Inte så nöjd med min prestation

Känner mig inte nöjd med programmet ikväll. Inte gästernas fel. Mitt fel. Och det att jag tycker att jag satts i fel roll.

Ärligt?

Jävlar vad jag är dålig på intervjuver. Seriöst. Jag är för intresserad av mina egna tankar. Jag vill inte sitta och fråga ut folk. Jag vill ha en gemensam konversation där man utbyter åsikt. Inte bara: Vad tycker du om det? Utan jag vill komma med påståenden, sedan vill jag att den andra parten säger emot mig, och så har vi en debatt. En konversation. Lite tjaffs. Lite munhuggande. Lite sådär.

Men jag gillar inte den här platta rollen. Det är inte jag. Och det blir inte bra. För jag är inte bra på det. Jag gillar att stå i centrum och följdaktligen är det sånt jag är bra på.

Och vi skulle ha ett program som var som bloggen. Något som inte var vanlig TV. Men det är det inte.

Vi ska ändra på det här, tycker jag. Eller vad säger ni? Delaktighet. Konversation. Inget jävla korsförhör!

ENERGI!

Kommentarer
Postat av: Jakob

Du ska nog kan ge handendärjournalisten (Janne Josefsson!) på SVT Debatt a run for his money.

Postat av: Anonym

du kanske skulle må bra av att försöka lyssna lite på andra...

men du har rätt, det är inget bra program...

2008-03-20 @ 00:35:15
Postat av: Johnny Scharonne

Jag håller med. Jag skulle inte heller kunna sitta där och bara låtsas vara intresserad. Jag såg inte avsnittet, men jag har sett andra avsnitt och jag vet att du är som jag - gillar att debattera, diskutera osv. Inte att sitta och förhöra någon. Jag för ett samtal på samma sätt som du. Någon säger något och jag blandar mig i och jag förväntar mig att folk ska svara på det -inte med en fråga utan ett nytt påstående. Vissa jag umgås med har svårt att förstå det där och blir tysta när jag inte ställer frågor.

2008-03-20 @ 00:37:39
URL: http://scharonne.wordpress.com
Postat av: Mia

skulle va kul om programet var lite mer... du? känns lite påhittat och gammalt som det är nu.

2008-03-20 @ 00:45:52
URL: http://textbook-stuff.com
Postat av: Alfahanna

Om det inte känns bra för dig så märker säkert tittarna det. Och ärligt talat, diskussioner ger galet mycket är än korsförhör.

2008-03-20 @ 01:31:21
URL: http://alfahanna.blogg.se
Postat av: jag

Det tycker jag låter som en bra idé, ta upp det med dina chefer!

omnia.blogg.se

2008-03-20 @ 08:58:40
URL: http://omnia.blogg.se
Postat av: Smartasmia

Äh...jag tycker att det går finfint bra:-) Men visst är det bra att reflektera lite över sig själv ibland. Annars utvecklas man ju inte. Fast jag är rackarns så impad av din insats hittills!

2008-03-20 @ 09:13:53
URL: http://monokel.blogspot.com
Postat av: stina

du kan ju kanske satsa först på att få dit lite mer pratglada gäster.. han med mössan verkade tycka det var jättetrist att va hos dig igår och sa bara ja eller nja..

2008-03-20 @ 09:35:49
URL: http://contaqt.blogg.se
Postat av: Sven

Det är perukens fel. Bränn upp den i nästa program!

2008-03-20 @ 09:53:18
URL: http://svenskefloyd.blogspot.com
Postat av: Viktoria

"följdaktligen" stavas följaktligen. Bara så du vet.

2008-03-20 @ 10:31:11
Postat av: M.

kunde inte sagt det bættre sjælv, låter som den bæsta idén hittills. det hær kan bli stor tv, fotsætt tænk och utveckla

2008-03-20 @ 11:02:12
Postat av: Julia

Absolut.

Jag ÄR bra på intervjuer, men jag tycker ändå det är mycket mycket roligare att diskutera. Och det vore kul att få se det.

2008-03-20 @ 11:05:41
URL: http://juliaskott.wordpress.com/
Postat av: Liza

Själva titeln "programledare" är så jävla stereotyp egentligen. Alla tänker direkt att en programledare är den som välkomnar, ställer frågor, är mest objektiv och säger till när det är paus. Jag tror det är därför det känns fel, för du tänker omedvetet att andra tänker att du ska framstå som den här stereotypen fast du inte alls känner för det. Det är därför du känner dig obekväm. Jag skulle inte heller kunna sitta och bara fråga och inte säga nåt tillbaka, men säg till dina gäster innan ni börjar att du vill att dom ska komma med sina åsikter för att du vill få diskussion på det hela och att de ska vara beredda på att du framför dina åsikter också, för att dom du intervjuar har säkert också den här "programledarstereotypen" i bakhuvudet och är inte beredda på att du säger nåt tillbaka. Jag tror det är då det blir så där obekvämt. För att dom blir lite paff när programledaren säger sina åsikter. Men det tycker jag absolut att du ska göra! Döda stereotypen!

2008-03-20 @ 11:54:43
URL: http://knoll.blogg.se
Postat av: Sara

Fredrik Lindström i Vad är en människa är ett bra exempel på en diskuterande "programledare"..han pratar minst lika mycket som sina gäster och det brukar bli väldigt intressanta samtal.

2008-03-20 @ 12:43:22
Postat av: Andreas

Jag tittar ibland för att du är så jäkla snygg. Annars äre rätt segt program tyvärr.

2008-03-20 @ 12:49:57
Postat av: bokmald

äsch, vet du vad: ditt program är fortfarande väldigt nytt och både du, dina gäster och även tittarna måste först skaffa sig en uppfattning om vad för sorts program det är, och du måste komma på hur du vill vara programledare.

Det är väl ingen fara att det är lite orutinerat i början, det kommer säkerligen med tiden. Dessutom är det kanske svårt med gäster som är "svenska" på det sättet att de har svårt för att bara babbla på. Särskilt om de ska försöka verka lite spännande och "svåra" ;-)

Programmet om japanska subkulturer var intressant, men hade ännu större potential.

Jag håller tummarna och kommer fortsätta kolla!!

2008-03-20 @ 13:35:34
URL: http://www.metrobloggen.se/bokmald
Postat av: Anna

Av något skäl är Wapaneserna på Helgon.se's forum vansinnigt arga. Haha.
Men jag tyckte det var lärorikt hur som helst!

2008-03-20 @ 14:57:51
URL: http://beleaguer.blogg.se/
Postat av: Hanna Fridén

Anna: Jag gick in och kollade i forumet "anime & manga" men hittar inte tråden du pratar om! Vad heter den? Vart utspelas detta? Jag vill gå in och prata!

2008-03-20 @ 15:11:37
URL: http://frankincense.blogg.se
Postat av: Hanna

Hej Hanna!
Jag tycker att du som flera andra sagt här ska satsa på ett program som är lite mer "du". Jag känner inte dig men det känns inte som det jag sett här i bloggen.
Men jag måste bara säga en sak. När du påpekar dina brister blir folk medvetna om de. Jag tror att det är väldigt svårt nu för de som läst det här inlägget att titta på programmet och inte sönderanalysera allt du säger eller gör eller att du t ex säger "mmm" "jag förstår" "ja" osv när dina gäster pratar. Visst ska man kunna erkänna sina brister men det man säger blir ofta sant just eftersom man sagt det. Jag tänkte aldrig på att du hade en dålig intervjuteknik innan du skrev det här. Då tänkte jag bara på att programmet inte var så "du". Och varför det irriterar mig kanske man kan säga är för att det är bara tjejer som påpekar att de är dåliga på saker. Killar gör det inte. Och det vi inte hör syns inte. Jag tycker du ska köra på (kanske med några mindre förändringar som gör det mer du) tills du vant dig vid intervjuteknik, det kommer, efter ett tag flyter det på. Tycker du är grym! Puss

2008-03-20 @ 21:50:42
URL: http://duarsotast.blogg.se
Postat av: felicia

en intervju är ett samtal och du behöver inte leka 20 frågor. grundtesen för en intervju är att du ska veta på förhand vad intervjuobjektet ska svara, du ska vara så pass reserachad, på så sätt är det lättare att föra ett samtal och inte ett förhör.

2008-03-21 @ 11:33:38
URL: http://www.firstup.se
Postat av: Malin

Se det inte som att du är dålig på intervjuteknik. Se det som att du ska skapa din egen intervjuteknik.
Jag jobbar som journalist och tycker sällan att jag får ut något bra av den vanliga "frågor/svar-tekniken".
Jag försöker alltid föra ett samtal/diskussion där jag mer "puttar på och leder" än ställer frågor.

2008-03-21 @ 23:14:56
Postat av: A

Z-tv borde skicka dig på kurs i intervjuteknik om du behöver det. Det borde ligga i deras intresse att programledarna känner att de kan göra ett så bra jobb som möjligt.

Ps. Det går utmärkt att säga 'bara så du vet'. De flesta prepositioner går att ta bort och bör så göras i större utsträckning.

2008-03-22 @ 00:52:03
URL: http://www.motgift.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback