Skäliga motreaktioner

Det var väldigt många som reagerade illa på mitt användande av ordet "fitta" till tjejen som bråkade i toakön.

Jag ska förklara mitt användande av ordet. Det här blir jävligt långt.

När jag började i mellanstadiet hade jag bytt skola. Jag hade bytt till Bild o Form i Eriksdalsskolan. Det var en helt nybildad klass, och maktfaktorerna var inte utstakade. Detta resulterade i en himla massa tjaffs och osäkerhet i klassen, mest märkbart var det på killarnas sida då både fysiskt och psykiskt våld och förtryck förekom.

Killarna gick omkring och kallade varenda tjej för luder, hora, fitta och så vidare. Taffs förekom också.

Jag kan inte påstå att min karriär inom civilkurage och rättvisa började här, den första incidenten jag kommer ihåg var när några killar i 6:an i min gamla skola (Katarina Norra) spöade på en kille i tredjeklass och jag gick emellan. När jag gick i ettan, 6-7årsålder, alltså. Men det var i mellantadiet som det nådde sin absoluta topp.

Först blev jag chockad. Så hade det inte varit i min gamla klass, alls. Sedan blev jag chockad över att det inte gick att prata och resonera. Vi försökte och försökte, men inget fungerande. Till slut var det nog för min del. Jag startade min egen kampanj mot de killarna i klassen som höll på så här, vilket dessvärre var mertalet av killarna i klassen. Jag började med att tjaffsa emot, och sedan ledde det hela till fysiskt våld och ett antal stora slagsmål.

Men det hjälpte faktiskt, att ta i lite hårdare. Resonemang hjälpte inte. Jag själv var inte heller den som tog till det fysiska våldet, inte i det här skedet, utan det var i självförsvar.

Sedan blev maktstrukturen i klassen utlagd. Jag blev stridsvagnen, typ, tillsammans med två andra tjejer som sedan anslutit sig till kampen.



Några fler slagsmål skedde under skolgången. Vid ett tillfälle råkade jag nästan bryta nacken av en kille. Då slutade jag slåss. Då bestämde jag mig för att aldrig någonsin ta till knytnävarna igen. Jag kommer fortfarande ihåg hur jag stod och stirrade i fullkomlig skräck när han tumlade ner för trappen och jag visste att minsta lilla felknyck kunde resultera i hans död. Det var sista gången. Sista gången förutom en örfil som jag utdelade på en krog när jag var 14, som jag också ångrar digert.


Seda följde andra år. Lugna år. År fyllda av resonemang. År utan aggressivitet. Det var ganska bekvämt. Eller, det var hemskt bekvämt att slippa tjaffs. Tjaffs är inte kul, men å andra sidan så gillade jag inte heller det faktum att jag, varje gång jag valde att ignorera en tjaffsade person, varje gång jag försökte resonera med dem, och varje gång de märkte att de kunde bete sig hur de vill - att man bara uppmuntrade deras fortsatta dåliga beteende.

Så en dag, en dag, en dag nådde det sin absoluta kulmen där med. Jag reagerade kraftigt på en del människor i bekantskapskretsen som alltid utnyttjade det faktum att ingen tog i med hårdhandskarna mot dem. Att alla resonerade, att alla viftade bort det hela med: "Ja, det är inget att göra åt, det är helt enkelt bara så han/hon är! Man får lära sig att ta det. Och han/hon är snäll INNERST INNE. Så det är okej!"

Nej.
Det finns aldrig en anledning till varför man ska låt sig själv och andra ta skit som de inte förtjänar. De som ska få skit är de som förtjänar det, de som utnyttjar det faktum att de kan bete sig i stort sett hur de vill utan motreaktioner, de som skadar andra fysiskt och psykiskt, de som har en så pass liten respekt för sina medmänniskor att de, utan att blinka, kan välja att såra dem på grund av minsta lilla.

Då fick det vara nog igen.
Om jag minns korrekt så var det strax efter att jag fyllt 18 som jag plockade upp stridsyxan igen - men utan blad. Inget fysiskt våld, såklart. Nu skulle bara alla de jäklar som utnyttjar och beter sig svinigt få se, de skulle helt enkelt få se att skit enbart bringar skit.

Man kunde börja med den något, enligt med, idiotiska företeelsen "intelligenta förolämpningar". Jag hatar den benämningen, det finns inget som är mer eller mindre intelligent i en förolämpning, inget som är mer eller mindre artigt. En förolämpning är en förolämpning, och att säga: "Jag ser att du hade problem i din uppväxt i och med ditt något störda förhållande till ölflaskkanter och din mamma" ja, det är ungefär lika intelligent som att säga "kukhuvud".

Den enda skillnaden ligger i hur pass träffsäkert en förolämpning är. Olika individer tar till sig av olika saker. Jag är inte främmande för att göra en snabb överläggning och sedan fälla det som man vet att den andra parten tar mest illa vid sig av. Jag tänker, som sagt, aldrig ta till knytnävarna igen, däremot är jag gärna hård med orden. Och om man inte väljer något som i den situationen faktiskt blir träffsäkert mot individen som bettet sig kast...

Ja, då kommer den individen helt enkelt aldrig att ändra sig.
Alls.

Om jag fortsatt att resonera med tjejen i toakön ännu längre så skulle det inte ha ändrat ett smack. Men när jag kallar henn för fitta, då får hon lite ångest. Hon fick uppenbarligen lite ångest, och då är det förhoppningvis en mindre risk att hon gör denna typ av sak igen. Då vet hon att det kan ske, och ingen vill ha ångest, och då finns det en chans att hon tänker till innan han börjar bråka. Ordet "idiot" skulle förmodligen inte alls ha gett samma effekt, och jag kan inte se något fel i att använda något taskigt uttryck i denna situation.

Alls.

Och det är min lilla ståndpunkt i det hela.

Jag ska rädda världen från alla taskiga, dumma apor där ute! Jag började i förstaklass, och jag ska bannemig aldrig sluta! Om folk vill att jag ska sluta gå in mellan rasister och utsatta invandrare bara för att det finns en risk att jag kallar rasisten för "kukhuvud", ja, då är det erat problem, inte mitt. Och jag tycker att det är hemskt synd att mitt användande av ordet "kukhuvud" i det här läget skulle klassas som mer hemskt än rasistens eventuella dåd mot invandraren.

Sådärja.

Kommentarer
Postat av: tistel

du är så jävla inspirerande, om du ursäktar språket. heja!

Postat av: fröken

ville bara säga att gillar din blogg, du är smart, tjusig och framgångsrik, och en inspiration!

dock förstår jag inte riktigt ditt resonemang om varför du kallade tjejen fitta? var det bara för att kollra bort henne, as in du själv sa inte fitta som något negativt, utan bara ville att hon skulle få tolka detta laddade ord som hon själv ville?

kram!

2007-03-28 @ 13:36:22
URL: http://sockteater.blogger.com
Postat av: Hanna Fridén

tistel: Tack, jag blir glad!

Anton: Ja, jag håller med!

fröken: Yes, det är exakt så. Jag visste visserligen att hon skulle tolka det negativt, ett ord skiftar innebörd så otroligt mycket beroende på olika sammanhang. Men ja, hon fick det ordet för att jag ansåg att hon skulle reagera på det. Bli lite chockad. Jag ville att hon skulle haja att man inte kan bete sig hursomhelst utan att få något tillbaka. Och tack, vad rar du är, jag blir glad!

2007-03-28 @ 13:42:42
URL: http://frankincense.blogg.se/
Postat av: Stina

Du skulle sagt jävla kukhuvud istället. Dumt att använda ett kvinnoord som skällsord. Man ska inte nedvärdera sig själv. Säger du fitta, så kan killar också säga fitta och DET är inte helt okej.

2007-03-28 @ 13:47:17
URL: http://www.stun.blogg.se
Postat av: Hanna Fridén

Stina: Äsch, om en tjej beter sig dåligt mot en kille så får han också kalla henne för fitta. Grundstenen ligger i att man inte ska hoppa på någon som inte förtjänar det, att man aldrig ska starta ett oskäligt bråk. Men om en tjej exempelvis örfilar en kille så ser jag inget fel med att han kallar henne för könsord, exempelvis!

2007-03-28 @ 13:50:18
URL: http://frankincense.blogg.se/
Postat av: lin

Har du alltid rätt?

2007-03-28 @ 13:52:39
Postat av: hanna

Jag tycker du e grym, riktigt bra! hon betedde sig ju som en fitta, svårare än så e det inte!
Krya på dig

Snyggt namn;)

2007-03-28 @ 13:52:40
Postat av: Damien

Jag håller med Stina. Varför är det alltid fitta som tas upp när man ska vanära någon, jag fattar inte den grejen. Personligen blir jag kränkt varje gång (faktiskt) någon använder fitta som ett skällsord eller en svordom, som om det är det värsta som finns liksom.

2007-03-28 @ 13:57:15
Postat av: Hanna Fridén

lin: Nej, det är klart att jag inte har! Däremot så har jag åsikter och ståndpunkter som jag gärna förklarar. Ibland säger folk emot mig, och ibland tycker jag att de har en poäng i vad de säger och ibland inte. Men oavsett om jag alltid har rätt eller ej så har jag samma rättighet att uttrycka mina åsikter som någon annan. Alla har dessutom rätt att kritisera mig, men det är inte heller min uppgift att hålla med om deras kritik. Kritik får kritiseras.

hanna: Tack, du har också ett snyggt namn, det snyggaste jag någonsin sett tror jag nog! Vilken tur du hade som blev döpt till ett så fint namn! :D

2007-03-28 @ 13:59:01
URL: http://frankincense.blogg.se/
Postat av: Hanna Fridén

Damien: Jag gillar det du säger, och jag har skrivit inlägg om det här tidigare, angående att "fitta" faktiskt är ett riktigt fint ord. Egentligen en av de finare orden för kvinnans könsorgan, då det betyder "våt ängsmark"!

Däremot så valdes detta ord ut i den här situationen baserat på mottagande faktor. Om man gillar det eller inte är upp till var och en, själv är jag delad. Men jag tycker däremot inte att en kvinna är mer berättigad till användandet av ordet än en man, och jag tycker inte att det är värre än att kalla någon för "idiot", exempelvis.

Nu kom jag av mig, tror jag.

2007-03-28 @ 14:06:12
URL: http://frankincense.blogg.se/
Postat av: mia dh

Jag tycker det är osmakligt att i var och varannan mening använda ordet fitta (eller svordomar). Men din kommentar var klockren enligt mig och gav ju effekt dessutom. Ord i rätt sammanhang kan vara tillräckligt kraftfullt. Snippa eller muff hade i det sammanhanget troligtvis varit helt verkningslöst... Ha en toppendag i vår soliga stad.

2007-03-28 @ 14:15:53
URL: http://desperatahemmafrun.blogg.se
Postat av: willis

nu är jag ingen våldsam person, jag gömmer mig hellre, men om jag hade varit det och nån hade sagt "Jag jobbar för Stureplansgruppen så jag får tränga mig!" så hade jag nog slagit dig hårt. man säger inte så, det är fan utvisning utan varning på det.

2007-03-28 @ 14:39:32
Postat av: Charlotte

Willis; du får nog läsa om, det stod visst att det sades skämtsamt, det med "jag jobbar för stureplansgruppen"

Däremot tycker jag nog fortfarande, trots resonemanget fram och tillbaka, att det var ett ganska fånigt val att kalla tjejen för fitta. Visst, ändamålet var väl bra och din skolkamp för rättvisa och jämställdhet är ju fin men hur man än vrider och vänder på det så tror jag inte att tjejen i fråga tänker så långt att hon förstår dina tankar kring ordet och då förlorar det ju också sitt värde, det blir som vilket jäkla skällsord som helst, du är inte annorlunda än någon annan som skriker fitta. Hmmm, alltså, var jag vill komma är att det inte spelar någon roll vad den bakomliggande tanken kring ett ord är, själva ordet måste klara sig på egen hand, och i det här fallet var det lite synd att du tog till ett ord som dagligen används för att provocera. Nä, jag lyckas inte alls formulera mig rätt känner jag...får kasnke återkomma.

2007-03-28 @ 15:43:39
Postat av: Johanna

Jag håller helt klart med om att man måste säga till på skarpen (fitta va väl inte nödväöndigt då men)... Fast måste erkänna att jag skulle ha blivit jävligt sur om någon trängde sig i kön och skylle på att de jobbade för ett visst företag. DET är respektlöst!

2007-03-28 @ 15:57:53
URL: http://johanna84.blogg.se
Postat av: Hanna Fridén

mia dh: Jag kan inte hålla med dig mer!

willis: Så, att jag är självironisk och driver med Stureplansgruppen innebär alltså att jag förtjänar att bli slagen? Du menar alltså att man inte får skoja om dem, eller? Jag förstår inte din poäng. Har du misstolkat något mycket gravt?

Charlotte: Ja, alltså, jag ser mig heller inte som annorlunda än någon annan som kallar en person för fitta, det är inte det jag försöker belysa. Vad jag försöker belysa är att jag inte tycker att det är fel att ta till hårda ordalag mot någon som utövar ett respektlöst beteende mot folk, de måste liksom lära sig att skit bringar skit, så att säga. Och så vill jag poängtera att "fitta" är en precis lika dum förolämpning som alla andra, då en förolämpning aldrig har en god innebörd. Och jag tycker att det är hemskt att just ordet "fitta", som är en benämning för en kvinnlig könsdel som betyder "våt ängsmark" tolkas så fruktansvärt hårt av så många. Varför är en kvinnas könsorgan värre än exempelvis idiot, det förstår jag inte? Det är lite det jag vill komma fram till, men jag förstår problemet med formulering, jag lider av detsamma. Haha!

2007-03-28 @ 15:57:58
URL: http://frankincense.blogg.se/
Postat av: Hanna Fridén

Johanna: Ja, absolut! Om någon trängde sig och skyllde på något på allvar så skulle man bli lite rutten, men så var inte fallet. 1. Jag trängde mig inte. 2. Jag drev med mig själv och Stureplansgruppen för att lätta upp stämningen. Inte för att jag tycker att det är konstigt om folk går före toakön på företaget de jobbar på, men jag skulle inte göra det. Jag jobbar ändå inte på Spy Bar, exempelvis. Men på Teatron jobbar jag, och där får jag garanterat göra det, men gör det inte ändå. Eller, vid ett tillfälle när kön var milslång. Då blev folk lite sura, det tycker jag ändå var helt sjukt, dock, att inte få gå på toa på sitt eget jobb.

Och som sagt, om jag använt det som en ursäkt helt seriöst (vilket jag aldrig skulle göra, och jag skulle aldrig tränga mig) så skulle jag nog passerat hela kön, inte bara de som stod sist.

2007-03-28 @ 16:25:32
Postat av: Philip

Alltså, det är ju rätt onödigt av folk att irritera sig över ditt användande av kraftuttryck när faktumet är att du kanske var tvungen att använda det (kanske - för jag var inte där).

Att din reaktion var framtvingad av hennes beteende är en sak, att hennes beteende sedermera kanske grundade sig i att hur mycket du än försökte vara ironisk och hade distans så kanske hon bara gick från bitch till psycho just på grund av det.

Oavsett - skit händer. Folk säger saker. Life goes on. Sköt om.

2007-03-28 @ 17:07:47
URL: http://mode.republicum.se
Postat av: Tess.

kräver situationen en "fitta" så gör den det!

i like u hanna!

2007-03-28 @ 17:12:32
Postat av: Vera

Varför trängde du dig?

2007-03-28 @ 17:20:45
Postat av: fröken Främling

Vera: Hon trängde sig inte, läs inlägget om toabesöket längre ner.

2007-03-28 @ 17:27:00
URL: http://melankoliskt.blogg.se
Postat av: Lisa

oj vilket lång inlägg plus långa kommentarer

2007-03-28 @ 17:27:58
URL: http://liiiisaa.blogg.se
Postat av: Anonym

men men, fitta är ju något BRA.

2007-03-28 @ 17:34:48
Postat av: Hanna Fridén

Philip: Javisst, javisst har du rätt.

Tess: Det var ett bra uttryck, det vill jag citera. Kräver situationen en fitta så gör den det. Underbart!

Vera: Det gjorde jag inte!

fröken Främling: Tack, nu blev jag osäker på om jag glömt skriva det eller ej när Vera frågade. Tack för ditt stöd!

Lisa: Fitta är ett provokativt ord. Stureplansgruppen däremot verkar vara ännu mer provokativt. De båda tillsammans blir värre än kärnvapen.

Anonym: Minst sagt!

2007-03-28 @ 17:43:07
URL: http://frankincense.blogg.se/
Postat av: Lampa

gick du i eriksdal? ända till 9:an? Jag känner inte igen dig! Bytte du sen?

2007-03-28 @ 18:07:55
Postat av: Hanna Fridén

Lampa: Jag gick till 7an. Men jag skolkade hela 7an har jag för mig. Så jag gick till 6an kanske? Bild o formklasserna! Årskull 86!

2007-03-28 @ 18:21:17
URL: http://frankincense.blogg.se/
Postat av: sminkan

Så vansinnigt bra skrivet! Helt rätt! Härligt att läsa!!!

2007-03-28 @ 18:24:42
URL: http://sminkan.blogg.se
Postat av: Nina

Jag tycker att du handlade rätt. Om jag var du hade jag nog sag tmycket värre saker än så. Du verkade vara ganska så lugn ändå :) You go girl ;P

2007-03-28 @ 18:56:21
URL: http://fashionina.com
Postat av: Lena

Jag tycker det är larvigt.
Jag menar, på ett vis är det ju skitbra att ni blir så upprörda över att Hanna kallade en tjej fitta, just eftersom det är den effekten hon ville åt nåt hon yttrade det ordet där i toakön.
Uppröra och förolämpa, med all sin rätt.

Fast å andra sidan var det säkert en medveten handling för att trycka ner det kvinnliga könet, och inlägget var enbart till för att underhålla läsarna med lite fula ord och vilda diskussioner. Det är så det funkar i stureplansgruppen. Haha..

2007-03-28 @ 20:00:21
Postat av: Tess.

:) :)

2007-03-28 @ 21:03:23
Postat av: annas

Jag tycker du är superbra. Jag själv är alltid den som tar all skit som alltid slängs på en på krogen. Det jag hatar mest är tjejer mot tjejer. Elaka blickar, ord mm. Bra att du står upp för dig ! Och kom igen, det är så sverige att säga att ordet fitta är hemskt farligt att säga. Keep up the good work.

2007-03-28 @ 21:20:57
Postat av: Lisa

meh, det har aldrig slagit dig att hon verkligen tyckte att du trängde dig före henne och att du var den som verkligen betedde dig illa? kanske inte så lätt att uppskatta ditt skämt i nasal ton då utan hon kanske tog det som att du drev med henne istället? kanske kände hon att du var en sån som betedde dig hursomhelst men aldrig någonsin fått något tillbaka och kanske ansåg hon att du var den som muckade. lite sympati och självinsikt skadar dig inte, jag lovar. try it!

fattar inte heller ursäkten med att bete sig minst lika illa mot ngn som betett sig illa, vad ger dig rätten till det liksom? klart man inte ska ta skit men man kan ju försöka chilla lite. fast det är svårt, i know, jag bråkar ibland och är också för högljudd mot idioter.. men det är ju så svårt att få dom att förstå annars! hehehe.

2007-03-28 @ 22:19:51
Postat av: hp

hej hanna! jag heter också hanna!
och jag tycker du gjorde rätt.. men samtidigt känns det alltid lönlöst att skälla ut puckon eftersom de är för puckade att förstå att de blivit besegrade. jaja trots allt var hon just en liten fitta!

ömma smek /hanapee.blogg.se

2007-03-28 @ 23:47:08
URL: http://hanapee.blogg.se
Postat av: Eve

men shit Lisa, jag förstår vad du pratar om och vad du vill få fram, men seriöst - läs inlägget som handlar om tränga Vs. inte tränga, fundera, kommentera. i den ordningen. och jag tycker inte att hanna har verkar bete sig lika illa som tjejen det handlar om, SÅ jävla hemskt är inte ett litet ynka ord. när hon dessutom inte ens muckar, många många hanterar såna här situationer genom att bli sarkastiska (i min värld att mucka) vilket kan vara mer korkat än att kalla nån fitta. kudos till de som säger ifrån utan att vara sarkastiska, som håller sig till ämnet och som sätter gränser.

till alla som hickar av skällsordet fitta: även om min fitta är fabulous skulle jag fan inte vilja bli sedd som en enda stor fitta utan hjärna och själ. det är väl det skällsordet handlar om. därför tar jag illa upp om nån kallar mig fitta, därför ser jag det som ett starkt och effektivt skällsord. har ingen betydelse om man kallar nån kukhuvud eller fitta, det handlar i båda fallen om en annan form av idiot. en fitta/kuk utan människa är inte mycket till fitta/kuk, skulle man kunna säga.

2007-03-29 @ 02:39:12
Postat av: DiscoDan!

Alltså vad är det med er?
Moralpanik på bloggar också? Räcker det inte med att hela svenska samhället är en enda stor uppvisning av politisk korrekthet?

Jag tror mig -veterligen- ALDRIG någonsin ha använt ordet fitta som skälsord i en konversation (nån gång har jag däremot sagt att nånting var 'fittigt' i någon diskussion jag haft). MEN samtidigt så tycker jag det är ett fullt okej skällsord o använda SPECIELLT i Hannas situation. Precis som hon skriver så väljer hon helt enkelt det som vapen som hon uppskattar svider mest på tjejjen.

Uppenbarligen så verkar det svida för er andra också, tror fanimej jag ska börja använda fitta oftare, just på grund av att folk blir så jävla hysteriska. Helt fantastiskt. Problemet om jag, som kille, skulle använda det dock, är att det finns risk att jag skulle framstå som sexistisk. Så därför blir det nog att jag inte lägger det till min vapenarsenal. Orka o behöva stå o tjafsa med tre tjejjer sen som skriker i falsett att jag minsann är en jävla mansgris o borde få min KUK avskuren. (ja, KUK. Kukelikuk)

Men intelligensbefriade som sätter likhetstecken mellan "fitta" o "neger"/"svartskalle" har jag ingen som helst förståelse för. O jag tror inte direkt fröken Fridén skulle kallat tjejjen för jävla neger (eller negress) om idioten i toakön nu varit en person med afrikansk härkomst.

Det är helt underbart att folk blivit så här politiskt korrekta, på en så relativt kort tid. Det blir ju enormt humoristiskt för oss andra.

Akta dig Hanna, så du inte blir polisanmäld för förtal eller hets mot folkgrupp för dom hemskheter du skriver på bloggen.

2007-03-29 @ 05:00:20
URL: http://lehnberg.net
Postat av: Eric

Tror du verkligen att agresivitet från din sida gör motparten lugnare i framtiden? Är det något som mänskligheten borde fattat vid det här laget så är det att stört folk inte blir mindre stört för man beter sig stört.

2007-03-29 @ 10:20:18
Postat av: g

DiscoDan -> Att du själv inte fattar är kanske inte direkt ett arument, eller hur?

2007-03-29 @ 11:05:39
Postat av: Anonym

vad hade ditt skryt om civilkurage med ditt förolämpande av den här tjejen att göra? jag förstår inte alls.

2007-03-29 @ 14:43:31
Postat av: h.

När diskussionen ändå är igång om svenska språkets användning så måste jag lägga till att varken tjafs, tafs, hafs or whatever stavas med två f.
I know, jag är pedantisk när det gäller stavning..

2007-03-29 @ 16:08:39
Postat av: DiscoDan!

g: Läser du in andras åsikter än mina mellan mina textrader? Har jag använt min oförståelse som argument? Har jag ens påstått att jag inte förstår moralhetsarna?

Om du nu ska försöka framstå som överlägsen eller sätta dig över mig, så får du ju gärna komma med nåt bättre än "äsch, du fattar ju inte". Det känns lite tunnt.

2007-03-30 @ 04:51:13
URL: http://lehnberg.net
Postat av: Lisa

Bajshög funkar annars jävligt bra.

2007-03-30 @ 14:30:12
Postat av: Hanna Fridén

Lisa: Läs inlägget, precis som Eve här under säger till dig! Förövrigt försökte jag reda ut om det var ett missförstånd, men hon fortsatte att kalla mig en massa saker tills jag gav upp. Jag försökte. Det gjorde inte hon. Jag försökte även sedan med att släppa fram henne och hennes kompisar före mig, som också stod i inlägget, men då ville hon fortsätta mucka med mig. Jag tolkar det alltså som att hon egentligen bara ville mucka.

Eric: Vad jag vet Eric, är att det dock inte är vettigt att jag visar upp och viker mig för folk som beter sig som hon gör, för då lär hon sig att hon för sin väg genom att vara bedrövlig. Folk borde rimligtvis lära sig att man får sin vilja fram om man är trevlig, inte om man är otrevlig. Jag försökte resonera med henne länge, mycket länge, och reda ut om det var ett missförstånd. Jag drev även med mig själv för hennes skull, men inget av det kunde hon ta. Och då har jag redan gett henne ett tecken på att det fungerar att ta sig fram i livet på att vara otrevlig, så när hon fortsatte, ja, då fick det vara nog. Och tro mig, om folk lär sig att det hjälper att vara taskiga, då fortsätter de med det. Om de däremot lär sig att allt skiter sig om de är otrevliga, då tar de det lugnare.

Anonym: Mitt "skryt" om civilkurage? Herregud människa, måste allt man säger om sig själv vara negativt för att det ska vara acceptabelt? Vill du att jag sitter och mobbar mig själv i bloggen hela tiden för att jag ska vara en god individ? Nejdu, det går jag inte med på. Vad gör du själv som är bra för samhället, du skriver neggiga kommentarer i bloggar under anonymt namn? Bra där, mycket bra. Läs förra inlägget och se hur hon agerade och hur mycket skit jag tog innan jag sa emot, och hur hon betedde sig mot tjejen som behövde spy som hon var fysiskt aggressiv mot, tack, och se varför hon förtjänade en förolämpning.

h: jag stavar som en kratta på svenska! Jag är mer pedantisk vad gäller engelsk stavning, jag, kanske för att man fokuserar mer när man skriver.

DiscoDan: Du är en bra kille Dan, som kan argumentera för din sak! Lite knivigt ibland när vi inte håller med varandra kanske, men det får det vara värt. En kram på dig.

Lisa: Ordet bajshög tror jag snarare skulle framkalla fnitter. Kanske för att jag tycker att det är ett så otroligt roligt ord. Bajs. Bajs. Hohoh. Bajs!

2007-03-30 @ 20:26:46
URL: http://frankincense.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback