Kalkera?

Snart har jag bloggat i ett år. Under den perioden har det, bland allt annat, kommit in en hel del kritik. Ibland jättebra kritik, ibland kritig som är vettig men som inte passar mitt sett att se på saker, ibland fullkomligt idiotisk kritik och ibland rena elakheter.

En av de roligaste formerna av kritik är när folk kommer till bloggen och bara: "JAG VET ATT DET ÄR SÅ FÖR JAG JOBBAR MED DET HÄR!"

I samtliga fall har det varit tämligen uppenbart att personen i fråga i faktum inte alls jobbar med det, utan att de bara hävdar det för att styrka sin poäng. Extremt illa, det där, då saker och ting lätt skiner igenom. Speciellt personen i fråga som inom loppet av en vecka hävdade att den var tarmläkare, jurist och chefredaktör! (samma IP) mycket imponerande, ansåg jag, att kunna kombinera dessa tre samtidigt och samtidigt vara tämligen kass inom alla yrken med tanke på bristen på vetskap.

Nu, senast var det en person som kom in i bloggen och tyckte att jag kalkerade av mina teckningar, detta skulle denna individ veta för att den minsan var illustratör. Dålig illustratör, tyckte jag då, med tanke på att en illustratör borde ha sett de medvetna anatomiska felen. När man ritar stilrent och grafisk får man förstora och förminska vissa saker till extrema proportioner, annars blir det helt enkelt inte särskilt estetiskt tilltalande då mycket annan information i ett ansikte går förlorat.

Vi tar ett exempel. Det här är en bild på mig som jag gillar.

image1001


image1002Jag kalkerade av den i en stil som liknar min. Som ni ser blir det hela ganska manhaftigt. En kille i ca: 18-20 årsåldern med läppstift. Nu om jag ritar en bild ur samma perspektiv med min stil blir resultatet enligt följande:

image1003



Jag vet inte vad ni tycker. Men jag anser inte att det är särskilt likt (speciellt då den här kanske är snäppet lite mer cartoonish än mycket ni sett i bloggen, men jag orkar inte riktigt arbeta upp en riktigt läcker bild för exemplet. Det är dock samma princip och samma förstorade proportioner). Men det är klart, det skulle kunna fungera utifall att jag tog och manipulerade mina foton först, för att sedan kalkera av dem!

image1004

Men jag tycker att det verkar ganska omständigt. Och så tycker jag att det är lite obehagligt att kika på den här bilden, jag tror att jag skulle bli mörkrädd och få dödsångest varje gång jag tecknade. Det vill jag inte ha.

Kommentarer
Postat av: Mia

Hahaha, du är så cool! Jag var bara tvungen att säga det :)

2007-05-07 @ 20:42:26
Postat av: lina

jag måste bara fråga. vilket/vilka program du ritar du i? linjerna är så extremt skarpa att jag undrar hur du gör om du nu ritar dom i PS! ritar du med penna eller med musen? berätta mer hur du får det så skarpt :D (du har ju tidigare också nämnt att du inte använder dig av lager)
varenda gång jag försökt rita i PS så blir det jävligt hackigt, i flash blir det lättare såna där linjer som du får till men de är mycket mer svårkontrollerade.

2007-05-07 @ 20:49:07
Postat av: marie

börjar likna angelina ju =)

2007-05-07 @ 20:56:39
Postat av: Hanna Fridén

Mia: Tackar!

lina: När jag tecknar i PS (som på bildern här över) så använder jag mig av penna, wacom. Men jag arbetar i lager, det gör jag! Jag måste ha skrivit fel någonstans om jag sagt något annat, lager är min bästa vän. Fast jag vet att jag någon gång skojat om att lager är fusk i och för sig... hmmm... Nu blev jag förvirrad!

marie: Hahahaha! Du har fan rätt! Gud vad lustigt!

Postat av: Hanna

Shit vad säker du är, helt grym ju.

2007-05-07 @ 21:03:20
URL: http://hannaslilla.blogg.se
Postat av: malin

du är grym! =)

2007-05-07 @ 21:03:35
URL: http://www.tittutmalinp.blogspot.com
Postat av: Anna

Gud va tragiskt med folk som tror sig veta bäst... Du är verkligen duktig Hanna!

2007-05-07 @ 21:36:39
URL: http://menmankanjualltiddromma.blogg.se
Postat av: Louise

Ja, visst är det imponerande med tre yrken - det ska man kanske satsa på ;)

2007-05-07 @ 21:55:20
URL: http://www.louuise.blogg.se
Postat av: J

Gillar verkligen din blogg, och det är lite sött att du blir så arg av de "i faktum" ;) knäppa kommentarerna - det gör dig ännu mer mänsklig på något sätt. Även om det såklart är skrattretande det du skriver om folk som utger sig för att vara tarmläkare etc...

2007-05-07 @ 22:38:23
Postat av: S.G

fånigt att folk ska kritisera dina bilder och veta bättre än alla andra.

2007-05-07 @ 22:39:50
URL: http://superficialglance.blogg.se
Postat av: Maria

Hihi! Du är så rolig. :D Det manipulerade fotot är helt klart läskigt. :)

2007-05-07 @ 23:14:37
URL: http://www.vildvittra.se
Postat av: Dagloria

Haha, jag bara älskar hur grym du är på att ge svar på tal. You rule!

2007-05-07 @ 23:16:46
URL: http://dagloria.blogspot.com
Postat av: PrettyInPink

oh den sista bilden blev läskig...

2007-05-08 @ 06:14:20
URL: http://www.PrettyInPink.blogg.se
Postat av: Anonym

haha, hanna jag gillar dig mer och mer för varenda person fdu "sätter till rätta". så ska det gå till!

2007-05-08 @ 08:54:39
Postat av: madde

Strunta i vad andra säger. Tycker att du verkar grymt duktig.

2007-05-08 @ 09:00:46
URL: http://www.asweetconfession.blogg.se
Postat av: haha

angelina Jolie!!! Bra gjort!! KUL!

2007-05-08 @ 09:47:49
Postat av: Nanó

Haha, du är ju tuff:)! Önskar jag hade lika mycket råg i ryggen..

2007-05-08 @ 11:06:59
URL: http://nanoism.blogg.se
Postat av: å andra sidan

har du ju ganska stor näsa om man jämför med gemene man..

2007-05-08 @ 11:17:41
Postat av: Hanna Fridén

Hanna: Tack!

malin: Tack!

Anna: Speciellt när de försöker hävda att de är aktiva inom området, vilket är något man inte bör hävda om man inte kan vääääldigt mycket om det. Tack!

Louise: Och tre riktigt KRÄVANDE yrken, none the less! Mycket imponerande!

J: Jag gillar att ryta till, det gör jag. Hohoh. Somliga skulle nog kalla mig rabiat, men kul att du uppskattar det, tack!

S.G: Kritisera bilderna får de göra, men att de ska hålla på och hävda att jag kalkerar, ja, det är trist. Fast smickrande på något vis också, såklart. Att de tar för givet att man måste kalkera för att få ut vissa resultat!

Maria: Extremt läskigt! Tänk om folk såg ut så :(

Dagloria: Tack så mycket!

PrettyInPink: Eller hur? Man blir mörkrädd!

Anonym: Jag skulle vara en mycket pedagogisk mamma! :D Tack!

madde: Tack så mycket!

haha: Tackar! Kul att du gillar det :)

Nanó: Everything is possible on TEH INÄRNÄT!

å andra sidan: Tack så mycket! Jag får alltid höra att jag inte har en stor näsa, då blir jag sur, eftersom att jag vill profilera min stolta näsa.

2007-05-08 @ 12:14:38
URL: http://frankincense.blogg.se/
Postat av: Anonym

Ditt manipulerade foto gör mig rädd :( Lova att du aldrig plastikopererar dig i ansiktet?

2007-05-08 @ 13:57:58
Postat av: emelie

tarmläkare, jurist och chefredaktör låter ju som en trevlig kombination, man lär ju tjäna mycket pengar i alla fall, hahaha. det är bra att du står på dig, du är sjukt cool (:

2007-05-08 @ 15:31:43
Postat av: Ja det tycker jag

Du är så jädra rolig!

2007-05-08 @ 17:46:53
Postat av: Linderholm

JAG SKRATTAR FORTFARANDE ÅT DEN DÄR JÄVLA BILDEN!!! :D

Om du hade så stora ögon skulle du även kunna sitta fast i taket med dina 4 flugben. Då skulle jag bli rädd när jag kom hem...

2007-05-08 @ 20:29:20
URL: http://linderholm.blogg.se
Postat av: Anonym

jag hetar också hanna.

2007-05-08 @ 20:46:46
Postat av: sara

jag ville bara säga att jag gillar den första bilden/teckningen nästan mer, just för att det ser ut som en pojke med läppsift. hur som helst håller jag med alla andra, du är grym.

2007-05-08 @ 20:52:28
URL: http://apelsin-apelsin.blogspot.com
Postat av: Estelle

Va ballt!

2007-05-09 @ 11:10:08
URL: http://estelles.blogg.se
Postat av: peckelalis

Jag alskar nar du gor sant har! Du ar sa bra!

2007-05-09 @ 16:06:56
URL: http://peckelalis.blogspot.com
Postat av: ii

haha, spänande svar på tal

2007-05-20 @ 15:24:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback