Jag och mina zamer

image1731
Bild på zamer, drake och alkoholiserad ren.


Nu fick mamma för sig att vi är zamer, dessutom.

Zamer härstammar som bekant från svartalferna som vandrade ut från Sciene Fiction-bokhandelns lajvavdelning år 1433. De är svarta till hyn, med lysande gröna ögon och ses oftast bära någon form av kampdräkt. Zamer är ungefär 140 centimeter långa och färdas oftast med flockar av renar med stora, lysande näsor. Och drakar.

Deras främsta exportvara, från norra Sverige där den största koncentrationen av riktiga zamer bor, (Stockholmszamer benämns istället som kioskägare) består av löpe som används i ost för att man ska kunna säga: "HAHA, du äter visst djur! Djevla fejk!" till vegetarianer.
 

Kommentarer
Postat av: Annika

Nu är jag rädd. Jag har en vän som är zame, och den där beskrivningen stämmer in på honom till HUNDRA FUCKING PROCENT!

Postat av: Stina

Hets mot folkgrupp! Min folkgrupp! Samer må vara alkoholiserade men icke renar.

2007-11-18 @ 20:50:01
URL: http://rubia.se
Postat av: Evis

Vad är då de som är kvar på SF-bokhandeln? Har en bekant som jobbar där.

2007-11-18 @ 21:17:33
URL: http://omstil.blogg.se
Postat av: Hanna Fridén

Annika: Jag vägrar vara zame, men jag tror att min lilebror kan vara en. Efter att jag bränt hans hud kolsvart med cigareppfimpar, tänkte jag.

fanny: Vad kul, tack så mycket!

Stina: Renar är smutsiga och fula djur.

Evis: Ja, en av dem bor hos mig. Hon heter Katta, är ungefär en halvmeter lång och går ibland omkring med påmålad mustasch i butiken. Hon är även laktosintolerant och har diarrér väldigt ofta. Fråga din bekant!

2007-11-18 @ 21:26:04
URL: http://frankincense.blogg.se/
Postat av: Kajsa

Meh Hanna! Nu låter du som Alex Schulman när han var som dummast. Inte snällt. Jag som bor där riktiga samer faktiskt lever och frodas i sin naturliga miljö vet mycket väl att det där inte är sant. De är ofta söta med runda ansikten och sneda mandelögon och har gosiga och stylish kläder på sig.

2007-11-18 @ 21:26:12
URL: http://aenigma.blogg.se
Postat av: Janne

:o varför stava samer med z?

2007-11-18 @ 22:46:07
Postat av: Anonym

Janne: Eeeeeh, och hon tycker att samer är svartalfer också eller? Nä just det...

2007-11-18 @ 23:30:31
Postat av: Anonym

samer heter de tard!

2007-11-19 @ 11:22:45
Postat av: Emma

Hanna, jag älskar dig.

2007-11-19 @ 11:42:54
Postat av: Hanna fridén

Kajsa: Nu vet jag inte om du allvarlig eller ej, så jag skriver det här med risk för att framstå som en idiot för att jag inte förstod ett skämt. Hoho. Jo, jag tycker faktiskt inte att den här texten är taskig eftersom att den är så uppenbart ironisk på alla plan. Jag tycker personligen att det är värre att yrka och driva med den klassiska bilden av samer, och den bilden vidrör jag inte alls. Med tanke på att jag bor i den delen av Sverige där flest samer lever också (vilket är Stockholm, det är sant) så måste jag även inflika att de flesta inte har mandelformade ögon, bär de typiska samedräktarna eller föser renar. Det är bara deras tradition, precis som andra svenskar inte direkt springer runt i sin folkdräkt dagligen. I min text driver jag inte med samer överhuvudtaget, jag driver snarare med mig själv baserat på min text om valloner som både var felstavad och felaktig.

2007-11-19 @ 13:31:34
URL: http://frankincense.blogg.se
Postat av: Kajsa

Det var förvisso ett skämt, men också liite allvar eftersom jag känner mig skyldigatt försvara de små stackarna med toffsbeklädda skor. Så vi kan väl bara säga att samer är lite roliga och att du är lite elak och att det kanske är valonblodets fel?

2007-11-19 @ 15:57:21
URL: http://aenigma.blogg.se
Postat av: Janne

ja vadfan vet jag... vad vet du? en tjej i min klass frågade "var ligger sovjet" idag på skolan också så att... jag vet inte

2007-11-19 @ 18:42:22
Postat av: DrKotte

Jag har samiskt påbrå. Det är den enda delen av morsans släkt som är lång och blond.

2007-11-20 @ 20:10:42
URL: http://onkeltuca.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback