Angående bensinskatten, igen

Vi kör mer med bilskatten nu! Svarar på frågor.

"Men tänk på oss som inte bor i Stockholm och inte har den typen av kollektivtrafik, hur ska vi ta oss fram?"

Jag skrev att det finns folk som har behov av att använda bilen och andra som egentligen inte har det. Därav kupongförslaget, som ungefär hälften av alla kommentatörer censurerade bort ur skallen att jag skrivit. Jag skrev, klart och tydligt, att de som har behov att ta sig fram med bil, självfallet ska få göra det.

"Men du badar ju varmt och mycket? Hur försvarar du det?"

Jag försvarar det inte, men jag har aldrig varit av åsikten att ett ont gör det okej för ett annat ont. Bara för att en dum jäkel skjutit någon i huvudet så innebär det inte att det är okej att någon annan skjuter någon med orden: "Men HAN då! HAN gjorde ju det! BUHU!" Snälla någon, var inte det här något som vi fick veta redan på dagis..?

"Men i princip alla transporter görs ju med lastbil? Hur löser man det?"

Ja, om man läser nyheterna så vet man att det här just nu är en stor fråga i miljödebatten och att det utvecklats ett förslag på att bygga ut tågtrafiken då alla redan har konstaterat att vi fraktar för mycket med lastbilar: och det ökar hela tiden. Den totala kostnaden med nya tåg och nya banor beräknas bli cirka 130 miljarder kronor. Googla det, om ni inte sysslar med den kuriosa och galna sysslan kallad för att: läsa nyheterna.

"Men om man höjer priset på transport så kommer ju även dina kläder kosta mer?"

Ja, och min shopping är heller ingen rättighet. Det är ett val, precis som bilåkande. Ett val som jag oavsett ökad kostnad eller inte måste skära ner på, och redan har gjort. Jag shoppar kanske för en fjärde eller femtedel nu än vad jag gjorde förra året vid samma tid. Ungefär samma summa med pengar, men i mindre kvantitet. Mer kvalitet.

"För oss är det billigare att bila än att åka kollektivt."

Ja, man väljer oftast det billigare alternativet. Den vanliga mjölken kostar en spänn mer än den ekologiska osv. Här är det upp till var och en vilka uppoffringar man vill göra och om man överhuvudtaget har råd med det. Alla har inte råd. Men i vilket fall borde staten gå in och göra något åt det faktum att miljörätta alternativ kostar mer. Min önskan är att det bästa alternativet för miljön ska kosta mindre än det dåliga.

"Men du åker ju taxi efter en viss tid? Jag har minsan läst för flera månader sedan att du åkte mycket taxi?"

Yes, I did. Men nej, jag gör det inte längre. jag tar LE NATTBUSS eller PROMENERAR. Och i övrigt skulle kollektivtrafiken självklart behövas förbättras och utökas om man tar bort biltrafiken, men det tog jag för givet var underförstått. Bad me, bad me.



Kommentarer
Postat av: Sarah

Du badar ju i alla fall, det är åtminstone bättre än att duscha. Själv har jag svårt för att duscha mindre än en halvtimme, och det blir ju med andra ord ett antal liter det. Men jag kompenserar med att duscha sällan istället.

Postat av: hanna

Och sedan så tar ju många tjejer taxi eftersom om de tar kollektivtraffik eller går hem på natten finns det risk att råka lite illa ut, lite lätt sexuellt ofredande och lite våldtäkt kanske, men hey, det kan man ju stå ut med om man räddar miljön. Orka idioter (inte du Hanna, utan den som kommenterade) som inte tänker ett steg längre. Taxi om natten är ett nödvändigt ont så länge som det finns ett överhängande hot om sexuellt våld, om man t ex åker buss/t-bana eller går hem ensam, efter en utekväll på krogen. Ibland är det okej att tänka på sin egen säkerhet mer än miljön, faktiskt. Tycker jag i alla fall. Om man sedan är så pass stark och modig att man klarar av att återta det livsutrymme som stjäls från oss i och med det sexualiserade våldet, så är det toppenbra. Har inget med miljön att göra, men jag tycker det är starkt av dig, Hanna, att göra det. Jag försöker att inte låta de patriarkala strukturerna begränsa mitt liv för mycket, men ibland vinner rädslan...

2007-12-13 @ 17:58:01
URL: http://hannamariefiddeli.blogg.se
Postat av: peckelalis

Jag håller med dig om allt. Och det här med badandet och taxiåkandet: det kallas att vara människa, inte vara perfekt alla gånger, och bristande självdiciplin. Sådant regleras med lagstiftning.

2007-12-13 @ 18:01:30
URL: http://peckelalis.blogspot.com
Postat av: Rabbi von Sydow

Jag har en enkel lösning - som inte är som den i Aten - där man får köra med ojämna/jämna nummerplåtar varannan dag - men där de som har pengar (och alla andra också skall sägas) då köper 2 bilar var och alternerar mellan bilarna.

iallfall, låt bara kvinnor köra bil! Männen kan lifta, i väntan på elbilens genombrott.

2007-12-14 @ 01:02:57
URL: http://dagenstorrenttips.blogspot.com/
Postat av: Maja

Ang. tågtrafik vs lastbilstrafik så såg jag en dokumentär för någon månad sen och där sade man att man inte kan gå över till tåg i den mån man vill, trots att det är billigare och bättre för miljön, därför att Sveriges järnvägar är i så dåligt skick. På vissa streckor måste tågen krypa i väldigt låga farter, och på streckor som är ändå rätt belastade så finns det ingen möjlighet för mötestrafik så det blir köbildning. Tågtabellerna går inte att justera, för hur man än gör så kvarstår det faktum att det fattas spår och att vissa spår är så pass dåliga att de eg. inte borde användas. I Sverige lägger man under 100 kr per spårkilometer för underhåll och reparationer. Våra grannländer lägger väsentligt mycket och har mycket bättre järnvägsspår som de kan nyttja. Därför ökar lastbilstrafiken, för ingen leverantör/mottagare vill vänta på sina leveranser i evigheter.

2007-12-14 @ 11:47:12
URL: http://somaja.blogspot.com
Postat av: Estelle

kitbra inlägg!:D Det är bättre för miljön att bada än att duscha, om man tänker duscha länge:)

2007-12-15 @ 16:13:23
Postat av: Matilda

Sveriges vanligaste bil, Volvo V70, kostar från 237 900 kronor, ett årskort hos SL kostar 7160 kronor för hela människor och med lite snabb googlematte
237 900 / 7 160 = 33.226257. Alltså kan man istället för att köpa en volvo köpa SL-kort i TRETTIOTRE ÅR!
Sen, visst, köper man en volvo v70 är man antagligen en familj men två vuxna och säg, två barn, får årskort i 11 långa år om man låter bli den satans bilen + bensinpriset inte är medräknat alls.
Till "För oss är det billigare att bila än att åka kollektivt" DUMPUCKON!

2007-12-16 @ 21:34:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback