp. Att han drar folk över en kam. Jag finner det närmast rasistiskt, sättet han beter sig. Där samlas andra som vill spy galla över folk också.

Så jag gav honom lite kritik. Den raderade han. Han raderar i princip all kritik han får. Om det vore personliga påhopp så kan jag förstå det, finns ingen anledning till att låta sånt skräpa. Nej, han raderar seriös kritik i seriösa debatter och låter därefter hans läsare gå på med personliga påhopp på de som kritiserar honom.

Han säger sig vara mediakritisk och så vidare, men om han inte själv kan ta seriös kritik utan påhopp. Ja, då är det ganska enkelt att se att han själv är än värre än kvällstidningarna han är så emot. Personliga påhopp är, som sagt, en helt annan sak, men det är inte det som det handlar om.

Notera förövrigt hur han först hävdar att han ska ändra om det visar sig vara falskt, men hur han sedan ändrar sig och blir arg när det visar sig att han hade fel. Då är det inte hans fel. Inte hans ansvar. Inte hans problem. Som han uttrycker sig.

Efter att ni läst det här så föreslår jag att ni går till Jinges blogg och lämnar lite kritik.

Jag:

"Hej!

Om du vore seriös så borde du kanske ha uppmärksammat, och ändrat, när det uppdagades att citatet på Katrin Schulman (se, de fick inte ens hennes namn rätt) är fullkomligt fiktivt. Det har enbart skrivits för att locka läsare och klanka ner på Stureplan.se


Var nu seriös och ändra."

Jinge:

"Hanna!

Jag citerar Dagens Nyheter..

Ljuger DN på nyhetsplats så ändrar jag inte om de så skriver att de ljög. Men jag berättar givetvis VAD de skriver då.."

Jag:

"Jinge! DN har plockat bort citatet på grund av att det uppdagades att det var fiktivt, gå in och kolla själv! Så, då borde du ändra, med andra ord?"

Jinge:

"Va? Varför det? Det här är ingen tidning och jag har citerat DN korrekt. Att DN får kalla fötter har ingenting med mig att göra. Dessutom har människan sagt exakt på det sättet, hon protesterade för att hon inte visste att det var en intervju?

DET är absolut INTE mitt problem?"

Jag (Det raderade):

"Jinge, jag förstår inte ditt resonemang. Du skriver i versaler att det inte är ditt problem.
I fetstil skriver du att det inte har med dig att göra.


Men Jinge, det är du som framstår som en oseriös svartmålare när du vägrar att ändra ett felaktigt citat. Du ger intrycket av att enbart vilja skildra hat och avsky istället för verkligheten, och det borde kanske, om något, vara just ditt problem och ingen annans? Vems problem hävdar du snarare att det skulle vara?


Och att det inte skulle ha med dig att göra. Jinge, det är din blogg det står i, alltså borde det,
i allra högsta grad, ha lika mycket med dig att göra som allt annat du skriver i din blogg.

Eller, inget i din blogg har kanske med dig att göra? Du står inte för något av det?"


Mitt nya (Som förmodligen inte kommer att godkännas, då han blockerat mitt IP-nummer nu så att han inte behöver riskera mer kritik!):

"Jinge, jag har självfallet sparat och skärmdumpat meddelandet jag skrev till dig som du raderade. Precis som du gör med all annan saklig kritik.

Och den där som skriver om att jag skulle vilja komma in lättare. Men skärp dig, jag jobbar på Stureplan, det gör däremot inte Schulmans.

Förövrigt så bor jag på Söder, hänger med söderfolk och mina gamla punkarpolare och är med i politiska projekt angående riktig och seriös mediakritik. Inte censurkritik som Jinges. Jinges censurstil är värre än kvällstidningarnas. Om Jinge skulle haft en stor blogg så skulle de kritisera hans extremt strama människosyn, hans skeva sätt att vinkla och hans sätt att dra andra över en kam. Tyvär.

Hoppas att du inte är vänster, för då är du en av de som förstör för oss andra som är det, med det där illvilliga hatet (som de som kallar sig feminister men skriker att alla män är djur, de förstör för oss seriösa feminister) och jag hoppas verkligen inte att någon luras till att tro annorlunda om dig.

Sedan kan man kanske ifrågasätta varför du blir så arg av lite kritik? kanske inte rätt att ha en blogg då, i så fall?

För nu får du en uthängning i min, mycket större blogg istället. Försök radera det, Jinge!"

Sådärja.
Gå nu in och lämna lite kritik som han tillåter på sin blogg.
Det vill säga: Personliga påhopp, för det godkänner han gärna, så länge det inte riktas mot honom, förstås. Glömde det där.




Kommentarer
Postat av: Daniel R.

Jag har aldrig gillat Jinge, som du säger är hela hans blogg fylld av hatpropaganda. När den inte är det handlar den bara om att han tar en artikel och omformulerar den en smula.
Hans blogg är en av de få jag aldrig någonsin klickar på när bloggar blir länkande från tidningsartiklarna. Man vet vad man får, en hattext eller en dålig omskrivning av samma sak.

2007-08-12 @ 23:07:16
Postat av: Sanna Berg

Håller med! Och sedan hur han spör skit över alla som går ut på Stureplan? Jag går inte ut på Stureplan så mycket själv, det är helt enkelt för dyrt för mig som pluggar till sjuksköterska och har en son på 1 år. Men när jag väl går ditt är det väl klart som korvspad att människorna där är precis som alla andra! Mer ordningssamma faktiskt, har aldrig någonsin varit med om att någon blivit för full och taffsat och hållit på där, de verkar mer måna om att sina gäster ska trivas och att folk ska visa varandra respekt.
Den här utbredda backslick och "bimbokulturen" däremot, den finns väl bara på några få ställen? Men att kalla folk för taskiga saker bara för att de är blonda, har en viss klädstil och så vidare är väl inte så sympatiskt det heller... Löjligt, faktiskt.

2007-08-12 @ 23:22:46
Postat av: ja faktiskt

...så håller jag med dig

2007-08-12 @ 23:39:22
Postat av: Stina

Önskar att jag aldrig sett den där bloggen! Sitter bara och blir irriterad över alla missuppfattningar och galenskaper människan bloggar om. Påfrestande.

Postat av: mL

Tjena punkarn, vilka politiska projekt angående riktig och seriös mediakritik är du med i ?

2007-08-13 @ 01:29:57
Postat av: Sanya W. Syd

mL: Hanna har varit med i SMAL (googla googla!) som även sändes på TV, har varit stödperson åt flickor med anorexi och bulimi, pratar regelbundet här om fel i samhället, så vitt jag vet håller hon just nu på att sammanställa en stödgrupp för tjejer så att de ska kunna stå upp för sig själva och polisanmäla taffsare, har jobbat med autistiska barn och var nu nyligen med i en debattartikel i Veckorevyn där hon pratar mot retusch och dåliga ideal i samhället. Tror hon pratar mot en chefredaktör på Macho, men kommer inte ihåg säkert...
Men om du bara kollar under hennes kategori "politik och feminism" så ser du ju själv, om du orkar, fast det låter ju som att du bara vill vara taskig mot henne.
Annars har jag sett Hanna gå in i slagsmål och ta stryk för att skydda andra, och vad gör du, vad gör Jinge? Ni sitter och kallar henne för golddigger, brat, bimbo och så vidare bara för att Jinge är en gammal bitter skitstövel som inte kan ta lite vanlig kritik.
Och ni är knappast bättre själva. Gå ut och gör något för världen istället.

2007-08-13 @ 03:00:56
Postat av: Anonym

jinge är en intressant bloggare, och jag tycker inte riktigt du gav honom kritik, utan snarare "nu ska du göra så här"! det ska man inte behöva ta

2007-08-13 @ 07:53:14
Postat av: Ellen

Det är roligt att han inte tror att du kan komma med synpunkter för att du reagerar.
Nej, naturligtvis reageerar du bara för att du är en "stureplansbimbo".
Känns lite omoget.

2007-08-13 @ 08:01:18
Postat av: Hanna Fridén

Anonym: Men ska folk behöva ta att han han uttrycker hatpropaganda? På vilket vis är det okej att ta en bild på en massa tjejer från Stureplan.se och skriva om att de är smaklösa bimbos? Det är förtal, förövrigt, förutom det faktum att han stulit bildmaterial. Om han däremot gick in och kritiserade fenomenet seriöst så skulle det vara en annan fråga. Om Jinge skrev att han intryck av Stureplan var att det var en värld full av idealtryck, press och så vidare och utvecklade det hela så skulle det vara en annan femma.
Och ja, jag uppmanade honom till att ändra för att han skrev felaktig fakta i hans blogg, precis som att folk uppmanar mig till att ändra när jag gör det (och det händer alla att man skriver fel ibland, men de allra flesta korrigerar det, men inte Jinge, för han blir arg och väljer att ha kvar den felaktiga faktan) och det är oansvarigt av honom att inte ändra det.
Speciellt med tanke på den unga åldern hos hans läsare. Om han ska framställa sig själv som en mediakritisk blogg bör han ta ett visst politiskt ansvar.
Om inte ger han inte ett seriöst intryck. Men det är självfallet upp till honom själv om han vill det eller inte. Vad Jinge däremot gör som är fel och elakt är att ta bort mitt inlägg som inte bröt mot reglerna samtidigt som han förtalar mig, uppmuntrar andra till att göra det och tar bort chansen för mig att försvara mig.
Och det är däremot allvarligare, för vilken typ av karaktär uppmuntrar egentligen mobbning?

2007-08-13 @ 11:06:51
URL: http://frankincense.blogg.se/
Postat av: Hanna Fridén

Ellen: Ja, hemskt omoget. Men det kanske är tryggt för honom att sitta och sopy galla så att han ska få känna sig mindre förnedrad och tryggt veta att han kan ta bort alla negativa kommentarer? Han är modig, den där Jinge.

2007-08-13 @ 11:11:53
URL: http://frankincense.blogg.se/
Postat av: Marina

Jag tycker att du cyklar lite nu Hanna! Jinge kan man säga mycket om, men han är ÄRLIG. Dessutom har han fler besökare än din blogg så tjafsar du med honom så ser du inte skogen för alla träd. Eller har en nagel i ögat eller vad det heter?

2007-08-13 @ 14:07:01
Postat av: jea

orka bry sig om någon felciterar någon på en blogg? orka föra väsen och skapa drama av en sån sak? då har man kanske inte så mkt för sig.
har ingen aning om vem denne "Jinge" är, och har inget intresse av att ta reda på det heller.

2007-08-13 @ 14:53:02
Postat av: jea

förresten, så är det väl sånt här han vill att du ska skriva om. det är därför han gör så. för han får attans så många nya läsare nu. gratisreklam och sen sitter han och skrattar åt hur du påverkas av honom.

2007-08-13 @ 14:54:51
Postat av: Charlie

Personligen tror jag att Hanna irriterar sig över att han har mångfallt fler läsare bara.....

2007-08-13 @ 14:55:07
Postat av: Charlie

Han hade redan mångfalt fler läsare än Hanna. Det var väl därför HON blev pissed off :) När man kollar bloggtopplistorna har han betydligt fler på alla.

2007-08-13 @ 17:56:11
Postat av: SKiNHEaD BArBiEdOLL

Ahhh, han sprider hyckleri när det är som bäst!

2007-08-13 @ 18:31:02
URL: http://SKiNHEaDxBArBiEdOLL.blogg.se
Postat av: Hanna Fridén

Marina: har han? Det har jag missat, där ser man. Men i vilket fall skulle jag inte vilja påstå att Jinge är ärlig, vad baserar du det på när han blockerat min kommentar som inte bröt mot reglerna och kallar mig för sjuk i huvudet, dum i huvudet och så vidare för att jag inte kan läsa regler? Vad tycker du förövrigt om hans mobbningstakter? Eller det faktum att han vägrar ändra felcitat?
jea: jag uppmärksammade honom för att det blev fel, vad jag däremot är sur över är att han blev arg av kritik och sedan börjar kalla mig för saker enbart för att han blev kritiserad. Jag skriver ju i min egen text här att alla kan göra fel, och att det inte är mer med det. Jag anmärker att jag SJÄLV gör fel också. Sedan skriver jag här att jag är arg på själva PÅHOPPEN, inte felcitatet! Och om han sitter och skrattar är det väl snarare för att han skulle vara psykopat, vilket knappast förringar mig. På vilket sätt menar du att det skulle vara förnedrande mot mig att reagera och bli upprörd över påhopp? Är inte det högst mänskligt? Jag gillar att vara mänsklig, tack. Och visa min mänsklighet, för den delen. Gillar inte den här attityden att man ska vara "kall och inte bry sig".
Charlie: I så fall finns det kanske en miljard andra jag skulle störa mig på, eller? Nej, jag irriterar mig på hans påhopp mot mig och hur han smutskastar och uppmuntrar till mobbning.
SKiNHEaD BArBiEdOLL: Ja. Jag avskyr sådanna människor.

2007-08-13 @ 18:58:37
URL: http://frankincense.blogg.se
Postat av: jea

jag förstår hur du menar hanna. verkligen, ibland känner jag för att ge igen eller säga ifrån också. men att starta ett bloggkrig känns ju lite lätt löjligt. älskar din blogg i övrigt, men tyckte detta började gå lite väl långt. man är ju inte bättre själv om man fortsätter. eller?

2007-08-13 @ 20:30:41
Postat av: Hanna Fridén

jea: Att utpeka honom som manschavunist tycker jag inte är värre än att göra det mot säg, en politiker eller kändis. Alla är lika mycket människor, och Jinge är en person jag ansett varit bedrövlig ett mycket bra tag. Jag ville se hur han skulle reagera på lite vanlig kritik, och han reagerade som folk sa.

2007-08-13 @ 20:33:05
URL: http://frankincense.blogg.se
Postat av: jea

absolut inte, men kanske lite onödigt att fortsätta. det ger ju bara han mer att skriva om som i sin tur ger dig mer att bli förbannad på utan att du kan svara tillbaka när han blockat dig osv.
visa att du står över sånt istället.
och som jag sa innan så älskar jag din blogg. du skriver annars om väldigt vettiga saker.
vi är mer lika än du tror vad gäller både magen, hjälpa folk med ätstörningar och orättvisor etc.
du är bra. så himla mkt bättre än han. det är bara det jag menar du borde visa. sen vad du gör, det är helt upp till dig.

2007-08-13 @ 20:57:44
Postat av: K.I.A

Men vad jag ahr sett av gamla diskussioner på den här bloggen så är du ju inte så superbra på att ta kritik själv? Vid ett tillfälle skrev du ju ett långt inlägg riktat till nån kille som kommenterat på din blogg och sedan följde en hetsig och riktigt löjeväckande debatt, varpå du sedan untan kommentar om varför TOG BORT hela inlägget. Kanske för att du skämdes, vad vet man. Att sådana saker förekommer från dig har iaf fått mig att inte kolla in här lika ofta längre. Så det här känns lite hycklande, kanske?

2007-08-13 @ 23:39:21
Postat av: Hanna Fridén

K.I.A: Nej, nu talar du om en annan sak. Du talar om när jag inte visste om hur man hanterade IP-nummer. Det var en kille som gick in och kallade mina läsare för horor, idioter, bimbos och förlämpade varje person som låg på bild i bloggen och sa att man skulle ge Max nackskott. Då la jag ut hans IP-nummer på bloggen. Då sa blogg.se att det var mot lagen (vilket jag vid det tillfället inte visste om). Så då tog de bort inlägget.
Däremot fanns det ett annat inlägg som inte är raderat där jag kritiserade en kille efter att han sagt att jag var ful, smaklös och att han ville spy på mig. Sedan bråkade vi lite. Sedan sa han typ: "Nejmen, jag tycker det här och det står jag för. Och det får jag tycka. Men jag ber om ursäkt om du blev ledsen." vilket jag tog upp i ett stort inlägg, pratade om vad som är en ursäkt och vad som inte är det, och länkade till hans blogg. Och där uppstod det en lång debatt. Som var, minst sagt, ganska löjeväckande. Det inlägget ligger dock kvar.
Kanske det du tänkte på?
Annars så nej, om kritiken inte innehåller några personliga påhopp så bemöter jag den seriöst. Om den gör det får de dock stora skälvan tillbaka. Då exploderar det. Och det skäms jag inte över. Jag vägrar vara ännu en person som hanterar folk som beter sig dåligt snällt. Jag blir Terminator. Det blir jag.

2007-08-14 @ 01:53:46
URL: http://frankincense.blogg.se
Postat av: Charlie

Men habbahabbahabba....
Killen har ju RÄTT !?
DN HAR faktiskt skrivit det. Schulmanskan HAR faktiskt sagt det. Att hon får DN att ta bort det har ju inte han nåt med att göra....
Hallå...??

2007-08-14 @ 17:42:50
Postat av: tone

blev usatt för Jinges hat för ett år sedan, och du har helt rätt i din beskrivning av honom. Jag kan lägga till att jag tror han är totalt störd...

2007-08-16 @ 13:57:55
Postat av: Sofia

Att människor aldrig tröttnar på "du är bara avundsjuk". I hur många diskussioner har det, såkallade, argumentet faktiskt känts befogat och intelligent? Har det någonsin hänt?
(Detta är möjligen ett obetydligt inslag i en sju dagar gammal debatt. Möjligen.)

2007-08-24 @ 01:13:04
URL: http://plastsak.blogg.se
Postat av: blogg-surfare

Ja, jinge är verkligen en av de mest rabiat hatiska bloggare jag sett på nätet. Både i hans egen blogg och i kommentarer på olika håll verkar hans huvudsakliga produktion till 90% vara ren galla.

2008-03-13 @ 14:48:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback