En fråga

Varför får man svidigare gas av röd och vitlök än av gullök?

Kommentarer
Postat av: Anonym

Rödlök är ju lite fränare än vanlig gul lök. Jag märker det i magen. Pröva att äta habanero och jalapeno och se vilken du blir visigast av. Om det är habaneron så kanske det är caspicium eller vad det nu heter som är det verksamma. Vitlök vet jag inte alls något om. Jag märker inget när jag äter den.
Niklas

2007-09-17 @ 12:41:58
Postat av: Anonym

skulle varit fisigast, inte visigast.
niklas.

2007-09-17 @ 12:42:56
Postat av: ronnie

vad ær habanero???
om det ær något stasrkt och rivigt i døda magen sammanhang vill jag va med och veta...

Postat av: ronnie

oj det var ju inget svar på frågan...
jag tror såhær
starkare løk = starkare fis

2007-09-17 @ 16:03:33
URL: http://www.wasabilicious.blogg.se
Postat av: X

Om du känner att du inte klarar av rödlök är ett tips att ha i lite mindre vitlök och lite schalottenlök istället. Det är ungefär samma smak, förutom att schalottenlöken är mycket mildare än vanlig lök.

2007-09-17 @ 19:01:08
Postat av: Niklas

Jag kollade lökar på wikipedia. troligen är det svavlet i lök som orsakar de svidiga fisarna
Habanero, en sorts chilli.

2007-09-17 @ 21:15:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback