Vad hände med mediakritiken?

Ursäkta mig, men vad fan hände med mediakritiken i bloggarna?

För så kort tid som ett halvår sedan var det flera bloggar som glänste i sin mediakritik. Bland annat genom att ta upp ämnen som åsidosatts av media, samt att utforska källorna bakom artiklar och se förbi slutsatsen av skriven artikel och bilda sig sin egen uppfattning.

Kritik

Det sistnämnda finns fortfarande kvar hos vissa. Det enda som är jobbigt att notera i det här fallet är att folks ovilja att utforska källor när de redan är nöjda med en slutsats som tagits (oavsett om det finns fog för den eller inte, det här är kulturellt, eller känslomässigt om så vill) och därför köper medias slutsats rakt av. I mångt och mycket har det politiska klimatet inom media skiftat sedan valet, och främst det senaste halvåret, och nu passar det oppositionens smak än mer - Och som vi vet är det oppositionen som är mån att uttrycka sina åsikter. Jag är en del av oppositionen, men jag gillar inte förutfattade meningar eller idiotiska antaganden. Jag gillar inte beslut eller åsikter som anammas för bekvämlighets, nöjes eller skadeglädjens skull.

Slutsats: Folk känner bara ett behov av att sätta sig in i ett ämne och lära sig vad alla ståndpunkter baseras på när de är emot, inte för. Detta på grund av att de vill kunna dissekera oppositionen de möter.

Slutas nummer två: Detta är korkat.

Sidonot: En åsikt, i grund och botten, baseras inte på fakta. En åsikt baseras i mångt och mycket på vad en person känner är rätt. Vad en person utifrån sin uppfostran och kulturella tillhörighet anser är rätt. Det är, om det behövs en förklaring, exakt samma sak som att uppfostras i en kult eller ett strängt begränsat religiöst samhälle. Att fortsätta på denna linje är inte intelligent. En intelligent individ kan ifrågasätta sina egna åsikter likväl som andras.

Åsidosatta ämnen

Sedan saker som Twingly skapades eller Bloggportalens sätt att placera en blogg överst när den behandlar en artikel som många redan uppmärksammat har bloggarnas inriktning inom politiska sakfrågor börjat styras mer och mer. Folk har börjat styras av trendgraferna inom bloggosfären på samma sätt som en trend går inom exempelvis mode i verkligheten. Detta är farligt.



Meningen med det politiska i min blogg, i grund och botten, var inte att styra mitt material utifrån vad som bringar mest läsare. Men jag har också påverkats av det. Jag känner mig, rätt och slätt, som en idiot. Först påverkades jag av det i den mån att jag uppmärksammade samma saker som media. Sedan påverkades jag i den mån att jag kände mig som en idiot som gjorde just detta. Sedan påverkades jag i den mån att jag ville vänta med att skriva om saker inom vissa ämnen tills dess att de blev uppmärksammade av media.

Fullkomligt idiotiskt.
Att låta trender styra det politiska klimatet är knappast nytt, men inte sunt. Det är fördummande.


Kommentarer
Postat av: Stina

Vill tacka för den sidan du tipsa om i toppen (skolproxy). Nu funkar att det besöka din blogg igen via jobbet!
Besöker din blogg dagligen!
Tack!
Stina

2007-09-04 @ 12:45:32
Postat av: sanna

mer politik!!
bland alla jäkla modebloggar känns de politiska bloggarna mer nödvändiga än någonsin. jag älskar mode - inget ont i detta, men det är så himla viktigt att komma ihåg att precis som mode är politiken en del av livet.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback