Legalisering av prostitution.

Ett ämne som ofta dyker upp i feministforum är prostitution och legalisering.

Argumenten är många, personligen finner jag att alla argument för legalisering av prostitution är ologiska och oigenomtänkta. Jag är emot prostitution, eller snarare, jag är emot köp av sex. Jag är emot köp av sex av den enkla anledningen att det sker mycket utnyttjande, våldtäkt och nakotikabruk kring det. Jag kan inte vara emot en persons egna val huruvida de vill sälja sex eller ej. Om en vuxen människa tar det beslutet så kan jag helt enkelt inte moralisera kring det. En intressant blogg jag följer är: "Mitt liv som hora".

Dock, som sagt, jag är strängt emot hela livet kring det. Vissa hävdar att legalisering av prostitution skulle leda till ett säkrare liv för den prostituerade och för kvinnor och män, speciellt om det vore statligt, då man skulle kunna övervaka det hela och dessutom få in skattepengar.

I samtliga analyser jag läst om länder där det förut varit olagligt med prostitution - men sedan blivit lagligt, har det visats att efterfrågan, trafficking, sexuellt utnyttjande och våldtäkt ökat - inte minskats. I Sverige minskade mängden trafficking när det blev olagligt att köpa sex då det blev mindre lönsamt.

Vissa hävdar att anledningen till varför det blivit fler anmälda fall av våldtäkt är för att det blev olagligt med sexköp i Sverige. Detta argument kan jag inte se någon logik i överhuvudtaget, då jag inte kan förstå varför man blir skrämd till att begå ett brott som våldtäkt istället för ett brott som sexköp, då det förstnänmda innebär strängare straff. Jag skulle snarare säga att den högre graden anmälda brott beror på att kvinnor blir mer och mer uppmuntrade till att faktiskt anmäla - vilket är något jag själv märkt av i debatter kring ämnet och i samtal med utsatta personer.

Men tillbaka till legaliseringen, vissa hävdar att statliga bordell skulle vara en lösning på frågan, dock, när något blir lagligt och mer lättillgängligt så ökar efterfrågan och övrig sexhandel. Statliga bordell kommer inte att finnas överallt, varje sekund, när kunden än vill ha det. En kund kommer då att gå till en annan prostituerad. En gång gav en dåvarande pojkvän argumentet till mig att efterfrågan inte skulle öka då: "folk skulle tycka att det var för skämmigt för att handla sex" - vilket jag inte heller kan se som ett rimligt argument. Om narkotika blev lagligt, skulle då inte narkotikabruket öka? Jo, det är jag fullt övertygad om.

Jag tänker inte länka till några specifika studier eller liknande då jag inte vill propagera för någon specifik, men om du är intresserad av ämnet så kan du hitta information genom t.ex. en sökning på Google.

Hur ser era åsikter kring det hela? Är ni för eller emot? Varför tycker ni som ni gör?

Kommentarer
Postat av: elisabeth

Jag funderade faktiskt på att lägga ner bloggen! :-O jag kände att jag inte ides men nu har jag ändrat mig. Det verkar vara en hel del som tycker om den så det får mig att fortsätta :-) Kul att du läser den också! :-D Jag ska uppdatera oftare nu!

Ja, en helgon har jag. Där heter jag Jollyboat :-)

2006-08-14 @ 20:44:59
URL: http://elisabethevelina.blogg.se
Postat av: Maria

Prostitution är verkligen ett skitsvårt ämne... Jag gillar inte att folk köper sex och jag gillar definitivt inte all skit som kan finnas runt omkring det (utnyttjande osv.), men att jag inte gillar det är ju inget argument för att förbjuda det. Och om en vuxen människa vid sina sinnens fulla bruk vill sälja sexuella tjänster så är det upp till den själv.

Det där argumentet att våldtäkterna skulle öka om prostitutionen försvinner känns verkligen så 1800-tal. Snacka om att hävda att "män är djur". Våldtäkt handlar ju inte om att våldtäktsmannen är så kåt att han bara måste ha sex med någon.

2006-08-14 @ 21:04:10
URL: http://www.vildvittra.se
Postat av: Sandra

Jag kan inte säga att jag funderat så mycket kring just det, faktiskt... men det kanske jag borde...ska definitivt googla på ämnet och bli mer beläst, för jag vet inte så mycket om det:O

2006-08-14 @ 21:31:36
URL: http://soleii.blogspot.com
Postat av: Royal with cheese

Vill bara tipsa dig om en bok som handlar om en ung flicka som prosituerar sig, men där det beskrivs på ett väldigt annorlunda sätt. Boken är värs att läsas ändå som roman alltså men kom att tänka på den eftersom du tog upp det ämnet. Läs den om du får tid över nångång :) Elva minuter av Paulo Coelho.

2006-08-15 @ 00:30:17
URL: http://moasakhay.blogg.se
Postat av: Freddiee

jag finner inte ett enda starkt argument för prostitution om jag skall vara ärlig

2006-08-15 @ 08:49:12
URL: http://www.freddiee.blogg.se
Postat av: mimmi

Bör absolut inte legaliseras. Det gör det bara ännu lättare för tvingad människohandel!

2006-08-15 @ 08:54:09
URL: http://www.mimmimus.blogspot.com
Postat av: Linda

ÅÅh, jag håller verkligen med dig i varenda ord du skriver. Jag blir så oerhört förvånad när jag träffar folk som faktiskt är FÖR en legalisering av prostitution. Det känns så konstigt. Om man är för då måste man väl tycka att det som sker är ok? Det är alltså ok att KÖPA en annan persons kropp för att få sina egna behov tillfredsställda. Helt sjukt.

Självklart kommer annan bottslighet att öka om man legaliserar prostitution. Knarkhandel och flickor som lyras hit för att kunna utföra sitt "jobb" lagligt (!) i vårt land. Usch! Vem vill gå på stan och se tjejer stå och sälja sig själva till män och det ska uppfattas som helt ok? Inte jag! Det är så vidigt.

En annan sak som jag har funderat en del på och som du kanske också har tänkt på: Varför är det (nästan) enbart killar som köper sex? Har de ett större behov, det argumentet hör man ibland, eller hur är det?

2006-08-15 @ 10:27:43
URL: http://lifeofmacyline.blogspot.com/
Postat av: Revenge

Du tar orden ur munnen på mig. Människor är så naiva, bara oinsatta människor argumenterar för! Gosh.

2006-08-15 @ 11:38:56
URL: http://revenge.blogg.se
Postat av: anna

jag håller med både dig och Linda. Jag vill INTE att sexköp ska bli lagligt!

2006-08-15 @ 11:58:51
URL: http://annawii.webblogg.se/
Postat av: Danne

För. Statliga bordeller under ordnade och säkra former anser jag är the way to go. Tycker synd om människor som inte kan få sex och närhet när de vill. Om man bara kunde köpa sig äkta kärlek så skulle jag vara för det också.

2006-08-15 @ 11:59:47
URL: http://ultima.blogg.se
Postat av: gisela

jag tror fler män köper sex för att fler män än kvinnor växer upp med en känsla av berättigande, en känsla att de har rätt att utöva makt över andra och rätt att utnyttja en annan människas kanske mycket tragiska situation. men också med den känslan att de helt enkelt har rätt till kvinnors kroppar. för övrigt skulle jag också vilja påstå att både män och kvinnor växer upp i ett samhälle där bara kvinnans kropp framställs som åtråvärd. ex så som den används i reklam och så vidare. mannens kropp målas sällan upp så att kvinnor ska tänka på vad de vill göra med den kroppen t.ex. man ser sällan mansbilder där de utstrålar "ta mig!" och passivitet som kvinnobilderna nästan alltid gör. det tror jag både reflekterar och skapar det tänk som gör att män (och till en grad även kvinnor) tycker att de kan köpa kvinnors kroppar.

2006-08-15 @ 12:08:31
Postat av: gisela

jag tror fler män köper sex för att fler män än kvinnor växer upp med en känsla av berättigande, en känsla att de har rätt att utöva makt över andra och rätt att utnyttja en annan människas kanske mycket tragiska situation. men också med den känslan att de helt enkelt har rätt till kvinnors kroppar. för övrigt skulle jag också vilja påstå att både män och kvinnor växer upp i ett samhälle där bara kvinnans kropp framställs som åtråvärd. ex så som den används i reklam och så vidare. mannens kropp målas sällan upp så att kvinnor ska tänka på vad de vill göra med den kroppen t.ex. man ser sällan mansbilder där de utstrålar "ta mig!" och passivitet som kvinnobilderna nästan alltid gör. det tror jag både reflekterar och skapar det tänk som gör att män (och till en grad även kvinnor) tycker att de kan köpa kvinnors kroppar.

2006-08-15 @ 12:08:39
Postat av: Hanna

Royal with cheese: Tack för tipset, när jag känner mig magstark så blir det kanske så :)

Linda: Anledningen till varför fler män än kvinnor köper sex skulle jag vilja påstå har med uppfostran att göra. Bl.a. att män ska vilja ha sex, kvinnor ska hålla på sig osv, samt även porrfilm som faktiskt de flesta ser under deras sexuella "upptäckarperiod" som starkt präglar män som "hingstar" om de erövrar mycket och kvinnor som smutsiga slampor om de har mycket sex. Jag tror inte att det är bra för varken kvinnor eller män att uppfostras av dessa stereotyper. Gisela har även bra poänger, här nedan.

Danne: Varför tycker du att statliga bordeller is the eay to go? Jag skulle vilja att du utvecklar. Hur anser du att läget skulle förbättras? Anser du alltså att det är viktigare för folk att kunna köpa sexuell bekräftelse än att förhindra att våldtäker, sexuellt utnyttjande, trafficking, misshandel osv. mot kvinnor ökar? Vad är viktigast? De flesta kan dessutom få sex bara se anstränger sig, undantaget skulle vara funktionshindrade människor t.ex. Är det viktigare att de få funktionshindrade som finns ska kunna tillfredställa sexuella lustar än att samtliga kvinnor i vårat samhälle får ett osäkrare liv? Förklara!

Gisela: Yes, även jag är inne på genusspåret!

2006-08-15 @ 14:22:43
URL: http://frankincense.blogg.se/
Postat av: sofia

Rent principmssigt ser jag inget problem med själva sxköpet om det handlar om vuxna människor som valt själva. men det är ju inte bara ett sexköp, det är ju allt runt omkring också(droger, utnyttjande etc.), vilket uppenbarligen inte förvinner bara för att man legaliserar. Jag tycker nog inte att det är moraliskt fel att köpa/sälja sex men det fungerar inte i praktiken.

2006-08-15 @ 19:14:10
URL: http://sofiaovarlden.blogg.se
Postat av: sofia

här är förresten en annan blogg appropå det här:

http://napalmdreams.blogg.se/

2006-08-15 @ 19:16:05
URL: http://sofiaovarlden.blogg.se
Postat av: Linda

Gisela: Så rätt. Huvudet på spiken!

2006-08-15 @ 19:21:53
URL: http://lifeofmacyline.blogspot.com/
Postat av: sofia

Wow, mitt i prick av Gisela!

2006-08-16 @ 00:04:52
URL: http://sofiaovarlden.blogg.se
Postat av: Danne

Ah, missade att du svarat. :)

Grejen är lite att jag är väldigt partisk i frågan då jag själv är... Typ världens mest kärleksberoende människa. Det jag tycker väger tyngst är således min åsikt om att alla har rätt till sex och närhet.

Jag vet inte vad den allmänna åsikten är, men statliga bordeller i min värld skulle inte innebära något av detta du nämner (våldtäker, sexuellt utnyttjande, trafficking, misshandel osv). Statliga bordeller skulle istället innebära obligatoriska drog- och könsjukdomstester, hög säkerhet för att förhindra våld mot de prostituerade, osv.

Så tycker jag. Kanske finns det någon aspekt jag missat av det hela. :)

2006-08-16 @ 16:18:48
URL: http://ultima.blogg.se
Postat av: julia

ingen kvinna prostituerar sig frivilligt, på samma sätt som att ingen kvinna rakar benen frivilligt. visst kan kvinnan säga att hon gör det av egen vilja och vinning. men komigen. vi vet alla det ligger i samhällets struktur. och den strukturen är skapad av mäns ideal. det får tjejer leva med varje dag. som när man ska skriva "mens" i ett sms. ordet finns inte i t9. why oh why. för att män har skapat ordlistan.
iaf. att legalisera prostitution är lika vettigt som att åter befria kvinnor från rösträtt.

vad tycker danne om det? visst skulle allt bli lite lättare då!?

2006-08-16 @ 17:32:08
URL: http://my-costume.blogspot.com
Postat av: Danne

Julia: Absolut inte. Vad är det för påhopp? Utgår du automatiskt från att jag är nån sorts mansgris för att jag tycker statliga bordeller är något positivt?

I den vision så är det 100% frivilligt. Kvinnan (eller mannen, gäller lika mycket manliga prostituerade, de kommer också behövas) har alltid ett val, ingen "måste prostituera sig". Mitt mål är i vilket fall att ingen ska bli tvingad till nånting. Det lär ju i så fall vara ett jobb som bara baseras på utseende. Men tja, det är ju modellyrket också.

2006-08-16 @ 17:43:37
URL: http://ultima.blogg.se
Postat av: Hanna

Danne: Du menar alltså att du nonchalerar vad alla undersökningar visat bara pga. att du personligen tror att det inte skulle innebära den typen av utveckling? Vad har du för erfarenhet av ämnet, vad ger dig bilden av att du skulle veta bättre än alla samhällsforskare och alla bevis som talar emot dig? En känsla? Förklara gärna!

Idag anmäls 7,2 våldtäker varje dag i Sverige, och det är hemskt många som inte anmäler alls. Jag tycker att det är hemskt - och jag vill absolut inte se den siffran höjjas. Jag anser att folk måste förtjäna sitt sex - precis som med allt annat. Är man skabbig eller socialt inkompetent för att man inte orkar anstränga sig så får man faktiskt skylla sig själv (och ja, bådadera går att motverka tom. om man har neurologiska avikelser som t.ex. Asbegers syndrom som är en form av autism, det enda som krävs är ansträngning och att man inte är egoistisk.)

Hur ska de kunna föhindra våld mot de prostituerade, ska de placera ut övervakningskameror i rummen? Hur skyddar man de där ute? Hur skyddar man alla andra kvinnor när våldtäkerna ökar? Hur ska man kunna reglera alla bordell när man inte ens kan göra det idag?

2006-08-16 @ 18:12:53
URL: http://frankincense.blogg.se/
Postat av: Danne

Hanna: Nu tycker jag att du är väldigt aggressiv i dina argument. Du bad om åsikter och du fick en av mig. Den är inte baserad på några vetenskapliga grunder, nej. Men du nämnde inte heller att man behövde ha det för att säga vad man tycker.

Och jag håller inte med om att alla kan få sex bara de anstränger sig. Kanske att de kan få det någon eller några gånger, men inte när de vill. Det finns många ensamma människor där ute.

Man får väl anställa vakter som på vilken nattklubb som helst. Visitation i dörren, och sedan något sorts godkännande av den prostituerade att allt har gått rätt till. Man kan inte reglera bordellerna idag eftersom de är olagliga. Blir de lagliga så får de rapportera sin existens och betala skatt som exempelvis restauranger.

2006-08-16 @ 19:49:54
URL: http://ultima.blogg.se
Postat av: Hanna

Danne: Jo, jag bad om att veta vad du baserar dina åsikter på och dina argument. Alla åsikter kräver grunder. Man undrar faktiskt varför folk tycker som de gör. Man kan t.ex. inte tycka att Islam suger utan att veta något om Islam, för då är man bara en rasist, eller hur?

Om du, helt ärligt, är för legalisering av prostitution utan grunder så kan jag faktiskt inte respektera dina åsikter, Danne. För precis som att jag inte går in och tar tag i en hjärnkirurgs kniv och börjar skära i någons hjärna bara för att jag TYCKER att jag har rätt, så kan jag inte respektera att någon gör samma sak gällande något annat heller.

Och, nej, är man ensam så är det något man gör fel. Faktiskt. Man kanske t.ex. är för kräsen, socialt inkompetent eller ohygienisk. Jag har sett mycket fula människor få sjukt mycket sex, det handlar helt enkelt om att lära sig och inte ha för höga krav. Jag är t.ex. bekant med en mycket fet och enligt mig, hemskt ful man, som bara vill ha sex med smala tjejer (typ normalviktiga el. mindre) och gnäller skitmycket över hur ytliga tjejer är och hur han aldrig får ligg. Ja, varför då? För att han har för höga krav i jämförelse till sig själv, kanske? Detta är ett mönster jag sett hos nästan samtliga av alla ensamma människor, dvs, de är egocentriska och orkar inte ändra på sig själva för andra människors skull.

Ang de senaste, vakter osv. Hur tänker du på Tyskland t.ex. där bordeller är lagliga? Hur kommer det sig att det fortfarande sker sjukt mycket våldtäker, knarkhandel och unyttjanden där? Framförallt runt bordellerna blir extremt många kvinnor våldtagna.

Och ang. det att alla har RÄTT till sex, borde inte då också våldtäkt vara lagligt, om då sex är en rättighet? Om inte annat, ska de prostituerade vara tvingade till att ta alla kunder? Om de absolut inte vill ha sex med en kund, av diverse anledningar, ska de då vara tvingade till att idka samlag med vem som helst? Ska det då skilja sig från precis alla andra yrken förutom vården? Är det samma sak att operera en person som att ta hans kuk i stjärten och bli sprutad i ansiktet?

Skulle du, Danne, gå med på att ha sex med en man på 150 kg, med bölder över hela kroppen, som stank av svett och alkohol, som var narkotikapåverkad och som spottade dig i ansiktet? Skulle du, Danne, gilla att bli penetrerad av honom, att han kissade i din nacke och att han drog dig i håret medan han kallade dig för "jävla hora! Jävla fitthora!" Skulle du det?

Det här är inte agressiva argument, det är saker tagna ur verkligheten. Det är så det livet fungerar.

2006-08-17 @ 02:50:18
Postat av: Petter

bluh, jag tycker kanske inte att det är något som berör mej. Men jag är trött på förbudshetsen. Inget brott utan ett offer som blir ofrivilligt drabbad, väljer båda två av egen fri vilja att göra det de gör så är det inte mycket samhället eller någon annan har att göra med. Att koppla ihop sexköp med våldtäkt känns bara löjligt, det är ju som att påstå att gatuvåldet är högt bara för att proffsboxning är förbjudet. Nej, det är så att vi bor nio miljoner i det här landet och precis som ni vill göra vad ni vill så ska alla andra också få göra det, så länge det inte skadar andra mot deras vilja. Svenskar har nån konstig jävla attityd att alla ska vara lika och bete sej enligt någon moraliskt godtagbar mall. To each his own!

2006-08-17 @ 16:31:48
Postat av: Hanna

Petter: Då antar jag att du är för legalisering av narkotika, kannabalism, mord osv? Bara båda parterna är för det?

Jag ser det som en mycket rimlig anledning att förbjuda något om det leder till stora problem i samhället. Jag vill inte bli våldtagen, vill du?

2006-08-17 @ 16:37:09
URL: http://frankincense.blogg.se/
Postat av: Greta Garbo

Hej Hanna
Hittade din blogg, när jag surfade runt och letade efter annat. Kul, att prostitution och sexköpslag tas upp i okika bloggar. Jag bloggar själv, som en frivillig sexsäljare. Jag är då av förklarliga skäl inte emot prostitution. Men jag är emot den då det handlar om att män utnyttjar tex en kvinnas missbruk, ekonomiska misär etc. Men det finns faktiskt kvinnor som helt frivilligt och utan att må dåligt säljer sex. Tyvärr vägrar folk att tro på det. Sedan hör enligt mig inte tvång, våld och människohandel till prostitution i vanlig mening. Lagen bör omarbetas anser jag, så de som ofrivilligt hamnar i situationer där de ser enda utvägen vara att prostituera sig, uppmärksammas och får hjälp. Mer information behövs kanske redan på högstadiet, iallafall på gymnasiet. Tvångsprostitution ska ha en egen lag, tycker jag

2006-09-03 @ 20:32:07
Postat av: Greta Garbo

Lägger till min blogglänk...utifall du är intresserad ytterligare av mina åsikter.

2006-09-03 @ 20:34:16
Postat av: hanna

välskrivet och snyggt, jag håller verkligen med dig, hanna! (det där kändes lite schitzofren eftersom jag också heter hanna...)
att säga att en legalisering av prostitution skulle minska våldtäkter är ju rent av skrattretande. uppenbarligen har man inte särskilt mycket kunskaper i vad som driver en våldtäksman då. för de flesta våldtäktsmän verkar det ju inte handla om själva sexet, utan om behovet att kontrollera och skrämma en annan människa. det är inte vanliga, överkåta killar som inte kan få sig ett ligg på krogen som våldtar, det är sjuka människor (oftast väldigt bra kamoflerat).

förövrigt är hela din blogg väldigt kool, och dina outfits är smashing :)

2006-09-10 @ 21:12:08
URL: http://hannamariefiddeli.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback