Jag åldras uppenbarligen bakåt

Jag har återfunnit mitt legg. Det känns skönt. Men det hjälper inte hela vägen, ska ni veta. Igår kom jag exempelvis knappt in på en artonårskrog med motiveringen att jag såg väldigt, väldigt ung ut. Det är inte det att jag inte är lik mig på mitt legg, det är jag. Det är bara det att alla vill hävda att jag ser äldre ut på legget än i verkligheten och därför kan det rimligtvis inte röra sig om samma person, utan om typ en storasyster.

Men det är ju sant. Jag ser väldigt mycket äldre ut på bild än vad jag gör i verkligheten. Jag ser det själv och andra ser det. Jag kan tänka mig att många i den här bloggen har svårt att förstå när jag skriver sådanna här saker, men både jag och mina vänner har konstaterat att jag ser många år äldre ut på bild än i faktiska livet. Men så blir det när man är en van posör, man är inte helt lik sig i verkligheten. Man vänder de sidor till som man ser som mest attraktiva, och med mig innebär detta snett nerifrån så att mina käkben står fram så klart och tydligt som bara möjligt. Det får mig dessutom att se längre ut. Och äldre. Mer vuxna drag.

Men jag har äppelkinder. Jag har ett hjärtformat ansikte. Jag har ett ganska så barnsligt och busigt leende. Jag ser inte dryg ut, jag ler och jag skrattar och jag springer runt som om jag hade ADHD. Jag hoppar och skuttar och kan inte sitta still en längre period. Jag har kiss och bajshumor och slänger hela tiden ur mig sjukt opassande saker.

Det enda som räddar mig är förmodligen min röst. Den är låg och lite raspig. Djup men lite hes. Det är en vuxen röst, det är det garanterat.

Men ja. Att knappt komma in på en krog där jag garanterat var en av de äldsta gästerna är ju... lustigt. Speciellt senare på kvällen då en annan vakt stog vid dörren och jag var ute för att röka, och när jag skulle gå in igen så blev jag knappt insläppt eftersom att han var helt övertygad om att jag plankat in! Vafan liksom! Jag var en av de äldsta gästerna! Förutom det så blev jag leggad flera gånger i BAREN. I BAREN.

Det roliga är att problemet eskalerar för varje gång. När jag var 16 kunde jag gå in vart som helst och ingen ifrågasatte att jag skulle vara under 20. De flesta trodde att jag var 21, just by looking at me. Men efter 18 så började det... Ja. Det är som att jag åldras bakåt. Jag hade till och med små fina rynkor vid ögonen förut, och det har jag inte längre.

Jag åldras alltså bakåt. Förutom mitt hår, som faktiskt börjar få en lätt nyans av mörkgrått i sig. Är det här någon slags sjukdom, eller? Kommer jag att sluta som ett embryo? Äsch.

Kommentarer
Postat av: Minna

Åh stackare... Fy vad jobbigt - hoppas det inte blir så för mig. Jag är kort osm fan men ändå tror alla att jag är 23+ (alltså minst 6 år äldre!) Va hemskt om det skulle börja vända.. du är i alla fall lång ju!

Postat av: Lo

Det där händer mig också en hel del. Inte så att jag har blivit vägrad så ofta, men det tar sin jävla tid. Det kollas på legget, sen på mig och sedan tillbaks till legget. Även när jag köper cigg. Det hände aldrig när jag var sexton å kirrade cigg, folköl eller krog. Det kanske är en slags reverse på Progeri?

Postat av: Din personliga informatör

Nu börjar jag undra om det är du som varit så otroligt gullig och trevlig mot mig vid ersättningsbussarna på Gullmarsplan ett par gånger. Det är nämligen en tjej som åtminstone är väldigt lik dig, men som ser mycket yngre ut än du gör här på bloggen...häromdagen hade hon en svart bredbrättad hatt och blåa kläder. Är jag ute och cyklar nu?

2008-04-17 @ 20:12:47
Postat av: Karolina

Jomen, precis exakt sådär är det för mig med, kom in överallt som 16-17-åring utan att ens ha ett leg. Numera är det skytteltrafik på legvisningen, I tell ya. Senast för 20 minuter sen blev jag tillfrågad om det dära leg:et när jag köpte cigg...



Jag har en go' vän som är 19, alla hennes polare tror jag är yngre än henne. Vilket säger en del.



Jag fyller 28 i år. Egentligen ska man väl vara glad att man inte ser ut som en läderväska i fejjan(med tanke på all rökning. Bland annat). I vilket fall, om jag nånsin skulle få en, jag kan inte låta bli att undra hur min medelålderskris kommer se ut...



Jag tänker fira den i en klimakteriehydda iallafall. Med cigg och folköl...





2008-04-17 @ 20:57:12
URL: http://karolinapistolina.blogspot.com
Postat av: Emma

med din raspiga, hesa röst, så undrar jag om du kan sjunga? duvet så att det låter nästan som Bonnie tyler, fast inte lika överdrivet.

2008-04-17 @ 21:31:43
Postat av: Hanna P

men de flesta av oss har ju sett videoklippen från ditt program och du ser inte ut som en tonåring där heller!

2008-04-17 @ 21:37:34
URL: http://hannapannapersson.blogspot.com
Postat av: Mathilda

jag har samma problem, woho.

grymt inlägg du skrev här om dagen, den där om kryss överallt, själv känner jag mig som ett kryss just nu, heja på mig, hade mitt första samtal på SCÄ idag... ska göra mig av med bulimiskiten. äntligen.



kram.

2008-04-17 @ 21:41:11
URL: http://dalberg.webblogg.se/
Postat av: Annika

Hahahaha! Hanna, har du läst Kalle Anka-serien som handlar om precis det? Han blir yngre och yngre och till slut är han ett ägg igen!



Sitter och väntar på att ztv-programmet ska laddas - jag har osannolikt långsam uppkoppling - och tänkte bara berätta att det står i infon om programmet att Frida jobbar på Aftonbladet och inte på Metro. Tänker att hon kanske inte blir så glad över att blandas ihop med syrran :)

2008-04-17 @ 22:51:12
URL: http://beautifulones.blogg.se/
Postat av: Cati

Haha. Jag känner verkligen igen mig. Den enda skillnaden är att jag 29. 29 liksom! Hallå!



Jag vet inte hur mga ggr jag har blivit nekad att handla på systemet, trots giltigt leg. De hävdar att det omöjligt kan vara jag, trots att jag är lik mig på bilden. Jag vet inte vad jag skall göra för att slippa detta. Hade, liksom du, aldrig problem med detta när jag var under 18. Då tog alla mig för att vara äldre än vad jag var. När jag var 12 trodde killarna att jag var 18, så jag blev jämt raggad på av äckelgubbar.



Jag känner dock igen mig i din beskrivning av äppelkinder, busigt leende, ADHD-ig sprallighet och sjuk humor. Jag är likadan.

2008-04-17 @ 23:14:15
Postat av: Josefine

skulle själv behöva lära mig att posa lite mer vuxet på bild, ser ut som jag ska skita på mig på alla bilder..

Ska plöja igenom din blogg nu och ställa mig framför spegeln god natt! ;)

2008-04-18 @ 01:06:41
URL: http://knip.blogg.se/
Postat av: Elin J

Jag har samma grej, när jag var 16 kollade folk aldrig leg på mig, nu är jag snart 24 och kan knappt köpa snus utan att bli leggad. Jag är dessutom 1.85! Say w00t!?

2008-04-18 @ 12:27:32
URL: http://orchidpussy.blogspot.com
Postat av: b

Jag fyller snart 38 och får visa leg på Systemet några gånger om året. Det fick jag aldrig när jag var 20. Vad betyder det?

2008-04-18 @ 13:15:38
Postat av: K

Du ska veta att du inte är ensam om detta...

2008-04-18 @ 14:16:48
Postat av: sofia h

kan ju va för att systemet och diverse andra ställen blivit nogrannare med att kolla leg på senare år. Det var inte så noga förr har jag fått intryck av. har jag fel?

2008-04-18 @ 14:28:55
Postat av: Sandra

Känner igen det där så väl!! Vissa av oss kanske kan åldras bakåt? Coolt att se sig själv som en embryo ;D

2008-04-18 @ 15:52:24
Postat av: Schwester

Haha, stackars dig.

2008-04-18 @ 17:00:04
URL: http://metrobloggen.se/ester
Postat av: Sofia

Kan ju vara så att de blivit hårdare på att kolla legg öht. Jag menar alla verkar vara tvngna att legitimera sig numera vilket de inte behövt förr. En tanke bara!

2008-04-18 @ 17:16:37
Postat av: m

jag tror det är för att de flesta är snyggare när dom är yngre och då kommer man undan med grejer, om man är snygg alltså. Sen när man blir äldre blir klimatet hårdare helt plötsligt och man får ställa sig i kön på krogen och vänta som alla andra...

2008-04-18 @ 20:50:33
Postat av: CommanderKeen

jag är visserligen bara 19, men jag har varit med om att folk skrattat åt mig i kön när jag ska in på krogen. D: och fått kommentarer som "är det tolv här ikväll eller!" om jag var tolv, skulle jag ens försöka komma in på krogen emd mitt utseende då liksom? hallåå? jag är väl inte dum i huvudet. x) jag fasar lite inför mitt första besök på systemet, jag lär väl bli utskrattad i kassan. D:

2008-04-20 @ 16:56:04
URL: http://commanderkeen.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback