Lärarens roll i samhället

Jag blev just väldigt upprörd. Nanó, som är en fantastisk tjej, hade länkat till mig vilket jag såg i Knuff-grejen till vänster. Om någon länkar så är jag självfallet nyfiken på varför, såg jag läste, och jag blev väldigt arg på hennes lärare.

 Läs här
:
http://getnanoismed.blogspot.com/2007/12/feminist-radikal-bitter-krring.html



Hennes hemspråkslärare (finlandssvenska, finska?) hade bett klassen läsa en bok av en feminist. Nu, jag vill börja med att säga att det är väldigt svårt att dra alla feminister över en kam. Det finns en grund, som lyder enligt följande: "Jämställdhetskamp i kvinnosakfrågor".

För vissa handlar det om lika löner. För andra handlar det om lika skönhetsideal. För... ja. Det skiljer sig helt enkelt något extremt. Feminismen är egentligen inte en politisk ideologi. Feminismen är en kamp för ett och samma mål: Jämställdhet mellan kvinnor och män. Hur man ska göra för att uppnå detta skiljer sig markant. Vad jämställdhet är är också en åsikt som skiljer sig lavinartat. Lika mycket som kapitalism skiljer sig från kommunism.

Men det här vet inte alla. Och skolan ger ingen utbildning i det hela, tyvärr. I alla fall inte någon jag talat med. Förhoppningsvis finns det skolor som föregår med gott exempel, men jag vet inte. En person som inte aktivt intresserar sig för att ta reda på det av sig själv blir bara färgad av media, och media väljer oftast av allt att ta upp extremfall då det är vad som drar läsare.


Och Nanós lärare gjorde det ännu värre.

Hennes lärare gav eleverna en bok att läsa. En bok som egentligen uppfyller klyschan vi ser uppmålas i media. Den är rå, den innehåller en hel del tramp på män, den är väldigt hatisk. Ja, den har vissa poänger som absolut är värda att tänka på, men de flesta får bara intryck av att boken präglas av bitterhet.

Efter att eleverna läst boken frågade läraren vilka i klassen det var som var feminister. De skulle räcka upp handen om så var fallet. Nästan ingen räckte upp handen, vilket knappast förvånar i det läget. Enbart de som tagit eget intiativ till att lära sig mer kunde, i det fallet, känna sig trygga med att räcka upp handen. Ingen annan.

Personligen likställer jag det här med att ge ut en bok om Hitler till eleverna för att sedan fråga vilka som är vänster. Vilka som har kommunistiska värderingar, alltså. Förutsatt att media även, på samma gång, framställde vänsterrörelsen som kommunismens Tyskland utan att ta med annan typ av info om vänsterrörelsen. Någonsin.

Om en lärare gjorde det skulle vi säkerligen se en polisanmälan. Och då har vi ändå så pass mycket information om vänsterrörelsen att risken för att en enda unge skulle färgas av detta, och av ren rädsla bli höger, är minimal!

Framställningen av feminismen i det här fallet är extremt likriktad, och väldigt färgande. Enligt svensk lag får inte lärare färga elever med varken politiska eller religiösa värderingar. En lärare ska vara objektiv.

Om jag vore Nanós förälder skulle jag anmäla hennes lärare.


Vad den här läraren nu ska göra är att bistå med annan litteratur som speglar andra tillvägagångssätt och andra åsikter. Vad den här läraren måste göra är att utbilda ungdomarna om vad feminismen egentligen står för. Vad den här läraren måste göra är att be om ursäkt, säga att det var tanklöst, och lova att aldrig mer presentera en likriktad bild av en religion, politiskt ideologi och så vidare.

Annars ska hon ha sparken.

Kommentarer
Postat av: Lina

Du är så jävla bra, Hanna! Samtidigt som vi tycker så lika, fast du får ner det så bra i text, så ser man saker ifrån ett annat perspektiv och skapar nya tankar när du skriver inlägg som detta. Hejja hejja!

Postat av: Kristina

Lärare som inte fattar vad deras yrke går ut på är hopplösa. Det borde absolut inte få behålla sina tjänster om de inte skärper sig, tycker jag. Håller med dig totalt i allt!
Min religionslärare hade nyligen två lektioner för min klass om feminism (hon är feminist själv) och hur man undviker våldsamma relationer, mycket objektivt och "såhär, såhär och såhär kan man tänka, ni väljer själva hur ni vill se på saken". Kanon!
Hoppas det löser sig för Nanó.

2007-12-10 @ 23:05:09
Postat av: Ola Bini

Jag har ingen aning om vad du menar med detta: "Förutsatt att media även, på samma gång, framställde vänsterrörelsen som kommunismens Tyskland utan att ta med annan typ av info om vänsterrörelsen. Någonsin." Sen när har Hitlers Tyskland och kommunism haft något att göra med varandra?

2007-12-10 @ 23:19:11
URL: http://ola-bini.blogspot.com
Postat av: Jenny

Vad var det för bok? SCUM-manifesto?

2007-12-11 @ 00:35:09
Postat av: Annika

Men Hitler var väl fascist? Extremhöger?

2007-12-11 @ 00:41:34
URL: http://beautifulones.blogg.se
Postat av: Hanna Fridén

Jenny: Följ länken till Nanós blogg!

Annika: Läs svaret jag gav till Ola!

2007-12-11 @ 00:54:51
URL: http://frankincense.blogg.se
Postat av: Anna

Menar du inte Stalins Ryssland nu?

2007-12-11 @ 01:39:03
Postat av: Caroline

Va är det för fel på människor! Varför är det så många som "vill" missförstå och hata? Läraren borde fanimej ha kicken direkt.
Senast igår kväll satt jag och läste i ett forum på ett ungdomscommunity om folks syn på religioner. Jag förfäras över hur lite man lär sig i skolan, människor är så trångsynta!
Det krävs faktiskt inte speciellt mycket för att man ska lära sig förstå en annan kultur eller åsikt, bli lite öppnare, men här har lärarna (och föräldrarna) en väldigt viktig roll. Någon måste ju ta tag i det också, som du säger så är det inte alla som tar reda på mer själva.
När jag gick i gymnasiet tex. så var det mest ren fakta (och då främst om kristendomen) som lärdes ut. Skitbra, men inte fan ökade det min förståelse för andra religioner. Nu läser jag religion på universitetet och har läst en liten kurs i genushistoria. Plötsligt är det mycket lättare att förstå varför saker ser ut som de gör. Jag är fortfarande inte speciellt bra på att argumentera, men nu vet jag varför jag står för det jag gör och känner mig betydligt mer ödmjuk och nyfiken inför andras kulturer än tidigare. Inte bara pga några högskolepoäng, utan också för att jag träffat och pratat med männiksor från helt andra bakgrund än jag själv, det mötet fick jag aldrig i den lugna småstad där jag växte upp. Men så ska det inte behöva vara...man ska inte behöva söka upp den här kunskapen själv, den ska man få i grundskolan! Jag tror och hoppas att de flesta lärare är smarta och fina och lär sina elever att förstå sin omvärld så gott de kan. Men tyvärr tror jag att de få idioter som beter sig som den här läraren, kan lyckas sabba rätt mycket.
Hursomhelst...Heja Hanna! Bra att du tar upp sånt här!

2007-12-11 @ 10:39:02
URL: http://carolined82.deviantart.com/gallery/
Postat av: Johnny Scharonne

Jag känner mig också diskriminerad :( Jag är belgisk vallon.
Jag har mörkt hår, ganska skarpa käkben, mörka ögon (dock mörkt gråblågröna) och blek hy. Men jag har RAKT hår. Möjligtvis lite vågigt. Men jag permanentade håret en gång :P

2007-12-11 @ 11:52:35
URL: http://scharonne.wordpress.com
Postat av: Johanna

Tänkte bara slänga in en kommentar om "Jämställdhetskamp i kvinnosakfrågor".. I början av 1900-talet arbetade de flesta svenska feminister med kvinnosaksfrågor. Man insåg senare att problematiken var bredare än så och folkpartiet myntade uttrycket Jämställdhet.
Det är det där som är så krångligt för folk att förstå; vart problematiken egentligen ligger. Man får se till att man pratar om samma sak, sen kan man själv välja vilken slags feministik man vill ägna sig åt.

2007-12-11 @ 14:03:36
Postat av: Anonym

Det var Stalins Ryssland. Nazism är en form av extremfascism, d.v.s. extremhöger, precis som Annika nämnde.
Visserligen har fascim och nazism en hel del inslag från kommunism och innehåller myckeet vänsterpolitik, men de är ändå båda högerideologier.

Wikipedia om Nazism och Fascism:

"Among the key elements of Nazism were (...) anti-communism"

"Nazism is generally considered a form of fascism"

"Mussolini defined fascism as being a right-wing collectivistic ideology"

"Most scholars hold that fascism as a social movement employs elements from the political left, but many conclude that fascism eventually allies with the political right"

2007-12-11 @ 14:26:55
Postat av: Helena

Angående "Hitlers kommunism" samt det lite diffusa svaret du gav Ola och Annika... Du menar kanske Stalins Ryssland (Sovjet alltså), knappast Tyskland? Eller tänker du på DDR? Östyskland var ju visserligen totalitärt kommunistiskt men kan inte längre förknippas med Stalin och har ju abslout ingenting att göra med Hitler. I vilka amerikanska filmer kopplar man ihop extremhöger med kommunism? Under McCarthy eran på 50-talet hade man visserligen häxjakt på kommunister i USA men det gällde uttryckligen sovjet. Tyskarna blev ju däremot alla länge stämplade som nazister.
Fast annars har du ju helt rätt med att man ofta förvränger feminismens budskap i medierna!

2007-12-11 @ 14:31:33
Postat av: Hanna Fridén

Anonym: Läs som sagt mitt svar till Ola. Ja, Hitler var högerextremistiskt, men i vissa sammanhang kopplas det samman till kommunism. Vilket är en fördom precis som den om feminismen som media speglar idag. Jag hävdar inte att kommunism och högerextremisn är samma sak, utan TVÄRTOM. Det är ett felaktigt antagande, som jag hade hoppats gick fram i texten. Om det var så att kommunism och Hitlers högerextremisn var samma sak så skulle det ju inte vara en fördom, och alltså skulle jag inte kunna använda det som ett exempel.

Och ja, det var självklart Stalins Ryssland, det var en felskrivning bland alla ordhopp!

2007-12-11 @ 14:32:36
URL: http://frankincense.blogg.se
Postat av: Sara

Jag tror snarare att det kanske handlar om att lärare även de är vanliga människor med fel och brister. Vi kan garanterat ha åsikter om huruvida det hon gjorde var rätt eller fel. Framförallt kan vi hoppas på att någon vänlig själ har lust att upplysa henne om vad feminism står för. Jag är medveten om att läraryrket och en lärares förhållningssätt är en känslig fråga i många avseenden... Och ja visst ska en lärare vara så neutral som möjligt. Precis som en journalist helst ska förhålla sig så neutral som möjligt. I verkligheten står det alltid en människa bakom och det är onekligen svårt att undgå att denna människa syns igenom. Jag försöker inte försvara vad hon gjort, men vet hur svårt det kan vara ibland och hur lätt det är att vara tanklös eller ibland låsa sig och inte kunna se bortom sig själv och den egna sfären... Bästa sättet är väl att prata med henne och sedan om det inte fungerar ta en diskussion med rektorn..

2007-12-12 @ 21:04:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback