Histaminer

Just nu sitter jag och äter en massa ost.
Det är smart.
Jag är nämligen allergisk mot ost.

Eller snarare, jag är histaminöverkänslig.

Saken är den att effekten är så fruktansvärt rolig, inte särskilt obehaglig och dessutom helt ofarlig, så jag kan inte riktigt låta bli. Vad som händer är att man blir varm i ansiktet och får gigantiska, utbuktade röda utslag. Eller, de är väl stora som knytnävar iaf. Hela ansiktet blir fullt utav dem och det fortsätter ner på halsen. Har man otur får man dock kallsvettningar och extrem hjärtklappning i kombination med arytmiska dubbelslag, och då blir det lite jobbigare.

Kort och gott ser det ut som att man fått någon väldigt exotisk, dödlig sjukdom.
Jag tycker att det är underhållande att titta på mig själv när jag ser ut så.

Sedan försvinner utslagen ganska snabbt, och då ser det ut som att man har sårig acne i några timmar.

Jag läste om ett gäng affärsmän som fått det här på en stor middag på en fin restaurang, de hade ätit ost och druckit vin med ovanligt mycket histaminer i. Då fick alla sådanna här utslag. De små fjollorna åkte iväg akut till sjukhuset. Skitlöjligt.

Första gången det hände mig var i somras på en middag.
När jag såg det började jag fnittra frenetiskt.
Sedan satte jag mig vid matbordet igen och var ofantligt road.

Fjolliga små affärsmän.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Vi vill ha bildbevis!
Men tänk om du faktiskt får en allergisk reaktion av allvarligare slag som gör att du inte kan andas?

2007-01-14 @ 22:41:45
Postat av: Lina

ja herregud...tänk om jag skulle åka till sjukhuset varje ggn jag får utslag (vilket är ganska ofta) då skulle jag vara där jäkligt ofta...

Postat av: Pia

Är det ofarligt alltså? eller kan det ge farliga effekter?

2007-01-14 @ 23:41:17
URL: http://piado.blogg.se
Postat av: Karin

Skulle inte leka med allergier :o/ om jag vore som du!

Jag vet vad som hända och det är inte roligt kan jag tala om!

2007-01-14 @ 23:48:36
Postat av: Victoronia

Haha! Du är för rolig. Bra med självdistans.

2007-01-15 @ 00:08:06
URL: http://victoronia.blogg.se
Postat av: helvete

Hej, har läst dig ett par månader - me like. Men det var inte det jag skulle skriva om.

För drygt två månader sen blockade mitt jobb din blogg enligt policy 57. Dvs det är stötande material som t ex porr som inte alls ska tittas på från jobbets datorer. Fy skäms på mig som försöker glo på en sån förkastlig sida. Är väldans nyfien på vad du gjort/skrivit som orsakat detta? Några förslag själv? Haha.

Kanske ska tillägga att jag jobbar i Irland och de borde inte kunna svenska på IT-avdelningen så vitt jag vet. :)

2007-01-15 @ 00:57:51
URL: http://helvete.diaryland.com
Postat av: Judas

Men hjälp, utmana inte ödet sådär! Lät ju halvcreepy.

2007-01-15 @ 08:15:36
URL: http://motherfuckas.blogg.se
Postat av: Hanna Fridén

Anonym: Haha, det får ni knappast! :D Dessutom, jag har alvarliga allergier, den här typen av anfall är dock helt ofarliga, jag har kollat upp det.

Lina: Ja, precis! Men skillnaden mellan oss och andra är kanske att vi har fler ofarliga besvär än majoriteten, kanske, och att man då både lär känna sin kropp och får en viss distans. Jag överväger möjligheten.

Pia: Det är helt ofarligt!

Karin: Jag har nog mest allergier i världen, så jag vet också vad jag talar om och kan skilja på ofarliga och farliga symptom! Man lär känna sin kropp, och det här är faktiskt helt ofarligt, det har jag kollat upp i efterhand.

Victoronia: Jag har varit med om lite för mycket ofarliga och farliga hälsoting för att inte ha det :D

helvete: Haha, det där är jättekonstigt! En av mina vänner har exakt samma problem, det motiveras med att ja ibland använder mig av grova ord, däremot, att den skulle bli blockerad i Irland har jag noll förståelse för.

Judas: Den här typen av histaminöverkänslighet är helt ofarlig!

2007-01-15 @ 08:45:13
Postat av: Agnes

Jag vet hur det känns. Jag får så av rödvin, det är förjävligt.

2007-01-15 @ 09:17:51
URL: http://frankenlady.blogg.se
Postat av: Anna

Man ska bejaka sina allergier i den mån det är möjligt.
Själv är jag allergisk mot mjölk och det får inga roliga konsekvenser alls.

2007-01-15 @ 09:22:55
Postat av: Hanna Fridén

Agnes: Precis, jag med! Fast inte alla rödvin!

Anna: Nej, den här kan man skita i faktiskt, jag har kollat upp det! Däremot är jag väldigt försiktig med min allergi mot damm, gluten, gurka osv.

2007-01-15 @ 09:52:10
URL: http://frankincense.blogg.se/
Postat av: Sicilia

Klockrent! Man ska trosta sina allergier, eller i alla fall de man kan behärska. Själv blir jag knottrig av tomat & jag älskar tomatsoppa. Kul grej!

2007-01-15 @ 10:19:30
URL: http://www.sicilia.blogg.se
Postat av: SKiNHEaD BArBiEdOLL

Det kanske är värt det, också? Ost är ju oerhört smaskigt.

2007-01-15 @ 17:34:33
URL: http://[email protected]
Postat av: Sara

Vad då, kan man alltså vara allergisk mot ost? Då kanske mina teorier stämmer (jag ha misstänkt ostallergi ett tag (herregud, det där var en mycket märklig och patetisk mening) )

2007-01-15 @ 21:49:26
URL: http://sarasbetraktelser.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback