Kramp (sendrag)

image1802

Burk med både kalcium och magnesiumtillskott. Det är vanligt,
om ändock inget faktum, att man lider av en brist på bådadera samtidigt.


Jag tror att jag läst typ 100 bloggar den senaste tiden där folk berättar om att de får kramp (sendrag) och undrar vad det beror på.



Den specifika typen av kramp som kallas för sendrag (plötslig kramp som gör extremt ont och som an vara mellan några sekunder till några minuter, lämnar ofta en känsla av stelhet efter sig när den lagt sig) infinner sig på grund av att man syrebrist i musklerna. Skälet till varför det kallas sendrag är för att det känns som om senorna i kroppen drar ihop sig och vill slitas av.

Sendrag är också, bland annat, samma sak som håll. Om du har sendrag ofta och har lätt för att få håll beror det förmodligen på något, eller flera, av följande:

1. Är i stort behov av att röra på dig mer.
2. Lider av kalciumbrist
3. Lider av natriumbrist
4. Är kraftigt nedkyld i musklerna
5. Lider av vätskebrist
6. Lider av magnesiumbrist. (!)

Magnesium är en metall som kroppen behöver för att blodet ska kunna syresättas ordentligt. Är man ung, och magnesiumbristen inte beror på att man har svårt att ta upp vissa mineraler korrigeras det bäst genom en mer magnesiumrik kost (gröna grönsaker, exempelvis spenat) och motion. Man bör också kolla upp om man har brist på något annat, då det är vanligt att magneisumbrist kommer i samband med exempelvis kalciumbrist.

Om man lider av magnesiumbrist på grund av tarmsjukdom (exempelvis Celiaki) eller att man helt enkelt har svårt för att tillgodogöra sig metallen på andra vis så finns det magnesiumtillskott att köpa på bland annat Naturapoteket. En svagare variant i brustablettform och en starkare som kommer som piller man sväljer med vatten.
 

Jag hade kramp 3-5 om dagen förut, på grund av att min tarm inte tar upp mineraler och vitaminer tillräkligt bra. Efter att jag började äta mitt magnesiumtillskott dagligen så har jag inte haft kramp en enda gång.


Stort tips till alla!
 

Mer information om Magnesium:
Wikipedia.
Mer information om kramp, sendrag (spasmer): Wikipedia.

Kommentarer
Postat av: Anders

Vilken utsökt feminaziblogg

2007-11-29 @ 20:32:49
Postat av: Maria

Magnesiumtillskott har hjälpt mot sendrag för mig också. :)

Postat av: Maria

Jepp! Samma här, massor av kramp, började äta magnesium, borta!
Tydligen har man även börjat behandla foglossning med magnesium, förbannat synd att de inte kommit på det när jag stapplade runt för 8 år sen..

2007-11-29 @ 20:55:23
URL: http://media-via.blogspot.com/
Postat av: Julia

Jag hade jättemycket problem med kramp förra året. Vaknade nästan varje natt av att jag hade kramp i vaden (ibland båda). Det gör så fruktansvärt ont och inte är det lätt att sova då...
Efter några månader gick jag i alla fall till en läkare. Hon tog lite blodprover (jag höll nästan på att svimma... men det är en annan historia) och gjorde lite andra tester och konstaterade sedan att: "Nej, jag vet inte riktigt vad det är. Det kan ju bli såhär ibland. Det händer ju mig också att jag får kramp." Ehh, tack så mycket! Det känns jättebra att veta att läkaren också får kramp ibland. Det ska jag tänka på i natt när jag vaknar av att mina vader gör sjukt ont. Tack, tack! Fin diagnos det där...

Min kramp gick över efter ett tag faktiskt, vet inte riktigt vad det berodde på, det var inte den där läkarens förtjänst i alla fall. Men nu har jag tyvärr börjat känna av den igen så jag kanske ska testa det där med magnesiumtabletter. Hoppas att det funkar! :)

2007-11-29 @ 21:00:18
URL: http://prick.blogg.se
Postat av: Amanda

KAN man gå till läkare och ta prover? Wow. Det måste jag göra. Jag trodde kramp var obotligt. Jag är så van vid kramp numera så jag har till och med lärt mig att bara skita i det.

2007-11-29 @ 21:32:46
Postat av: Nina

Haha jag hade kramp senast för en timme sedan, har alltid undrat vad det beror på. Tack

2007-11-29 @ 21:37:41
URL: http://alltsammans.blogg.se
Postat av: Anonym

Någonting du verkligen borde äta...eller dricka, är Blutsaft, det är mer än bara bra.

2007-11-29 @ 21:56:10
Postat av: Gabriella

Vilken bra fakta. Jag lider i och för sig inte av kramp speciellt mycket, men det var en tjej på mitt jobb som var inne idag och sa att hon hade kramp i foten, då ska jag meddela detta för henne nästa gång jag ser henne ;)

2007-11-29 @ 21:57:55
URL: http://gabriellalavesson.blogg.se
Postat av: misfit

det kan vara tröttsamt att lyssna på vad folk har drömt, men jag måste bara..
jag drömde att jag hade en dejt med dig (rent platoniskt alltså), vi skulle partaja du och jag. Innan vi partajade gick vi till en flashig restaurang där du beställde en skitstor pizza som du smetade kokosbollar (såna med skum i) över. Folk glodde och skakade på huvudena, men du va ascool och ba' "meeeera kokosbollar, jag ääälskar skummet". Och ja ba' "Guuud vilken krejsi tjej".
Sen vaknade jag.
hejdå=)

2007-11-29 @ 22:55:22
Postat av: Gladys

Anledningen till att så många har skrivit om det på sistonde är nog för att Katrin Schulman skrev om det för någon dag sen i sin blogg...

2007-11-30 @ 13:31:35
URL: http://www.sunshch.blogg.se
Postat av: Hanna fridén

misfit: Haha, det är ju jätteroligt! Jag måste säga att jag blir grymt smickrad av sånt där. Att vara med i någons dröm, alltså undermedvetna, är fantastiskt! (däremot så gillar inte cocosbollar, de brukar innehåla le livsfarligt gluten!)

Gladys: Mja, jag syftade inte specifikt på hennes, faktiskt. Mer typ, Quetzala på Veckorevyn.

2007-11-30 @ 13:46:30
URL: http://frankincense.blogg.se
Postat av: Johan Nilsson

För mig räckte det med kalcium. Fem veckor, sen var krampen som bortblåst.

2008-01-25 @ 15:30:19
URL: http://www.starktskelett.nu
Postat av: Gunnel

Får nog testa det igen. Magnesium, alltså. Det tråkiga i mitt fall att sist jag testade så fattades ingenting! Jag har oftast sendrag - inte kramp - i en eller ett par tår. Rätt var det är så drar den iväg åt ett helt eget håll eller viker ihop sig och det gör förbaskat ont! Tyvärr oftast när jag simmar, vilket är så iriiterande för då är det bara att gå upp och gå, gå, gå, gå... Fasar för att bli gammal och sängliggande! Tack för intressanta fakta!

2008-04-11 @ 01:14:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback