De amerikanska primärvalen

Angående presidentvalet.

Det känns som om många ignorerar ett väldigt tragiskt faktum. Jag antar att många med mig tycker att det är fantastiskt med både Obama och Clinton. Två ledande presidentkanditater på den demokratiska sidan.

Men det är just det. Den demokratiska sidan. Det här är inte presidentvalet. Det är primärvalet. Oavsett hur populär Obama är på den demokratiska sidan så innebär det inte att han blir president. Oavsett hur populär Clinton blir så innebär det inte att hon blir president.

De kommer nämligen att ställas mot den republikanska sidan i slutändan. Och det känns som om folk bara glömmer bort det här. Ignorerar det här.

Och i ärlighetens namn så måste jag säga att jag inte tror att en kvinna eller en svart man kommer att vinna det valet i USA. Nej, jag tror tyvärr att vi kommer att se en republikansk president. Det tror jag. Och även om jag älskar att en kvinna och en svart man, två parter som garanterat inte har lika mycket stor politisk makt som den vita mannen, så kan jag inte undgå att tänka att det vore bra om en av toppkandidaterna hade varit en vit man. Just för att jag hellre vill se en demokrat vinna än en republikan, för jag anser demokraternas politik långt mycket bättre.

Och det känns liksom hemskt att skriva det, på något vis. Eftersom att drömmen vore att se antingen Obama eller Clinton som president. Det vore det allra mest önskvärda från min sida. Men jag tror faktiskt inte att USA:s befolkning kommer att välja en svart man eller en kvinna som president.

Kalla mig pessimistisk om ni så vill.
Jag önskar att jag bara är en president.

Inatt vann Obama och McCain primärvalen i delstaterna Virginia, Maryland samt i USA:s huvudstad Washington DC:
DN.
 


Ps. Det enda som tröstar mig med det hela är att jag starkt ogillar Clintons politik. Hennes deltagande ser jag enbart som intressant rent förebildsmässigt för kvinnor. Men jag skulle absolut inte vilja se henne, med hennes politik, som president. Obama skulle ha varit mitt val om jag fick rösta. I bägge valen.

Kommentarer
Postat av: Anna Berge

Åhjo. Det blir en demokratisk president. Det är jag ganska säker på. Jänkarna har fått nog. Det tror jag.Till och med de mest inbitna gamla republikaner som jag känner har ju gått och blivit demokratiska under den här mandatperioden. Och jag tror att amerikanerna är mer toleranta mot svarta och kvinnor än man tror. Sen ska man minnas att Hilary var för Irakkriget. Hela tiden.Henne kan man inte rösta på. Tycker jag.

Postat av: Amanda

Jag tänker exakt som du Hanna. Fint att du skrev ihop det så bra.

2008-02-14 @ 00:25:12
URL: http://amandaelinmaria.blogspot.com
Postat av: Sara

Nädu, det tror jag inte. Amerikanerna har tröttnat. Obama blir president. Lite synd är det att han är Halle Barry-svart, dvs. vit nog att kännas sympatisk...

2008-02-14 @ 00:54:40
Postat av: Sandra

Det som iallafall kan glädja oss litegrann är ju att Huckabee är långt bakom McCain då Huckabees politik får Bush att likna Moder Teresa.

2008-02-14 @ 01:31:40
URL: http://vendelay.webblogg.se
Postat av: filmfredrik

Jag hejar till 100 % på Obama. Blir det Clinton kommer McCain att bli nästa president. Och jag klarar inte av fyra jävla år till med republikanerna.

Obama kommer att få folk som inte brukar rösta att faktiskt rösta för en gångs skull. Det behövs för att klå högern.

Fatta, Obama som nästa president. Jag håller tummarna så hårt det bara går.

2008-02-14 @ 02:08:28
Postat av: L

Jag tror nog på en demokrat till president. Media styr ju USA rätt rejält och de kommer nog att sätta demokrat på presidentposten. Det har varit så stor uppståndelse kring Obama och Clinton att det är svårt för republikanerna att synas och folk röstar därefter. Dessutom är det ju rätt vanligt i USA att det är lite "varannan" med presidenter... Alltså först en demokrat till president, sedan en republikan, sedan två demokrater osv osv... De är trötta på den styrande presidenten och vill ha något nytt, även om det oftast inte blir så stor skillnad i verkligheten.

2008-02-14 @ 02:16:57
Postat av: Caroline-i-USA

Om McCain vinner the primarys (vilket han gör) ser vi med största trolighet en republikan som president. Dock är han reltivt liberal och är någon slags mittensak mellan republikanerna och demokraterna. Men man ska aldrig säga aldrig, enligt mitt umgänge här så spelar valet av vicepresident roll, och kampanjen kan byta riktning under valet. Om McCains kampanj blir mer konservativ har demokraterna större chans att komma någonvart. Tyvärr har Obama ungefär ingen erfarenhet av utrikespolitik och är relativt ung. Clinton är korrupt. Jag håller tummarna för Obama. Cheerio.

2008-02-14 @ 04:58:22
URL: http://barbiefatal.blogg.se
Postat av: Darla

haha..du skriver som om dina läsare vore efterblivna..

2008-02-14 @ 09:38:20
Postat av: Elsa

usch fy och nä, obama är ju så vidrigt blå iallafall i svensk standard, men visst fan blir det demokraterna, inte en chans att republikanerna vinner igen, ja vill säga om de inte fuskar sig till en vinst, igen (igen),

2008-02-14 @ 09:48:31
Postat av: Ronja

Jag håller hårt på Obama! Tycker också att det är bra rent förebildsmässigt med att Clinton tar det här initiativet. I like! Däremot anser jag att hon lätt kan köpas på vissa fronter, t ex när hon under Bill Clintons tid stod för allmän sjukvård men sedan blev nedtystad..

2008-02-14 @ 12:12:07
URL: http://laserpiente.blogg.se
Postat av: Anonym

McCain har tyvärr större chans att vinna än Romney hade haft, det är sant. Jag tror det kommer bli en close shave vilken sida som än vinner. Men jag tror även att det amerikanska folket till stor del inte hunnit bestämma sig än, faktiskt. Låt oss hoppas på jävligt bra demokrat-kampanjer!

2008-02-14 @ 14:55:51
Postat av: Katten

Så hårt på att Obama vinner!

2008-02-14 @ 15:12:38
Postat av: Emma

Jag tror att det finns en stor chans att Obama kan bli vald. Jag tror att han har ett stort stöd av alla afroamerikaner i USA, många som inte brytt sig om att rösta förut kommer säkert att göra det. Jag HOPPAS så innerligt, jag är SÅ trött på Bush, han har verkligen skitit ut sin sista bajskorv.

OVER AND OUT!

2008-02-14 @ 20:53:10
URL: http://emni.blogg.se
Postat av: Valentina

jo jag tror på demokraterna! De kan ju inte vara så dumma att välja en republikan till..kan de? nä, jag litar på dem det här året. Obama for the people!

2008-02-14 @ 21:32:48
URL: http://muslimah.tjejsajten.se
Postat av: riksha

"Det enda som tröstar mig med det hela är att jag starkt ogillar Clintons politik"

Huh? Clintons politik är ju 100% bättre än allt Bush och McCain har att komma med.

2008-02-14 @ 21:46:11
Postat av: STORA KATTDJUR

TRIST ATT OBAMA TYCKER ATT DÖDSSTRAFF ÄR SEXIGT OCH ÄR EKONOMISKT PROTEKTIONISTISK AV BARA HELVETE = SUGER FÖR MÅNGA FATTIGARE LÄNDER. :(

2008-02-14 @ 23:24:49
URL: http://uppland.blogspot.com
Postat av: Niklas

Tyvärr har du nog rätt i din analys. För demokraternas skulle tror jag att de hade varit bättre att Clinton blev nominerad. Hon har större chans att locka till sig de radikala röster som håller på att föra fram Obama. Tyvärr är de så få att de inte kan få honom till Vita Huset. Dessutom, jag tror Clinton också kan locka över en och annan rebublikan. Med Obama kan man nog vara ganska säker på att Mcain vinner en jordskredsseger.
Men du, vad menar du egentligen att det är intressant att Clinton är en förebild för kvinnor? Om du ogillar henne så ogillar du henne, det spelar väl ingen roll om hon är kvinna eller man? Vad är det för förebild, att kvinnor också kan vara onda eller något? Handlar det inte om att vi behöver komma bort från både manliga och kvinnliga förebilder och ersätta dem med bara förebilder?

2008-02-15 @ 00:15:17
URL: http://niklaper.blogspot.com/
Postat av: Hanna Fridén

Niklas: Nu tog du upp något intressant!

"Vad är det för förebild, att kvinnor också kan vara onda eller något?"

Även om just det kanske inte är en ultimat förebild så är det ändå intressant när fördomar om kön får hjälp att utrotas. I det här fallet antagandet om att kvinnor automatiskt är "godare" än män. Du vet, omhändertagande, värnande osv. Jag tycker inte särskilt mycket om den typen av antaganden, ska sägas. Även om vi mångt och mycket fortfarande uppfostras enligt dessa normer (flickor får dockor, pojkar får leksaksvapen).

Men om vi ska gå in på förebilder mer exakt så, om man bortser från Obamas och Clintons bakgrunder och utgår från deras yta så är de förebilder för kvinnor och svarta. Inte för att Obama kommer från en fattig familj, men den blotta ytan, precis som Clintons, spurrar nya grupper av väljare och kan förhoppningsvis uppmuntra andra till att ta samma steg och känna sig pushade. Det behöver nämligen inte alltid krävas så mycket för att en förebild ska byggas mer än att: "Oj, en kvinna! Om en kvinna kan så kan väl jag också? Och jag kan fanimej göra bättre ifrån mig!"

2008-02-15 @ 08:44:06
URL: http://frankincense.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback