Engelsk-svensk bloggmoxikong



image1748 image1749
Sådärja, nu har vi det!

I perioder dimper det ner hur många internationella besökare som helst i bloggen. jag antar att det främst handlar om svenska bloggare som har engelskspråkiga bloggar som länkar till mig. Sedan kommer de in och kommenterar bilder och är snorgulliga, trots att de inte förstår ett jota av texten.

Jag vill självklart ta vara på mina läsare från utomlands. Jag saknar den stimulation man får av folk från hela, vida världens olika kulturer.

Däremot var det väldigt fult att placera texten över varandra. Först en svensk text, sedan en engelsk översättning i kursiverad text. Sådant fungerar jättebra om ens inlägg är relativt kortfattade och man har en väldigt kort översättning. Men det har inte jag.

Jag är ordbajsaren deluxe, och det har jag alla planer på att fortsätta vara.

Så nu har jag byggt lite tables för ett passande spaltsystem. Skälet till varför jag har både en amerikansk och en engelsk flagga är för att jag förmodligen kommer svänga i både engelska och amerikanska uttryck som vilken annan förvirrad svensk som helst.

Nu kör vi, ursäkta den kackiga engelskan, snart blir jag van igen.
 Okay then, let's go!

Sometimes I get this huge splurge of visitors from outside of Sweden. I think's it's wonderful, and I've been thinking about the fact that I should offer an english complement.

I've tried different versions. One where I first had the swedish text at the top, and the english translation below in italics. It looked like hell.

Collumns are the way to do it,

I doubt that any international visitors will see this, it'll be a while before I get this started for real. But anyways: Excuse my horrid english while my memory tries to re-establish all the old connections to my fried and buried gray brain cells containing my knack for the english language.

Thank you, you're a darling.

image1750


Okej, vad tycker ni om det här? Det är juste med spalterna i vilket fall, om jag får säga det själv. Jag är glad över att jag i alla fall kom ihåg mina grundläggande kunskaper inom HTML, det känns som man inte skrivit en enda ordentlig rad sedan 16-årsåldern.
 

Kommentarer
Postat av: Emelie

Jag blev värsta ledsen, det där med hårnålen verkade inte funka.... eller så har jag bara otroligt rena öron, och det ska jag kanske vara glad för? Haha

Postat av: Alexandra

Very nice. Se bara till så att den högra spalten inte försvinner in i marginalen... jag har märkt att det händer ibland med blogg.se.

2007-11-20 @ 17:57:40
URL: http://airhead.webblogg.se
Postat av: jannike

den engelska spalten är.. halv. meningarna försvinner ut i tomheten.

2007-11-20 @ 18:03:48
URL: http://turnintoyou.blogspot.com
Postat av: Hanna fridén

Emelia: Ja, jag ser det! "d" på "buried" blir lite avklippt. Humselidumsi, kneppt.

Alexandra: Jag tror att du kan sova tryggt med antagandet att du inte har problem med överproduktion av öronvax, helt enkelt. Grattis!

2007-11-20 @ 18:03:49
URL: http://frankincense.blogg.se
Postat av: Hanna fridén

jannike: Inte för mig, vad har du för skärminställningar? Hur ser din webbläsare ut? Har du en sådan där spalt i webbläsaren till höger med dina "favoriter"? Tell me, tell me så jag kan fixa!

2007-11-20 @ 18:05:19
URL: http://frankincense.blogg.se
Postat av: Kajsa

Jag undrar varför jag under hela inlägget först läste den svenska delen, sen den engelska. Sen svensk bit igen och så översättningen. Svenskt engelskt. Svenska engelska. Hmm? Det står ju liksom samma sak. men klok idé iaf Fröken Fridén.

2007-11-20 @ 19:16:18
URL: http://aenigma.blogg.se
Postat av: Sanna

i min webbläsare (firefox) funkar spalterna alldeles utmärkt! Ser snyggt ut, lättöverskådligt och tydligt. Dessutom tycker jag din engelska/amerikanska är oklanderlig, verkligen! Det enda som stör mig lite är att flaggor (iaf den svenska, engelska och amerikanska) rent estetiskt är så himla fula, tycker de förstör lite eftersom din blogg i övrigt är så himla enhetlig, stilren och snygg..
Keep up the good work!
//sanna

2007-11-20 @ 21:15:14
URL: http://sannawickman.blogspot.com
Postat av: mee

haha kanske ar det mig du ser titta in pa din blogg. Hur som helst, jag tror de mesta utlandska som loggar in har kan svenska, bara det att vi bor nagon annanstans pa jorden an Sweden. rock on!

2007-11-20 @ 22:39:52
Postat av: annansanna

Håller med Sanna ovan om flaggorna, det ser dötrist ut.. :/ Kanske göra dem pyttesmå istället? Eller designa egna snygg-flaggor? Om du nu bryr dig om sånt alltså ;)

2007-11-21 @ 00:00:07
Postat av: Hanna Fridén

Haha, allt är bara work in progress så länge. Oroa er icke.

Annars har ju flaggor också den bedrövliga tendensen att vara fula.

2007-11-21 @ 00:10:11
URL: http://frankincense.blogg.se
Postat av: Hanna

Jag misstänker att de flesta "utlänningar" som läser din blogg faktiskt är svenskar. Jag t.ex. sitter just nu i england och läser. Har gjort detta under en längre tid. Personligen tycker jag att du ska hålla dig till svenska. speciellt eftersom din översättning inte ens är en översättning utan snarare en helt ny text och man känner sig tvungen att läsa den med (vilket iofs inte är helt farligt heller). Men ja, min poäng är: varför skulle en engelskspråkig börja följa en svensk blogg från första början? Nej. jag tror de är svenskar allihop...

Men Hanna, måste ändå poängtera, nu när jag för en gångs skull kommenterar, din blogg är sjukt bra! Enligt mig den bästa hittills.

2007-11-21 @ 04:46:53
Postat av: Kajsa (nybliven bloggare)

Jag tycker att spalterna är bra. Och jag kan inte låta bli att läsa båda texterna så det är ju kul att den engelska texten inte är en direkt översättning.

2007-11-21 @ 11:38:11
URL: http://whythis.blogg.se/
Postat av: Petter

Jag hade lite svårt att inte blanda ihop den engelska och svenska texten.

Tidsskriften form har en form av lösning jag tycker är snygg och hjälpsam och det är att låta den engelska versionen vara 50% grå vilket för att man lättare skiljer på texterna, kanske blir det jobbigare att läsa på engelska med tanke på kontrastförsämringen men kanske kan vara värt att prova.

2007-11-21 @ 20:55:20
Postat av: Jenny

Hi!

Wow, this is so useful ^o^ Finally one of all the great Swedish fashion blogs that I can not only look at but also read!! I love browsing various Swedish fashion blogs, merely for the joy of looking at all the amazing outfit and to get inspiration. So this english column in your blog is a blessing for me! Thank you!

2007-11-21 @ 23:29:05
URL: http://jennycindy.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback