Modebloggarna och företagen

Det finns mycket som är intressant med fenomenet modeblogg, den mest intressanta faktorn, enligt mig själv, är att det sitter hundratals om inte kanske till och med tusentals, unga tjejer och gör gratis PR för företag.

Bloggsfären kan man utan tvivel i mångt och mycket kalla för en slags community, att registrera en blogg idag är ungefär likställt med att skapa en användare på Lunarstorm, skriva lite inlägg till folk, få inlägg tillbaka, bilda en gemensamt, få uppmärksamhet. Lite så, inget som helst fel med det.

Det lustiga är hur folk väljer att göra det. Vi drar ett exempel.

Ung tjej, kanske runt 16-17, skapar en blogg. Hon gillar mode, stil och nöje precis som de flesta andra tjejer i hennes ålder, hon tycker om att läsa om det och vill därför också skriva om det, samt det faktum att hon läst många modebloggar innan, tänker att det kan hon minsan också göra, och sedan drar hon igång.

Hon skriver lite inlägg om vad hon gillar, hennes shopping och lägger ut bilder på hennes outfits. Hon går till andra bloggar, skriver lite och bifogar en länk till sin egen blogg och får på så vis besök, och förhoppningsvis även kommentarer tillbaka.

Efter ett tag börjar hon få besökare, det är trevligt. Uppmärksamhet och bekräftelse är trevligt, vilket ingen av oss kan neka till. Men nu börjar det bli en kamp om besökarna och CREDDVÄRDE, och hon noterar att de större modebloggarna utlyser tävlingar, ger ut rabatter på exempelvis Nelly och La Redoute samt att de berättar om diverse produkter de får i brevlådan.

Det vill den här tjejen också ha, för det har de stora modebloggarna. Får man erbjudanden, då vet man att man är stor. Hon fortsätter skriva om HMs lansering av Kylie Minogues kläder, om lite ditten och datten av det andra hon får reda på, inte sällan från andra modebloggar (hoppa trenden innan inflationen kommer!) och så vidare.

Och helt plötsligt, en dag, blir hon kontaktad av folk på de olika kedjornas PR-byråer, som skriver: "Här får du en kod för dig och dina läsare, den ger er 30% rabatt från blalbla till blabla" och hon blir helt lyrisk! Det här känns profsigt, tycker hon, och hon skriver mycket gärna ut koden i bloggen, recenserar godis som hamnar i brevlådan och skriver gärna om alla små skitbutiker som öppnar, för hon känner sig profsig och uppskattad.

Hon får en inbjudan till pressevenmang och känner sig profsig, som en riktig journalist! Tycker hon. Och ja, mycket riktigt är det riktiga pressevenemang, den enda skillnaden är att en journalist, frilans som fast anställd, får betalt för artikeln de skriver, då det är ett jobb.

Och helt plötsligt har vi en situation där hundratals, ja, kanske tusentals unga flickor sitter och gör gratis PR för en massa företag.

Det är en guldsituation för företagen, pengar de tidigare behövde spendera på annonsering är ett minne blott, eller i alla fall mycket mindre. Av någon anledning blir också alla dessa människor som sitter och skapar gratis PR flera timmar om dygnet glada när de läser att "modebloggarna har makt, företagen satsar på bloggarna!"

Och ja. Om jag hade den typen av företag skulle jag också bli jävligt glad om dussintals, hundratals, kanske tusentals människor satt och gjorde gratis PR för mig. Det skulle vara en riktigt fantastiskt situation, speciellt med tanke på att de flesta blir så smickrade av att få pressutskick och en rabattkod att de aldrig skulle få för sig att kritisera mitt företag i skräck för att sluta få det.

Jag skulle skratta hela vägen till banken.

Och inte nog med det, i många fall skulle det även innebära att folket betalade för att göra PR för mig, det är en riktig drömsituation.




Och jag tycker att det är förjävligt.
Men jag vet inte vems fel det är.

Kommentarer
Postat av: Jutta

Jag har också tänkt på detta. Är ungefär lika villrådig som du när det gäller vem man ska sätta dit och prygla hårt (ehh, oj vad jag tog i), men jag vet heller inte om du som jag tycker att det är en feminism-fråga. För det tycker jag. Kan man då försöka jämföra det med något motsvarande fenomen bland unga killar? Jag vet inte om det finns, och ska man då hitta på ett hypotetiskt fenomen, säg tevespels-blogg? Hmm. Känns lite som konstgjord andning?

Postat av: Hanna Fridén

Jutta: Jorå, jag tycker att det delvis är en feministisk fråga, men framförallt en politisk fråga gällande demokrati! Och kanske är det ingen som ska pryglas, kanske ska bara folk upplysas, så att alla förstår vad de gör. Folk får ju tänkta på att alla stackars reklamare blir utan jobb, också!

2007-05-22 @ 20:02:57
URL: http://frankincense.blogg.se
Postat av: fröken Främling

håhå åh du hanna vad bra du är, att du tar upp sånt som ingen riktigt pratar om. SJÄLVKLART gör bloggerskor reklam på det här sättet, man känner sig som värsta ebba/sofi/jagvetintevad och att man tagit sig någonstans i bloggsfären. Det är nog framförallt upp till bloggerskan att stå på sig och verkligen skriva det hon tycker om produkten istället för att hitta på skit.

2007-05-22 @ 20:17:32
URL: http://melankoliskt.blogg.se
Postat av: Intransit

Mycket intressant!

2007-05-22 @ 20:33:22
URL: http://intransit.webblogg.se/
Postat av: hannahsthlm

Hanna!
Som vanligt har du mycket
intelligenta
och intressanta åsikter.Det är alltid lika träffande att läsa vad du skriver om.
Visst kan jag hålla med dig i mycket .Från
min synvinkel tycker jag
dock det kan vara bra att bloggare och företag samarbetar, i viss mån. Självklart är det säkert lite trist för alla reklamare ;) (vi vill ju inte att de ska bli arbetslösa heller )
Det farliga är nog om man inte sållar, utan skriver om allt och går på allt och inte har självdistans. Det finns ju många modebloggare som har "större planer" med/för sin blogg eller sitt skrivande ,men,
självklart finns det säkert flera 10000 som inte har det i annan bemärkelse än att få uppskattning och uppmärksamhet och att priset de då betlar för det är att göra all denna pr gratis..utan att de inte kanske ens tänker på det en sekund!
Jag gjorde en intervju för DN i Januari som baserade sig på en undersökning om
modebloggar och pr och det är ett intressant ämne som tåls att skrivas och
debatteras om ...mycket !
Självklart borde fler (modeblogg-tjejer ))upplysas om vad det är de sysslar med om de inte är insatta i det..vilket många många säkerligen inte är!
Tack för ett skarpt inlägg :-)!

2007-05-22 @ 20:35:57
URL: http://hannahsthlm.blogg.se/
Postat av: sanna

inressant!

2007-05-22 @ 21:00:30
URL: http://wiiberg.blogg.se
Postat av: Camilla

Jag kan inte annat än hålla med. Du får sagt det jag inte kunnat formulera i min, för tillfället, relativt dysfunktionella hjärna. Bra skrivet!

2007-05-22 @ 21:31:51
URL: http://annerfeldt.blogspot.com
Postat av: Frida

Tur att man är gammal och svårimpad. Jag bloggar för att det är kul och för att få kontakt med roliga människor med liknande intressen. Skiter fullständigt i vart det kan leda. Jag är bara en engelskafröken med en ny skojig hobby. Förut var det politik men det tröttnade jag på. Men, för all del, läs gärna min blogg! Ge mig gärna uppmuntrande kommentarer! Skicka mig gärna gratis hårsprej!

2007-05-22 @ 21:40:56
URL: http://randigtochprickigt.blogg.se
Postat av: Danni

Jag har aldrig riktigt tänkt på det på det sättet men du har aldeles rätt, gratispr är vad det är. Men det är även en möjlighet för unga tjejer som är genuint intresserade av mode att få en inblick i hur branchen fungerar...

2007-05-22 @ 22:29:15
URL: http://miumiu.blogg.se
Postat av: Siram

Bra skrivet!

2007-05-22 @ 22:44:55
URL: http://siram.blogg.se
Postat av: Jenny W

Intressant inlägg! Väl värt att fundera över!

2007-05-22 @ 23:06:40
Postat av: Lolita

Lysande Wallraffjournalistik!
Visst har jag tänkt på det här, blir förvånad själv att så många är villiga att jobba för en ask halstabletter.
Man kanske skulle starta en fackförening för modebloggare, eller en ännu bättre en egen PR-byrå,
typ AB Modeblogg United PR?

2007-05-23 @ 08:04:57
URL: http://lolita.blogg.se
Postat av: angus

håller med dig totalt! Det var precis detta jag valde att berätta om, när vi skulle hålla föredrag i skolan. Tror inte det är alla som inser att det finns en jättemarknad bakom bloggarna!

2007-05-23 @ 08:07:45
URL: http://angusshit.blogspot.com
Postat av: Magnus

En gång hade jag också en åsikt. Men det var länge sedan. Imorn kanske jag får en åsikt. Inte troligt men jag har i alla fall mig själv. Jag har några andra saker också. Dem hör inte hit.
Hadios.

2007-05-23 @ 08:55:34
URL: http://timetokillistimetospill.blogg.se/
Postat av: Smartasmia

Japp - huvudet på spiken Hanna´n! Jag sållar mig till kategorin självtänkande individer och anser väl att de flesta andra jag stött på i bloggvärlden är åt det hållet. Tyvärr finns det ju andra saker som sätter lite gränser. Erfarenhet och hjärnor som faktiskt inte är fullt utvecklade ännu. Ja - jag är kliniker;-) Men samtidigt sant. Påstår inte heller här att jag - för att jag är lite äldre - skulle vara smartare än ngn yngre..det finns kålsupare i alla åldrar, liksom. Däremot är det ibland väldigt svårt att värja sig mot just de saker du tar upp här - att plötsligt inse att folk faktiskt läser det man skriver om i sin blogg och därtill få det lilla pirret och erkännandet när reklamare börjar höra av sig..kan vara nog så svårt att hålla huvudet rakt då. Själv gör jag endast "reklam" för sådana produkter som jag kan stå för själv - annars skulle jag inte stå ut med just mig själv:-). Det är viktigt att vi - som du gör här - vågar ifrågasätta och öppna en diskussion så att de som kanske inte tänkt i sådana banor får chansen att tänka till lite. Bra!

2007-05-23 @ 08:59:27
URL: http://monokel.blogspot.com
Postat av: Jeanette

Gränsen mellan att "tipsa" någon, och göra gratis PR är hårfin och jag tror inte att alla bloggar är medvetna om den heller. Själva tanken på alla företag som får gratis pr får mig att spy! Mycket bra skrivet!

2007-05-23 @ 09:06:12
URL: http://jea.kesos.se
Postat av: a

det är ju ganska mycket gratis pr att ens tipsa om de eller de solglasögonen, den eller den klänningen eller den eller den designern etc etc. hela modedealen är ett stort pr-trick.

2007-05-23 @ 09:40:46
Postat av: Anonym

Håller med. Det är fördjävligt. Bra att det finns ett engagemang.
Nu är ju tyvärr kommersieliseringen av individen inte något nytt och det pågår dagligen runt om kring oss. En annan eldsjäl som vill uppmärksamma oss på oheliga allianser i vår omvärld är konstnären Morgan. Gå in och läs på hans blogg och stöd kampen mot kommersialiseringen av konsten!
morganskonst.wordpress.com
/Lisen

2007-05-23 @ 10:00:27
Postat av: Sandra

Ja du har ju så rätt :-) Jag får sällan erbjudanden sådär men hela bloggandet går ju ut på att tipsa om produkter och företag jag gillar, vilket är gratis pr det med...Jag skulle inte göra reklam för något jag själv inte gillar dock.

2007-05-23 @ 11:17:37
URL: http://donnasandra.blogg.se
Postat av: Lina

Mycket intressant inlägg. Hoppas det är okej att jag har länkat till detta inlägg från min blogg? För jag tycker att fler borde tänka på detta. /Lina

2007-05-23 @ 12:06:15
URL: http://www.linaisabelle.blogg.se
Postat av: Lina

Mycket intressant inlägg. Hoppas det är okej att jag har länkat till detta inlägg från min blogg? För jag tycker att fler borde tänka på detta. /Lina

2007-05-23 @ 12:07:01
URL: http://www.linaisabelle.blogg.se
Postat av: Lina

Mycket bra inlägg. Jag hoppas att det är okej att jag har länkat till detta inlägg i min blogg? För jag tycker att fler borde tänka på detta! /Lina

2007-05-23 @ 12:08:31
URL: http://www.linaisabelle.blogg.se
Postat av: Hanna Fridén

Lina: Absolut! Det är bara bra, du får citera text om du vill också eller för den delen kopiera hela inlägget om du vill, det är bra om folk tänker på det :)! Tack för hjälpen!

2007-05-23 @ 13:14:45
URL: http://frankincense.blogg.se
Postat av: Sicilia

Håller med som f-n. Skrev ett inlägg om detta ytterst frustrerande och hänvisade till dig.
Du kom till och med till mig i min dröm i natt. Kysste mig på kinden och sa att jag vet bättre. För jag vet bättre! Du med. (Hoppas jag inte skrämde dig med drömmen)

2007-05-23 @ 14:08:06
URL: http://www.sicilia.blogg.se
Postat av: Cajsa

Jättebra att ngn äntligen tar upp detta faktum som jag irriterat mig på lääänge, men säkert inte kunnat formulera lika bra och nå lika många med, super : )

2007-05-23 @ 14:21:05
URL: http://cajsitadesign.blogspot.com
Postat av: Anonym

det heter proffsig

2007-05-23 @ 17:01:32
Postat av: Charlotta

Bra inlägg! Jag tänkte på det där för ett tag sen. Det finns liksom två kategorier modebloggare tycker jag. Dels väldigt unga tjejer (oftast) som känner sej jättecreddiga när de får ett schampoo-prov och skriver lovord av bara farten. Sen finns det de mer luttrade brudarna som inser att de kan tjäna pengar på företagen och säljer annonser, ser till att få bra privilegier o.s.v..

2007-05-23 @ 17:07:26
URL: http://www.charlottatyckeratt.blogspot.com
Postat av: google

Konsumtionssamhället.

2007-05-23 @ 18:56:08
Postat av: Anonym

det är så rätt!

2007-05-24 @ 17:26:02
Postat av: Madeleine

Som jag har tänkt på detta och så många gånger jag har tänkt skriva om detta. Men nu låter jag bli. Du har skrivit det så bra och ger mig inte in i en kamp. Du har sagt det jag vill säga och låter därför bli att säga någonting om ämnet på min blogg. Jag gillar det du skriver och kommer på mig själv både en och två gånger då jag sitter och nickar instämmande på det jag läser. Glatt nickande fortsätter jag på min egen bana. Gör det du med, för du är duktig på det!

2007-05-24 @ 17:49:43
URL: http://madeleinee.blogg.se
Postat av: Malin A

Varför kommer denna diskussionen upp nu ? Detta har väl varit en självklarhet i evigheter ! Att tänka kritiskt är knappast någon nyhet, inte för modebloggare heller hoppas jag.

2007-05-24 @ 18:02:17
URL: http://malinsmacblogg.blogg.se
Postat av: Käthe

Ja, vad ska man säga. Du har så rätt! Företagen är alldeles för bortskämda och det blir inte bättre. De anser att de inte ska behöva annonsera för det kostar pengar. Gah? I min bransch (tester) är det viktigt att annonsera hela tiden men jag märker att allt fler företag, som webbutiker inom mode, är extremt snåla och förlitar sig helt på modebloggar.
Jag tror att många tjejer med modebloggar inte inser sitt värde när det gäller PR.

2007-05-24 @ 19:17:15
URL: http://kathe.blogg.se
Postat av: Viktoria

Förjävligt? Det är ju en win-win situation! Snälla, förklara för mig varför detta är förjävligt? Det är ju kapitalism i sitt esse!

2007-05-25 @ 00:01:32
Postat av: Anna

SÅ JÄVLA RÄTT SAGT!!!

2007-05-25 @ 10:07:52
URL: http://annahildestam.blogg.se
Postat av: Cilla

Äntligen någon som reagerar!! Jag fattar för övrigt inte hur unga tjejer som inte jobbar, kan hålla sig med så stora garderober. Hermès hit och Dior dit. Jag älskar kläder men retar mig som fan på denna yta. Var fan får folk pengarna i från? pappa? Det är vulgärt ibland. Och jag har inte dåligt självförtroende och är inte avundsjuk.

2007-05-26 @ 18:48:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback