Arbetsprov, The illusionist, bokomslag

Jag är extremt sömning, och jag fattar inte varför, vid den här tiden på dygnet brukar jag fortfarande vara pigg och alert. Bubu.

Jag var möjligtvis för trött för det här omslaget. Tanken är att det ska vara lite rörigt och kackigt, men fortfarande fint. Jag är skeptisk till spetsen såhär i efterhand. Vi får se imorn, helt enkelt. Klicka klicka för större version! Hacka inte ner på engelskan förresten, jag skyller på tröttheten. Det är dock lite skumt att känna att man för första gången i sitt liv faktiskt skriver bättre på svenska än engelska, som förut.



Gah! Idag har jag fått jättemånga mail från folk som gnäller om att jag ska lägga upp bilderna från i fredags. Jag klarar inte av tjat och krav, då blir jag sur och grinig och då skjuter jag på det av ren princip. Enbart jobbet får ställa den typen av krav.

Förövrigt, så nej, ett riktigt bokomslag går inte lika snabbt att göra. Själva jobbet är egentligen att försöka förmedla känslan i boken utåt, vilket kräver en del tänk. Här har jag tur, jag behöver inte fundera ut någon annans tankar, då är det i princip bara att sätta sig ner och bygga.

Kommentarer
Postat av: retrobågar

http://www.bububu-zanzibar.com/index.php?lang=english
Snacka om att "rule people's thoughts"
Den här länken går till ett Guesthouse som vi kanske tänkte bo på när vi komer till Zanzibar i februari.
Och så skriver du "Bubu" till ett bokomslag som får en att känna sig riktigt paranoid. Nu väntar jag bara på dessa böcker som du gjort omslag till. Omslaget ska ju vara säljande, visst böckerna är sålda, hitta en författare.

Postat av: Victoronia

I would hire you! (om jag hade en business alltså) :P

2006-12-19 @ 23:23:09
URL: http://victoronia.blogg.se
Postat av: morry

har du läst "den riktiga" Illusionisten? (av J fowles)

2006-12-19 @ 23:59:41
Postat av: Kerstin

Hahahaha - jag blir likan - i ren protest (förutom på jobbet då) - speciellt mot min kille.

2006-12-20 @ 07:06:56
URL: http://kerstinrosalia.blogspot.com/
Postat av: peck

Jag gillar båda bokomslagen jättemycket!

2006-12-20 @ 07:33:28
URL: http://peckelalis.blogspot.com
Postat av: Jossan

Omslagen är roliga tycker jag, men om du hade sökt och visat upp dom för mig hade jag trott att du egentligen inte ville söka jobbet, dvs att du inte är seriös. Dom är heltenkelt för enkla, vem som helst skulle ha kunnat gjort dom.

Om jag vore du, skulle jag leta upp några böcker som du har ett intresse i, ex. storyn eller ämnet den behandlar, och göra ett helt nytt.. på så vis kan företaget du söker till kolla upp dom böckernas riktiga omslag och jämföra!

OBS! Är inte ute efter att tracka det du gjort, bara hjälpa till!

2006-12-20 @ 16:34:22
URL: http://jossansgarderob.blogg.se/
Postat av: salt

Bullbajs, säger jag om kritiken!

Det är vansinnigt snyggt och genialiskt enkelt.

2006-12-20 @ 17:32:43
URL: http://salt.blogsome.com
Postat av: MyyZz

Jag håller med Salt ... spec denna .. den är så läcker så det räcker länge. Nu är inte jag professionell men däremot så läser jag mycket.

Tjing

2006-12-21 @ 18:25:28
URL: http://myyzz.nu
Postat av: Hanna Fridén

Jossan: Tack för att du tar dig tid att ge kritik! Däremot så håller jag inte med dig, vad du talar om är snarare tycke och smak. Vad gäller formgivning så handlar det att förmedla innehållet i boken, något som de här omslagen gör bra, och en enkel layout är absolut inte lättare att skapa än en layout med mycket detaljer, det är en helhet, känsla och balans som ska fram, och nej, det kan faktiskt inte vem som helst göra utan det kräver kunskap inom formgivning.

Om vi tar logotyper t.ex. så brukar formgivningen se väldigt enkel ut, och för en person som inte sysslar med formgivning kan det tyckas så att vem som helst kan ha gjort dem, men det handlar om idén, hur kom man fram till att de två bokstäverna ska representera kugghjul, och hur fick man det att fungera ihop t.ex? Vi kan ta loggan som jag gjorde gör länge sedan åt Ologix t.ex. http://www.ologix.com/ (Nej, jag har inte lagt till toningen eller typsnittet, utan oet som sitter ihop med exet) det kan tyckas extremt enkelt, men idén handlar om att det är O upphöjt i X, vilket är ett matematiskt tal som går väl ihop med temat (programmering) och att bygga ihop de båda delarna så att det blir en snygg balans är mångt mycket mer komplicerat än vad det ser ut. Samma sak med andra enkla loggor, som Chanels, Armanis osv.

Och förövrigt, för att inflika en liten detalj, så kör jag repron på 1-3 böcker per dag, och mina omslag är faktiskt mer komplicerat formgivna än de allra flesta av dem, mycket för att mina omslag är uppbyggda efter en plan, istället för att bara ta ett foto, placera ut en logga, titel och författarnamn som är standard. Rent formgivna bokomslag är inte lika vanligt.

2006-12-22 @ 12:14:28
URL: http://frankincense.blogg.se/
Postat av: Jossan

Håller med dig delvis!
Jag sysslar själv med grafik mycket i min bransch (förpackningsdesign) och vet därför hur man göra layouter, det var därför jag tyckte dom var för enkla! Kändes mer som du säger "Jävla apa" till den som ser den.

Samtidigt det handlar om tycket och smak när det gäller layout. Om dom inte gillar det, då tar dom inte det! Tänk på det!
Som konstnär målar man tavlorna ur hjärtat och för sig själv, men det är ju köparen som ska fastna för den!

2006-12-22 @ 14:08:17
URL: http://jossansgarderob.blogg.se/
Postat av: Hanna Fridén

Jossan: Jag har jobbat med det här i snart fem år, jag vet att det ska vara säljande och kunden ska gilla det för att betala.

Men du har lite den syn på formgivning som jag hade när jag bara jobbat specifikt inom ett område också! Då tyckte jag också att just min typ av formgivning var den rätta och reflekterade inte så mycket över att alla typer av formgivning skiljer sig från varandra. Jag har nu jobbat med grafiskt profilering av företag, logotyper, reklam, böcker, omslag till TV-spel och förpackningar - skilnaderna är vida, och ett bra exempel på det är t.ex. det faktum att man direkt ser om en bok har filmatiserats och sedan blivit utgiven igen, eftersom att den grafiska formgivningen på omslaget då istället följer den grafiska formgivningen för reklamkampanjen av filmen.

Men just jag och våra kollegor t.ex. brukar se förpackningsdesign till t.ex. matprodukter som vulgär, plottrig och som att "vem som helst skulle kunna ha gjort det" och brukar skoja ganska friskt om vad vi anser vara amatörmässigt hos oss, däremot så inser vi ändå att just matförpackningar t.ex. kräver en annan typ av formgivning än exempelvis böcker och skulle aldrig få för oss att applicera vår specifika designkunskap på andras specifika kunskap, för det handlar om olika inriktningar och olika smak.

Och eftersom att du är ganska grov i dina ord och stämplar mig som amatör trots min yrkeserfarenhet med dina val av ord så tänker jag vara lite fräck och säga detta: Samtliga formgivare jag visat omslagen för har tyckt att de varit fantastiska, speciellt det grå omslaget. Och jag värderar din åsikt, jag uppskattar dock inte att du vill framföra ditt arbetsområdes typ av formgivning på alla andra, för det är arrogant och oprofsigt.

Om en bok skulle se ut som Bob lingonsylt, eller Uncle Bens ris, så skulle den inte sälja. Fantasyböcker klarar sig bra i formgivning som liknar dataspelen och filmens värld, det gör dock t.ex. inte faktaböcker, vardagsbetraktelser eller självbiografier, Precis som att en historiabok oftast gör sig bäst med historiska bilder och pompösa typsnitt och matböcker gör sig bäst med ett stort, läckert fotografi av en maträtt och ett enkelt typsnitt alternativt skrivstil.

Precis som vissa andra böcker gör sig bäst med en svart pärm och en enkel titel i silverfolie. Eller Agneta Klingspors senaste bok, som är gul, med lackade svarta färgklickar på (enkel design, mycket enklare än min) och den råkar vara gjort av Sveriges största formgivare inom bokomslagsdesign, Lotta Kühlorn.

2006-12-22 @ 15:00:43
URL: http://frankincense.blogg.se/
Postat av: Hanna Fridén

Och den boken ser förövrigt ut såhär: http://www.forlaget-mormor.se/helvete.html Och har fått strålande ovationer för sitt fantastiskt designa omslag.

2006-12-22 @ 15:03:01
URL: http://frankincense.blogg.se/
Postat av: Sara F.

Ååååh, Lotta Kühlorn är så himla bra!

2006-12-22 @ 17:36:57
Postat av: Sara F.

Haha, och du med förresten, och du har ju alldeles rätt i det du säger! En av de första sakerna man får lära sig (går grafisk form just nu) är ju att design formas helt annorlunda efter ändamål, och dina bokomslag är snygga som fan! Det märks att du jobbat med det ett tag.

2006-12-22 @ 17:38:38
Postat av: Kristina

Jossan: Jag blir chockad när jag ser vad du skriver och hur du verkar anta att Hanna är en amatör. Jag jobbar på en reklambyrå och brukar även titta in på Hannas blogg då och då för att se vad som händer på designfronten. Jag har haft kontakt med Hanna de senaste 2,5 åren och har anlitat henne från allt mellan grafisk formgivning, illustration och bildrepro och hon är lätt och jobba med och vi blir alltid väldigt nöjda. En av anledningarna till varför vi anlitar Hanna är för att hennes form är ren och unik, en kombination som är väldigt svår att hitta. Att kalla hennes form för något som vem som helst skulle kunna göra är bara absurdt. Hon har en unik talang att få saker att sticka ut och samtidigt vara cleant och profsigt.

Jag ville egentligen inte lägga mig i, men när man ser Hannas talang ratas så hårt så blir man sur!

2006-12-22 @ 17:57:46
Postat av: Dana

Alltså, med tanke på att Jossan arbetar på Indiska och älskar deras design så torde det faktiskt vara uppenbart vad problemet är: Jossan gillar mer plottriga saker, Hanna gillar stilrent. Jag föredrar också stilrent, och handlar inte på Indiska, både pga. att de misshandlar sina arbetare i andra länder och att jag helt enkelt inte gillar deras stil, däremot så gillar min mamma deras kläder en hel del, och det betyder inte att jag tycker att hon har dålig smak, bara annan smak. Jossan, jag tycker att du borde tänka på det för du har uttryckt dig väldigt otrevligt! Du kan ju säga att du inte gillar att det är stilrent, men säga att vem som helst kan göra det låter ju bara som att du är avundsjuk för att DU tycker att DIN design skulle vara bättre.

2006-12-22 @ 18:42:35
Postat av: Jossan

Ojojoj, vilka reaktioner man fick av det lilla jag skrev! Och en påhoppning för att jag är på Indiska å att jag har dålig smak, OJ OJ OJ. Tyvärr men jag har inte med deras kläder att göra, jag är där för förpackningarna, lilla Dana.

Hanna, du får mer än gärna tro och tycka som du gör. Jag ratar eller hatar varken det du gjort, det var helt fel uppfattning! Jag menade inget illa, det är säkert jag som inte kommit in i branschen tillräckligt långt för att förstå vad som krävs och eftertraktas.

Jag är ledsen som jag gjort dig upprörd och arg. Jag verkar ha någon sorts tal/skrivfel när det att diskutera och blir påmind varenda gång något som detta händer. Inget att skylla på, men jag vill bara att du ska veta att det kom ut fel eftersom du tog illa vid dig.

2006-12-27 @ 00:39:47
URL: http://jossansgarderob.blogg.se/
Postat av: Dana

Jossan: Men herregud! Har du läsfel också precis som skrivfel? Jag sa inte att du hade dålig smak, jag sa att ni hade OLIKA smak! "däremot så gillar min mamma deras kläder en hel del, och det betyder inte att jag tycker att hon har dålig smak, bara annan smak." Läs ordentligt innan du påstår att jag kommer med påhopp!

2006-12-27 @ 00:55:33
Postat av: Frida

Tjenare! jag undrar bara snabbt vad du använder för program på datorn när du gör dina bilder? Är det photoshop eller? De är då grymt snygga.
Och jag hatar att du är 20 och har kommit så långt som du gjort, medans även jag som är 20 sitter i norrland och har tråkigt.

2007-01-03 @ 15:15:48
URL: http://froy.blogg.se
Postat av: Frida igen

förresten det var inget, jag såg just att du skrev det på din framsida att du använde photoshop. hejpa

2007-01-03 @ 15:18:24
Postat av: Hanna Fridén

Frida: Man kommer långt om man pluggar klart skolan i förtid, börjar jobba tidigt och offrar allt annat för karriären, haha. Jag använder Photoshop, och tack!

2007-01-03 @ 15:57:49
Postat av: Mippan

Oj, vad arga alla var här för en månad sen. Mitt inlägg i debatten är enbart att jag tycker du är väldigt begåvad, men att det inte alltid är så lätt med kritik? Särskilt inte i skriven form, utan nyanser i tonfallet... Känns som en klassisk fallgrop. Annars, Keep up the good work Hanna!

2007-03-02 @ 10:41:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback