Jag blir chockerad av snälla saker i vardagen

Kille: Vi får åka ner till Europa tillsammans! Men vi kan inte bara planera en weekend, för du flyger ju inte.
Jag: Alltså, bara för att jag ALDRIG flugit så... Jag kan testa att flyga.
KIlle: Haha, nej! Vi åker tåg.
Jag: Nejmen, jag kan försöka!
Kille: Nejdå, ingen fara. Vi åker tåg eller bilar istället.
Jag: Jag kan säkert övervinna min flygskräck? Jag kan ta betablockerare innan så att jag inte faller ihop av skräck?
Kille: Du ska ta nattbussen hem?
Jag: Japp!
Kille: Okej, men då följer jag med dig och väntar tills din buss kommer.
Jag: Va? Är du allvarlig? Seriöst?
Kille: Eh, ja.
Jag: Men, du ska ju upp imorn! Det är kallt och blåsigt! Det är blött!
Kille: Ja, desto bättre att jag gör dig sällskap?
Jag: Men oj! Det behöver du inte, jag klarar mig.
Kille: Men klart jag väntar på bussen med dig!
Jag: ...Det här är konstigt. Ingen har väntat på en nattbuss med mig förut.
Kille: Va? Är du allvarlig? Vad har DU träffat för killar egentligen?
Jag: Gör folk sånt? Jag gör inte sånt.
Kille: Men alltså, brukar du vara avig till det? Du är ganska hård, jag kan tänka mig att folk kanske erbjudit det men att du avfärdat det.
Jag: Nja, alltså... Jag är visserligen duktig på att sticka från ställen utan att säga till någon, men om jag ska hem och är ute med någon så säger jag ju det. Att jag ska nattbussen hem.
Kille: Och ingen har erbjudit sig?
Jag: Alltså... Nej. Nej. Det tror jag inte. Du är den första.
Kille: Konstigt.
Jag: Men alltså, jag väntar inte på nattbussen med folk heller, ska medges. Så det är inte...
Kille: Haha, om du träffat någon om de ska hem så säger du bara: "Ööööh, du hittar din egen väg ut tjenis hej!"
Jag: ........Ja?
Kille: Konstigt. Nåja. Jag väntar på nattbussen med den tills den kommer, och sedan bjuder jag på glutenfri middag på fredag.
Jag: Oj, tack. Alltså, oj. Oj. Fan vad fin du är.


Jag tror att jag kan få en hjärtattack av den blotta, ja, fan. Hör ni hur fint och snällt allt ovan är? Seriöst? Jag är inte van vid det. Alls. Jag är van vid skämtsam ironi och sarkasm, man driver med varandra, förolämpar varandra lite och har kul, och visst är man där när det gäller och ställer upp också. Självfallet. Men vardagsnällhet som den här är inte riktigt något som jag är van vid. Alls. Jag är liksom fortfarande lite förvånad.


Nu, är folk så fina mot varandra till vardags? Betyder det att jag lever i en grå, mörk och kärlekslös värld? Eller är han genuint, exceptionellt ovanligt rar? Jag vet faktiskt inte. Min lillebror och hans kompisar är sådär snälla mot varandra också, och jag har alltid trott att de handlar om att de har en mycket ovanlig och fin relation till varandra.


Kommentarer
Postat av: Linda

Jag älskar vardagssnällhet, men mer från vänner, det blir rätt trist i ett förhållande.

2007-11-29 @ 16:12:57
Postat av: Hanna fridén

Linda: Trist i ett förhållande? Hur menar du? Du vill bli smiskad på stjärten och dragen runt i håret? :D

Postat av: filmfredrik

Hanna: Jag vill ju veta mer om hur du känner den här killen. Var det ett ragg? En vän? Jag är så cynisk att jag antar att han raggar på dig och bara låtsas vara snäll.

Linda: Hmm jag tycker nog snarare att vardagssnällhet hör hemma i ett förhållande. Det är nog mest då jag själv är vardagssnäll i alla fall.

2007-11-29 @ 16:18:54
Postat av: Alexandra

För mig handlar det alltid om att man tar hand om varandra. Man låter inte någon gå hem själv, man sticker inte bara ifrån folk utan att åtminstone säga något och man ringer alltid när man är hemma och trygg. Det är liksom ett säkerhetssystem så att ingen råkar illa ut.

2007-11-29 @ 16:20:11
URL: http://myratittianna.blogg.se
Postat av: Malin

Jag tycker att han verkar jättegullig. Finns inget som jag faller mer för än snällhet, faktiskt.

2007-11-29 @ 16:52:47
URL: http://killingseagull.blogg.se
Postat av: Kajsa

Gift dig med honom! :D

2007-11-29 @ 16:58:13
URL: http://aenigma.blogg.se
Postat av: Kajsa

Och btw, grattis till det där som du vann igår på veckorevyngrejen! Jag vet inte exakt vad det var men jag läste något på Sofias blogg. Nu är jag ÄNNU surare, om det nu är möjligt, att jag inte kunde vara där. Jääääävla skit. Varför bor jag alltid 70 mil ifrån allt som är roligt med bloggbajs och sånt? POOP!

2007-11-29 @ 16:59:36
URL: http://aenigma.blogg.se
Postat av: Emma

Jag håller med Kajsa! :P

2007-11-29 @ 17:23:57
Postat av: Annika

Jag omger mig endast och enbart med den typen av snällhet. Jag har blivit bortskämd. När jag tvingas vara utan genomsnälla människor känns det som att jag ska dö och jag börjar panikångestattacka.

2007-11-29 @ 17:37:41
URL: http://beautifulones.blogg.se
Postat av: Marlene

Jag tycker det är jättekonstigt att det inte förekommer bland din vänskapskrets, kan inte tänka mig att inta ha det så på något sätt.

2007-11-29 @ 17:41:15
Postat av: Hanna P

Jag måste vara extremt bortskämd med snälla människor för jag skulle bli lite paff om ingen erbjöd sig vänta med mig.

2007-11-29 @ 18:09:02
URL: http://hannapannapersson.blogspot.com
Postat av: Hannah

Hejsan!
Ja visst blir man helt chockad så fort nån är trevlig mot en nuförtiden. Jag blir till och med misstänksam och hade hunnit bli skiträdd. Är extremt motsatsen till godtrogen, blir det ondtrogen då eller?
Aja ville bara säga att din blogg och din stil äger och jag njuter av att läsa en blogg som är lite quirky!

Tackar så mycket!
Mvh Hannah Pontén

2007-11-29 @ 18:40:54
URL: http://hannahelais.blogg.se
Postat av: Hanna

Det jag är mest förvånad över är att du faktiskt kommer ihåg hela konversationen.

2007-11-29 @ 20:18:48
Postat av: Johnny Scharonne

Jag brukar aldrig erbjuda mig att följa folk hem. Jag brukar sucka och förklara vägen och sen stänga dörren och gå och sätta mig framför datorn igen.

2007-11-29 @ 23:25:38
URL: http://scharonne.wordpress.com
Postat av: elsa

ja det där är vanligt i mina kretsar, vi gör sånt allihop för varandra. det är ju lite trist att stå å vänta på en buss mitt i natten (kall natt dessutom) alldeles själv men ganska trevligt om man har någon att prata med.

2007-11-30 @ 11:21:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback