Svengelska

Jag hatar ordet "goodie bag". Än värre är det med "goodiebagen" eller liknande. Man kan säga presenter, eller gåvor, eller till och med GIFT BAG skulle vara bättre än GODODIE BAG. Säg att ni får "goa' påsar" eller något. Jag gillar inte heller "walk in closet", för det heter klädkammare på svenska!

Eller Sava, loada, SNIPRA (folk kan säga att de ska prickskytta någon, helst på fet norrländska, som ifall min jägarfarfar skulle spela HALO typ), strejfa...

Det heter spara, ladda... prickskjuta... gå sidled... uh...

Jag ska börja säga att jag vill ha en "gå in i garderob". Det låter fint.

Åh, jag önskar att jag hade en GÅ IN I GARDEROB, det vore så praktiskt. Så otroligt praktiskt att ha en gå in i garderob! Då kan jag se alla kläder på en gång, i min fantastiska gå in i garderob!

Uppväxten här hemma har varit knepig, när min syskon spelat TV-spel och sagt loada och sava. Jag har fått krupp varje gång. Jag vrålar: "Det heter ladda och spara, ladda och spara, ladda och spara!" och har blivit utnämnd som en mycket anal och jobbig storasyster. Sånt är livet. Och livet är hårt. Livet är jobbigt när man är anal, helt enkelt.

Kommentarer
Postat av: Evis

Jag är helt med dig, avskyr sån't. Samtidigt som jag själv emellanåt använder engelska utryck som t ex "vanity sizing" för att jag dels mest diksuterar kläder och sömnad på negelska, del sinte tycker att det finns ett lika bra ord på svenska. Så jag kastar väl sten i glashus.

Postat av: Annika

Jag pratar svengelska hela tiden, den typ av svengelska när man helt enkelt säger orden på engelska mitt i en mening på svenska. Jag ÄR Victoria Silvstedt. Jag har för många amerikanska vänner och ser för många amerikanske tv-serier för att orka komma ihåg vad saker heter på svenska. Men jag tycker jag kommer undan liiite eftersom jag faktiskt kan dra upp mitt pass och skrika "I AM an american citizen!" ...ehmm.

2007-05-18 @ 13:56:10
URL: http://www.fatale.se
Postat av: Hanna Fridén

Evis: Jag är likadan som du! Jag svänger med engelska konstant, sedan tar jag mig för pannan och springer iväg i skam för att raka av mig min tunga.
Annika: Va? Är du? ÄR DU AMERIKANSK MEDBORGARE ANNIKA? :D

2007-05-18 @ 14:02:20
Postat av: Lisa

Åh jag är också sådan! Älskar verkligen svenska, ett så otroligt fint språk tycker jag med så många vackra ord! Avskyr alla engelska uttryck som letar sig in, man möter det väldigt ofta i modebloggar tycker jag, avskyr uttrycket dagens outfit till exempel.. sedan avskyr jag när folk säger lovely! när ordet ljuvligt finns, det är ett så vackert år. det här kan jag prata om hur länge som helst, roligt att du tog upp det!

2007-05-18 @ 15:32:48
Postat av: idiz

men åååååååååååh! svengelska är ju wonderful. själv jobbar jag nu stenhårt på att göra "lever i förnekelse" och "av kroken" till vardagliga uttryck.
nåt jag däremot kruppar sönder på är när folk skriver ut slangord med fucking appostrof som om vi levde på 1800-talet. plz.

2007-05-18 @ 15:33:10
Postat av: Annika

Hahaha, har jag dolt det för dig? :) Jajamen! Born and raised, höll jag på att säga, men det är ju lögn, eftersom jag är född i BODEN. Men min pappa är amerikan och jag också, så ligger det till.

2007-05-18 @ 15:57:34
URL: http://www.fatale.se
Postat av: Hanna Fridén

Lisa: Dagens outfit, hm, ja, hur ska vi omvandla det? Dagens utstyrsel, dagens... hm, jag vet inte, har du något bra förslag så nappar jag gärna!
idiz: Nej, slang ska skrivas med apostrof! Det gör det så roligt, tycker jag. Man använder ju slang för att göra saker enklare, men lägger man till en apostrof blir det något lustigt och präktigt över det hela, och det gillar jag! Typ som att köpa kläder som ska se "punkiga" ut för flera tusen kronor, det är också så otroligt motsägelsefullt!

2007-05-18 @ 15:59:00
Postat av: Hanna Fridén

Annika: MIN MAMMA ÄR OCKSÅ FÖDD I BODEN!

2007-05-18 @ 16:00:26
Postat av: fröken

hehe, jag påpekar dett för att jag gillar dig, men du har ju själv skrivit 'goodiebagen' i ditt inlägg angående kingfesten ;)
trevlig helg!

2007-05-18 @ 16:29:28
URL: http://sockteater.blogspot.com
Postat av: Hanna Fridén

fröken: Jag är smärtsam medveten om detta, OCH INTE BARA DET! Jag har skrivit det i typ... dussintals inlägg. Varje gång jag skrivit ordet har jag lidit inombords och tänkt "ja, men så här fattar folk bättre, bajsbajsbajs" och inte nog med DET! Egentligen hatar jag även smileys, men jag använder dem tvunget hela tiden.
Jag är en självplågare, helt enkelt. En destruktiv sate.

2007-05-18 @ 17:24:19
URL: http://frankincense.blogg.se
Postat av: Hanna Fridén

sofia: Outfit är som sagt skitsvårt! "Dagens kläder" låter ungefär som... dagens skidpjäxor, nej, men jag vet inte. Huhehähöhu. Goodie bag, ja, jag vet inte, godispåse? KOM TILL VÅR FEST, VI HAR FISKDAMM!

2007-05-18 @ 17:27:13
URL: http://frankincense.blogg.se
Postat av: Evis

Fjäskpåse?

2007-05-18 @ 19:20:20
URL: http://web.comhem.se/~u31138198/main.html
Postat av: Daniela

jag fullkomligt hatar och föraktar svengelska, det är patetiskt, ursäkta ilskan. Och man kan ju säga dagens klädsel eller gåvopåse, det låter inte alls dåligt!

2007-05-18 @ 20:42:08
Postat av: Lisa

Dagens stass tycker jag är fint =)

2007-05-18 @ 22:12:25
Postat av: Annika

Jag tycker att vi övergår till engelska på en gång istället, så slipper vi det här tramset. Att man ska "hålla sig till korrekt svenska" är ju helt sjukt inskränkt.

2007-05-19 @ 11:09:32
URL: http://www.fatale.se
Postat av: fröken

haha, känner igen mig! jag hatar: * *
ändå, kommer jag på mig själv att skriva tex. *asg* ibland. hua. tröstar mig med att jag inte skriver: *ler* iaf. ännu. haha.

2007-05-19 @ 13:26:07
URL: http://sockteater.blogspot.com
Postat av: Hanna Fridén

Evis: Produktplaceringspåse, kanske!
Daniela: Hahaha, patetiskt tycker jag ändå är att ta i! :D
Lisa: Hm, stass, det är fint, lite gammaldags sådär.
Annika: JAMEN JAG HÅLLER MIG JU INTE TILL KORREKT SVENSKA ALLS!
fröken: Ja, vi är alla dåliga. Vi don't practice what we preach, som man säger!

2007-05-19 @ 16:01:22
URL: http://frankincense.blogg.se/
Postat av: Anonym

Walk in closet må vara hänt, det är så vedertaget så det låter jag bara passera. Däremot det inte sällan förekommande WALKING closet är jag rejält nyfiken på.

2007-05-19 @ 18:11:21
Postat av: Michaela S

Håller helt med dig!

2007-05-19 @ 21:36:00
Postat av: Annika

JAG MENADE INTE DIG, HANNA! Förlåt. Jag menade hon som skrev "jag fullkomligt hatar och föraktar svengelska, det är patetiskt".

2007-05-20 @ 02:20:10
URL: http://www.fatale.se
Postat av: Cecilia

"Dagens outfit" är inte svengelska??

2007-05-21 @ 14:37:02
Postat av: Hanna Fridén

Cecilia: Outfit finns väl inte med i svenska akademins ordbok, eller gör det det? Det kanske är ett så vedertaget uttryck att det hamnat där, som mycket annat. Eller?

2007-05-21 @ 14:42:12
URL: http://frankincense.blogg.se
Postat av: Johnny Scharonne

Det är inte många svenska ord jag fortfarande använder. Jag satsar internationally! ;P

2007-05-21 @ 22:06:15
URL: http://scharonne.wordpress.com
Postat av: Ida

Jag tycker det är skitkul när man försöker svenska till ickesvenska uttryck (engelska mest, då) såsom i dator-/tvspel. Dock hatar jag när man ska försvenska stavningen, á la mejla, sejva, tajta etc. Tyvärr finns det ju inget snyggt sätt att göra det med engelsk stavning heller... savea? sava?
Dock skulle jag nog inte blanda svenska och engelska i mer seriösa sammanhang, t.ex. uppsatser, jobbansökningar.

2007-05-22 @ 07:57:12
URL: http://adaylate.blogg.se
Postat av: Hanna Fridén

Johnny Scharonne: Och det där är så roligt när det kommer från dig, SVENSKAFASCISTEN!
Ida: Haha, SEJVA! Det låter lite som ett namn. Men, tajta och tajt är väl ett godkänt svenskt ord? Eller är jag helt bakom flötet?

2007-05-22 @ 11:34:06
Postat av: Mysan

Jag tycker det är helt okej med att blanda in engelska i svenska språket, speciellt när man inte kan komma på ordet i svenska. Jag kan komma på mig själv att säga ett ord på engelska, för att det låter bättre/finare eller för att jag helt enkelt inte kan komma på ordet på svenska. Fast iofs så tänker jag mycket på engelska också ;)

2008-04-08 @ 18:26:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback