De förbannade bantingsprodukterna

Fyfan vad mycket crap företag vill att jag ska recensera. Och gratis! Det är fullkomligt skamligt. De vill skicka mig äckligt plast och gelatingodis, bantningsprodukter och tandblekning, och jag blir så jävla förbannad. Eller, godiset må väl hända, tandgrejen är väl... ja, jag ställer mig frågande till om man verkligen ska göra sådant utan en tandläkares rekommendation, men bantningsprodukterna för mig så fly förbannad att det inte är klokt.

Att skicka bantningsprodukter till en blogg som mestadels läses av unga kvinnor är självfallet smart. Att rida på tjejers dåliga självkänsla och den konstanta terrorn med att vara smal, banta, banta, banta, smal är lika med snygg, tjo, modeller, tjo, smal, tjo tjo tjo.

Skitsmart, verkligen. Och så otroligt bedrövligt att det inte är klokt.


De får alltid långa mail tillbaks. Extremt arga mail. Jag brukar förklara för dem att det är vidrigt att de vill komma åt en målgrupp som redan har så mycket utseendepress på sig att så många gör sig sjuka eller låter bli att njuta av vardagen. Att jag blir arg över att de ens kan överväga att jag skulle vilja testa det som är helt hälsosamt normalsmal och verkligen inte ska gå ner i vikt (om jag går ner 5 kg hamnar jag på undervikt, liksom) och att det är fruktansvärt att de kan se det som en bra reklam att skicka bantningsprodukter till en person som, ja, möjligtvis skulle gå ner i vikt - men bli en underviktig förebild.

Vill ni visa hur bra era produkter är genom att stegvis demonstrera hur någon går från hälsosam vikt till sjuklig undervikt? Varför?

Det är vidrigt. Det är hemskt vidrigt. Precis som de där företagen där man kan testa sin BMI, hamna på typ 16, och de fortsätter rekommendera en bantningsplan trots att man redan ligger på en undervikt som är skadlig för de allra flesta individer.


Sjukt.
Jag förbannar alla bantingsprodukter. Jag förbannar alla smalideal. Jag förbannar det.



Kommentarer
Postat av: fisken

jag tror aldrig jag sett en bild på någon som är överviktig i din blogg och jag har läst den länge, säger inte att det är bra att vara överviktig. tanken slog mig bara.

2008-01-22 @ 22:23:30
Postat av: Fanny

Dina ord ger mig hopp om mänskligheten!

2008-01-22 @ 22:24:33
Postat av: Anonym

jag förbannar dig, pockemon!

2008-01-22 @ 22:28:27
Postat av: Emi

Svarar dom nånsin? Jag skulle gärna vilja se vad man svarar på nåt sånt.

2008-01-22 @ 22:37:51
Postat av: Hanna Fridén

fisken: Det har varit bilder på flera överviktiga i min blogg, kruxet är att de inte vill vara med på en bild där deras kurvor syns eftersom att de är rädd att folk ska tycka att de är just fula eller tjocka. De flesta vill inte alls vara med på bild, och de som vill kräver tyvärr att få dölja sin kropp. Det är synd, men jag är inte den som tvingar folk att vara med om de inte vill. Det kan jag inte. Jag tror du förstår.

Emi: Ibland. Oftast inte. Gör de det så blir de sura på mig. De anser i princip att man inte kan gilla kläder och vara emot ett dåligt ideal på samma gång.

Postat av: Kristina

Fruktansvärt är det verkligen.. vart är världen påväg!?

2008-01-22 @ 22:51:57
Postat av: tova

Hanna.
Du.
Jag.
Johan om han vill.
Klubb.

2008-01-22 @ 22:57:08
Postat av: frida och amanda

Vinn en Paperbag waist kjol! välkommen till våran blogg för att läsa mer.

2008-01-22 @ 22:58:58
URL: http://jantor.blogg.se
Postat av: therése

bra ord.

2008-01-22 @ 23:21:01
URL: http://sittingwaitingwishing.blogg.se
Postat av: Hanna

Bra rutet.

2008-01-23 @ 06:53:33
URL: http://hannafialotta.blogg.se
Postat av: sweetholycrap

fy fan vilket härligt och bra inlägg, bris barnens rätt i samhället säger jag bara

2008-01-23 @ 10:07:04
URL: http://glife.se/sweetholycrap
Postat av: Moi

I LOVE YOU!!!!!!!!!!

åhh, vad underbart det är att du får så mkt uppmärksamhet, syns och hörs. för du är precis exakt en sån förebild som svenska tjix behöver. en som lär dom att man inte måste tycka lika om allt men att det finns vissa grejer som är fel fel fel.
tusen miljoner poäng till dig.

2008-01-23 @ 11:15:02
Postat av: hurra

så bra!

2008-01-23 @ 11:47:58
Postat av: Tankar som bankar

Enormt bra av dig att dissa företagen som beter sig så sjukt och dessutom skriva detta grymma blogginlägg så att alla osäkra läsare fattar var du står och att du är ett intelligent och bra ideal.
Hurra för dig! =)

2008-01-23 @ 14:43:21
URL: http://tankarsombankar.blogg.se
Postat av: Käthe

Herregud, vill dom att du ska banta!? Jag har inte fått sådana erbjudanden än, men de skulle bara våga föreslå det.... :)

2008-01-23 @ 15:05:21
URL: http://kathe.blogg.se
Postat av: Anonym

bra talat. du har så himla otroligt rätt!

2008-01-23 @ 16:17:29
URL: http://senapsgul.blogspot.com
Postat av: Diana

ÄR man störst måste man vara snäll!!

2008-01-23 @ 19:17:43
Postat av: Matilda Sahlberg

Äntligen en riktigt bra blogg. Jag håller helt med dig, jag känner ingen som håller med mig och jag kan ibland känna mig lillgammal och som en riktig moralkaka! Vilket jag säkert är. Men de är fan läskigt när människor missbrukar sin makt och sätter sina livsfarliga ideal som några jävla budord. Jag kommer definitiv kika in här igen. Kram Matilda

2008-01-25 @ 10:15:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback