Den goda svenska smaken..?

Media gör mig förbannad som vanligt, gott så, med tanke på att det är det de tjänar på. Attans. Rakt i fällan.

"Det är över.
Tävlingen går inte att rädda.
Svågerpolitiken tog till slut livet av schlager-EM."


http://aftonbladet.se/vss/noje/story/0,2789,1068267,00.html


"Jag menar... Ukraina skickar en foliebabuschka med en stjärna på huvudet och slutar ändå ? tvåa. Verka Serduchka är våldsamt underhållande, men det handlar lik förbannat om en foliebabuschka med en stjärna på huvudet. Som skriker tanzen. Sverige skickar däremot ett av sina allra bästa band och gör praktfiasko."

Jag röstade på Serbien, precis som de flesta andra. Mitt andraghandsval skulle ha varit just Ukraina, då jag älskade blandningen av bubbelgumstechno och lite gammal hederlig skojsynth! Mina tankar drogs till Blümchen och Welle:Erdball och det blev slående discodans framför teven. Förutom detta var Ukraina det land, som förutom Sebien, fick poäng av flest länder överhuvudtaget. Att sedan The Ark inte är en produkt som fungerar ute i resten av Europa, det är knappast varken The Arks eller någon annans fel.

Vi svenskar, vi är snobbiga jäklar. Vi ser konsekvent vår egna smak som "god" och viftar gärna bort bidrag från öststasländerna som "billigt skräp". Men nej, Sverige, vet ni vad? Bara för att vi är rikare betyder det inte att vi är bättre, och det betyder inte att vi har bättre smak. Vad som är god smak baseras på den stora massan, vilket i det här läget skulle innebära att Sverige har ytterst kass smak. Jag är mer av åsikten att smaken är delad, men vad jag tyckerär extremt osmakligt är att hävda att Eurovision är dött, och allt hopp är dött, enbart för att två östatsländer kom etta och tvåa.

Och varför skulle detta år vara något satans jävla bevis på det? Förra året vann, som ni kanske vet, FINLAND. Att det sedan är två länder från öststaterna, som fick flest röster fråm samtliga länder, vinner i år är knappast ett bevis på någonting.

Löjligt. Löjligt snobbigt skitgnäll. Och förövrigt, kanske inte sten i glashus, Sverige, för vi röstar lika mycket på oss själva som någon annan. Dock skulle jag hävda att det hela beror på det faktum att vi faktiskt har olika smak i olika regioner, på grund av bland annat kultur. Men kom ihåg, sveriges smak är inte en enväldig, god smak.

Det är bara vår smak.
Och det får vi bannemig nöja oss med och släppa på snobberierna.

Kommentarer
Postat av: ja precis

jag gillade bulgarien

2007-05-14 @ 14:01:55
Postat av: Maria

Precis! Jag kollade inte ens på Eurovision, men blev ändå så irriterad på reaktionerna i pressen att jag bloggade lite om det igår. Snacka om elitism! "Om de där dåliga länderna utan smak vinner så är tävlingen förstörd, buhu buhu..." Jävla töntar, är min åsikt. ;)

Postat av: Julia

Det handlar dock inte bara om personliga åsikter och smak - visst fan har vi olika smak och The Ark fungerade innan tävlingen bra som exportvara, gick hem i Sverige och visst blir folk ännu mer besvikna då. Visst, fine. Sen att öststaterna, och medelhavsländern, och till och med Finland har stora skillnader i finkulturen gentemomt oss - det är väl ändå bara roligt? Men som sagt handlar det om svågerpolitiken. Aldrig har så många länder varit med i tävlingen, aldrig har så många öststater varit med i tävlingen. Ett par länder som inte var öststater var med i toppstridens periferi, resten var från öst, allihopa. Och det handlar väl knappast om att deras musik går hem i hela Europa? Jag skämdes över 12:orna Sverige fick, för att de var så uppenbart, jävla subjektiva. Precis som alla poäng öststaterna gav varandra - det är fanimej ingenting annat än svågerpolitik. Och var i ligger rättvisan och mångfalden där?? All heder åt Serbiens lesbiska kampsång, men att hålla varandra om ryggen, oavsett åsikt, är knappast hedervärt. (Jag vet att Grekland och Cypern har bytt 12:or sen -97, men kom inte och säg att det är jämförbart)

2007-05-14 @ 14:16:19
Postat av: Julia

Det handlar dock inte bara om personliga åsikter och smak - visst fan har vi olika smak och The Ark fungerade innan tävlingen bra som exportvara, gick hem i Sverige och visst blir folk ännu mer besvikna då. Visst, fine. Sen att öststaterna, och medelhavsländern, och till och med Finland har stora skillnader i finkulturen gentemomt oss - det är väl ändå bara roligt? Men som sagt handlar det om svågerpolitiken. Aldrig har så många länder varit med i tävlingen, aldrig har så många öststater varit med i tävlingen. Ett par länder som inte var öststater var med i toppstridens periferi, resten var från öst, allihopa. Och det handlar väl knappast om att deras musik går hem i hela Europa? Jag skämdes över 12:orna Sverige fick, för att de var så uppenbart, jävla subjektiva. Precis som alla poäng öststaterna gav varandra - det är fanimej ingenting annat än svågerpolitik. Och var i ligger rättvisan och mångfalden där?? All heder åt Serbiens lesbiska kampsång, men att hålla varandra om ryggen, oavsett åsikt, är knappast hedervärt. (Jag vet att Grekland och Cypern har bytt 12:or sen -97, men kom inte och säg att det är jämförbart)

2007-05-14 @ 14:22:46
Postat av: fia

jag tycker precis samma sak. fast jag skulle hellre velat sett ukraina vinna, men det är klart att dom inte vinner eftersom dom vann ju rätt nyligen, för några år sen tror jag. det är kul att serbien vann med en tjej som inte flashar tuttarna för en gångskull.
snygga bilder på din blogg btw!

2007-05-14 @ 14:34:52
URL: http://pang.blogg.se
Postat av: Hanna Fridén

ja precis: Bulgarien var helt klart imponerande! Där i början när den lilla, lilla tjejen går ut på scenen och presenterar en otroligt mäktig röst i ett strålande intro, och sedan trummorna. Fantastisk! Jag gillade inte riktigt technobeaten, men det andra, jävlar vad läckert det var!

Maria: Som vanligt delar vi samma åsikt :)

Julia: Fast frågan är om det handlar om sedvanlig svågerpolitik eller om det handlar om smakskillnader med tanke på våra olika kulturer? Och om så öststatsländerna enbart röstar på varandra, för att de gillar varandra, så kan jag inte se det som fel. Det är en demokratisk röstning och är de fler som delar samma smak så bör de vinna. Jag är glad att det kommer in ny influenser i Eurovision, för mycket musik från öststaterna passar mig otroligt mycket bättre än typisk västerländsk populärmusik! :)

2007-05-14 @ 14:35:20
URL: http://frankincense.blogg.se/
Postat av: Hanna Fridén

fia: Det roliga är ju också att Ukraina var absolut störst favorit på alla tävlingssajter, så pass stor favorit att de fick låsa satsningen på dem efter ett tag eftersom att det skulle innebära en för stor förslust om Ukraina vann! Och de var skitroliga, helt klar musik som jag skulle uppskatta på ett dansgolv, men Marija från Serbien är den artist vars skiva jag skulle köpa, hon var fantastisk!

2007-05-14 @ 14:37:12
URL: http://frankincense.blogg.se/
Postat av: Marlene

antagligen handlar det om olika smak. sen är öststatsländerna så betydligt många fler och då blir det fler 12:or till dem. jag gillade själv inte vinnaren, hade hellre sett ungern av alla vinna, möjligen turkiets billiga bidrag också för att den fastnade så oerhört på hjärnan. men som sagt, vi röstar på varandra och de röstar på varandra, synd bara att vi ska vara så få länder om det är den jargongen som ska finnas.

2007-05-14 @ 14:45:47
Postat av: Maria

Man ska ju dra lärdom av sina misstag har jag hört. Den här gången blev Sverige tagna på sängen av en bättre låt. Personligen är jag astrött på The Ark efter allt hjärntvätterispelande på radion. Bättre lycka nästa gång, skulle jag vilja säga.

2007-05-14 @ 14:54:18
URL: http://your-other-left.blogspot.com
Postat av: Lisa

Aaaaaaaaaa jag håller med så totalt.. jag är så trött på alla som tjatar om att öststaterna röstar på varandra, kolla vilka väst staterna röstar på då! ÖST! man röstar på de man tycker är bäst, vad skulle det vara för mening med att rösta på sina grannar bara? inskränkta svenskar..

2007-05-14 @ 15:07:08
Postat av: ärligt talat

så tror jag att "cara mia" haft större chans, måns hade charmat byxerna av hela östblocket!! jag menar varesig man vill eller inte sitter den där i bakhuvudet som ett soundtrack!
älska måns!

2007-05-14 @ 15:51:53
Postat av: Ulle

Hmm, jag är ett inbitet the ark fan och är därför mest skitsur över att de inte vann, spela roll av vilken anledning.

2007-05-14 @ 15:52:53
URL: http://ulle.webblogg.se/modebloggen
Postat av: och vaddå

carola har ju vunnit massvis med gånger.. man kan inte skylla på öststaterna, det är bara kul att de får vinna nån gång

2007-05-14 @ 15:53:20
Postat av: dessutom

tror jag att ola salos gay-stil generade vissa, som kanske inte fattade grejen.. det är ju trots allt inte deras BÄSTA låt.

2007-05-14 @ 15:54:43
Postat av: ida

word, hanna! jag har egentligen ingen rätt att uttala mig i debatten eftersom jag inte sett ett enda bidrag, men det är ju patetiskt att se folk tjura över att svågerpolitiken inte är dem själva till gagn. att de nordiska länderna tidigare röstat på varandra har bara varit "bra grannsämja". nej, heja öststaterna. det är ju skitmånga länder! klart att de ska dra nytta av det. go east!

2007-05-14 @ 16:14:12
URL: http://litemycket.blogspot.com
Postat av: julia

Äsch, vem bryr sig om den här tönttävlingen? det är den svenska som är rolig...
The Ak är ett superproffsigt band som är lika bra utan att ha vunnit tävlingen& de kan säkert slå igenom ändå. & det är ju inte konstigt att alla röstar på sina grannländer för vi har ju samma smak & så får vi lätt nationalistiska
känslor vid tävlingar.
& av det kan man ju få ut att öst & central ligger rätt bra till, men i år skulle Serbien ändå ha vunnit för folk gillade tydligen låten.

2007-05-14 @ 16:24:38
Postat av: Neli

Snälla folk :) Visa lite glädje åt andra länder liksom..Varför så tävlingsinriktade? Eurovision motsvarar fler länder än bara Sverige ;) That´s just the way it is och så kommer det ALLTID vara!!!.. Marija var värdig vinnare UTAN TVEKAN <3

2007-05-14 @ 16:32:47
URL: http://nelicera.blogg.se
Postat av: Anonym

Håller med, löjligt bråk. De som folk röstar på vinner. Hur hade folk tänkt sig att en sympati-röstning organiseras i östländerna en lördagkväll? Skickar politikerna ut flygblad till folket där de berättar vilka de ska rösta på? Suck. Fast sen tycker jag att Ukraina suger, men Serbien var BRA. Även om det inte är min kopp thé.

2007-05-14 @ 17:02:48
URL: http://www.stureplan.se/blogs/emilia
Postat av: Srbija

Bra skrivet, TACK!
Det var knappast nån överraskning för mig att hon vann. Om ni har följt inför Eurovision på svt så vet ni att hon var en av favoriterna till segern. Om ni har läst allt som skrivits i tidningar både här i Sverige och i resten av Europa så kan ni inte ha undgått att läsa saker som "Serbien ger rysningar", "Tävlingens vackraste ballad" osv. Om ni har sett intervjuer med de andra deltagarna, bl.a The Ark, så hade ni hört dem säga att Serbien är en av de största konkurrenterna. Om ni har sett liknande intervjuer med journalister på plats i Helsingfors så hade ni hört att många tippat Serbien som vinnare.
Låten ÄR bra och hon förtjänade att vinna!
Ni som skriker att öst har röstat på öst och tycker att fel låt vann p.g.a. det borde ta och kolla upp fakta lite bättre innan ni skriker att Sverige bör dra sig ur och förvandlar Sverige till ett enda stort dagis!
Serbien fick 12p från bl.a. Finland, Schweiz och Österrike. 10p från Sverige, Norge. 8p Frankrike, Tyskland, Holland.
Vi fick 0p från bl.a Estland, Litauen och Turkiet. 1p från Albanien. 3p från Lettland, Israel och Cypern. 4 från bl.a våra grannar i Grekland.
Ser ni vart jag vill komma? Serbien var snarare väst- än östfavoriter så kom inte och säg att Serbien vann bara för att alla öststaterna röstade på varandra! SKITSNACK! Hade det gått bättre för The Ark hade det minsann inte varit någon skittävling som bör läggas ner!
The Ark går inte hem i Europa. Kanske för att Stora delar av Europa inte känner till dem? Nästa år ser ni till att välja ett BRA bidrag (Nanne Grönwall - Håll om mig, tror jag lätt hade kunnat vinna! En låt med känsla, power och en grym sångerska!) och kanske satsa på att promota låten mer i östra Europa än på typ Bingolotto!

2007-05-14 @ 17:06:23
Postat av: Haydee

Bra skrivet! Skönt att börja hitta flera som tycker som du. De svenska bloggar och tidningar som jag läste när jag var kvar i Finland fick mig bara bli ledsen, arg och besviken.

Postat av: Jerry

Känns lite beige att använda sig av väst-öst argumenten. Det är en musiktävling och jag anser att det blivit bra mycket BÄTTRE de sista åren med fler länder med som faktiskt satsar på tävlingen!

Att tävlingen blivit "mindre värd" och att spektaklet borde skrotas är ju ord som hörts. Vad är det för inställning?

ESC reagerar mer än någonsin! En underbar helg med mycket bra musik och en del mindre bra!

2007-05-14 @ 17:29:47
URL: http://jerbaz.blogspot.com/
Postat av: Ylva

Vi här i Sverige behöver faktiskt inte tävlingen men för länderna i öst i är detta en chans att visa upp sig! Serbien kommer må bra att få arrangera denna tävling nästa år och få en chans att visa upp sitt land. Det är rätt bra PR för värdlandet att arangera Eurovison song contest och slå mig om jag har fel men är det inte dags att visa upp något annat en hemska barnhemsbilder från länderna i öst? Heja Serbien!

2007-05-14 @ 19:00:04
Postat av: Din Mamma

Den största pajasen är Kristian Luuk noll koll har han och sågar alla hur de ser ut när han själv ser ut som jordens största skämt, ful tunnhårig gammal gubbe han frågar varför Slovenien har en ficklampa sov du under deras uppträdande? Carina Berg måste endera vara en flata alternativt ha dålig syn.

2007-05-14 @ 19:06:47
Postat av: S.

Kunde inte sagt det bättre själv! Big up!

2007-05-14 @ 19:27:51
Postat av: Melinda

Bra skrivet!

2007-05-14 @ 22:31:42
URL: http://melindas.blogg.se
Postat av: Daniél Pinto Gouveia

Din Mamma: Han höjde hela stämmningen, jag tror att han njöt av att göra narr av hela evenemanget och han var dessutom full skulle jag tro. Jag tyckte att det var roligt.

2007-05-15 @ 00:19:10
Postat av: Anonym

Ja, det handlar väl helt enkelt om att man ofta dels delar tycke, smak och kultur med sina grannländer och dels att många flyttat till sina grannländer.
Att Danmark och Norge ger 12p till Sverige beror både på att de redan känner till The Ark och att många, många svenskar bor där och därmed ringer och röstar på sitt hemland.
Samma med Rysslands höga poäng: många ryssar i grannländerna.
Inte så konstigt.

2007-05-15 @ 01:01:26
Postat av: ia

men nu råkar det ju också vara så att det är bannemej så många fler öststater än väststater med. därav orättvisan. och att säga att man INTE håller varandra om ryggen är ju bara löjligt, såg ni inte på tävlingen eller? det här har ingenting med bitterhet över att Ark inte vann (klart det är tråkigt det är ju ett svenskt bidrag, men ändock), det har att göra med att se objektivt på det och faktiskt inse att öst ENBART röstar på varandra. om ni inte kan se det är ni väl kanske aningen naiva?

2007-05-15 @ 10:51:33
Postat av: Snövit

Klockrent! Bra skrivet! :) Blir så irriterad på svenska tidningar när de skriver sådär, rösta bättre själva nästa gång för tusan!

2007-05-15 @ 11:22:06
URL: http://pratbubblan.blogg.se
Postat av: Hanna Fridén

ia: Fast jag ser inte vad som ärfel med det? De är som sagt fler, alltså vore deras tycke vara mer rätt om man utgår från en demokratisk syn. Väst har hållit varandra om ryggen tidigare, kanske dags att öst får övertaget?

2007-05-15 @ 11:35:14
URL: http://frankincense.blogg.se/
Postat av: Julia no 2

Ni fattar inte vad ni pratar om.
Hejja ni på era öststater, men håll käften sen när nu tröttnar på skiten.

2007-05-15 @ 12:03:05
Postat av: cc

Dessutom är östeuropa på väg att ta sig ur fattigdomen på allvar trots att det inte ser ut så på ytan om man åker dit. Blir alltid lite halvt illa till mods i eurovisiontider när detta diskussionsämne kommer upp - om det blir så stort rabalder av bara en musiktävling, hur kommer det då låta när väst upptäcker att de tappat mark också på viktigare områden?

2007-05-15 @ 12:31:32
Postat av: cc

Dessutom är östeuropa på väg att ta sig ur fattigdomen på allvar trots att det inte ser ut så på ytan om man åker dit. Blir alltid lite halvt illa till mods i eurovisiontider när detta diskussionsämne kommer upp - om det blir så stort rabalder av bara en musiktävling, hur kommer det då låta när väst upptäcker att de tappat mark också på viktigare områden?

2007-05-15 @ 12:35:53
Postat av: Jenny, Finland

Äntligen en smart svensk. Vore alla svenskar så vettiga som du hade Sverige genast varit ett så mycket trevligare land. Skön blogg förrästen.

2007-05-15 @ 13:17:59
Postat av: Nanó

Håller med dig helt och hållet! Förstår inte att Aftonbladet skall göra det till någon jättegrej som "hotet från öst". Barnsligt. Dålig förlorare, säger jag. Fåniga kvällstidningar lurar ju folk. Fy usch!

2007-05-15 @ 15:24:34
URL: http://nanoism.blogg.se
Postat av: Haydee

Är östländerna verkligen flera än västländerna som så många påstår...?
Inte enligt detta:
http://www.modeemi.fi/~leopold/Eurovision/2007/Block.html

Postat av: Hanna Fridén

Julia no 2: Jag grattulerar dig till att din lobotmi gick bra, Julia, då du inte ens kan räkna längre! Då det var lika många öststater som väst som var med (http://www.modeemi.fi/~leopold/Eurovision/2007/Block.html) Eller du är kanske bara... rasist?
cc: Väst är en jävla skit alltså, med sitt jävla tyckande om att allt degör i väst. Det värsta är att jag är en del av det. Jag är äcklad av mig själv.
Jenny: Ja, ner med den jävla svenska överstoltheten! Vi lider av ett stort mindervärdeskomplex. Så snart Sverige överträffas i ett område de har fått uppmärksamhet i så blir vi helt bestörta. Vad hände med... ja, gemenskap, sympati och kärlek? Och tack så hemskt mycket!
Nanó: Kunde inte ha sagt det bättre själv!
Haydee: Tack så hemskt mycket för länken, det uppskattas mycket och blir ett blogginlägg (med dig som tack och din länk, såklart!)
bebis: Åh, jag skulle hemskt gärna komma, men om det är 12.00 på dagen så jobbar jag dessvärre :( Men Marija var underbar, strålande duktig! Jag vill lyssna på hennes fantastiska musik hela tiden. Och jag håller med dig, och det är verkligen väldigt uppenbart att "Sverige" blivit så upprörda för att "Sverige" har mindervärdeskomplex!

2007-05-16 @ 00:37:35
URL: http://frankincense.blogg.se/
Postat av: C

Jag var inne och läste lite på Aftonbladets forum och jag tycker det är läskigt att se vilken rasism som kröp fram när det gick bra för öststaterna. Synen att vi i Västeuropa har mycket bättre smak och öststaterna är kulturellt efterblivna... Man måste ju inse att öst och väst har olika musikkultur och därmed faller för olika låtar, men att sätta sig och säga att deras kultur är sämre än vår, det är lite väl magstarkt...
Och att gnälla på grannröstning är ju bara fånigt - vi i Skandinavien är rätt jäkla duktiga på den biten själva... Dessutom är det även rätt troligt att man röstar på grannen för att man har har liknande musikkultur och därmed smak.
Själv gillade jag mycket få av låtarna, slager är egentligen inte alls min grej utan jag tittade mest för skojs skull. Bästa framträdandet enligt mig var inte ens med i tävlingen - Apocalyptica. :-) Det framträdandet njöt jag enormt av, tycker de är underbara.

2007-05-16 @ 08:58:55
Postat av: Jenny

Jag är inte så brydd i vem som vann.. Öst eller väst gör det samma egentligen.. men det jag stör mig på något så fruktansvärt det är att många länder och i detta fall många öst-länder sjunger på sitt hemspråk vilket gör att jag som är svensk inte fattar texten.. jag vill personligen gärna ha koll på vad låten jag röstar på handlar om... detta gäller inte bara det vinnande bidraget utan alla som gör låten på sitt språk.. visst den kan vara vacker i alla fall men i mina ögon växer låten om jag förstår den också..

Ville bara poängtera att detta stod med i texten som alla hackar på....
"Det handlar om att vara ett land med många grannar.
Alla röstar på varandra, inklusive de nordiska länderna."

2007-05-17 @ 12:26:12
Postat av: felicia

serbien och ukraina i all ära. MEN BULGARIEN?! oavsett region, stat eller kultur så skar hennes röst i öronen vid vissa tillfällen och det lät dessutom som en exakt kopia av en "mortal combat"-låt. och armenien dessutom, iklädd socker, ost och toapapper. jag tror min själ dog lite när en blodampull sprack på skjortan och han "blödde för oss". jag säger inte att sverige är bäst. jag säger att ALLT är bättre än det där. det är skillnad på att ha olika smak och att i samförstånd med 20 andra personer kollektivkräkas på tv:n. jag hade varit lugn med röstningen om inte de SÄMSTA låtarna kom så högt upp. the ark är för bra för hela tävlingen eftersom det är ÄKTA musik och inte smörig eurovision-crap. carola och charlotte perelli funkar uppenbarligen i eurovision eftersom det är en viss låg standard som behövs. JAJA, nu ska jag tröstäta och lyssna på riktig musik, nämnligen HÅRDROCK! :D

2007-05-17 @ 14:33:56
Postat av: Anja

*Applåder*

2007-06-04 @ 20:58:18
URL: http://veenus.blogg.se
Postat av: Jessica Simpson Star

Hi, I have been here for several times now and thought to sign your guestbook. Very nice! Keep up the good work...

2008-02-12 @ 12:02:56
URL: http://jessica-simpson-star.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback