Shameless spender

Jag loggade just in på min internetbank för att se precis hur mycket jag spenderat den här månaden, och jag vrider, påtagligt vrider mig i smärta och skam.

Att jag levt över mina tillgångar en period, det hade jag ingen som helst tvivel på, men att jag spenderade cirka 20-25.000 i månaden, det var lite väl över vad jag misstänkt. Riktigt illa, faktiskt.

De mesta av de här pengarna går på saker som skräpmat och taxi och räkningar. Självfallet även kläder, men den hutlösa övermängden går inte på kläder.

Nu ska jag alltså skaffa mig ett litet block, ett litet block där jag skriver ner varenda grej jag köper. Jag uppskattar mina taxiresor till 1200 i månaden, mina cigarettkostnader till ungefär detsamma, skräpmaten till ungefär 1000 (minus chips och godis) och övriga matkostnader till 1000 - 2000 kronor. Det blir 5400 kronor. Självklart hjälpte det att jag just betalade räkingar för 11.000, som jag förhoppningsvis får tillbaka 6200 på. Om allt går rätt och de andra jag bor med betalar som de ska. Då är det ganska lugnt, fast fortfarande ganska snuskigt.

Eller väldigt snuskigt.

Please god, kill this sinful spender!

Imorn hoppas jag verkligen att jag får pengarna från fakturorna jag skickat ut, annars blir det en massa agressivitet och fradgaspottande från min sida. Hej, fakturor ska betalas, inte ramas in och tittas på!

Kommentarer
Postat av: nollattan

kolla¨på hur lyxfällans programledare gör upp en budget på www.tv3.se, faktiskt riktigt bra....särskilt programmet om en 30-något årig tjej som kom i december som shoppar järnet. en wake up call. hur gör du med folk som inte betalar? skickar till inkasso?

2007-04-25 @ 17:47:40
Postat av: Amanda

Jisses, åker du taxi för 1200 i månaden! Jag är imponerad! Men tänk så mycket annat kul du kan få för det! =)

Postat av: Nova

20-25000? Hjälp... Det är mer än vad jag slösar ut på ett år ;) Fast iofs är jag 17 och bor hemma, så mat och räkningar behöver jag aldrig oroa mig för

2007-04-25 @ 18:13:20
URL: http://splodgy.org/nova
Postat av: Hanna

Hör inte till inlägget men du, en kompis letar efter bra secondhand, och eftersom jag tycker de känns som det har en jävla bra koll på det mesta :P så kankse du vet några:P
/Hanna

2007-04-25 @ 18:14:07
Postat av: Nila

Bor du i ett kollektiv?

2007-04-25 @ 18:14:07
Postat av: Louise

Ajdå, hoppas du får tillbaka pengarna snart!

2007-04-25 @ 18:24:24
URL: http://louuise.blogg.se
Postat av: Joel

Jag cyklar Götgatsbacken upp och ner titt som tätt, senast nu i lunchas på väg från city till en tennis, och tänker att snart måste jag få syn på den där snygga bloggaren Hanna Fridén. Men icke. Rör du dig verkligen där i faggorna? Du kanske bara åker taxi till och från klädaffären.

2007-04-25 @ 18:29:58
Postat av: Anonym

Hu vad intressant!!! NOT

2007-04-25 @ 18:57:14
Postat av: Hanna Fridén

nollattan: Hitills har jag aldrig varit med om en ickebetalare, bara senbetalare. De skickar man en påminnelse till, sedan får man pengarna, typ!

Amanda: Jag vet, det ärså satans onödigt! Buh på mig!

Nova: Mat och räkningar kostar mycket om man är slarvig som jag, buuuuh på mig. En gång i tiden var jag skitduktig på att planera matkostnaderna, men nu orkar jag inte bry mig. Haha. Buhu. Bajs på mig!

Hanna: Hela Bondegatan på Söder är fylld av god second hand! Och sedan tipsar jag gärna om Beyond Retro och Old Touch :) De har websidor, bara att googla (helst i kombo med typ Beyond Retro Stockholm så får man upp rätt grejer också)

Nila: Mja, njo, nje, lite så. Men inte riktigt.

Louise: Det hoppas jag med!

Joel: Svaret är enkelt, jag är sjukt ful egentligen men tuschar mina bilder snygga! Lalalala.

Anonym: Varför tar du dig igenom hela texten om du tycker att det är trist? Jag skulle väl inte heller tycka att "WOW VAD SPENANDE MED PENGAGREJOR BLUHUHU" men ändå, varför lägger du inte tiden på någotsom är skoj? Gå ut i solen och ta en öl med dina vänner! :)

2007-04-25 @ 19:15:49
Postat av: Hanna P

Jag gick till banken idag och ordnade en internetbak av just den här anledningen. Tur för mig hade jag 10 000 mer än jag trodde (vilket iof få mig att tänka på skor...).

2007-04-25 @ 19:53:33
URL: http://hannapannapersson.blogspot.com
Postat av: Maria

Jag har aldrig betalat för taxi i mitt liv, vad jag kan minnas. Jag plankar i kollektivtrafiken istället, haha. ;)

2007-04-25 @ 23:17:02
URL: http://www.vildvittra.se
Postat av: Josieeme

visst är det jobbigt när man inte har kontroll över sitt spenderande, jag är fortfarande i förnekande fasen...:[

2007-04-26 @ 13:20:03
URL: http://josieeme.blogg.se/fashion
Postat av: Linderholm

Jag har spenderat ca 25-30 kkr på techieprylar (piano, dator, kamera, mp3-spelare) de senaste 12 månaderna. Jag känner mig helt vansinnig.

2007-04-27 @ 06:56:11
URL: http://linderholm.blogg.se
Postat av: Hanna Fridén

Hanna P: Ja, internetbank är bra. Mycket välbehövligt.

Maria: Haha! Jag vågar inte planka, och taxi blir det en hel del på grund av det sena nattjobbet och nattbussarna som bara går en gång i halvtimmen. Ibland orkar man bara inte.

Josieeme: Ja, det är jobbigt. Sparpengar? Vaddå? :D

Linderholm: Ja, fast det är ju saker du använder flitigt också, så du får se det som en investering!

2007-04-27 @ 12:23:30
URL: http://frankincense.blogg.se
Postat av: Hanna Fridén

Mippan: Det är inte en tiondel av min lön, Ratsit exempelvis visar bara på vanlig lön, inte fakturerade pengar. De flesta av mina jobb är just fakturerade.

2007-04-27 @ 12:25:16
URL: http://frankincense.blogg.se
Postat av: Anonym

vad snuskigt skönt! jag menar, att det finns en till som är som jag=) jag spenderade 36 000 kr förra månaden, varav 10 000 till räkningar. så vad har jag gjort för de restrerande 26 000? inte vet jag. men en rolig månad har det vart iaf! Men man har ju en rusktig ångest som man helst skulle slippa! diggar dig som vanligt hanna. ha en underbar vecka.

2007-05-02 @ 11:28:49
Postat av: sara

kram sara!

2007-05-02 @ 11:29:26
Postat av: Hanna Fridén

sara: Hahaha, ja, folk som du och jag, vi är galna! Men vi har roligt, som sagt.

2007-05-02 @ 13:34:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback