Positiv omvandling


Angående det möjliga förbudet av användet av ordet "nigger" i New York.
DN:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=622767


Att de svarta ungdomarna i USA vänder ett negativt, nedsättande ord till något posititvt kan jag enbart se som något gott, och även om man inte kan lagstifta mot ordets användning så ser jag det ändå som ett hot mot yttrandefriheten att officielt gå ut och "typ" förbjuda det.

Faktum är att det nästan klingar lite rasistiskt. Jag ser framför mig en typisk amerikan, med en rasism som yttrar sig genom rädsla. De är lite rädda för det okända, och hemskt rädda för att framstå som rasister. Precis som i Sverige, precis som i hela Nogger Black-debatten, där det till synes bara var en massa medelsvenssons som blev upprörda. Förmodligen för att de var livrädda för att framstå som rasister. När de var ute och gick på stan och såg en svart människa så spändes deras axlar, de började flacka med blicken och försökte anstränga sig så mycket som bara möjligt för att inte framstå som rasistiska framför den mötande, svarta individen. "Hur ska jag titta? Ska jag titta bort? Ska jag se honom i ögonen? Tänk om han tror att jag är rasist?! Jag är inte rasist!"

Att äldre svarta människor som var med när uttrycket enbart var negativt och därför tycker att det är besvärande, det kan jag förstå. Men att ett ord som förut var extremt nedsättande vänds till något ofarligt i den yngre generationen ser jag som viktigare än att låta bli att uppröra en äldre generation, och därav stävja utvecklingen.

Dessutom kan jag tillägga att jag i allmänhet tycker att sådanna förbud är farliga, som jag nämnt tidigare. Det är ett väldigt konstigt fall av positiv särbehandling, som kommer att väcka aggressioner hos många. Mycket hat som legat dolt kan frambringas av ett beslut som detta.

Fitta, käring, bög, flata - Vi tar tillbaka de här, i feministforum brukar inte ordet "fitta" förringas, man vill göra det till något positivt. Bland annat på grund av det faktum att det är en av de få orden för kvinnans könsorgan som har en smickrande innebörd, till skillnad från exempelvis "slida" som, i stort sett, betyder penisfodral. Kul!

Fitta däremot har en mycket fin innebörd, men har använts i negativa sammanhang. Faktum är att fitta stämplas som ett så fult ord att du inte ens kan hitta det på svenska Wikipedia exempelvis. Därför kan jag inte citera exakt vad det betyder. Men det är fint, något med blomma har jag för mig, vilket är hundra gånger finare än "penisfodral". Onödigt förbud, låt folk slå upp, förbjud det inte!

Förbjud inget ord alls i hela världen.

Kommentarer
Postat av: Sandra

En föreläsare på min gamla skola pratade om det. Hon berättade bland annat att "kuk" betyder "liten utväxt" och "fitta" betyder "våt ängsmark". Tyvärr så har båda orden fått en väldigt, väldigt negativ betydelse då man numera använder det som skällsord.

Postat av: anna wintour

jag är utlänning och min svägerska är svensk dvs brorsfru samt min systers man är också svensk. Svägerskan säger blattar om just blattarna och för mig är det lugnt för jag är ju blatte, so? hon gillar blattar för hon är ju gift med en och har blattebarn

2007-02-28 @ 15:41:00
URL: http://annawintour.blogg.se
Postat av: Emilia

Håller med dig.

2007-02-28 @ 15:41:16
URL: http://lekmark.blogg.se
Postat av: Anonym

"Men att ett ord som förut var extremt nedsättande vänds till något ofarligt i den yngre generationen ser jag som viktigare än att låta bli att uppröra en äldre generation, och därav stävja utvecklingen."

Att du tror att den yngre generationen har vänt det ordet till något positivt till det ordet har du fel i.. Bara för att de dumma rapparna säger det ordet stup i sekunden betyder det inte att "vi" är okej med det..

2007-02-28 @ 15:43:20
Postat av: Saga

Vad det är fitta i dig, Hanna! ^^

2007-02-28 @ 15:59:34
URL: http://krullethelgonet.blogg.se
Postat av: Anonym

jag tror fitta betydde sandstrand eller äng eller något liknande egentligen

2007-02-28 @ 17:00:33
Postat av: anna

Så sjukt.. Man kan ju inte förbjuda ett ord. Lite väl 1984 för min smak (boken alltså inte årtalet).

Fitta betyder just som någon skrev våt ängsmark. Väldigt fint tycker jag. Jag tror det officiella ordet för fitta nu är "snippa".. Ett förskräckligt och som bara är en femininisering av snopp, usch..

2007-02-28 @ 17:13:54
URL: http://annakatt.blogg.se
Postat av: Pernilla

hehe, mark (nucci.blogg.se) diskuterade också det ämnet igår :)

2007-02-28 @ 17:44:44
URL: http://peggs.blogg.se
Postat av: Lina (Inredning och design)

Intressant diskussion!

2007-02-28 @ 18:03:07
URL: http://blogg.passagen.se/inredning
Postat av: Hanna Fridén

Sandra: Men det ska vi ändra på!

anna wintour: Folk verkar väldigt olika i sin iställning till det där!

Anonym: Har "jag" fel i det när jag skriver "Angående det möjliga förbudet av användet av ordet "nigger" i New York.
DN: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=622767 Att de svarta ungdomarna i USA vänder ett negativt, nedsättande ord till något posititvt kan jag enbart se som något gott" I formulering borde det vara uppenbart att jag säger att det är bra om det är så, baserat på artikeln, ingenstans har jag skrivit om personlig erfarenhet i ämnet. Så rata artikeln i så fall!

Saga: Tack Saga ;D!

anna: Ja, eller hur? Snippa är ett hemskt ord, jag gillar inte att benämningar på kvinnors könsorgan ska utgå från mannens.

Pernilla: Very good that folk tar upp det, yes!

2007-02-28 @ 18:24:56
URL: http://frankincense.blogg.se/
Postat av: Hanna Fridén

Sandra: Men det ska vi ändra på!

anna wintour: Folk verkar väldigt olika i sin iställning till det där!

Anonym: Har "jag" fel i det när jag skriver "Angående det möjliga förbudet av användet av ordet "nigger" i New York.
DN: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=622767 Att de svarta ungdomarna i USA vänder ett negativt, nedsättande ord till något posititvt kan jag enbart se som något gott" I formulering borde det vara uppenbart att jag säger att det är bra om det är så, baserat på artikeln, ingenstans har jag skrivit om personlig erfarenhet i ämnet. Så rata artikeln i så fall!

Saga: Tack Saga ;D!

anna: Ja, eller hur? Snippa är ett hemskt ord, jag gillar inte att benämningar på kvinnors könsorgan ska utgå från mannens.

Pernilla: Very good that folk tar upp det, yes!

2007-02-28 @ 18:25:02
URL: http://frankincense.blogg.se/
Postat av: elin

tänk bara på ordet queer som användes i neg. syfte från början, men 'erövrades' av de queera själva, och nu är det positivt!

2007-02-28 @ 19:07:37
Postat av: paulina

Dina texter ar sa perfekta att jag aldrig behover bekymra mig om att ta upp ett amne som du redan tagit upp. Det ar bara att hogt saga "Hanna Friden" liksom

2007-02-28 @ 20:05:59
URL: http://peckelalis.blogspot.com
Postat av: Djur

Fitta betyder "våt strandäng".

2007-02-28 @ 21:06:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback