Är bröst porr?

Ett humorprogram där kvinnor går emot förlegade normer är något jag kan uppskatta, men när man rakt av beter sig taskigt mot folk så ser jag inte var den humoristiska frigörelsen ligger.

Källa:
SVD

Att blotta brösten för en förbipasserande är inte juste - Och vi kan garantera att en man skulle bli precis lika polisanmäld om han blottade sin pen000orzz.

Sedan kan man se det så här, varför ska bröst vara så erotisk eggande? Män springer trots allt omkring barbröstade hela sommaren utan problem. Nu kan ingen ta formen på brösten som försvar, då de flersta barbröstade män jag ser oftast är ganska gamla och stora och sportar små härliga bitch tits. Med andra ord, det är enbart den erotiska framställningen av bröst i våran kultur som ligger i grund till det hela.

Och det tycker jag, helt ärligt, är jävligt fel. Jag anser att tjejer ska kunna springa omkring och flänga med sina bitchisar i vinden precis lika mycket som män. När det är svinvarmt på sommaren och man bara svettas, svettas och svettas så skulle det vara grymt skönt att låta tröjan flyga vind för våg - men det får jag inte, för jag är kvinna, och min överkropp är alltså automatiskt för erotisk för att jag ska kunna gå med fri överkropp, typ.


Men okej, hur ska vi se det här? Det handlar om erotik, right? Så, om en kvinna och en man, båda i 70-årsåldern, går omrking med naken överkropp och har ungefär samma kroppsform, då är det alltså kvinnan som blottar sig. Men inte mannen. Det spelar ingen roll om deras kroppar ser exakt likadana ut, då är det bara den faktor om hur olika de är mellan benen som spelar roll.

Vilket är väldigt mystiskt, då det ändå inte är könet som flashas. Utan de där fettgrejerna ovanför revbenen. Fettpåsarna. De där som innehåller mat till bäbisar om kvinnan blir gravid.


Jag är alltså delad. Jag förstår den gamla mannen som polisanmälde, samtidigt är jag förbannat på vårat samhälle. Kvinnor ska vara så himla erotiska, och erotik är samtidigt väldigt farligt. Farligt!

Samtidigt gillar jag inte tävlingar som går ut på att flasha brösten. Det är inte frigörande, det är objektifierande. Det gör det till en häftig, spännande och förbjuden grej att flasha brösten, vilket jag anser är helt kockolocobongo. Gör det till en rättighet istället, och inte till något som så nödvändigtvis ska handla om det förbjudna eller erotiska. Låt det vara upp till var och en istället vad som är erotiskt, istället för att vi alla nödvändigtvis ska ha exakt likadana sexuella preferenser, samma sexuella moral och gränser för frigörelse.

Kommentarer
Postat av: opassande

Om jag fattade saken rätt var det ett sätt att göra sig lustig över att det är så många blottare i humlan. Då känns det liksom relevant. Dessutom skulle jag nog jämföra "fettsäckarna" på revbenen med fettsäckarna på rumpan. Och det har flashats en hel del håriga rövar (som jag fick anledning att poängtera i kommentarerna till mitt egna inlägg om detta) av män i humorsituationer. Humor och erotik är väl för alldel inte omöjliga att kombinera (Benny Hill var väl bra på det, kan man säga) men jag måste nog flagga för att bara för att ett par kvinnliga bröst flashas så handlar det om erotik på default. Så jag håller inte med om att det handlar om erotik, faktiskt.

Postat av: Jeanette

Grejen är ju den att bröstens erotiska stämpel har funnits genom alla tider. Den är väl inarbetad och går i princip inte att bli helt av med, precis som många andra normer. Det är nog något vi får leva med. Vi kvinnor föddes med en extra ajabaja-del på våra kroppar. Men jag tycker själv att just bröst kan och borde få bli mer allmänt accepterat bland folket. Att man ska kunna ha en ganska urringad topp när man går ut utan att bli stämplad som "våp", att man ska kunna sola topless på stranden även i lilla Karlstad utan att folk tittar på en som man är dum i huvudet. Jag menar, när man är på solsemester på nåt poppis ställe är det ingen som bryr sig, då slänger hälften av alla kvinnor av sig bikiniöverdelen på stranden och solar nassarna, ingen som bryr sig om det.
Amning på offentliga platser har också varit en diskussion den senaste tiden, vilket är ganska befämngt. Tar man illa upp över att lite bröst visas på ett café när en mamma ska mata sin unge, ja då bör man kanske tänka över sin syn på tuttar.

2007-10-27 @ 13:54:47
Postat av: anton

kan inte du visa brösten hanna?

2007-10-27 @ 14:14:47
URL: http://technoetc.blogspot.com
Postat av: ida

men grejen med tjejtuttar är att hela tutten är ok att visa - minus bröstvårtan. DET skulle jag vilja läsa nåt om. vad som skiljer mäns bröstvårtor från kvinnors. för det är vårtan som är tabu. att visa bröstvårtan är typ likställt med att visa fittan för tjejer.

2007-10-27 @ 14:21:15
URL: http://pancakesinthesky.blogspot.com
Postat av: Linn

Det handlar väl om att för en kvinna räcker det inte att hon själv anser sig vara anständig (typ jag i bar överkropp uppfattar mig själv som anständig). En kvinna måste också se till att hon framstår som anständig, och i vårt samhälle är det en betraktelse som avgörs av en man. En kvinna är hela tiden ansvarig för mannens uppfattning om henne själv. En uppfattning som också fungerar som allmänn sammhälsnorm. Vi kvinnor måste således leva med att möjligheten att förvandlas till objekt ständigt är närvarande. Bröstblottning blir ju då tyvärr svårt att fungera på lika villkor för män och kvinnor. Vi brudar har ju inte själva rätten till att definiera våra egna kroppar. Visa pattarna iallafall, för fasen, säger jag!

2007-10-27 @ 15:38:16
URL: http://hettma.blogspot.com
Postat av: Liz

håller med dig men är också kluven!
hihi gillar att mina bröst är erotiska för min pojkvän =) mys juh!

2007-10-27 @ 16:05:24
URL: http://liz130390.webblogg.se/
Postat av: Alexandra Malmqvist-Olsson

Det är fint med nakna bröst vare sig det är en man eller kvinnas. Däremot måste jag erkänna att jag blir obekväm när folk flashar sina bröst och det gäller inte bara kvinnor. Och ska jag vara ännu mer ärlig måste jag nog erkänna att det är trevligare att betrakta ett par kvinnliga bröst än en mansbringa.

2007-10-27 @ 16:10:51
URL: http://trynottolooksopretty.blogspot.com
Postat av: sofia dahlén

Jag tycker att linn sätter fingret på det. Läs cecilia åses avhandling "makten att se" som handlar bland annat om just det.

2007-10-27 @ 17:09:18
URL: http://www.conspicere.se
Postat av: Malin

klockrent hanna!!!

tack!

2007-10-27 @ 18:06:54
Postat av: Evis

Tack för boktipset Sofia, ska låna den på måndag.

2007-10-27 @ 19:27:50
URL: http://frualeydis.livejournal.com/
Postat av: Janne

Öh, ni har ju uppfattat hela grejen totalt åt helvete fel. Det handlar inte om erotik, det handlar om kroppsdelar som man tänder på av ren instinkt... Helt naturligt alltså

2007-10-27 @ 19:33:48
Postat av: Blogge Bloggelito

Håller med om att boobs bör kunna visas hur som helst, och att de bara är milt erotiserande (i bästa fall).

Men för att göra en omelett krävs att man knäcker några kristna ägg, så därför föreslår jag att du börjar med att visa pattarna på din egen blogg.

2007-10-27 @ 19:58:28
URL: http://www.xingfu.se/blogge/
Postat av: noctivagus

Håller med, det hela var inte komiskt utan bara plumpt. Det hela kränkte tydligen den äldre mannen i fråga, det verkar vara något många missar här. Har inget mot bröst tvärt om. Men som det hela utspelades är det kränkande. Det är stor skillnad från det och vara topless men det fattar inte personer bloggelito som antagligen bara har porr i skallen.,

2007-10-27 @ 20:37:56
Postat av: Maria

Jag har faktiskt aldrig funderat på det, men det ligger nog allt nåt i det du säger. I vissa kulturer(typ mera isolerade folkslag)kan ju kvinnor fortfarande gå med bara överkroppar utan att det är något mera med det. Fast det där med att flasha brösten är nog en tabu som blir rätt svår att bryta :P

2007-10-27 @ 21:24:03
URL: http://www.shoppoholic.blogg.se
Postat av: neurotica

Håller med.Blev urarg när jag läste att hon blivit ANMÄLD(förmodligen av någon gammal sur gubbtjyv som själv tänker på bröst som sexobjekt hela dagarna)!Bröst är främst till för att ge spädbarn näring.Ändå ses de främst som sexobjekt .Varför?

2007-10-27 @ 21:40:36
URL: http://www.neurotica73.wordpress.com
Postat av: space lounge

Hanna, du är ju nihilist, inte liberal.

Du blir väldigt upprörd när Gert ironiserar över bröst men tycker att man i verkliga livet bör få visa sina bröst lite hur och var man vill, hur går det ihop?

2007-10-28 @ 02:13:31
Postat av: Renko

Med risk för att låta vulgär vill jag berätta följande... Första gången jag minns att jag fick erektion var jag tre år och det triggades av att jag såg en väninna till min mor dra fram brösten och amma ett barn. Minnet är fortfarande kristallklart, det var en stark upplevelse för mig. Kan denna helt omedvetna sexuella upplevelse i späd ålder verkligen bero på kulturell erotisering av bröst? Kanske, men jag har svårt att tro att det är hela sanningen.

Okej, det är inget bevis för någonting. Jag är ingen biologist och jag tycker också att kvinnor ska få visa behagen utan sexualisering precis som män får. Men jag tror att det är att göra det för enkelt för sig att påstå att erotiseringen enbart är kulturellt och inte biologiskt betingad.

2007-10-28 @ 08:59:49
Postat av: Janne

Renko, jag kunde inte uttryckt bättre själv - tror stenhårt på att det är något biologiskt och inte kulturellt...

2007-10-28 @ 11:49:03
Postat av: Nina

Eller sa ar det som Seinfeld sager -de ar bara erotiska for att man sa sallan ser dem, typ. Om kvinnor bar hatt for jamnan istallet sa skulle det finnas tidningar for man med bilder av kvinnors hjassor. Vissa, mer vagade publikationer, kanske skulle ha bilder med en sexig orsnibb som tittade fram?

2007-10-28 @ 13:14:20
Postat av: Roger Lundin

Håller med.Blev urarg när jag läste att hon blivit ANMÄLD(förmodligen av någon gammal sur gubbtjyv som själv tänker på bröst som sexobjekt hela dagarna)!Bröst är främst till för att ge spädbarn näring.Ändå ses de främst som sexobjekt .Varför?

Neurotica har nog lite fel här. Hur ser "brösten" ut hos andra däggdjur? jo, det är bara bröstvårtor,
gärna lite längre till formen. Bröstet är ganska opraktiskt för det lilla barnet att suga, det vore
betydligt mer praktiskt med en längre bröstvårta.
Så man kan fundera över varför Homo Sapiens har den
här lite mystiska utformningen av sina tissar.

2007-10-28 @ 17:30:28
Postat av: Jonas

"DET skulle jag vilja läsa nåt om. vad som skiljer mäns bröstvårtor från kvinnors"

Bröstvårtor är en mycket viktigare del av kvinnors sexualitet än mäns. Antagligen gör vår kultur att besattheten kring bröst är ännu större än den vore i ett normfritt samhälle, men män bröst och kvinnors bröst är inte samma sak.

2007-10-29 @ 09:21:22
Postat av: Thomas

"Bröstvårtor är en mycket viktigare del av kvinnors sexualitet än mäns."
Hur vet du det? Har du varit både man och kvinna? Och även om så var fallet så kunde bara uttala dig om just din sexualitet om du inte har någon annan källa t ex en större undersökning.

2007-10-29 @ 10:40:05
Postat av: Johnny Scharonne

Ja, hellre total erotikdöd än ojämställdhet!

2007-10-29 @ 13:28:35
URL: http://scharonne.wordpress.com
Postat av: Hanna fridén

Jag har mina svar i det här nya inlägget: http://frankincense.blogg.se/1193667667_r_brsts_sexuella_ladd.html

All vidare diskussion i ämnet hänvisas dit!

2007-10-29 @ 15:24:29
URL: http://frankincense.blogg.se
Postat av: rolex kopia

hög klass kopia i box
2.500 sek


Omega


Rolex


Replica


sverige

2007-10-29 @ 17:21:21
Postat av: Anonym

Vill nämna att män på medeltiden (det är inte så länge sedan) blev påtända av att en kvinna visade vaden... Men det var ju då. Det jag tror är anledningen till att kvinnorna inte får visa brösten är för att det är en könsskillnad, lika som könen själva. Det ses därför lite som en sexuell närmelse att visa brösten. Männen är ändå tillåtna att visa sitt bröst eftersom det alltid har varit mannen som dominerat. Om kvinnor envisades med att "blotta sig" skulle det säkert vara svårt (i alla fall lite) för männen att inte få stake i början, men man vänjer sig. Om inte annat har jag inte något emot bröst! Om de inte intesserar en person så är det ju bara att låta bli att titta. Vem har sagt att man måste titta på en persons skor?

2007-10-30 @ 17:56:14
Postat av: Tia

Underbart skrivet. Håller med till punkt och pricka.
Vi tjejer blir ofrivilligt offer för andra människors idiotiska förmåga att bete sig som primitiva överkåta idioter som gör brösten till offentlig egendom.

Ibland kan jag känna ett sådant starkt hat till mina bröst och önskade att jag operereade bort dem.
Det är kommet ur att pojkvänner alltid tycks tro att bara för att man inlett en relation behöver man inte längre fråga innan man tar på och klämmer på brösten som den värsta erotiska njutningen för ingen mindre än just honom. Men tji får den kille som vågar sig på något sådant. Har dem inte sett en pissed of bitch förut så får dem det då. Men likväl blir man ledsen eftersom vi kvinnor inte förväntas har något personlig sfär och anses vara allmän egendom.

2008-03-28 @ 15:53:08
URL: http://skinnyskellington.spaces.live.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback