Itrim - när det inte duger att NÄSTAN vara underviktig

Ni vet all den här bantningsreklamen som finns precis överallt? Olika bantingsföretag som har reklambanners där man kan testa sin BMI och se om man är normalviktig eller ej? Ja, dem, ni har sett dem, överallt på nätet.

Jag brukar alltid skriva in en vikt som jag vet är på gränsen till undervikt för att se hur de förhåller sig till det hela. Man får alltid upp ett resultat i stil med: "Du är på gränsen till undervikt och ska absolut inte gå ner i vikt". Det tycker jag är vettigt, att de inte propsar folk att gå ner för mycket. Bantingsreklam är tillräkligt provocerande som den är.

Men idag stötte jag på en sådan här reklam på en sida och körde samma grej, och vad får jag upp för något? Jag visar i bilder.

image1658
image1659



Okej, det skiljer sig alltså 0,2 från undervikt, och
ITRIM vill fortfarande propsa för att man ska gå ner i vikt. Sunt? Knappast. Varför ska man överhuvudtaget gå ner i vikt om man är inom fältet för normalvikt? Man kanske ligger på normalvikt för att ens kropp, i faktum, mår bra vid den vikten?

Sånt här gör mig förbannad. Sånt här är inte okej. All jävla press som kommer överalltifrån om att man ska vara SMAL, SMAL, SMAL tappa kilon hit och dit alltid GÅ NER I VIKT. Sundheten? Sundheten kommer alltid efter. Att gå ner i vikt har alltid störst fokus. Oavsett hur sunt det är eller ej.

Det gör mig förbannad. Itrim, ni bör se över det här, snarast. För det är högst oseriöst. Och jag hoppas att ni är medvetna om att det är flera som ligger på gränsen till undervikt som i faktum VILL bli underviktiga. Och sånt här hjälper inte. Utarbeta ert lilla test lite bättre, tack, som alla andra redan gjort.




Kommentarer
Postat av: Filippa

Enligt det där testet var jag faktiskt underviktig, men det enda som står är "vill du börja motionera på ett litet och personligt ställe?". Rätt så sjukt..

Postat av: Evis

Bra!

2007-11-06 @ 13:09:25
URL: http://web.comhem.se/~u31138198/main.html
Postat av: Meidi

Haha, jävla idioter! De borde verkligen dela upp "normalviktig" i flera underkategorier. Man kan ju inte säga samma sak till nån med BMI 25 som nån med BMI 18,7. Uhh. Jag trodde för övrigt 19 var undre gränsen för en hälsosam vikt?

2007-11-06 @ 13:37:54
Postat av: Hanna P

Brukar det inte vara vanligare att normalvikt brukar ligga på bmi 20-25?

2007-11-06 @ 14:24:41
URL: http://hannapannapersson.blogspot.com
Postat av: Anna

Jag brukar faktiskt testa samma sak. Och det är bra skrivet, viktigt att sånt här uppmärksammas.

Det känns som att det är väldigt få människor idag som tränar och äter nyttigt för att må bra, utan allt handlar om denna jävla vikthysteri. Det spelar ingen roll hur de mår inuti, så länge de inte har några valkar utanpå. Sånt gör mig förbannad. Och folk verkar inte bry sig, utan allt fokus är på hur feta folk är i USA och hur fler får diabetes.


Jag tror att det finns en koppling. Människor idag väger mer eftersom de vill väga mindre. De jojo-bantar, de har ångest och hetsäter. Hatet mot den egna kroppen bara stiger och stiger. Likaså vikten. Och allt är pinsamt och onaturligt. Bajs, kroppsbehåring, fisar, fett. Det är därför det är så befriande att läsa din blogg, fast jag inte har en aning om vem du är.

Tack. Du är på sätt och vis min förebild.

2007-11-06 @ 14:52:55
Postat av: ida

gillar din header, den är riktigt snygg!

2007-11-06 @ 15:02:20
URL: http://pidaa.blogg.se
Postat av: Sandra

Det värsta är ju att anorektiskt smala människor kan rättfärdiga sin vikt och inbilla sig att "ja, jag är normal" genom dessa test >

2007-11-06 @ 15:33:53
URL: http://vendelay.webblogg.se
Postat av: H

jag är 162 cm lång och väger 56 kilo..enligt de flesta sajter är jag normalviktig oh har ett bmi på ca 22,4 . ändå känner jag heeela tiden presen på att få ett bmi runt 18-19 för att duga! jag hatar det där! man duger ALDRIG!

2007-11-06 @ 15:52:37
Postat av: mandy

Detta fick jag:
Du har ett BMI på 17,5 vilket betyder att du är underviktig*. Vill du börja motionera på ett litet och personligt ställe med en rolig, effektiv och snabb motionsform är du välkommen som motionskund.

eeeh?

2007-11-06 @ 16:15:19
Postat av: SKiNHEaD BArBiEdOLL

Dock kan man ju fortfarande vilja förändra sina matvanor & motionera, så det där ser jag ingenting märkligt alls med förutom att man då kallas för 'viktminsnkingskund'. 'Sundhetskund' kunde vara mer korrekt.

2007-11-06 @ 16:32:04
URL: http://SKiNHEaDxBArBiEdOLL.blogg.se
Postat av: Annan

Heh, jag är 160 cm lång och väger runt 90 - jag har ätit en massa mediciner som fått mig att gå upp sjukt mycket i vikt, men vet du vad? Det är HELT OKEJ. Jag har alltid sett mig som tjock, även när jag var smal, och alltid varit rädd för att gå upp och bli tjockiz på riktigt, handla på BiB liksom, DÖDEN. Men det var inte det! För en gångs skull stämmer min kroppsuppfattning med hur jag ser ut också. Jag är tjock och ganska nöjd. Och jag kan t o m vara ganska snygg emellanåt.

Ibland funderar jag på att skicka in bilder till tyå VR när dom har såna outfits-bilder med, bara för att det inte bara ska vara smala tjejer med, men jag misstänker att dom skulle sålla bort mig.

2007-11-06 @ 16:34:51
URL: http://sinistrare.wordpress.org
Postat av: eluään

Mycket bra skrivet! Jag håller med helt och fullt.

2007-11-06 @ 17:18:20
URL: http://eluaan.blogg.se
Postat av: Sara

Ursäkta, jag kanske har helt fel nu men brukar inte normalvikt ligga på 20? Det har iallafall jag alltid hört. Är det bara jag eller har de sänkt ribban för "normalvikt"?

2007-11-06 @ 17:22:41
Postat av: Anonym

du är skitbra Hanna.

2007-11-06 @ 17:50:01
Postat av: Ellie

De där Itrim är ju helt dumma i huvudet! Säga till normalviktiga att gå ner till undervikt, det är ju så att man vill slå ner hela bunten! Usch, fy och blä säger jag bara.

2007-11-06 @ 18:29:34
Postat av: Anna

Haha, jag skrev in så jag fick ett bmi på 15. De föreslog motion. Tack gärna liksom..

2007-11-06 @ 19:26:22
URL: http://annajet.blogg.se
Postat av: cilia

ja alltså jag kom på underviktig, fast 0,1 p från normalviktig, och det står ändå om motionskort och grejer :s

2007-11-06 @ 21:15:22
URL: http://ccilia.blogg.se
Postat av: Maria

Nej usch, det där är sjukt.. Jag håller med Meidi om att normalviktig borde indelas i flera underkategorier. Det kan väl tänkas vara ok att en som befinner sig på övre delen av normalvikt kan tänka lite mera på mat och träning, för att undvika att hamna på den överviktiga sidan, medans de som befinner sig på nedre halvan av normalvikt inte ens borde överväga bantning..

2007-11-06 @ 22:27:15
URL: http://www.shoppoholic.blogg.se
Postat av: sanna

HEJA HANNA!

2007-11-06 @ 23:35:37
URL: http://sannawickman.blogspot.com
Postat av: sofia dahlén

Det är ju inget konstigt att dom vill värva även underviktiga/normalviktiga eftersom alla behöver motion och goda kostvanor, oavsett vikt. Det sjuka är ju hur dom formulerar det "du är normalvktig så du borde vilja gå ner några enstaka kilon som viktminskningskund hos oss". Ser dom inte själva det absurda i det?

2007-11-07 @ 10:27:17
URL: http://www.conspicere.se
Postat av: Anonym

men motion är ju visst bra även om man är underviktig (i de flesta fall). som gym måste man ju kunna marknadsföra sig till andra än överviktiga. men jag håller med hanna angående normalvikt och deras tips att "gå ner några enstaka kilon".

2007-11-07 @ 10:28:34
Postat av: solarium

De jojo-bantar, de har ångest och hetsäter. Hatet mot den egna kroppen bara stiger och stiger.

2007-11-07 @ 13:37:47
Postat av: Hanna

Jag fick ett bmi på typ 16 och de ville att jag skulle komma och motionera! Undervikt var ju under 18.5, vill de att man ska få aneroxia (eller hur det stavas)??????????????????????????

2007-12-11 @ 18:12:40
Postat av: Erica

Jag tycker att lite eget sunt förnuft talar för att om du som "normalviktig" (med läggning mot underviktig) väl träffar dem kommer du få höra sanningen= du ska inte gå ner i vikt! Det kan ingen sån där test i hela världen göra. Jag tycker det verkar vara ett mkt seriöst ställe som faktiskt fokuserar minst på mat och mest på sund inställning till vardaglig träning och välmående i allmänhet. Det är lätt att "dissa" sånt man inte kollar upp ordentligt. Tack för ordet.

2008-04-01 @ 14:28:48
Postat av: Hantel

Tyvärr skrattar jag mot inlägg som dessa.
Speciellt när skribenten läser det hon vill se och inte det som står.
Ja man kan vrida å vända ord men nån måtta får det vara. "VILL du FÖRBÄTTRA dina VANOR inom mat och motion.."
Seriöst, om du fungerar som du skriver så får nog din omgivning akta sin tunga.

2008-04-03 @ 11:43:23
Postat av: Maddo

På sätt och vis håller jag med Hantel. Men å andra sidan så har de ju vrängt meningen så du ska känna dig överviktig. Sjukt. Personligen tycker jag att det är sjukt, kan man aldrig få vara nöjd med sig själv?

2008-04-09 @ 21:14:03
URL: http://dreammaddo.bloggagratis.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback