SMAL

Vilken otrolig respons jag  fått på artikeln! Det är fantastiskt, och jag är så glad att se att så många av er bryr er.

Jag tycker att ni ska göra ett besök hos
SMAL - Start Marketing All Looks, Stop Marketing Anorectic Looks och fylla i deras namninsamling. Protestlistan skickas till den svenska staten och visar upp att vi inte är nöjda och glada över att regelbundet bli exponerade för samma ideal. SMAL försöker få staten att säga till mot media och modebranschen och få dem att uppmuntra fler kroppstyper. Inte bara en och samma.

Vi ser alla annorlunda ut, och vi är fina som vi är! En är underviktig, en är medelviktig och en är överviktig. Det betyder inte att vi är fula eller sämre än någon annan. Så länge vi har hälsan i behåll och inte tvingar oss till saker som får oss att må dåligt så borde vi få se ut som vi är skapta.


Eller varför ska vi stå och vända och vrida oss framför varje spegel vi går förbi? Skita i att äta middag innan vi går ut för att de där midjehöga byxorna ska sitta bra utan att det blir en bulle? Ha komplex för att våra armar blir bredare när vi sitter ner? Noja över den goda maten man måste få unna sig? Hur mycket tid och energi tar det här upp? Hur mycket ångest orsakar det?

Jag tror knappt att jag träffat någon tjej som inte haft någon form av ätstörning. Det vill vi motverka.
 

Kommentarer
Postat av: Matilda

Hanna, detta behövs verkligen. Jag är uppriktigt glad över att du tog upp problemet och även jag, som något underviktig, tycker att jag får bättre självkänsla av att läsa dian inlägg på temat. Annars är det en klassiker att man trackar ner på de smala istället, typ "killar gillar kurvor bättre" och "det är inte snyggt att vara smal". Ditt budskap är snarare att men ska skita i att tracka ner på sin kropp, utan vara glad att den fungerar istället. Så tusen tack!

2008-03-15 @ 14:13:19
Postat av: Johanna

Du är en grym människa:)..Dig kommer jag verkligen att se upp till..
De är så rätt...
Ska lägga din blogg bland favoriterna vill jag lova...
Äntligen någon som syns som kan göra förändring.och VILL...
Som förstår hur sjukt de är att vara så ohälsosamt smal.
jag hoppas att du förevigt håller dig till detta och inte går ner i vikt igen.
Starkt jobbat...
Nu hoppas jag bara att de fortsätter och vandrad vidare till andra som syns utåttill. Modeller med mera. Ingen mår bra av att vara så smal. iallafall inte banta sig till att vara så smal. man kan ju inte rå för om man är så smal av naturen. men jag hopas att de här lär unga tjejer att tycka om sig själva mer för vad dom är inte hur dom ser ut.
//Johanna

Postat av: milad

Fröken Fridén, det här ska du fan ha cred för.

2008-03-15 @ 16:05:40
Postat av: Mathilda

Tack!
Jag kämpar själv med bulimi. ditt inlägg i den här sjuka debatten (världen), är otroligt välbehövligt, du är en favorit och någon att inspireras av!

jag ska skriva under. nu med detsamma.

2008-03-15 @ 18:28:38
URL: http://dalberg.webblogg.se
Postat av: Liza

Såg artikeln på Aftonbladets hemsida idag, och jag kunde inte låta bli att höra av mig. Underbart initiativ, och underbart fin du är idag. Det behövs fler som dig.

2008-03-15 @ 18:45:01
Postat av: Jag som inte är Egon

Jag har läst din blogg i mer än ett år nu. Aldrig kommenterat, bara flutit med. Men nu. Rysningar. Tack.

2008-03-15 @ 18:49:30
URL: http://egonochjag.blogspot.com/
Postat av: Mikkan

TACK SNÄLLA FÖR ATT DU GÅR EMOT DAGENS SKITIDEAL. JAG KÄMPAR TILLBAKA FRÅN EN ÄTSTÖRNING OCH TYCKER ATT DET ÄR JÄTTESVÅRT SPECIELLT NÄR ALLA SNACKAR OM HUR SMAL MAN SKA VARA OCH ALLT... TACK SNÄLLA FÖR ATT DU GÖR SÅ HÄR , DU ÄR MIN IDOL NU :P TACK

2008-03-15 @ 19:34:13
Postat av: susanna

usch också tänkt på det att det är verkligen som om ALLA brudar omkring haft någon slags ätstörning. även de man tycker är typ starkast i världen
och jag förstååår verkligen inte hur det kan ha blivit såhär

2008-03-15 @ 21:00:20
URL: http://sussiella.blogg.se
Postat av: Miss T

Ett bra tips till alla är att läsa fettpaniken av Marie Carlsson som är en jäkligt bra bok som får en att tänka till ordentligt och skapar frågor och tankar som man egentligen aldrig ställt sig innan.

Go girl, jag blir glad av din insats, fan vad det behövs.

2008-03-15 @ 22:23:36
Postat av: maria

de sägert att den svenska befolkningen blir allt tjockade, men det gäller definitivt inte unga tjejer. när skall någon inse att ätstörningar, särskilt bland den yngre åldersgruppen är ett större problem än någonsin fetma? är det bara för att vi inte är 50-åriga män med makt som gör att det inte satsas tillräckligt med resurser på oss?

Postat av: Aurosia

Du är min idol!

Och det säger allt.

2008-03-16 @ 10:22:29
URL: http://theheartbeatofadoll.blogg.se
Postat av: Susanna

Halleluja och amen sister.
Jag hör själv till överviktig-kategorin och även om jag vill gå ner i vikt så tycker jag att det är fel att man ska bli behandlad som att man vore fel på något vis för att man inte har samma form som anses vara den "normala". Vill jag gå ner i vikt ska det vara för hälsans skulle, inte för att man blir hånad på grund av sitt utseende. Heck, man får sy sina egna kläder för att klä sig snyggt när man har storlek 50, för det som finns att få i affärerna är dekorerade tält... Fördommarna vi människor har gentemot varandras kroppsform är bland det fulaste vi har i vårat samhälle idag, och det gäller även fördommar mot smala människor. Många överviktiga har en oerhört negativ bild av smala människor (med smala i det här fallet menar jag normalviktiga och neråt) och den är nästan ännu värre än den generella fördommen mot överviktiga. Åhh Hanna, jag tycker det är så bra att du kommer fram och kommer upp, en positiv röst i media som talar för något som _borde_ varit en självklarhet. Du är så bra, för du vet ju faktiskt verkligen vad du pratar om i den här frågan.

2008-03-16 @ 10:27:43
URL: http://tystskrik.blogg.se
Postat av: Rebecca

Jag har följt din blogg länge. Jag tycker att du verkar vara en helt otroligt fin människa.
Fick en tanke i morse när jag gick till jobbet och funderade över smaldiskussionen som pågått här ett tag.
En fråga, inget påhopp..
Är inte det faktum att du går ut så hårt med din viktuppgång på blogg och i press, att du promotar den som ett ställningstagande ditt frikort till att inte bli dömd? Ditt sätt att slippa bli nedvärderad? Hur hade det sett ut om du gjort det den "tysta vägen" - om du hade gått upp i vikt utan att berätta om det..
hade det känts lika bra för din del? Hade det gått utan din "sköld" i form av att det är en protest?
Vore intressant att få dina tankar om det.
Blir man "räddad" av att göra det högljutt? Förstår du min tanke?

2008-03-16 @ 10:42:50
Postat av: sund och snygg

Håller med Hanna och Matilda, var glad för din kropp! Det finns så många olika sätt att vara snygg på. Variation, tack.

2008-03-16 @ 13:36:40
URL: http://sundochsnygg.blogg.se/
Postat av: Emma

Ja du är cool och snygg och underbar. Och jag tycker fortfarande att du är skitasmal! (Tänker på att Aftonbladet skrev "Efter viktökningskuren väger hon idag 60 kg, vilket precis tar henne över gränsen till normalviktig". Över gränsen till normalviktig kan ju inte stämma iallafall... kram

2008-03-17 @ 13:14:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback