De som bara står och tittar

Helgen har utan tvivel varit intensiv. Jag tänker dela upp den för er.

Vi börjar med händelsen i fredags kväll.

Jag spatserar omkring, plötsligt ser jag tre killar som ropar "Hej hora! Följ med oss ikväll öhuhuehu" någonting. Tjejen det var riktat till är inte utan stake, och hennes kontring blir "Dra åt helvete, penislösa idioter!"

Killarna blir arga och går fram och börjar skrika åt henne och rycka i hennes väska. Så får man inte säga till dem, tycker de. Runtomkring står en hel del folk och tittar, men ingen rycker in. Förutom jag, förstås, som går emellan och ber dem låta henne vara. Detta gör en av killarna väldigt arg, vilket resulterar i att han slänger en knytnäve mot mitt ansikte, vilket resulterar i att jag får ett ganska kraftigt näsblod.

De andra två killarna rycker tag i våldsmannen och säger att de ska dra. Det gör de. Jag står kvar och är mer eller mindre asförbannad. Jag har inte särskilt ont, slaget var inte av den typ som egentligen skadade, men jag börjar blöda näsblod ganska lätt i stressade perioder. Och jag är förbannad och vill såklart slå tillbaka, men jag slåss inte. Jag skulle kunna slåss i självförsvar, men inte i hämndsyfte.

Och jag är asförbannad för att folk som alltid bara står och tittar på i dylika situationer.

En kompis till mig, sedan sex år tillbaka som inte längre bor i stan springer fram till mig och ger mig en redig utskällning. En utskällning för att jag alltid ska göra så. Gå emellan, hålla på och hjälpa till, försöka agera någon slags hjälte. Hon är förbannad för att hon tror att det någon dag kommer att resultera i ett telefonsamtal där hon får höra att jag råkat för illa ut och hamnat på sjukhus, eller än värre, i graven.

Jag förklarar att nej, det tänker jag aldrig sluta med. Jag tänker inte sluta med det i verkligheten eller i bloggen, för jag kan inte vara en sådan person som bara står och tittar på när saker händer. Men jag önskar att alla som stod runt i en sådan situation kunde gå in tillsammans, för då skulle ingen skadas. Då skulle ingen behöva vara rädd för att få spö, vilket otvivelaktigt är det som skrämmer folk. Första gången jag gick emellan, som jag kommer ihåg, var i första klass i lågstadiet. Sedan dess har jag blivit besvärad av bristen på civilkurage hos folk. Och om ingen annan gör det, ja, då kan bannemig jag göra det i alla fall.

Jag har ändå en ganska massiv adrenalinproduktion.

Kommentarer
Postat av: twomusic

jag blir så glad av det du skriver !
precis så känns det,,om vi hjälper varandra så blir det bättre,,
kolla gärna in våran blogg ,,du är värd medalj!

Postat av: Sofie

Fan va bra gjort!

2007-05-02 @ 12:38:02
Postat av: aenigma

Meh! Klart att man ska gå emellan eler iaf försöka hjälpa. Hur dum är man inte om man ber en kompis att inte göra det för sitt eget bästa? Hade hon varit i samma situation hade hon ju knappast velat att då stod vid sidan av och bara tittade på. Gaah, dumma människor...

2007-05-02 @ 12:51:10
URL: http://aenigma.blogg.se
Postat av: Hanna P

Det är klart att man ska gå emellan, att du blev slagen kan väl inte höra till det normala i sånna situationer?
Det gör mig arg att ingen stoppade killarna från att gå. Du borde dessutom anmäla händelsen.

2007-05-02 @ 13:04:11
URL: http://hannapannapersson.blogspot.com
Postat av: Emmo

Bra gjort.

2007-05-02 @ 13:05:07
Postat av: madeleine

fy fan vad bra du är! jag önskar att det fanns fler som du och mindre killar av den typen som du beskrev!!

2007-05-02 @ 13:09:35
URL: http://ohlamour.blogg.se/
Postat av: Sandra

Det är fanimig klart att man ska gå emellan!
Herregud va fega o omoraliska folk kan vara..
Att bara stå o titta på, alltså ..
BRA GJORT!

2007-05-02 @ 13:12:59
Postat av: Ida

Jag vet precis vad du menar, jag kan visserligen ta till våld, vilket jag gjorde första gången jag förvsarade min syster. Jag var ~3, hon 4 och "gärningsmannen" 6. Jag har försvarat kompisar och främlingar (dock inte alltid med våld ;)) Men jag vet inte om jag ändå skulle vara lika modig som dig, idag är du min idol ^^

2007-05-02 @ 13:33:44
Postat av: Sara

HELT RÄTT BRUDEN!

2007-05-02 @ 13:58:40
Postat av: Jenny W

Bra gjort! Är så jävla less på alla fega människor överallt!

2007-05-02 @ 15:30:15
URL: http://jennyolivia.blogg.se
Postat av: sofia

hanna du är min idol på så många plan. Jag har i och för sig aldrig varit på ett ställe där något så här dramatiskt hänt en enda gång, men jag övar på mitt civilkurage i de mindre våldsamma lite vardagligare situationerna i alla fall :)

2007-05-02 @ 15:41:20
URL: http://www.fatale.se
Postat av: Katrin

hej hanna!
jag önskar att det fanns fler som du (och jag..). Att den enda som vågar säga ifrån är en tjej, tre äpplen hög, i sina 20nånting känns helt jävla insane. Jag börjar alltid gråta när jag läser sånahär historier. När jag själv säger till/går emellan/fösöker göra vad fan som helst i en orättvis situation går jag alltid hem och gråter efteråt. Jag gråter därför att folk inte har något civilkurage. Sen gråter jag för att den dagen jag blir våldtagen/nerslagen på öppen gata kommer ingen att göra ett piss.

2007-05-02 @ 16:32:01
Postat av: Stina

Vilket jävla sätt. Rent utsagt. Jag blir alltid så förundrad över att människor som beter sig som de där killarna. Helt respektlöst. Själv skulle jag nog bara frysa. Inte förmå mig till att göra eller säga något vettigt.

2007-05-02 @ 16:50:23
URL: http://rubia.se
Postat av: Frida

Banka skiten ur de djävlarna bara!

2007-05-02 @ 18:03:48
URL: http://[email protected]
Postat av: Anonym

Verkligen jättebra gjort......Fler borde vara som du. Jag vill gärna tro och hoppas att jag hade gjort samma i en sådan situation, men eftersom jag aldrig varit där så vet jag inte. Men min inställning är att inte bara stå och titta på. Usch för sådana människor, både de som bara tittar och de bråkiga killarna.......Ha en skön kväll.

2007-05-02 @ 18:24:12
Postat av: A

Det var jag som var anonym ovan. Hade lite bråttom att posta:)

2007-05-02 @ 18:25:11
URL: http://amittilivet.blogg.se
Postat av: Evis

Du är tuff. Sån där är jag också när det gäller andra, men jag är värre på att "försvara" mig själv, försöker bara ignorera folk istället. Jag har också blivit mesigare med åren.

2007-05-02 @ 18:45:30
URL: http://web.comhem.se/~u31138198/main.html
Postat av: clara

åh, det är underbart! Civilkurage är det bästa jag vet!!! Du är grym!

2007-05-02 @ 19:32:01
URL: http://underbaraclara.webblogg.se
Postat av: Marre

You go! Dom som bara står och glor är inte bättre än dom som pucklar på.

2007-05-02 @ 22:15:40
URL: http://marregoeswild.blogg.se
Postat av: Marco

Skitgrymt gjort! Men måste tyvärr säga att jag som kille, hyfsat stor och vätränad sådan, skulle nog inte våga gå mellan, tyvärr. Hade jag, som man, gått emellan tror jag inte att polarna till idioten som slog dig hade stoppat honom. Eller har jag fel? En bekant från gymnasietiden blev oprovecerat attackerad på nyårsafton så allvarligt att han dog (rättegången pågår nu), jag träffade nyligen en gubbe som blivit halvt invalidiserad av några unga killar för några månader sedan (här på söder!) och kom ihåg vad som hände på Kungsgatan förra året.

2007-05-02 @ 22:47:00
Postat av: S

Civilkurage! DU har DET!

2007-05-02 @ 23:20:36
Postat av: Cattis

Så mga ggr jag har irriterat mig på samma sak som du när det gäller folks bristfälliga engagemang och feghet i sådana här situationer. Jag (som liten tanig tjej) är oftast snabbare på att ingripa i sådana här situationer än mina biffiga killpolare. It's all in the head. Jag önskar att fler kunde smittas av ditt civilkurage.

2007-05-03 @ 01:38:34
Postat av: Lottie

Åh, så rätt. Jag hatar att människor inte kan gripa in. Jag har också gått emellan några gånger när folk blivit angripna. Minns särskilt en gång när det satt ett 10 tal människor på en uteservering och samtliga vände stolarna mot slagsmålet och satt och skrattade..Jag bad dom ringa polisen men dom ignorerade mig totalt. Så jag gick emellanoch fick en snygg blåtira men det var det värt! Ha en fin dag!

2007-05-03 @ 12:05:29
URL: http://lotties.webblogg.se
Postat av: toowa

starkt gjort, önskar fler vågade!

2007-05-03 @ 13:24:59
URL: http://toova.blogg.se
Postat av: anna

TACK! äntligen nån som fattar! Jag har själv probs med det där, har fått en jävla massa utskällningar för att jag går i mellan. Jag har även frtågat en hel tunnelbanevagn hur de kan sova om natten...För jag förstår inte hur man kan bara leva vidare efter man tex sett en misshandel och gått där ifrån.

Kram An na

2007-05-05 @ 15:14:09
URL: http://www.frusorg.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback