Hello Sandybell!

sandybellIgår beställde jag en del filmer, däribland de två sista delarna av en serie som heter Sandybell.

Jag är säker på att många andra tjejer som läser min blogg såg den här serien när de var små och har samma nostalgi för den som jag har, och just nu finns hela serien på cdon.com i tio DVDer, 59 kr st!

För er som inte har en aning om vad Sandybell är ska jag snabbt summera:

Sandybell är en flicka i en by i Skottland som är snäll, rar, duktig på allt och extremt ödmjuk. Hur mycket skit hon än får ta så behandlar hon alltid folk bra och kommer ut med ett leende, och även om folk kan avsky henne till en början så värms allas hjärtan av hennes otroliga godhet. Hon tar inte för sig, hon tar inte plats, och det verkar som att hennes hobby är att uppofostra alla småbarn i sin by samt ta hand om sin far.

Sandybell träffar en rik kille som heter Mark som vill bli konstnär, men det finns ett problem...

Den onda Kitty! Kitty är lång, smal och snygg med vackert rött hår. Hon är kaxig, hon tar för sig och tar plats. Hon är ond och gillar Mark, Mark gillar henne inte.

Och folk säger att barn inte indoktrineras med könsroller och stereotyper sedan unga barnsben? Hah! Säger jag bara.

Jag borde egentligen avsky den här serien tillsammans en massa annat liknande (det var extremt få serier när jag var liten som inte innehöll stereotyper och könsroller) men jag har en för stark emotionell koppling till den. Men det är intressant, mycket intressant.

Kommentarer
Postat av: Sophie

Nä, den där serien har jag nog missat. Känner dock igen bilden, har den gått på tv nyligen?

Mvh Sophie♥
www.sophisticatedsophie.se

Postat av: Lina

Jag beställde Jem and the holograms för en tid sedan...älskade den som liten. Förstörde dock mina glorifierade minnen jag hade av den genom att titta på den i vuxen ålder...hrm...men musiken är fortfarande killer bra...=)...Har letat efter candy candy också...(liknar sandybell lite) men den finns inte ngnstans...Älskade även den som liten..stort affektionsvärde för mig..

2006-07-25 @ 20:50:09
URL: http://www.modeflickan.blogspot.com
Postat av: Eleonore

Jag grät till Sandybell i timmar när jag var liten :)

2006-07-25 @ 20:58:47
URL: http://www.jonkoping.nu/ytligheter
Postat av: Eleonore

Lina: candy candy älskade jag också :)

2006-07-25 @ 20:59:08
URL: http://www.jonkoping.nu/ytligheter
Postat av: PrettyInPink

klart man såg sandybell, men min favoritserie var STARZINGER (tror prinsessan hette Aurora..), det är knepigt det där med könsroller...jag kan fortfarande bli arg att flickorna alltid ska vara tysta & stå i bakgrunden, för om de är framåt & kaxiga så är de "onda" & svarthåriga...puhh...

2006-07-25 @ 21:12:43
URL: http://www.PrettyInPink.blogg.se
Postat av: David

Om du vore en seriefigur skulle du med andra ord få va elakingen! Vilket inte behöver va någonting negativt, det är oftast ondingarna som gör serien. Vad vore Musse utan Spökplumpen, Ture Sventon utan Vessla, Bamse utan Vargen (när han va ond och tuff )?

2006-07-25 @ 21:30:16
URL: http://davidarlemalm.blogg.se/
Postat av: Revenge

Ja du. Jag har aldrig gillat just Sandybell för jag tyckte det var så fult tecknat när jag var liten (picky at such a young age...) men jag förstår. Själv föredrog jag Rainbow Brite, Lady Lovelylocks, Jem and the Holograms, Moon Dreamers. Och med alla bröder i mitt liv även Turtles, Batman, Tranformers Armada, Zorro och Thundercats. Lovely. Vad vore vi utan 80-talstecknat?

2006-07-25 @ 21:54:21
URL: http://www.revenge.blogg.se
Postat av: Hanna

Sophie: Ingen aning! Men eftersom att alla i alla möjliga åldrar sett den när de var små så antar jag att de kör den igen då och då.

Lina: Jag har bestämt för mig att jag såg Candy Candy i DVD-utgåva för ett tag sedan, men eftersom att jag inte kan hitta den nu så antar jag att det var en hallucination...

Eleonore: Oh! Jag med, det var höjden av hjärtsnörp och dramatik när Mark och Sandybell alltid missade varandra!

PrettyInPink: Jag håller med! Vissa klagar på att dagens nya barnprogram bara innehåller kiss och bajs, är flamsiga och dåligt tecknade, men hellre det än att rota in i pojkar och flickors hjärnor att flickor är si och pojkar är så!

David: Isf. vill jag vara... hm, Ursula!

Revenge: Lady Lovely Locks och Turtles var favoriter här med :) Turtles var nog den enda serien med en riktig häftig tjej, April, också! Mekanikerbrud i gult snickarställ, heja!

2006-07-25 @ 22:06:39
Postat av: Kattis

Sandybell och Candy Candy - jag avgudade bägge! Vilken liten nostalgisk tripp du bjöd på här. Åh. Nästan så att man blir sugen på att beställa.

2006-07-25 @ 22:23:10
URL: http://splodgy.org
Postat av: mimmi

Angående könsroller..finns en barnbok där det står att "män har håriga ben så att de kan hålla sig varma. Kvinnor rakar sina ben och använder strumpbyxor istället".

2006-07-25 @ 22:36:14
URL: http://www.mimmimus.blogspot.com
Postat av: Ida

ÅÅÅh, jag kommer ihåg hur jag grät till den när jag var liten. I något avsnitt ska hon hitta sin mamma har jag för mig. hon är i något nunne-kloster då?! åååh. :D

2006-07-25 @ 22:48:19
Postat av: Lina

Fast hur ska man kunna vara PK i alla barnhistorier? Stor och viktig fråga tycker jag. jag tycker t.ex det är synd och skam att det fortfarande är väldigt ovanligt att det förekommer färgade barn och figurer i olika barnböcker...det är först nu alfons fått en invandrad kompis i "Alfons och soldatpappan". dessutom är det ju väldigt ovanligt att barnböcker och filmer tar upp homosexualitet, t.ex hur stor är sannolikheten att Gunilla Bergström skulle låta alfons pappa leva med en man?!

2006-07-25 @ 23:36:10
URL: http://www.modeflickan.blogspot.com
Postat av: Stina

Jag älskade Sandy Bell och Candy Candy som barn. Minns inte riktigt vad de handlade om, skulle vara kul att se dem igen.

2006-07-26 @ 04:10:15
URL: http://rubia.se
Postat av: Szofia

Ja ja ja! Loooove Sandybell. Och Candy Candy, men kanske mest av allt Jem and the Holograms. Och Rainbow Brite.

2006-07-26 @ 10:01:01
URL: http://bitterfitta.blogspot.com
Postat av: Lina

Coolast i jem and the holograms är ju att den elaka gruppen heter the misfits...hehe...tänkte jag aldrig på som liten.

2006-07-26 @ 11:47:53
URL: http://www.modeflickan.blogspot.com
Postat av: Maria

Jag tvekar ofta att läsa (eller se) om sånt som jag tyckte om när jag var liten. Risken är så stor att man tycker att det är spyframkallande nu. Jag kommer ihåg för några år sedan när trean visade "Tvillingarna på Sweet Valley High" i repris. Wohoo, nostalgi! tänkte jag. Men det var ju _vidrigt_. Hahaha... Eller när jag bläddrade i en Kitty-bok nyligen. Hu.

Tur att man inte var genusmedveten när man var liten. ;)

2006-07-26 @ 12:25:43
URL: http://www.vildvittra.se
Postat av: Freja

ååh! sandybell!!

2006-07-26 @ 19:54:47
URL: http://frollen.blogg.se
Postat av: Anna

AH!!! SANDY BELL!!! jag fick obehagliga flashbacks nu.. Jag var rädd för henne när jag var typ 5.

2006-07-28 @ 01:15:14
URL: http://annajermander.blogg.se
Postat av: emma

åhhhhhhhhhhh sandybell!! låtarna... mmmmmmmmm! jkag ahr 1:an och 2:an.. har någon sett candycandy? den är också underbar! jag älskar filmerna, jag hyrde dom altid när jag var mindre. Låtarna är så fruktansvärt bra, jag kan dom utantill! mmmm

2006-07-30 @ 11:24:07
Postat av: Sandra

Har köpt alla dvd-avsnitten också. Älskar dem =)

2006-07-31 @ 22:24:36
URL: http://www.donnasandra.se
Postat av: Natta

Älskar Sandybell, har alla 10 filmerma. Var som besatt av dem när jag var yngre :) Om ja inte minns helt fel så blev jag nästan lite kär i Mark haha, de är helt sjukt :P

2006-08-15 @ 00:08:37
Postat av: Hanna

Natta: Det var samma här! Jag tyckte att han var läcker, spännande, sympatisk och hade en fin röst :D Dock så visar det sig att han var en ganska egocentriskt mes med ful röst när man såg om det :( SNYFT.

2006-08-15 @ 10:18:27
URL: http://frankincense.blogg.se/
Postat av: CmD

Jag joinar Eleonore. Många tårar till dessa filmer. De berör fortfarnde. Håller på att inroducera dessa för min sambos systrar nu. Hoppas de tycker som jag :-)

2006-11-26 @ 21:57:46
Postat av: skruvad 84

Hehe ar i stort sett uppfostrad med Sandybell o Candy Candy, sa fatta hur f-ed up jag ar ;)
Alskar Jem, Rainbow brite och thundercats oxa Det fanns nan liknande serie som hette Georgina elr natt oxa...inte lika bra dock...
Kul blogg! kram

2007-01-09 @ 02:10:21
Postat av: skruvad 84

Hehe ar i stort sett uppfostrad med Sandybell o Candy Candy, sa fatta hur f-ed up jag ar ;)
Alskar Jem, Rainbow brite och thundercats oxa Det fanns nan liknande serie som hette Georgina elr natt oxa...inte lika bra dock...
Kul blogg! kram

2007-01-09 @ 02:11:01
Postat av: Zwaan

Åååh älskaälskaälska

2007-02-08 @ 09:49:04
Postat av: Zandra

Som alla andra så älskade jag Sandybell, Candy Candy, Lady Lovely Locks, Jem and The holograms, Lady Lady, Rainbow Brite, Skogsfamiljerna, Blixt Gordon m.fl. tur man har nästan alla dessa på dvd och vhs=)

2007-02-19 @ 23:21:19
Postat av: carola

hej....klart att man såg på sandybell och candy candy när man var liten....nja liten jag har nu en dotter på 5år jag köpte henne alla sandybell filmerna (till henne hihih?) och jag har sett alla 10 de är lika bra som man kom ihåg dem..nu ska jag sälja alla någon som är intresserad? hör gärna av er
dessutom så vill jag köpa hela serien av candy candy någon som ´vet vart man kan köpa den?
hör gärna av er då också
[email protected]
mvh carola

2007-03-15 @ 18:00:08
Postat av: Anonym

Ahhh, Sandybell. Jag älskar verkligen den serien fortfarande.
Och jag är kille btw! :D

/Joel

2007-03-20 @ 23:44:38
Postat av: Sussie

Info till er som är ute efter Candy Candy: Jag fick tag på de 30 avsnitten av Candy Candy som har översatts till svenska på VHS för ungefär ett år sedan via Megastore (jag beställde och det tog ca 2-3 månader innan jag fick dem).

Totalt finns 115 avsnitt, men det är bara de 30 första som har översatts. De övriga finns endast på originalspråket japanska.

Candy Candy har aldrig släppts på DVD.

2007-03-24 @ 19:13:58
Postat av: Heidi

ngn som vet vart man kan köpa rainbow brite filmerna? Själv hittade jag candy candy här i biskopsgården i en butik :)

2007-03-27 @ 21:31:46
Postat av: manuela

sandybell är typ hela min barndom! typ världens bästa !! jag älskar sandybell

2007-03-30 @ 13:57:24
Postat av: cathrine

Jag älskade också Sandybell som liten och jag spelade in första avsnittet som jag hittade på en gammal VHS förra året. Sen såg jag att man kan hyra sandybell och då tänkte jag; Fasen, jag provar å se filmerna och se om det är lika kul nu.... Och det var det;-) Ändå är jag 25 år och tycker att det är jätteroligt!!
Fasst jag gillar inte såna barnfilmer överhuvudtaget men just Sandybell är kanonbra. Så alla ni som tvekar till att titta på sandybell igen, nu som vuxen; GÖR DET!! Jätteskoj.

2007-05-04 @ 23:19:51
Postat av: amall milanovic

Jag har letat över allt efter candy hag har alla sandybell men vill ha candy s alla delar hjälp hjälp

2007-12-03 @ 22:01:36
Postat av: Michaela

Hej :)
Tänkte kolla om du viste vart man kan köpa CandyCandy filmerna?

Kram

2008-02-19 @ 15:27:23
Postat av: IDa

jag ÄLSKAR Sandybell min favorit när jag var liten. & nu äger jag också äntligen dvderna. men jag hitta dem på Sciene fiction bokhandeln i stockholm ! för 5 år sen

2008-03-27 @ 16:07:07
URL: http://max500.blogg.se
Postat av: Ida

ÅHH!

vart har ni fått tag på jem and the holograms?????



svenskt tal??



hjälp! /Ida

2009-11-07 @ 17:22:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback