Att tolka ett SMS

Jag satt här igår med en vän och pratade om det här med att tolka SMS. Jag är ingen överdriven tolkare. Eller visst, visst tänker jag saker och misstänker saker och bygger upp teorier i huvudet - men jag agerar aldrig på dem. Jag frågar. Rakt ut. Då jag avskyr när folk drar slutsatser utifrån deras egna små hjärnspöken gällande mig och jag vill visa de runt mig samma respekt. Vi fungerar trots allt olika.

Jag önskar att andra gjorde det här i samma mån.

Speciellt vad gäller triviala ting som SMS.

Min tjejkompis gick nogrant igenom hur man tolkade saker utifrån punkt, komma och utropstecken. Vad olika saker betyder om det är i versaler respektive i gemener. Längden på SMS:et, allt. Precis allt. Det hela ska tydligen vara extremt viktigt.

Jag fattar personligen ingenting.

Jag vet dock att det finns en sanning i det hon sa, en sanning som jag vägrar att acceptera. Jag har aldrig suttit mig ner och författat ett SMS på något speciellt sätt för att någon ska få en specifik uppfattning om mig, mina känslor eller hur jag är. Mina SMS ser likadana ut till alla jag känner, oavsett om det är en kompis, förälder, syskon, pojkvän eller någon man dejtar. Ibland har jag varit duktig och sträckt mig till att skriva saker som "puss" i SMS, men det är bara för att jag någonstans är medveten om att många gör precis som min tjejkompis beskriver.

Och det här är något som verkligen skapat riktiga jävla problem.

Ett ex till mig blev regelbundet förbannad som satan och ringde upp mig och skrek ibland för att jag författat något SMS på fel sätt. Typ att jag kunde skriva "Jag går nu." Istället för "Jag går nu, puss!" för förstnämnda vad tydligen en diss. Ett annat ex tolkade mina SMS som att jag mådde dåligt och ringde upp förtvivlad när jag, exempelvis, hade asroligt med mina polare. Brunchkillen tog en gång upp att jag skrivit "Okej!" som svar på en grej och poängterade att han tyckte att det var dissigt och han blev ledsen för att han satt uppe sent och jobbade. En kompis till mig har helt slutat skicka SMS till mig och lärt sig att ringa istället (bra!) eftersom att mina svar på hans milslänga texter oftast var i stil med: "Trevligt." eller "Kul." eller typ "Anus." vilket tydligen inte heller var så positiva svar. En annan kille jag dejtade trodde att jag tyckte att han var jobbig och att jag var ointresserad för att jag inte svarade på hans myriader av SMS en specifik kväll, men då hade de inte kommit fram, utan nådde mig först 2 dagar senare då 3s nät sög.

Vad fan är det jävla problemet?

DET ÄR ETT SMS.

Det är korta små meddelanden som tar lång tid att skriva, som är en fullkomligt ovettig kommunikationsform om man ska förmedla mer än typ : "Var är du?" som man aldrig vet om de kommer fram i tid eller ej eller om parten i andra änden överhuvudtaget ser. Det är inte ett kommunikationsmedium att förlita sig på. Det är absolut inget som ska tolkas: Då det utan tvivel enbart resulterar i problem. Bara för att ingen svarar på en viss tid så betyder det inte att de ignorerar en eller hatar en, och jag är så trött på att folk nojjar över att de skickar ett SMS till någon de gillar och inte får svar på en halvtimme och därav freakar och går ner sig i ångestens mörkaste nivå.


Alla är galna förutom jag.
Allt är som vanligt.

Att jag inte, än i dag, står blickandes mot himmelen och undrar när jag ska bli hämtad av mina fränder från en annan planet för att ta bort mig från den här fullkomligt, oförståeliga planeten som jag gjorde på dagis är något av ett mysterium.
 
Ps. Jag ignorerar i princip alla SMS utan direkt substans. Ett Sms jag kan tänka mig att svara på utifall att jag är JA är: "Ska vi hitta på något?" Jag fick 50 SMS om "god jul" på julafton. Jag svarade på 3 av dem.



Kommentarer
Postat av: Sanna

Du skriver så jävla rätt :)

2007-12-29 @ 16:24:51
Postat av: Anna

Folk borde lära sig ringa den man gillar istället :(
Jag är måttligt trött på sms...

2007-12-29 @ 16:41:52
Postat av: Victoria

Du vet min åsikt i det här - det är kul att tolka sålänge man har i åtanke att det inte är på fullaste allvar. Men du, när du skriver i din blogg så finns det en speciell attityd i texten - precis som det ska vara för att det ska blir intressant att läsa. Är man glad bör man ju uttrycka glädjen! Det är skillnad på "God jul." och "God jul!" Men jag förstår vart du vill komma, det är bara ett sms trots allt...

Postat av: Emmy

Håller med till fullo.

För det första är ord och uttryck i ord något som faller olika naturligt från en individ till en annan, så att försöka sig på att tolka överhuvudtaget är ganska dumt. Detta tycker jag dock uttrycker sig starkast vid just SMS. Som du säger: "Okej." som svar kan komma att tolkas som precis vad som helst. Så... varför ens lägga ner energi på att försöka?

2007-12-29 @ 19:36:49
URL: http://emiliekilstrom.blogg.se
Postat av: S

Jag lämnade min mobil i avstängd under en dag i skolan vilket resulterade i att jag missade två sms... tjejen fick tokspel och ansåg att jag hatade henne. Dessa två missade sms ledde efter många om och men till att hon bröt mot lagen och nu är polisanmäld.

2007-12-30 @ 03:15:55
Postat av: Hanna Fridén

S: Grymt att polisanmäla! Jag har tänkt tanken, men aldrig gått så långt. Men jag förstår problemet, eller, jag vet inte exakt vad det var hon gjorde. Men jag har haft två killar efter mig som fick tokspel på att jag inte svarade vilket resulterade i att de började följa efter mig hela tiden. Hänga utanför min dörr och följa efter mig på stan. Titta på mig när de ringde för att se om jag svarade eller inte och sedan bli aggressiva och sura när de såg att jag plockade upp mobilen, tittade och sedan la ner den igen.

Det är ju också en grej, folk tycker att man ska vara så jävla tillgänglig hela tiden bara för att man har mobiler. Jag däremot svarar hellre när jag har lust och unnar mig den privata mobilfria tiden som alla borde kunna unna sig! Det enda som prioriteras in är friends in need och jobb.

2007-12-30 @ 17:48:21
URL: http://frankincense.blogg.se
Postat av: A

jag drar inte dig över någon kam, förmodligen tvärt om. Precis som du uttrycker det så dejtar ju vi båda det motsatta könet. Min kommentar handlar inte om ett officielt klagomål mot kvinnor utan snarare då mot alla idioter som tolkar sms. Däremot har jag ju inte blivit misstolkad av en kille via sms någonsin, så jag måste nog säga att jag är beredd att uttrycka mig som sådant att det generellt är kvinnor som "tolkar" sms. Jag tycker det hela är fullkomligt idiotiskt och jag tror det skapar mer problem än förståelse. Det är helt i linje med regler som att inte ringa på 3 dagar, inte skicka fr många sms osv. Ytterligare regler jag aldrig hört en man, kille eller pojke tala om. Sen om killar i sin tur behandlar tjejer så dåligt att de måste sitta och försöka tolka sms med punkter skiljetecken och
versaler så kan ju det vara en av rötterna till problemet.

2007-12-30 @ 18:05:29
URL: http://cocytus.blogg.se
Postat av: Anton Corbijn

jag håller med till punkt och pricka. Däremot trodde jag i min enkelspårighet att majoriteten av tolkarna var kvinnor men så kanske inte alls är fallet.
Så jag får ändra mitt påstående ovan där jag frustrerat skrek ut min ilska över kvinnan men i själva verket är de då riktat åt ALLA som gör sådant.
Jag gillar det inte men har absolut inget emot personen ifråga. Tycker bara det är en dum onödig företelse som i mina ögon nog oftare förstör än bringar klarhet. Intressant ämne dock.
/tecnho etc etc

2007-12-30 @ 20:24:40
URL: http://cocytus.blogg.se
Postat av: stina

hahha.. undrar vad det e för stackars ensamma 50 jävlar som skickar god jul-sms till en tjej som aldrig svarar..dom kan inte ha några andra vänner.

2008-01-02 @ 17:38:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback