Killar hatar dig inte för ditt hår eller din mens

Det här med hår, mens och alla män som tydligen ska hata det?

Det är inte sant.

Det finns en viss skara killar, ja, som hatar det över allt annat. Antingen kulturellt, eller för att de kommer från typ Danderyd eller Östermalm, höh. Jag vet inte exakt hur det ser ut i andra delar av Sverige, men i Stockholm har jag enbart stött på denna hysteriska hårfobi hos 20-nånting brats.

Men jag har aldrig varit tillsammans, dejtat eller hånglat med någon kille som tyckt dylikt. Ja, någon har sagt att de föredragit rakade ben framför håriga ben (men erbjöd sig att raka hela sin kropp som kompensation om jag eventuellt skulle vilja raka mina ben, vilket ändå får ses som en fair deal) och en kille gillade inte mens på grund av det faktum att han helt enkelt led av en allvarlig blodfobi (svimmade om han får ett sår, etc) och då kunde man knappast beskylla honom för någon slags mensblodskräck.

Män som hatar naturlig hårväxt och som är fullkomligt fobiska mot mens tillhör stenåldern. De flesta killar jag dejtat har till och med funnit det intressant att jag inte rakar benen. Det har varit ovanligt, lite unikt, och därför även attraktivt.

Däremot har varenda jävel jag dejtat haft stora aversioner mott stubb. De flesta har uttalat att de föredrar att deras tjejer inte rakar benen för att de gärna slipper denna obehagliga stubb.

Jotack, det kan jag sannerligen hålla med om.



Jag säger inte att alla killar tycker så här, vi är alla olika. Men jag tycker att det är synd att:

1. Tjejer går omkring och tror att man måste se ut så för att killar ska gilla en: Det stämmer inte.

2. Att killar alltid förväntas gilla det här.

3. Att de killar som faktiskt har den här åsikten, att tjejer måste vara rakade och att mens är Hitler, någonstans blir uppmuntrade till att tro att de har rätt, när de i faktum lever i en värld som är så sjukt utdaterad och stenhåldersartad att det inte är klokt.

4. Bara för att någon föredrar något så innebär det inte heller att det är ett krav. Ni bestämmer tillsammans vilka kompromisser och deals ni gör. Jag föredrar exempelvis att män rakar sig under armarna och i ansiktet, och om de rakar sig där kan väl jag, för all del, även raka mina armhålor och typ ta hand om min mustasch. Eller så kan man säga att det går på ett ut i vilket fall, då jag med högsta sannolikhet ändå lägger mycket mer tid på mitt utseende än vad de gör.


Shave it? Du behöver inte. Du ska göra precis som du vill i frågan. Och tro mig, om killarna gillar dig sämre för det är de dumma i huvudet och bör dumpas pronto. Om de ställer sådanna knasiga krav, hur tror du då att de är i ett förhållande?

Men förvänta er inte rakt av att ni blir utbuade på grund av det. Det är en dum, modern myt som borde ha bränts på tippen för jävligt länge sedan.

Kommentarer
Postat av: marylou

jag tycker du ska göra en guide om vinterskor, hjälp oss läsare att hitta i vinterskodjungeln, eller snarare öknen.

2007-12-17 @ 19:52:16
Postat av: Maja

Fast mens kan jag verkligen förstå att de äcklas av. Jag får själv kväljningar när jag ska byta binda.

Postat av: Maria

"Bara för att någon föredrar något så innebär det inte heller att det är ett krav."

Word! Jag föredrar också att min pojkvän håller håret i armhålorna under kontroll, men det innebär ju inte att jag skulle bli äcklad eller dumpa honom om han lät bli.

2007-12-17 @ 19:56:19
URL: http://www.vildvittra.se/13
Postat av: Sandra

Som killarna du dejtat säger, så är stubb det värsta som finns, både på tjejer och killar. Ingen vill bli helt uppriven bara för att någon är för lat för att fixa till det, har man valt att raka sig, ja då får man fortsätta med det tills man dissar det helt. Det är verkligen hemskt, alla vill ju få vara lata ibland, MEN det handlar ju inte om att man kräver att någon skall se ut på ett visst sätt utan att det helt enkelt gör jävligt ont att gnidas mot.

2007-12-17 @ 20:05:07
URL: http://vendelay.webblogg.se
Postat av: Moi

Kära Hanna Fridén. Jag är fjorton år. Ibland slarvar jag med att inte raka mig på benen. Jag vet att om någon skulle få syn på detta, skulle vederbörande tycka att jag var äcklig. Föra att jag har håriga ben och är flicka. Det känns som att jag inte skulle kunna strunta i rakandet på samma sätt som du gör, hos mig i min lilla stad då särskilt i min lilla skola skulle det vara alltför många som brydde sig, för att de inte har något bättre för sig än att prata om hurvida mina ben är behårade eller ej. Och jag vill inte ha ett ryckte som äcklig, hårig flicka. Hur ska jag göra tycker du? Skita i de som skulle prata och därmed även rakhyveln eller gömma mina nedre extremiteter så fort jag är hårig och därmed raka så fort jag inte gömmer dem?

2007-12-17 @ 20:13:11
Postat av: Rockdoll

Jag kan ju hålla med. Accepterar man inte den andres val är man dum. Alla får väl göra som man vill. Och även om jag föredrar att både raka mig själv på de flesta ställen och att min pojkvän också ansar en hel del så är det ju inget krav. Vill ha vara hårig så visst, men då kanske han får räkna med att jag inte uppskattar vissa "aktiviteter" och sådär. Det är som sagt en kompromiss. Men alla har såklart rätt att välja att göra precis som de vill.

2007-12-17 @ 21:18:40
URL: http://Rockdoll.webblogg.se
Postat av: Anonym

Hur ställer du dig i frågan "Raka eller inte raka"?

2007-12-17 @ 21:52:51
Postat av: Alexandra Malmqvist-Olsson

Ja, det är en mycket dum myt, som bör brännas på tippen. Du har så rätt.
Dagens verklighet är så nedrans sorglig att man får magknip. Nu lever inte jag med en menso- eller stubbofob men ändå lever synen på mens, som jag lärde mig långt innan jag själv fick mens, vidare. Mens är något vi kvinnor ska smussla med, något ofräscht, pinsamt att "drabbas av" och inget man kan vara stolt över.
Någonstans på vägen har vi glömt bort varför vi har mens, hur många tjejer i tonåren känner egentligen till VARFÖR man har mens och vad som är så bra med det.
Jag läste på någon blogg att det inte är män som gett kvinnor de här skamkänslorna kring mensen, att det är kvinnor som "driver frågan". Så kanske det är, men det är ändå väldigt väldigt sorgligt och jag blir glad varje gång diskussionen kommer upp till ytan. För attans amalia, jag minns när jag fick min första mens - det var som om världen gått under..

2007-12-17 @ 23:50:12
URL: http://trynottolooksopretty.blogspot.com
Postat av: Josefine

"Män som hatar naturlig hårväxt och som är fullkomligt fobiska mot mens tillhör stenåldern"

du nämner stenåldern 2 gånger i ditt inlägg. rakade stenålderskvinnorna benen och använde de tampong?

2007-12-18 @ 00:08:09
Postat av: Hanna Fridén

Josefine: Jag har en gigantisk maxitampong här som jag just hittade som skulle passa perfekt i ditt anus!

2007-12-18 @ 00:18:42
URL: http://frankincense.blogg.se
Postat av: R. Mutt

Ush, jag känner mig tråkig och hemsk men har du funderat på om många killar inte VÅGAR säga ngt om ditt benhår? Tog en snabb poll bland vännerna och ingen gillar kroppshår på kvinnor (tyvärr måste jag säga, önskar att jag tände på det istället så jag inte bidrog till mer förtryck, dock rakar jag mig en del själv så jag har väl lite att säga iaf).

Möjliga anledningar till varför ingen killer säger ngt åt dig om benhåren:

1. De tror att du ska bli ledsen
2. De tror att du ska bli arg
3. De får inte sex om de säger ngt (gud så hemsk jag är, men förmodligen ligger det sanning i det, annars hade jag inte skrivit det).

2007-12-18 @ 02:04:13
Postat av: Anonym

Bra skrivet!

2007-12-18 @ 12:13:39
Postat av: Hanna Fridén

R. Mutt: Eller så umgås du med neandertalare! Annars är det som så, precis som jag skriver i texten, att man kan föredra något utan att det är ett krav. Men jag ska fanimej göra en sådän där poll bland mina killkompisar också, så får vi se om det helt enkelt är så att du hänger med sexister eller inte!

2007-12-18 @ 13:05:01
URL: http://frankincense.blogg.se
Postat av: Anonym

Bra skrivet! håller med om att det ibland kan kännas som om alla dessa krav mer kommer från tjejerna själva än från killarna.

2007-12-18 @ 13:31:32
URL: http://violiejolie.blogg.se
Postat av: Anonym

Kul med killen som säger att "det måste vara sant, annars hade jag inte skrivit det!". Stringent resonerat, mannen!

Jag blir alltid avundsjuk på tjejer som säger att de inte rakar benen. Själv ser jag ut som ett troll från midjan & ner om jag inte tar bort det och DET KAN INTE VARA NORMALT.

2007-12-18 @ 14:14:00
Postat av: sannusjka

Jag har heller aldrig varit med en kille som tycker hår eller mens är avtändande.

2007-12-18 @ 15:14:45
URL: http://www.sannusjka.blogg.se
Postat av: Johanna

Jag gillar mens, älskar mens rättare sagt. Jag tycker någon borde säga det. Däremot hatar jag mensvärk.

Jag håller med dig på sätt och vis, detta är mina erfarenheter:

Män påstår att de äcklas av mens och kvinnor som har hår (under armarna exempelvis) men i praktiken bryr de sig inte. Det är någonting de säger för att det anses PK gissar jag. Vet ingen som blivit hemskickade med motiveringen "usch, du har mens".

Jag vet absolut fall där pojkvännen inte har sex med flickvännen. Flickvänner är mer eller mindre är beroende av pojkvännen för att få sex. Känner en kvinna som var mycket upprörd p.g.a. detta då hon blev mycket kåtare under mensen. Rätt ondskefullt. Ursäkten från dessa män är då att de naturligtivs kommer återgälda detta senare, de kommer få sitt livs bästa orgasm bla bla bla bara det orkar vänta i 5 dagar.

2007-12-19 @ 12:46:14
URL: http://johannasjodin.blogg.se
Postat av: Johanna

En fundering:

Alla ni som äcklas av mens, varför gör ni det? För att det är lite fint med dåligt självförtroende och självhat som kvinna?

Att ni har lärt er att mens är äckligt och att de som gillar mens är ännu äckligare?

2007-12-19 @ 12:47:57
URL: http://johannasjodin.blogg.se
Postat av: Rockdoll

Jag följde med en kille hem en gång när jag hade mens. Sedan försökte han övertala mig om att jag skulle ge honom oralsex. När jag inte ville det så sa han "varför inte? jag hade ju gjort det på dig om du inte var sjuk!".
Och med sjuk syftade han såklart på mensen. Den killen är mer eller mindre en idiot.

2007-12-19 @ 14:29:22
URL: http://rockdoll.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback