Vad tecknar jag med?

Jag får många frågor om vad jag använder när jag tecknar, nu kommer äntligen en ordentligt svar.

Pixelgrafik



När jag tecknar i Photoshop CS2 använder jag mig av en ritplatta* från Wacom Intuos2, Intuos är Wacoms lite billigare serie, och fullt duglig. Intuos2 finns dessvärre inte längre i butik, nu är de inne på Intuos3 som är dyrare, men sök efter Intuos2 på exempelvis Tradera eller liknande, de är fullkomligt dugliga. Rent av fantastiska, till och med. Se dock till så att du får med en penna när du köper bordet, pennorna är svindyra.

Om du vill satsa på deras nya serie, Intuos3, så finns det billigaste bordet just nu på AppleStore. Satsa minst på ett bord i storleken A5, allt under det (A6 osv) blir krångligt att arbeta med.

Vektorgrafik



När jag tevknar i vektorer* använder jag mig av Corel Draw, inte av det mer populära Illustrator. Även om du kan åstakomma mer komplicerade bilder i Illustrator (då man kan blanda pixelgrafik och vektorgrafik) så upplever jag att bezierkurvorna i Corel Draw är långt mycket mer logiska och matematiskt korrekta än bezierkurvorna i Illustrator. Det låter kanske nördigt, men för ett gammalt matematiksnille som jag gör det ont i själen när jag ser hur saker vänds och vrids, enligt mig, helt felaktigt i Illustrator. Förutom detta så är filerna skapade i Corel Draw mångt mycket lättare än de skapade i Illustrator, då det utgår helt och hållet från matematik. En fil med flera tusen objekt kan alltså väga så lite som 12kb.




*En ritplatta är, som det låter, en platta som du kan rita på istället för att du ska behöva teckna med en mus. Mycket praktiskt. En ritplatta är dock inte lika enkel att använda som en vanlig penna, då du tittar på skärmen men ritar på plattan. Det hela kräver en del övning, men när du väl vant dig är det extremt fördelaktigt. Låt dock inte modet falla på att allt ser förjävligt ut de första veckorna, du lär dig, som sagt.

*Vektor betyder riktning. Du känner igen dem från skolmatematikens koordinatsystem. Vektorer är baserat på nummer, matematik, och inte på pixlar som andra digitala bildmedium. Vektorer används med fördel när du ska göra något som ska gå att skalas upp oändligt, eller för den delen, förminskas oändligt. Då vektorer är baserat på avständsförhållandet mellan punkter så kan det aldrig någonsin bli pixligt, och är därför bra för exempelvis logotyper. Vektorer är även det som används när man skapar 3D.

Kommentarer
Postat av: Eva

Va i..? Och vektor betyder inte riktning.

2007-06-18 @ 13:08:52
Postat av: Hanna Fridén

mono: Precis allt är på fri hand, förutom en av delarna på den här bilden, där jag sitter med randiga kläder: (http://aiwendil.mine.nu/frank/nygot.jpg) om du sett ett enda avritat foto så skulle jag vilja vara god och be dig specifiera. Att bilderna liknar mig sticker jag inte under stol med, det är vad jag oftast ser, och de drag jag har lättast för att teckna, otvivelaktigt. Och det har jag fått höra även när jag tecknar manga: (http://aiwendil.mine.nu/frank/rysk-CMYK.jpg) Annars kan du läsa det här inlägget, när jag skrev om det ämnet: http://frankincense.blogg.se/1178562922_kalkera.html
Annars, vad gäller kroppsrörelser, händer osv. så är det givetvis som så att jag tittar på olika bilder för att se perspektiv, hur rörelser går osv. Precis som när man målar stilleben eller porträtt. Vilket precis alla andra tecknare jag känner och har jobbat med också gör. Däremot ritar jag inte av, i så fall skulle hela idén med teckningen försvinna för mig. (Här har vi ett typiskt exempel på hur jag tittat på perspektiv, men som sagt, inget avritande och absolut ingen kalkering. Jag får ångest av sånt, på grund av löjlig prettoelitism: (http://frankincense.blogg.se/images/pullit_1160589154.jpg)
Och angående det hos andra personer, snälla någon. Jag tar illa vid mig. Det skulle vara extremt dålig stil att göra något sådant utan att först be om tillstånd, och jag har själv blivit förbannad vid ett flertal tillfällen när jag sett mina egna bilder användas på det vis, och har skrivit om en tjej som råkat ut för det.
Ibland har jag dock fått bilduppdrag där det varit specifierat ATT man ska rita av vissa biler, och då kan jag knappast göra något åt det, även om jag tycker att det är trist att inte få skapa själv.

Postat av: Hanna Fridén

Eva: Du får tänka på att ordet "vektor" har 7-8 olika betydelser, men jo, grundordet, från latin, betyder "riktning". Om man ska definiera det exakt betyder det både storlek och riktning, men det är ganska naturligt att något som överhuvudtaget existerar har en storlek.

2007-06-18 @ 13:29:45
URL: http://frankincense.blogg.se/
Postat av: Hanna Fridén

mono: Till den första måste jag säga att jag inte alls förstår mig på liknelsen och blev väldigt förvånad när jag klickade upp dem. Den tecknade bilden ska föreställa en tjej som är arg, trött, kanske sprungit, kanske slagits, som håller sig för bröstet och stirrar ilsket på någon, eller något. Bilden är menad att symbolisera en känsla jag har inom mig ofta, så den är sinpirerad av mig - känslomässigt.
Angående den andra måste jag först säga att teckningen är över 2 år gammal och var med på en konstutställning på Lava som hette "We danced". Däremot tecknar jag väldigt ofta bilder med fötter i rolika vinklar eller poser, vilket absolut har en koppling till det faktum att jag tycker om den humoristiska posen och även brukar flöda med den i verkligheten, men återigen, inspiration inifrån, från mig, från min "humor" och den jag är.
Men om det hade varit inspirerat från just de bilderna skulle jag inte kunnat se något fel med det, då det skulle ha varir uppenbart att ingen var avritat, men att verkligheten spurrade en idé till en teckning, precis som du säger. Och det gör den! Man ser en vacker människa, en händelse eller hör en låt, och allt tillsammans blir en stor inspirationskälla. Allt.
Oj! A6 låter skitsvårt att rita med! Jag har ett jättegammalt wacombord i storleken A3, det är jävligt skönt att rita på, men det är däremot svårt att få plats med det ordentligt.

2007-06-18 @ 14:06:03
URL: http://frankincense.blogg.se/
Postat av: Hanna Fridén

mono: Jag tog inte illa upp, och jag vet att du inte ville vara taskig! Du har varit med här på bloggen länge och jag inbillar mig att man lär känna folks personlighet lite under gången :) Men jag förklarar mig gärna för att undvika missförstånd. Jag hoppas att jag inte lät hård eller så.

2007-06-18 @ 14:15:13
URL: http://frankincense.blogg.se/
Postat av: Lolita

Jättebra inlägg!
Men visst scannar du in teckningen först eller ritar du direkt allt på ritplattan?

2007-06-18 @ 14:43:14
URL: http://lolita.blogg.se
Postat av: Hanna Fridén

Lolita: Ritar direkt! Jag är lat, jag gillar undo, lager, opacitet och andra digitala fördelar som man har när man ritar direkt. Går så mycket snabbare så, även om linjeföringen är bättre helt för hand, ska medges.

2007-06-18 @ 15:14:44
URL: http://frankincense.blogg.se
Postat av: fen

Tack för beskrivningen och tipsen. Jag har funderat ett tag på att köpa dylik utrustning.

2007-06-18 @ 16:30:07
URL: http://blogg.passagen.se/fri.fe
Postat av: Anonym

Vad har hänt med Fatale.se? Skulle gå in o kolla idag, med kommer inte fram?

2007-06-18 @ 18:51:16
Postat av: tone

jag har också problem med att komma in på fatale.se. är sajten nere? /t

2007-06-18 @ 21:44:38
Postat av: Hanna Fridén

fen: Det är garanterat värt det, det lovar jag.
anonym och tone: Nu är den uppe igen!

2007-06-19 @ 00:30:08
URL: http://frankincense.blogg.se/
Postat av: Jen

Bra inlagg. Jag ar ny till illustration och design men mycket intresserad. Mera sana inlagg skulle vara kul, kanner ingen jag kan fraga om info. Vet du om det fins nagon online kurs eller dylikt sa man kan lara sig, kanske liknande Moderskeppet fast Illustration och design.
Ps. Jag har last din blogg ett tag nu och vill bara saga att du inspirerar mig, tack Ds.
Jen

2007-06-19 @ 01:54:33
Postat av: Nadja

Tack för tippsen, jättebra verkligen!!!!

2007-06-19 @ 02:47:45
URL: http://thencloset.blogg.se
Postat av: Anette Jahnke

Kanon med tips. Jag har funderat på att köpa en platta...men än så länge tecknar jag för hand och skannar in. Bearbetar i illustrator och Phoposhop (kolla min hemsida om du vill)
Men när jag läser blev jag sugen att lära mig meeerrrr!

2007-06-19 @ 20:34:19
URL: http://www.anettejahnke.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback