Intervjun i DN

Intervjun i DN: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=706344

Jag har fått en hel hög grymma hatmail efter intervjun i DN! Sedan har många skrivit blogginlägg om det, de har jag inte läst ännu, men jag tror att en del tycker att jag är dum i huvudet och en del håller med mig.

Artikeln är dock kort. Och avklippt. Därför utvecklar jag det hela i min blogg.




"Hanna Fridén är en av modebloggarna som får betalt för att nämna olika produkter. " - DN

För det första kan jag nämna att jag bara haft ett enda betalt uppdrag, och det gällde en grej jag redan gillade. För det andra är jag inte modebloggare. Jag skriver i stort om mitt vardagsliv.

Bloggvertiser bestämmer aldrig vad man ska skriva om produkten eller vilken produkt man skriver om

Bloggvertiser fungerar på det vis att man själv väljer vilka uppdrag man tar - och hur man skriver dem. Företagen har inte någon som helst makt att styra om bloggaren skriver positivt, negativt eller bara informativt.

Källkritisk

Det viktigt att vara källkritisk oavsett vad man läser. Tidning, bok, blogg - oavsett.

Oetiskt att skriva om en vara?

Varför är det oetiskt att skriva om en vara? Bara för att jag skriver om en vara så innebär det inte att folk blir maniskt drivna till att konsumera den. Det innebär dock att de blir informerade om att varan finns, och sedan är det upp till var och en att bestämma om de gillar den eller inte.

Oetiskt att länka till en vara för bloggträffar?

Borde det inte i så fall vara precis like oetiskt att länka till en vara på exempelvis Net-a-porter för att synas på Bloggportalen? Jo, det tycker jag. I faktum tycker jag att det är sämre, av den enkla anledningen att vi genast får stora företag som redan tjänar multum med pengar fritt spelrum att utnyttja bloggare helt gratis. Jag tänker alltid föredra att den lilla människan tjänar pengar framför att de stora företagen tjänar pengar på andra. Jag säger, ska ni göra reklam: gör det fanimej inte gratis.

Förstör det konstnärligheten?

Får man tjäna pengar på sin hobby? Ja, det får man. Om man gillar att göra något så är det fantastiskt om man också kan tjäna pengar på det. Jag lever i en bra situation, jag jobbar i princip bara med saker jag tycker är roliga. Jag har inget trist jobb, och jag missunnar ingen för att de också vill tjäna pengar på något de tycker är kul. Varför ska man förbjuda folk att göra det? Måste ett jobb vara trist, slitigt och in åt helvete jobbigt för att det ska vara okej? Jag anser att det är jävligt snålt av samtliga som tycker det.

Varför är det hemskt när en bloggare gör det, men inte när en person anställd inom media gör det?

I prylreportage ni ser i modetidningar och så vidare är det flera produkter som är inplacerade på grund av den anledning att tidningen för betalt för det, en inte så ovanlig form av reklam är exempelvis att en tidning får en viss summa betalt för varje gång de nämner ett specifikt märke. Det är därför man, exempelvis, i en och samma tidning helt plötsligt kan se ett specifikt märke nämnas ovanligt många gånger i helt olika format.

Presentprodukter

Bloggare och folk inom media får regelbundet produkter gratis. Om man skriver om varorna så vet man att man får fler, vilket driver folk till att göra det. I det här fallet byts alltså pengarna ut mot fysiska produkter. Det är en väldigt billig form av marknadsföring för företagen, och jag tycker att det är synd att det är så många som hakar på allt skräp de får: Bara för att få mer skräp. Det är en drömsituation för de stora företagen, återigen, som utnyttjar den lilla människan för deras profit.




Men kort och gott:

Det är inte fel att tjäna pengar på sin hobby. Det är inte fel att informera om en produkt mot betalning. Det är viktigt att vara källkritisk. Det är viktigt att inte låta de stora företagen utnyttja folk gratis. Media gör samma sak. Politiskt media gör tyvär också samma sak (förhoppningsvis bara ett fåtal, men jag tvivlar).

Kommentarer
Postat av: Anders Svensson

Det är inte fel att skriva mot betalning. Men det borde tydligt redovisas att det är på det viset. Varje gång man skriver en sån artikel. För trovärdighetens skull.

De flesta bloggkommentarer är inte alltför fientliga till betalning. Men det är detta med trovärdigheten som är bekymret.

Postat av: Anders Svensson

Förresten, du är modebloggare. Det är i alla falla så man uppfattar din blogg. Precis som att Annica Tiger är en politisk bloggare. Fast hon skriver mest om sitt liv.

2007-10-19 @ 12:22:31
URL: http://www.zaramis.nu/blog/
Postat av: Anders Emretsson

Vill du att läsarna ska lita på att det är dina åsikter och ingen annans kan du inte ta emot pengar från dem du skriver om för att skriva om dem. Svårare än så är det inte.

2007-10-19 @ 12:50:23
URL: http://www.emretsson.net
Postat av: Alesia

Vad skiljer dig som bloggare från t.ex. politiker och journalister? Skulle det funka med en statsminister som i en TV-sänd debatt har på sig en t-shirt med reklamtryck? Håller i övrigt med Anders.

2007-10-19 @ 12:57:53
URL: http://goncharik.blogspot.com
Postat av: SANDRA

http://sandragustafsson.se/2007/10/19/suck-10/

2007-10-19 @ 13:15:07
URL: http://www.sandragustafsson.se
Postat av: Anders Emretsson

Hanna: Om du är DN-journalist och intervjuar Fredrik Reinfeldt får du lön av DN och inte av regeringen. Är du modejournalist får du (förhoppningsvis) lön från tidningen och inte från Filippa K. Seriösa tidningar har vattentäta skott mellan redaktionen och annonsavdelningen. För trovärdighetens skull.

2007-10-19 @ 13:33:59
URL: http://www.emretsson.net
Postat av: Niklas

Saken är ju den att du inte tjänar pengar på din hobby. Om du nu skriver om en produkt så gör du ju det för att du har fått det i uppgift. Och det låter som "jobb" i mina öron. Vad du menar är att du vill kunna tjäna pengar på att du råkar vara den Hanna Fridén som är med i DN och finns på Virtanens lista. Du vill ha carte blanche för produktplaceringar helt enkelt. Och det är väl helt okej, sportstjärnor och kändisar gör ju det.
Det är helt rätt att man inte skall sälja sig gratis, men är det så smart att sälja sig billigt? Du har ju ett visst "varumärke", dina åsikter räknas faktiskt, är det inte bättre då att åtminstone låtsas besitta integritet, du tjänar nog på det i längden. Så ont om stålars har du väl inte? Kan du inte jobba extra i vården i så fall?

2007-10-19 @ 13:34:25
URL: http://niklaper.blogspot.com/
Postat av: Ebba

Det var en sak som jag speciellt reagerade på som den andra intervjuade sa: "Utifrån läsarens perspektiv tror jag att det blir förvirrat om man som bloggare börjar använda det här". So what? Det finns inget kontrakt mellan bloggare och läsare att det som står i bloggen ska vara sant, ärligt, representativt för personen som står bakom texten och så vidare. Jag menar, ta A. Schulman till exempel, mycket av det som stod i hans blogg var väl typ halvsant eller överdrivet. Och skitsamma det var bra underhållning liksom, läsaren får själv bestämma om den vill tro på det eller ej. Det avgör väl bloggaren på personlig nivå om han eller hon vill vara ärlig och kanske ta emot pengar för att promota något han eller hon tokdiggar, eller om han eller hon vill sälja sig billigt. Den här diskussionen borde inte handla om bloggar, den borde handla om alla alla människor som har ett varumärke och en publik och som väljer att använda detta till att göra reklam de får betalt för, och detta fenomens moraliska vara eller inte vara. Alltså något som har existerat väldigt länge. Att sälja sig billigt är väl givetvis inte bra liksom, men vadå, vissa människor gör det ändå. Summa summarum: Ännu en ganska trist och onödig debatt, enligt min åsikt. Ha en bra fredag!
(P.S. Hanna jag ritade av dig och la upp bilden på min blogg, om du vill så kan du ju kolla och säg till om det inte är okej så tar jag ner den.)

2007-10-19 @ 14:06:00
URL: http://ebbaws.blogspot.com/
Postat av: fia

Själv känner mig mest sorgsen över att det inte finns en enda jävla sfär där företag INTE försöker pracka på mig prylar. Liksom, räcker det inte med att vi möts av typ 3000-5000 reklamintryck dagligen? Kan vi inte utbyta känslor, tankar och upplevelser med varandra utan att agera företagens sändebud? Är det inte trevligare om vi får varandra att tänka snarare än att konsumera? Men det där beror ju på vilken ideologisk övertygelse man har också...

Hursomhelt, jag känner olust inför att läsa en sådan blogg. Och kommer nog inte göra det heller. Tyvärr.

2007-10-19 @ 14:35:16
URL: http://fiastankar.blogsome.com
Postat av: Anna

Jag vill inte heller kalla det här modeblogg, jag ser mest hysteriskt roliga inlägg om bajs, vilket jag älskar.
Sen är det skitsamma om bloggaren ifråga skulle råka tjäna pengar, för bajset hon skriver om eller okej, kanske något annat. Men har läsarna verkligen tid och ork för att bry sig?
Nu har jag råkat skriva det här i tredje person, ursäkta!

2007-10-19 @ 14:46:04
Postat av: sven

konstnärligheten? var i din blogg finner man denna konstnärlighet?

2007-10-19 @ 17:07:52
Postat av: Monica

Det här hör egentligen inte alls till ämnet i inlägget ovan, utan det handlar om bajs. Jag har alltid haft svårt att prata om det och skäms nästan lite över bara ordet. Igår hittade jag på din blogg (fredrik v:s lista) och satt fyra timmar och bara sträckläste. Efter det känner jag nu att jag måste bearbeta denna bajsskräck genom att tipsa om en länk. Fråga mig inte hur jag kom in på det ämnet, men i ett av inläggen nämns det att människor som ska få en hjärtattack ofta känner ett behov av att gå på toaletten. Appropå hur det känns i huvudet när man bajsar och tar i extra mycket. Det verkar mer höra ihop med hjärtat än med huvudet. Hur som helst, ville egentligen bara ha en anledning att skriva att du verkar grym och din blogg likaså. Här är länken: http://www.flashback.info/showthread.php?t=86791&page=11

Kramkram

2007-10-19 @ 17:56:24
Postat av: Lovisa K

Hej Hanna!
Du har helt rätt i att man inte ska göra reklam utan att få betalt. Värsta fällan ju för smarta tjejer med modebloggar. Det är bara människor som vill klappa unga modeintresserade tjejer på huvudet som säger att de inte ska få lön för sitt jobb.
Det är helt sinnessjukt att tro att mode- och livsstilsmagasin har vattentäta skott mellan sina annonsörer och sina modereportage. Vafan, plocksidor, skönhetstips, "måsteha-grejer" och plåtningar dryper ju av sponsring från märken de jobbar med. Jag är helt förvånad över att människor inte vet det här? Tror de på allvar att alla redaktörer bara råkar älska exakt samma Biothermdagparfym, har råkat hitta precis samma Hopesko osv. Krejsy. Jag tycker du är jättebra!

/L

2007-10-19 @ 18:10:59
Postat av: Mackan

Hanna är billig. Vad kallar man billiga tjejer som säljer sig?

2007-10-19 @ 18:43:23
Postat av: Rabbi von Sydow

If them Cyaan catch Kyoto - dem catch 'im shirt.

Betyder: folk som inte fattar gör så gott de kan för att komma ikapp vad som gäller - men det enda de får tag i är kanten på skjortan/kjolen när man redan är utom räckhåll. Då blir de sura, och skriver Ras Claat Snick Snack.

2007-10-19 @ 19:08:01
URL: http://dagenstorrenttips.blogspot.com/
Postat av: SideShow Surfer

Bry dig inte så mycket om det du.I morgon är det någon ny självutnämnd proffsbloggare som hittar på nya dumheter fast de redan är sååååå många B,J,MH,I med flera med sin också självdeklarerade kunskap om det mesta utan pardon för avikande åsikter.

Påminner lite om Stalin när han sa att en människas död var en tragedi men en miljon döda var statistik.Så kan det gå när man omvandlar sakliga ärenden till text på en blogg bland miljoner åsikter.Höras och synas utan konstaterad verklighetsförankring i ämnen är lika populärt som att sjunga i Idol fast de flesta nog borde stått över.Men kul för stunden var det ju åtminstone.

Ha det gott.

2007-10-19 @ 19:41:46
Postat av: Cocco

Jag tycker du har så rätt i den här frågan Hanna :) Man får ta allt man ser och läser med en nypa salt, vare sig det är en modetidning eller en modeblogg, det är upp till läsaren att vara källkritisk. Och det är inget fult med att tjäna pengar på sin blogg. Det visar bara på ambition och ihärdighet att man faktiskt kan tjäna några slantar på sin hobby :)

2007-10-19 @ 20:42:05
Postat av: magda

håller helt och totalt med "Anders Emretsson" !

2007-10-19 @ 20:52:34
Postat av: Kajsa

Va? Hur kan folk tycka att der är fel att tjäna pengar på sin bloggning? Det kan ju omöjligen vara framgångsrika bloggare, utan bara små obetydliga bloggar som aldrig får chansen att tjäna någopt för att de är så små. Herregud, kan man inte unna människor att få cred, dvs pengar, för att de gör något bra. jag läste artikeln i tidningen idag och kände mig stolt och glad å dina vägnar!

2007-10-19 @ 21:11:21
URL: http://aenigma.blogg.se
Postat av: Agnetha

Men kära nån... skriv vad du vill, ta betalt för vad du vill! En blogg är en blogg och det är väl ingen som tvingas läsa om de blir störda av att du skriver om produkter och dessutom tar betalt för det? heja på!

2007-10-19 @ 21:17:26
Postat av: Alexandra Malmqvist-Olsson

http://trynottolooksopretty.blogspot.com/2007/10/hur-orkar-man.html

2007-10-19 @ 23:36:13
URL: http://trynottolooksopretty.blogspot.com
Postat av: DrKotte

Hahahahahaha. Har Hanna nånsin påstått sig vara "oberoende" eller "opåverkad" eller "indie"? Nä. Så varför håller folk såna argument mot henne? Helt idiotiskt! Ingen tvingar nån att läsa Hannas blogg, och det är inte så att Hanna har något ansvar att göra objektiv rapportering, hon är inte en myndighet, det är nämligen en BLOGG vi pratar om. Helt personlig. Där man skriver vad man själv bestämmer. Oavsett om man får betalt eller ej.

2007-10-20 @ 01:51:58
URL: http://onkeltuca.blogspot.com
Postat av: fia

Dr Kotte: Det är fortfarande en blogg med en jävla massa läsare, varav merparten är 14-åriga brudar utan egna åsikter..så ja, ett visst ansvar tycker jag nog att Hanna har. Vare sig hon vill det eller ej.

2007-10-20 @ 02:55:39
URL: http://fiastankar.blogsome.com
Postat av: Sandra

Jag såg din artikel i DN, tycker den var bra. Det är väl inge fel att tjäna pengar på bloggen? :)

2007-10-20 @ 12:43:41
URL: http://metrobloggen.se/socker
Postat av: Maria

Håller med dig i typ allt! :)

2007-10-20 @ 14:16:28
URL: http://www.shoppoholic.blogg.se
Postat av: Maria

Problemet är att det är olagligt med textreklam. Det måste framgå att det är reklam enligt Markandsföringslagen, annars kan man bli bötfälld.

2007-10-20 @ 16:55:00
URL: http://www.collective.se/
Postat av: Katta

Framgår det vilka inlägg du får betalt för och vilka som är obetalda? Jag kan köpa det i så fall men inte annars.

Sen kan du väl inte kalla dig journalist om du tar betalt av de du skriver om? Snarare pr-människa eller något liknande.

2007-10-20 @ 16:57:43
Postat av: Hanna fridén

Självklart ska köpt material vara utmärkt!

2007-10-20 @ 18:17:36
URL: http://frankincense.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback