"Allt är inte psoriasis som fjällar!"

Jag har ett stående skämt med min mamma som handlar om min inbillade Psoriasis. Regelbundet påvisar jag hur det är helt garanterat att jag lider av Psoriasis, då jag, varje gång något knepigt händer med kroppen och söker på symtomen på Netdoktor får upp Psoriasis. Vi har det även i släkten, plus det faktum att jag led av återkommande halsbölder i 2-3 års tid (en värre form av halsfluss, måste opereras och sedan följer kraftiga penicilinkurer) vilket oftast är anledningen till varför Psoriasis bryter ut, det och stress.

Mamma blir lika irriterad varje gång jag bevisar att jag i faktum lider av Psoriasis. Hon tror inte på mig. Hon tycker att jag är löjlig. Hon anser att det bara finns en form av Psoriasis, vilket är fel.

Men i alla fall, jag blir alltid mycket road av hennes irritation, och idag uppvisade jag ett stort HAV av hudflagor på mina svarta byxor efter att jag fönat mitt nytvättade hår. Jag blir strålande exalterad, ännu en chans att skoja med mamma!

Jag utbrister: "Titta mamma! Vilket hav, det bara flyger! Psoriasis!"
Mamma: "Men Hanna, det där är ju mjäll, gå och köp mjällschampo."

På nätet säger man bara en sak.

Ägd.


Kommentarer
Postat av: Sandra

många i min släkt har psoriasis (dock inte jag än så länge) och den finns i alla möjliga former. många får problem med naglar som ser konstiga ut, röda torra fläckar på kroppen (min lillasyster har haft byxor på sig i 12 år under sommarhalvåret) men även som värk i leder, senor, senfästen & muskler - psoriasis artrit. det kan du hälsa din mamma :).

Postat av: Evis

Vi kan väl hoppas att du faktiskt inte har psoriasis. Jag har det och dess vanliga syskonsjukdom: psoriasisartrit. Jag kan säga dig att fjällande hud är kattskit jämfört med förstörda leder och kroniska inflammationer i fler senfästen än man trodde var möjligt ;)
Biverkningarna jag fick av cellgifterna var inte heller så kul. Nu går jag på en stark kortisonkur och den verkar hjälpa en del och framför allt inte ha för besvärliga biverkningar.

2007-04-16 @ 15:52:01
URL: http://web.comhem.se/~u31138198/main.html
Postat av: Johanna

Haha jag är faktiskt i samma situation sjukt nog. Men jag vägrar att to att det är mjäll, torr hårbotten skulle jag nog vilja säga.

2007-04-16 @ 18:00:59
Postat av: Evis

Nä, Hanan. Du kan mycket väl ha psoriasisartrit utan att ha ont hela tiden. Det är väldigt olika hur allvarligt man får det. Typiska grejer är att när fingrar och tår svullnar blir de som trinda korvar och itne sådär knöliga som på folk med RA (sen kan de bli söndervärkta och knöliga) och just mycket inflammation i bröstkorgen. Har du varit hos en reumatolog? Inte för att det är så mycket de kan göra, men det är ju alltid kul med en diagnos ;)

/Eva

2007-04-16 @ 20:42:46
URL: http://web.comhem.se/~u31138198/main.html
Postat av: Hanna

Här har vi en till Hanna med psoriasis och har haft det i över 10 år, så hälsa din mamma att det finns så många varianter av psoriasis att man inte kan räkna den på en hand. Det finns snarare minst 10 olika varianter, tyvärr.

Kram ska du ha.

2007-04-16 @ 22:05:46
Postat av: malinp

inte kul alls såntdär...

2007-04-17 @ 12:02:00
URL: http://www.tittutmalinp.blogspot.com
Postat av: Maria

Herregud, jag trodde det bara var WoW-nördar som använde ordet "ägd". Skål för spridning av ord!

2007-04-17 @ 19:44:12
URL: http://your-other-left.blogspot.com
Postat av: A

"i faktum"... hihi har du hittat på det från "in fact"? det låter faktiskt snyggt. har sett att det dyker upp ofta i dina texter. fram för utveckling av svenskan!

2007-12-11 @ 04:17:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback