Den gräsliga lyckan

Jag tänker ofta på konceptet lycka.

Och jag tänker, jag tänker, att bilden av lycka, drömmen om den eviga lyckan och visionen av hur lycka känns, är en av de mest vidriga jävla folksägner vi har.

Och jag tänker att det bannemig inte finns något som gör folk så otroligt olyckliga som det eviga sökandet av den förbannade jävla lyckan.


Ingen mår helt bra. Alla har det trist på jobbet. Vi slits mellan apati och undestimulering. Ibland känner vi oss älskade, ibland känner i oss hatade. Ibland känner vi oss populära och ibland undrar vi om någon egentligen bryr sig överhuvudtaget, och varför. Vi känner oss utanför ganska ofta, för vi känner oss så jävla annorlunda, antingen bättre eller sämre än andra. Vi tittar på vårat liv, och vi inbillar oss att vi inte är delaktiga i vad som sker runt om oss, vi är åskådare och på något vis så otroligt bortkopplade från allt som pågår i gemenskapen som andra delar.



Jag tror säkert att det är olika starkt hos olika individer, men det skulle ärligt talat förvåna mig om inte de allra flesta kan relatera till det mesta som står här ovanför.

Och sedan, utanpå detta, det eviga sökandet efter lycka. Lyckan, en myt framställd av ett gräsligt, snobbigt välfärdssamhälle. Och sedan skjuter vi oss i huvudet, hänger oss eller vad som helst, bara på grund av att vi finner oss otillräkliga på grund av bristen på den här jävla lyckan.

Jag hatar lycka.

Kommentarer
Postat av: Anna

Håller helt och fullt med, människor drömmer om lyckan som om livet blivit fel. Keep up te good work! / A

2007-07-16 @ 15:41:02
Postat av: Sara

Tog du bort döden-inlägget? Eller har jag drömt?

Postat av: Chaos

Det värsta ändå när folk nöjer sig med tryggheten- tills ngt bättre. de anser sig ha misslyckats.
bullshit.

2007-07-16 @ 16:03:17
URL: http://awayfromnightmares.blogspot.com
Postat av: e

mm det stämde bra tycker jag

2007-07-16 @ 16:11:14
Postat av: e

mm det stämde bra tycker jag

2007-07-16 @ 16:11:27
Postat av: Carl

Lyckan är underbar men alltid övergående. Alltid. Evolutionen drivs av denna motor. Inser man det blir det lättare. Påminner faktiskt lite om en orgasm (skulle vara trist att alltid ha en... eller...).

2007-07-18 @ 23:55:02
URL: http://exekvera.blogspot.com/
Postat av: Maria

"Och jag tänker att det bannemig inte finns något som gör folk så otroligt olyckliga som det eviga sökandet av den förbannade jävla lyckan."
Håller med!

2007-07-22 @ 19:55:34
URL: http://www.vildvittra.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback