Julfest med Housewives

image1941


Jag ska hit ikväll.

Kommentarer
Postat av: Jennica

Oooh dom som är så bra :S Vill me

Postat av: Pinsamt!

Housewives "wishes" you a Merry Christmas..?
De borde ha haft en korrläsare som kunde engelska.

2007-12-24 @ 17:19:35
Postat av: Hanna Fridén

Pinsamt: Det är väl knappast pinsamt att inte ha koll på reglerna inom tredjepersons singularis i engelskan, speciellt när de flesta med engelska som förstaspråk blandar ihop det.

Dessutom har du helt missat en annan regel inom engelskan, som jag ska ta upp för dig nu.

När det är fler än en person är det mycket riktigt "wish" och inte "wishes" som ska användas. Därav "We wish you". Däremot finns det många som skulle ställa sig frågade i just det här fallet, då det handlar om ett artistnamn. De heter inte Housewife. De heter Housewives. Det är exempelvis
korrekt att skriva "Ikea wishes you a merry christmas" men "Ikea wish you a merry christmas" bli däremot väldigt fel.

Plugga lite mer på din engelska och återkom när du har mer kunskap än grundskoleengelska och överväg sedan om det är rätt att kritisera deras formulering, jag väntar ivrigt på svar. Märk väl att jag har presenterat ett exempel, och inte gett dig ett exakt svar. Det här blir din läxa över lovet, kan man säga.

Ps. Kan vara bra att ha koll på din egen svenska innan du kritiserar någons engelska på ett så otroligt barnsligt vis. Tänk konstruktiv kritik, inte analexplosion! "De borde HA haft" är inte korrekt, till exempel.

2007-12-24 @ 19:55:03
URL: http://frankincense.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback