Olikheter och extremister

Varje gång jag skriver ner en åsikt i ett ämne rörande, ja, typ vadsomhelst. Kläder, politik, musik osv. så är det alltid någon som blir arg och säger: "Nu gillar jag dig inte mer! Gillade dig förut, men inte nu!"

Jag tycker att det hela är väldigt konstigt, även om jag blir väldigt, väldigt glad över att den typen av personer inte läser min blogg, faktiskt.

Jag har aldrig förstått mig på det här med att man måste ogilla någon enbart för att man inte tycker om samma saker. Det är som att jag och Robert skulle börja hata varandra för att jag inte är överförtjust i House, och han inte gillar studdsig japanpop. Eller att jag och
Martin Kallisti skulle hata varandra för att jag röstade på Socialdemokraterna och han på Centern. Eller att jag skulle hata en tjej för att hon gillade att bära slips!

Det är helt absurt, i min mening, och jag inbillar mig alltid att dessa personer som inte kan acceptera några som helst olikheter mellan de själva och andra måste ha ett väldigt svårt, och för all del väldigt ensamt, liv.


Hur kan man vara så extrem i sitt tyckande? Hur kan man välja att sålla sig till en grupp som enbart hyser samma åsikter som en själv? Och borde det inte vara extremt tråkigt att aldrig få debattera och diskutera olika frågor med sina vänner? Jag finner det extremt givande att, exempelvis, diskutera saker med min vän Johnny Scharonne. Johnny och jag hyser väldigt sällan samma åsikt i frågor, och vi har långa diskussioner där vi framför alla våra argument. Jag inbillar mig att vi lär varandra saker varje gång, och jag finner det väldigt givande.

Samma sak med mig och Martin. Vi håller inte med varandra i någonting, i princip. Han ogillar mina kläder, jag ogillar hans. Vi har väldigt olika politiska ideal och vi hatar varandras utgångsställen. Är vi vänner? Ja. Han är en av de jag värderar högst.


Nej. Extremisterna skrämmer mig.

Fram för utveckling och delade åsikter!
Argument, diskussion och mångfald.
 

Kommentarer
Postat av: Rana

hahahaha.
Jag gillar dina debattinlägg, men jag gillar diskussionen efteråt ännu mer. Smarta, kloka kommentarer för och emot varvas med en och annan dum och tjurig jävel som förmodligen inte är mer än fem år och som sitter bakom skärmen och ba NEJ, HANNA FRIDÉN DUM NU! BUHU, TYCKER INTE SOM JAG! WÄÄÄÄÄÄ

Postat av: Hanna

Jag håller med om att det är löjligt att ogilla någon för att den har andra åsikter. Jag ser det som att man är rädd för diskussion, och det är ju faktiskt genom att diskutera som man kommmer fram till saker.

2008-01-18 @ 15:54:12
URL: http://hannaisabella.blogspot.com
Postat av: Jessica

Jag håller helt med dig. Man borde fan kunna berätta varför man tycker som man tycker och argumentera för det, inte sätta igång och tjura bara för att inte någon tycker likadant. Tänk vad många berikande diskussioner som massor med tjurigt folk går miste om! Tror definitivt att du och din vän Martin lär varandra massor just för att ni inte tycker likadant. Olikheter ger nya perspektiv på världen...

2008-01-18 @ 16:09:34
URL: http://ikkas.blogg.se
Postat av: Smilla

Åh Hanna, du är så bra!!! Är så glad att jag hittat till din blogg - du skriver roligt, intressant och engagerat - fortsätt så!!

2008-01-18 @ 16:15:50
Postat av: Marie

Mitt i prick! Hanna, du överträffar dig själv gång på gång!

Jag saknar dina egenproducerade filmer med dig själv i huvudrollen. Kommer de tillbaka?

2008-01-18 @ 16:25:25
Postat av: Johnny Scharonne

Fy fan för dig! Nu kommer jag fortsätta läsa din blogg :D

Ja, jag tycker också våra diskussioner är väldigt givande.

2008-01-18 @ 16:34:10
URL: http://scharonne.wordpress.com
Postat av: sanna

Så sant, så sant. Jag håller visserligen med dig 99% av dina inlägg, men även då jag inte gör det är det lika intressant att läsa vad du skrivit, det får mig alltid att tänka till. Samma sak med alla andra bloggar jag läser. Man lär sig något varje dag i bloggosfären :)

Och trångsynta människor är det för övrigt väldigt synd om.

2008-01-18 @ 17:05:19
URL: http://sanape.se/blog
Postat av: Sandra

Det roligaste är nog att det säkert är någon som skriver att de inte gillar dig längre på grund av denna post. Haha!

2008-01-18 @ 17:48:57
URL: http://extrasalt.blogspot.com/
Postat av: Maria

Klockrent argumenterat Hanna! ;)

Hylla det fria ordet!

2008-01-18 @ 18:53:26
URL: http://frappant.blogg.se
Postat av: tess

Så sant! Jag har insett att de personer i min omgivning som jag faktiskt får mest i utbyte av är de som har ett annat intresse än jag själv.

Självklart så är det underbart med likasinnade vänner, men man behöver även andra personer som kan ge perspektiv på livet.. precis som du skriver alltså...
Och speciellt de kompisar som är av en annan generation...shit vad man kan utvecklas som person när ens kompis är över 60 år! Jag rekommenderar!

2008-01-18 @ 18:58:37
Postat av: Ellen

Jag gillar inte dig längre!!

2008-01-18 @ 19:57:39
Postat av: Jutta

Det är SÅ sant det du säger. "tänk om alla tyckte likadant, hur skulle det se ut..." må vara en klyscha, men du sätter verkligen ord på hur väl det stämmer. Skitbra skrivet.

2008-01-18 @ 20:29:07
URL: http://jutta.webblogg.se
Postat av: karin

jag har också tänkt på det där! med pälsdebatten som pågått nu så har folk bojkottat bloggare för att de bär päls och jag blir så himla trött. i höstas med konflikten var det exakt samma sak. vad är det för fel på folk? det är ju oliktänkandet hos människor som är det intressanta i bloggar.

2008-01-19 @ 12:39:00
Postat av: Christine

Håller med dig till fullo!

2008-01-19 @ 13:56:07
URL: http://christineaminoff.blogg.se
Postat av: Anonym

Det bästa inlägget du skrivit hittills.

2008-01-19 @ 18:12:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback