Blöja

De senaste veckorna när jag promenerat omkring har jag noterat ett nytt konstigt tillskott i doften hos många kvinnor.

Blöjdoft.

Nu syftar jag varken på bajs, kiss eller ingrodd svett. Jag syftar på den där konstiga, lätt plastiska lukten som finns i blöjdoften, som även finns i mycket liten skala bland vissa bindor.

Den här lukten har återfunnits hos kvinnor på tunnelbanan, i butiker och ute på stan. Jag har lite olika teorier om varför.

1. Det är Viktor och Rolfs nya parfym.

2. Hemmafödsel har blivit mer populärt. Detta har försvårat möjligheterna till att utföra ett lavemang innan förlossning. Lavemang är nödvändigt innan förlossning då ändtarmen löper risk att spricka under födseln. Om ändtarmen spricker så kan man inte hålla tätt, och måste därav bära blöja (eller operera, men om man inte gillar sjukhusfödslar så gillar man säkert inte heller operationer!)

3. Alla vet att de puffiga shortsen är stort i vår. En del smarta snärtor har kommit fram till att deras city shorts från förra våren går att återanvändas, dock så behöver de korrigeras, puffas till lite. I brist på sykunskap har snärtorna alltså valt att ha på sig en blöja under sina city shorts för den rätta, trendiga looken!

4. Det är helt enkelt jag som luktar och projicerar lukten på alla andra i ren och skär ångest.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Eller så har pruttbyxan som aftonbladet försökt hypa slagit stort och fort..

2007-01-24 @ 15:15:16
Postat av: Victoronia

Tihi. Eller så är det ett gammalt luktminne som gror i din näsa. Det försöker kanske säga dig något....

Postat av: kerstin

Hahahahaha - undebart ju. Tur att jag cyklar till och från jobbet så att jag slipper sniffa blöjdoft.

2007-01-24 @ 15:30:48
URL: http://kerstinrosalia.blogspot.com/
Postat av: elinleticia

Helt klart V & R parfymen som jag tyckte luktade ruttna...någonting...

2007-01-24 @ 15:34:56
Postat av: alexandra

teori nr 2, vart har du fått det ifrån?

2007-01-24 @ 17:19:26
URL: http://trynottolooksopretty.blogspot.com
Postat av: Hanna Fridén

anonym: Aha, bra teori! Pruttbyxan fanns som förslag från min chef i våras, fast det var för att förhindra växthuseffekten.

Victoronia: Att min tjocktarm snart går sönder!

kerstin: Är det inte jättejobbigt att cykla när det är så kallt? :O Jag är imponerad!

elinleticia: Ja, något skumt är det allt!

alexandra: Mamma och Afrika! Mamma har fått göra lavemang varje gång, och i Afrika finns det många kvinnor som blir utstötta av sina familjer eftersom att de läcker bajs pga. spräckt ändtarm. Men de kanske klämmer på magen lite först? Eller något? Om man inte har något där så kanske inte ett lavemang behövs!

2007-01-24 @ 17:23:00
URL: http://frankincense.blogg.se/
Postat av: alexandra

Jag tror att det var vanligare förr, med lavemang alltså. Men vad vet jag. Blev bara så paff när du skrev nödvändigt eftersom jag inte blev erbjuden själv och likaså för de jag pratat med. Och det gick ju bra ändå för oss allihopa.

2007-01-24 @ 18:22:00
URL: http://trynottolooksopretty.blogspot.com
Postat av: karin

man ger inte alls nödvändigtvis lavemang. för det mesta bajsar kvinnan innan hon föder p.g.a. att hon är orolig i magen. i annat fall, och vid önskemål, kan man ge lavemang.
kopplingen avföring i tarmen och total sfinkterreptur känner jag inte heller till.

2007-01-24 @ 21:07:17
Postat av: Emma

hahaha.. dör av skratt

2007-01-25 @ 00:01:20
URL: http://eminentem.blogg.se
Postat av: SKiNHEaD BArBiEdOLL

Det handlar om ren & skär ångest, det är alltid ångest! Den där blöjdoften återfinns även ofta på äldreboenden. Då doftar det blöja mixat med havregrynsgrötdoft. Inte så njutbart.

2007-01-25 @ 08:19:48
URL: http://[email protected]
Postat av: Hanna Fridén

alexandra: Där ser man! Det kanske bara är nödvändigt i vissa fall, min mamma är lika trögmagad som jag :D

karin: Jag läste att det var ett stort problem i Afrika, med kvinnor som blev utfrysta från sina familjer pga. det faktum att de inte kunde hålla tätt baktill efter förlossning! Men då brukar man kanske bara ge lavemang åt folk med dåliga, tröga magar vars funktion är åt helvete, som min familjs!

Emma: Dö inte!

SKiNHEaD BArBiEdOLL: Ja, du är med mig! Du vet vad jag talar om, du är min bästa vän och tvillingsjäl!

2007-01-25 @ 15:19:32
Postat av: Bjooti

Lavemanget rockade då jag födde barn. Det är ju inte bara det där med att tarmen kan spricka, det är ju även den där lilla bagatellen att man kanske skiter framför ögonen på ett helt rum fullt med folk då man börjar krysta, utan att man ens inser det själv för att man är så upptagen med allt annat.

2007-01-25 @ 15:33:06
URL: http://bjooti.net
Postat av: Nathalie

Haha, jag tror på ditt första förslag om Viktor&Rolf parfymen! :)

2007-01-25 @ 15:52:25
URL: http://nenneblogg.blogg.se
Postat av: Ellen

Fan va kul! Haha!

2007-01-26 @ 17:39:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback