Vad anser killarna om kvinnors kroppsbehåring?

Efter att jag publicerat inlägget om att alla killar faktiskt inte hyser aversioner mot håriga kvinnokroppar så fick jag bland annat mothugg från en person som ville hävda att alla hans/hennes manliga vänner hatade hår. Så kan det väl visserligen ha varit, jag vet inte hur sexistisk och likartad just hans/hennes krets var. Men jag vet att det inte stämmer överrens med männen jag känner.

Jag har därför plockat olika manliga bekantskaper, i olika åldrar och helt olika kretsar och ställt samma fråga. Svaren varierar också, precis som jag tidigare hävdade. Vi är alla olika, även män. Tro det eller ej!



Frågan lyder: Vad anser du om kvinnlig kroppsbehåring?


image1918

Calle Schulman
Frilansskribent och delägare i Schulmangruppen

"Kroppshår är bra. Kan bli jävligt illa berörd av tjejer utan ett
enda hårstrå på kroppen.För det första för att det ger
pedofilkänsla som gör mig illa till mods. För det andra för att
det visar en ängslighet som är sjukt osexig och oattraktiv."


image1930

Carl M Sundevall
Nattklubbschef för Spy Bar och Chefredaktör på Stureplan
Och självklart även Herrbloggare på Stureplan -
blogg.stureplan.se/herrbloggen

"Jag är den sista generationen där folk inte rakade sig mellan benen, så buske är helt okej. Likaså håriga armhålor. Detta dock till pris för benen. Jag är vadfetiscist och klarar inte av håriga vader."



image1916

Stefan
Frilansare inom 3D-grafik och professionell Pokerspelare i Las Vegas

"Lagom är bäst. Man behöver inte se ut som en regnskog, men jag gillar inte kalt heller."


image1929

Mikael Erhlington
Modell på Mikas, Stockholm

"Det spelar ingen stor roll, bara det inte är en regnskog.
Däremot så gillar jag verkligen inte håriga armhålor, det går fetbort."


image1931

Ola Bini
Programmerare på ThoughtWorks Studios i London,
har gett ut boken "Practical JRuby on Rails". Har även en blogg -
ola-bini.blogspot.com

"Jag gillar inte kroppsbehåring på mig själv, men har ingen åsikt om min
partners behåring. Däremot så hatar jag stubb. Det gör alla. Även tjejer."


image1919

Martin Kallisti
Creative Director. Blogg: uppland.blogspot.com

"Om man hittar en kvinna man anser för hårig får man
väl raka henne om det upplevs som störande."


Kommentarer
Postat av: Anna

Jag gillar Olas attityd till det hela, jag hatar buskiga män men vill helst inte raka själv, faktiskt! Jag är den omvända Björnen!

2007-12-19 @ 16:26:04
Postat av: Tessan

Befriande att se en klubbchef med sunda åsikter! Det trodde jag faktist inte, hmmm...

2007-12-19 @ 16:27:20
Postat av: Anonym

ÅÅÅÅÅÅH!! Calle! Gud vad ja saknar honom, han måste börja BLOGGA igen! HannaHannaHanna slå på honom och säg åt honom att börja blogga!!

2007-12-19 @ 16:31:30
Postat av: Lisa

Hanna

du är fenomenal.

2007-12-19 @ 16:37:09
Postat av: OMG

Min pojkvän HATAR när jag epilerar/vaxar benen. han tycker att håret hör dit, och då har jag rätt så mycket hår också, typ gräsmatta på ben och armar. sen armhålor och bikninilinje rakar jag bara för min skull, han bryr sig inte. och jag vet att han inte är den enda mannen jag känner som tycker så.

2007-12-19 @ 16:43:45
Postat av: Evis

Jätterba. Det är bra med undersökningar som bygger under ens argument.
En helt ovetenskaplig undersökning bland fd rollspelare/humanister et i 40-årsåldern visar att de alla håller med Calle Schulman. En åsikt som spänner över stilgränser alltså.

Postat av: refia

fan va roligt inlägg!

2007-12-19 @ 17:27:38
URL: http://refia.blogg.se
Postat av: absolut!

men stubb? jag har typ ALLTID stubb, det växer så snabbt, och det verkar vara just stubb de hatar mest?
visst vax, men man kan inte riktigt vaxa överallt.

2007-12-19 @ 17:58:53
Postat av: Nik

stubb kan visst vara mysigt. på benen då, inte ansiktet

2007-12-19 @ 18:01:02
Postat av: Li

Jag tror att jag just blev kåt på Carl M. Jag har jättebushiga armhålar (och gillar det!) men ack så släta ben. Vi skulle göra ett fint par.

2007-12-19 @ 18:35:24
Postat av: Heléne

""Om man hittar en kvinna man anser för hårig får man
väl raka henne om det upplevs som störande.""

HAHA, vilken sköning. HAHA

2007-12-19 @ 19:16:48
Postat av: Nanó

Hej, detta har dessvärre inget med inlägget att göra (heja kroppsbehåring! Skrev en hel kolumn som berörde ämnet i höstas till tidnignen jag agerar ungdomsreporter på), men det skulle vara väldigt roligt att höra din synpunkt på denna artikel; http://www.aftonbladet.se/kvinna/article1482363.ab
Jag tycker den innehåller väldigt många viktiga frågor och tänkvärda poänger som det borde talas mera om. Skulle vara roligt att höra dig precisera dig om innehållet i den, du skriver så bra, och kommer med så många kloka ord!

2007-12-19 @ 19:52:22
URL: http://getnanoismed.blogspot.com
Postat av: Sara

oj det trode jag inte..

2007-12-19 @ 19:56:43
URL: http://flippaut.blogg.se
Postat av: Binnie

Hanna! Sorry för att jag inte kommenterar om ämnet men nu är det bråttom. På lördag är det maskerad och inte vilken maskerad som helst, utan en maskerad då man ska vara fin och ha en fin mask. Vart köper man sådana, vet du det? Vore sjukt tacksam för snabbt svar :)

2007-12-19 @ 20:13:07
Postat av: Anna Svensson

Varför måste det vara sexistiskt att ogilla hår? Jag gillar inte heller hår. Det går an liksom men inte mer och jag är inte sexist. Har jag missuppfattat?

Och ärligt talat är det skönare sex att vara vaxad. Har läst så många texter nu i tidningar och på bloggar som fördömer vaxning och rakning mer eller mindre sublimt men få tar upp de anledningar som gör att självständiga starka unga kvinnor som vi älskar så mycket själva väljer att raka/vaxa sig. Det är nice helt enkelt.

2007-12-19 @ 20:27:28
URL: http://annasvensson.blogspot.com
Postat av: Hanna Fridén

Anna Svensson: VEM har sagt att det är sexistiskt att ogilla hår? Ingen. Absolut ingen. Det är däremot sexistiskt att ta för givet att alla gillar samma sak, vilket är väldigt uppenbart i inlägget ovan. Då det till och med står: "Svaren varierar också, precis som jag tidigare hävdade. Vi är alla olika, även män. Tro det eller ej!"

Så jag vet inte hur du tolkar det till att jag, eler någon annan, sagt att det är sexistiskt att ogilla hår? Jag förkastar bara en bild av att alla gillar SAMMA saker.

"Och ärligt talat är det skönare att ha sex vaxad". Nej, det ÄR det inte. Det är också olika. För dig, absolut. För mig? Nej. Det skiljer sig också. Vi är inte alla inbultade i samma smak eller åsikt, utan vi är olika.

Vilket jag skulle vilja att du förstod, och uppfattade, från inlägget ovan. Då det är ganska uppenbart, i ärlighetens namn.

2007-12-19 @ 20:44:07
URL: http://frankincense.blogg.se
Postat av: Anna Svensson

Ok, kollade igenom det gamla inlägget bättre nu.
Ja det är jätteviktigt att påpeka att även män är olika och att alla män inte peppar på hårlösa kroppar. Tycker mest det är trist att hår-diskussionen så ofta handlar om vad killar vill/inte vill med tjejers kroppar och inte vad tjejer vill med sina egna kroppar. Liksom varför vill man raka sig och varför vill man inte? Mer sånt och skit i killarnas åsikter helt vore skönt. Bara någon gång...

2007-12-19 @ 20:47:13
URL: http://annasvensson.blogspot.com
Postat av: Hanna Fridén

Anna Svensson: Det här är faktiskt första inlägget någonsin där jag tar upp mäns åsikter. Jag har pushat i det här ämnet tidigare för att folk ska göra precis som de vill. Typ 10-20 gånger. Däremot är det många som svarar med: "Jag har inte lust att raka, men jag gör det för att jag är rädd för att inte bli omtyckt". Och då tycker jag att jag i alla fall kan ha ett inlägg med mäns frågor i saken.

Inte bara för tjejers skull, dock. Jag blir asförbannad på att folk målar in killar i fack också och förväntar sig att de ska gilla eller göra vissa saker bara för att de är just män. Jag hatar könsstereotyper. Jag hatar fördomar. Och jag vill utrota dem på båda sidor.

Även på den manliga sidan, trots att jag själv är kvinna. Då jag inte vill förminska mäns situation heller. De har också förväntingar och ideal att leva upp till, precis som kvinnor, och för ett jämställt samhälle måste vi ta upp BÅDE killarna OCH tjejernas situation!

2007-12-19 @ 20:52:25
URL: http://frankincense.blogg.se
Postat av: Matilda

Bra inlägg! Alla män tänker inte likadan, och tur är väl det!

2007-12-19 @ 21:07:24
URL: http://matildafrisk.blogg.se
Postat av: Angelica

kul inlägg! vill inte heller ha massa kroppshår!

2007-12-19 @ 21:32:59
URL: http://anjelique.blogg.se
Postat av: Hjärnspöket

Så jävla bra inlägg, tack!

2007-12-19 @ 21:54:38
URL: http://postcommotio.wordpress.com
Postat av: Anna Svensson

Hanna: Ok. Då är jag med dig.

2007-12-19 @ 22:35:03
URL: http://annasvensson.blogspot.com
Postat av: Anonym

stating the obvious, but: ALLA tycker och är olika. så är det väl med allt, inte minst dessa frågor om ideal och kroppar och sånt.. hoppas jag.

bra enkät dock :)

2007-12-19 @ 22:45:52
Postat av: Lina

Frågan är främst, hur snygg kan en man bli, Ola Bini? Shit.

Roligt inlägg annars. Regnskog?

2007-12-20 @ 04:32:17
Postat av: ronnie

haha skön lineup ;)

får jag kontra med en lista på miffon som svarar fel och dröser ur sig klumpiga kommentarer ;)

2007-12-20 @ 11:29:56
URL: http://www.wasabilicious.blogg.se
Postat av: Ito

Kul att du samlar dina coola kompisar som säger oss sina åsikter. Jag fattar din poäng men det är ändå fördummande. Raka dig om du vill, har du inget emot att göra det för din pojkvän/flickvän så gör det eller byt partner om det är ett stort problem som ni inte kan kompromissa om. Jag behöver inte veta vad Spy Bar-chefer och dylika personer tänker för att bestämma vad jag ska göra med min kropp.

2007-12-20 @ 12:31:16
Postat av: Hanna Fridén

Ito: Det är väl lite taskigt mot killarna i fråga, eller rent av, killar i allmänhet att få för sig att allt handlar om kvinnor hela tiden? Det kan inte vara skönt för killar att få säga: "Eh, nej, det här är en fördom, dra inte oss alla över en kam!" eller? Inlägget handlar inte om att tjejer ska göra vad killar vill: Det handlar om att man inte ska ta för givet att alla är likadana, så många, tyvärr, tror att alla killar har samma krav och smak. Och det är synd, både för killar och tjejer. Och jag kan garantera att det är ganska så frustrerande för män att alltid antas tycka lika.

2007-12-20 @ 12:34:50
URL: http://frankincense.blogg.se
Postat av: Nina

Stefan är obehagligt lik en vän till mig!

2007-12-20 @ 15:09:43
Postat av: amanda

men försjuttsingen! jag rakar för min egen skull, inte någon annans. jag älskar att lukta och smeka på mina ben som är insmord i nån bodyshop-smörja. armhålshår rycker jag bort när jag tycker det är för långt (man blir bedövad efter ett tag).
smaken är mer delad än baken och så kommer det alltid vara, folk har sin åsikt och så kommer det alltid vara. folk som blir lättpåverkade är kanske inte så trygga i sig själva.

2007-12-20 @ 15:24:07
Postat av: MADELENE LÖFBLAD

men sista svaret va ju skönast.. hah

2007-12-20 @ 21:52:30
URL: http://negerboll.blogg.se
Postat av: Fredrik

har verkligen inga problem med hår på motsatta könet. dock håller jag väl med om vissa talare ovan att armhålshår inte är något trevligt. men det är unisex. ogillar det ännu mer på killar faktiskt. könsbehåring håller jag med calle. hellre urskog än peddokänslan.

2007-12-22 @ 19:49:10
URL: http://releze.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback