Fildelaren X 2

Jag fortsätter på "filderas" svar.

"Hmm, jag tycker fortfarande att du är konservativ i din syn på fildelning. Om största delen av Sveriges invånare numera tycker det är helt ok att dela ut musik så får musiker hitta andra vägar att leva på sin konst eller skaffa ett jobb sidan om."

Att något är socialt accepterat ser inte jag som ett argument för att det är rätt. En gång i tiden var kvinnomisshandel och barnmisshandel en del av vardagen, det var inte rätt för det. En gång i tiden ansågs slavmisshandel vara accepterat, men vem kan säga att det är rätt? Att något är socialt accepterat är därför, enligt mig, inte ett argument.

"Själv anser jag att det inte ska vara en självklarhet att leva på sin musik på det vis som många musiker gör i dag. Mozart sålde inga skivor, han hade konserter och är än i dag en av våra mest kända musikskapare. Det är tekniken som gjort det möjligt att sälja sin musik, nu gör tekniken det svårt igen. Kanske är vi på väg mot ett nytt 1400-tal ;-)"

Mozart dog tidigt och blev begravd i en massgrav pga. fattigdom och utstötthet. Läs på historian om Mozart och du hittar många anledningar till varför en artist inte bör arbeta gratis.

"En sann konstnär lever för konsten inte på den. Du som bloggare är ju ett utmärkt exempel på en konstnär som inte lever på sin konst utan för den."

En konstnär ska alltså behöva göra dubbelt så mycket arbete som alla andra? Varför? Är det pga. att en konstnär förutsätts älska sitt jobb så otroligt att den inte behöver varken mat eller husrum, eller är det kanske staten och skattebetalarna som ska betala detta? Om en annan person får nöje utav sitt arbete, kanske en läkare t.ex. för att de får det ofantliga nöjet att bota de sjuka, ska det alltså åläggas som krav att de ska arbeta gratis?

Vi kanske ska lägga krav på alla att de ska arbeta inom ämnen de varken trivs med, eller är dåliga på, för att de faktiskt ska få någon lön överhuvudtaget? Om någon trivs det minsta lilla så kanske du tycker att de inte förtjänar att få lön? Bra, vi går enligt ditt argument, och sätter alla inom arbetsplatser de fullkomligt suger på och hatar (annars ska de inte få lön) och sedan ser vi vad som händer i samhället. Masssjälvmord?

Om du får nöje utav en annans arbete, varför kan du då inte bara betala för det? Vad är problemet, varför tycker du att du har rätt till att unyttja folk och använde deras arbeta gratis? Svarar du så kräver jag att du svarar på varför du har rätt till andras arbete gratis.

"Jag är ledsen om jag förolämpade dig men jag ser inte dig som en person utan som en blogg."

Jaha. Tack så mycket. Jag har ont i magen just nu och är trött och hade tänkt sova. Jag är i allra störta synnerhet en människa. Tänk efter.

"På senare tid har jag läst en del artiklar i din blogg som jag har upplevt som konservativa och bittra. Detta förknippar jag mer med sura kärringar än med unga modeintresserade tjejer."

Det här är ingen som helst ursäkt för att komma med förolämpningar. Var konstruktiv. Jag är politiskt angagerad och därför kommer du alltid att se kritik från min sida riktade åt samhället och sättet vi beter oss på. Att du däremot använder ord som "sura käringar" och "modeintresserade tjejer" ser jag som en otrolig konservatism från din del, och att du snarare, framför att faktiskt ha en ordentlig åsikt i ämnet, har ett behov av att dra alla över en kamm i ren hävdelsesynpunkt.

Grattis återigen för att du är extremt modigt anonym. Lämna din E-mail och fullständigt namn om du faktiskt vågar stå för det du säger, men det förefaller mig som så att du enbart är extremt bitter och konservativ i dina själviska åsikter och har ett behov av att hävda dig gentemot andra men inte vågar ta gensvaret.

"Du tycks själv inte lägga dig på en speciellt hög nivå.

Tänker på att du formulerade dig så här innan: "Så, knulla dig själv i röven och gå någon annanstans din otrevliga jävel. Ett nej är ett nej, acceptera det."

Var det som triggade igång min krokodilhjärna"


Nej, jag antar att eftersom att jag är en "blogg" och inte en människa att jag inte har rätt att reagera negativt mot folk som beter sig illa. Eller du tycker kanske att man ska uppmuntra folk som beter sig illa genom att inte kritisera dem och därför låta dem bete sig illa mot fler, och därav såra en hel massa människor? Om den här människan tjatade och börja svära åt mig bara för att jag inte ville skicka honom en låt, vad tror du att han gör annars?

Men det är klart, du är ju värre än vad han var själv, så du har kanske svårt att se kopplingen. Du spårade nämligen på mig pga. att jag sa en sak till någon som betedde sig otrevligt mot mig, vilken som helst rätt har du då att kritisera att jag sa till en person som gick på mig direkt? Försök vara konsekvent, för det där förefaller, ärligt talat, bara som extremt löjligt.

Alla ni som kommer hit för att se det här är extremt roade, jag hoppas ni får nöje utav konversationen. Och den modiga anonyma individen. Nu ska jag sova, ursäkta mina trötthetstypos.


Kommentarer
Postat av: Birgitta

shit... jag höll på att smälla av på fildelarens första svar, och ännu mer på de andra när jag såg det. han/hon är helt klar en jävligt puckad individ som bara är ute efter att hävda sig och som inte kan komma med ett enda vettigt argument. jag är tokimponerad över att du kan skriva sånt här den här tiden på dygnet hanna! det tyder helt klart på hur mycket du har i knoppen! jag längtar tills jag ser ännu bättre inlägg i ämnet från när du är pigg och nykter istället, hahahha! ;)

2006-12-10 @ 05:56:25
Postat av: Dan R.

Skulle just skriva typ detsamma som Birgitta men datorn dog. Du är en bra tjej Hanna, "fildelaren" är uppenbarligen dum i huvudet. Jag är själv en person som laddar ner från internet men "fildelarens" argument är de dummaste jag någonsin har hört. Jag är glad över att "fildelaren" inte är med i vårat parti, "fildelaren" skulle uppenbarligen dra ner oss alla i smutsen. Nästa dag kommer jag vara piggare, då kan jag förhoppningvis framföra argument som inte befläckas av fullkomlig brist på respekt inför resten av mänskligheten. "fildelaren", du bör tänka till lite, bete dig vettigt, Hanna är uppenbarligen pigg på debatt, men du beter dig som en bitter liten skitunge.

2006-12-10 @ 06:03:07
Postat av: SANNA THE BEAUTIFUL

HANNA!!!!!! DU STACK FRÅN SPYAN IGEN UTAN ATT SÄGA HEJDÅ!!!! KAN DU INTE SLUTA GÖRA DINA ANONYMA DEPARTMENTS, JAG HAR DITT CHANELLÄPPSTIFT NU! JAG TÄNKER ADOPTERA DET TILLS DU SLÄPAR DITT LATA LILLA ÄRSLE TILL MIG PÅ MIDDAG! JAG FÖRESLÅR TISDAG, KOM HIT ELLER SÅ OFFRAR JAG DET TILL SATAN OCH HITLER OCH ALLA ONDA TING!

Ömma kärlekshälsningar,
Sanna.

2006-12-10 @ 06:13:02
Postat av: Lina

Heja Hanna ;) Även om jag är för fildelning så vinner du denna dispyt, du har klara goda argument. Och jag älskar din blogg, den är underhållande inte bitter! Schüss

Postat av: SannaV

Jag är helt klart för fildelning och har många åsikter och argument _för_ men tänker inte ge mig in i den diskussionen just nu (hänvisar istället bara till piratpartiets hemsida och förslag angående uppdatering av upphovsrättslagarna)however, Hanna, den här fajten vinner du, personen som anonymt kallar sig fildelare beter sig faktiskt väldigt barnsligt.

2006-12-10 @ 11:38:08
Postat av: ElinLeticia

Dina argument är ren underhållning för mig. Jag älskar folk som kan uttrycka sig utan att racka ner på andra. Det kan du! Rent moraliskt har du också helt rätt. Jag ser på det ungefär som jag kan lyssna på en vegan som har helt rätt i att djuren behandlas fel när de slaktas och därför ska alla låta bli att äta kött. Han/hon HAR RÄTT i sin argumentering. Men jag äter kött iallafall. Jag väljer vad jag vill prioritera för "rätta" saker. För man kan inte göra rätt på alla områden. Jag bryr mig mer om mig själv än en musiker. Men mer om en hemlös katt än om en snygg topp som är jättedyr. Då väljer jag att ta hand om katten istället för att köpa toppen. Man kan göra rätt på olika sätt. Jag anser att fildelare gör fel, men inte så stort fel eftersom det största ligger i branchen som inte följer med tiden. Pr och dylikt som skivbolag lägger ut pengar på höjer pris på skivorna. Till pris som jag inte vill betala. Björn Rosen...vad han nu heter löste grejen med att sälja sin musik direkt på internet. Det gjorde succé. Jag gillar nyskapande alternativ.

Vet att det här inlägget blev lite rörigt. Hoppas du fick ut något vettigt alls av det :)

2006-12-10 @ 12:08:09
URL: http://elinleticia.blogg.se
Postat av: Louise

Jämföra fildelningen med slaveri och kvinnomisshandel? Vem blir skadad om jag laddar ner en fil? JAG? Eller den vars fil jag laddar ner? Kanske artsiten, men då ekonimiskt.

2006-12-10 @ 12:34:10
Postat av: Emma

Louise: Vad jag förstod jämförde hon det inte så, mest att det en gång i tiden var socialt accepterat att slå sina barn osv. men inte rätt för det, likadant med fildelning, socialt accepterat men inte rätt för det, eller ja, så förstod jag det i alla fall.

2006-12-10 @ 12:49:08
Postat av: Amanda

vet inte om ni tagit upp detta, men på skivförsäljning så får artisten fem procent av inkomsterna, alltså är den som förlorar mest på fildelning skivbolagen.. Artisten tjänar på att åka ut på konsert och så vidare då dom får i stort sett allt överskott..

2006-12-10 @ 12:59:17
URL: http://busmanda.blogg.se
Postat av: Ella

Oj! /Ella

2006-12-10 @ 13:48:17
URL: http://whattowear.blogg.se
Postat av: Thereza

hej, det är glädjande att se politiska ställningstaganden i din blogg..mer sånt..

2006-12-10 @ 15:11:57
Postat av: retrobågar

Det verkar som om FILDELNING uteslutande betyder olagligt förmedlande av filer. Fildelning förekommer ju även på annat sätt.
Det måste finnas någon "därute" i cyberymden som har en bra idè hur man lagligt , med nuvarande lag eller nytänkt lag, ska kumma dela allt det som kreativa genier producerar.
När jag gick i skolan var det smått slagsmål om morgontidningen som hade ett dygn gamla nyheter. SF-journalen gav glimtar från den sesnate veckan på bio. TV kom senare.
Det kan inte vara riktigt att bromsa flödet av information och nytänkande inom en del av vår värld, den konstnärliga, medan vi hela tiden gratis dränks i blodiga nyheter med en vardagsrumsmediernas närgångenhet utan att kunna värja oss.
Dags för samling -- vad slags nyheter, inbegripet nydanande skapande, vill vi ha och hur?

2006-12-10 @ 16:37:46
URL: http://spectaclesforafrica.blogg.se
Postat av: Anonym

Kul att du tar upp just "slavmisshandeln". Correct me if I'm wrong, men är inte slaveriet i sin helhet avskaffat?

2006-12-16 @ 19:16:53
Postat av: Hanna Fridén

Anonym: Det beror på hur du definierar "slaveri".

2006-12-16 @ 21:48:18
URL: http://frankincense.blogg.se/
Postat av: Alex

Bra svarat!

2006-12-20 @ 10:20:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback