Gert Fylking och brösten

Jag skulle skriva något bitsk och vitsigt om Gert Fylking och hans idé om att folk ska visa brösten på Medborgarplatsen, vilket ska generera 10 kronor per bröstvisare till Bröstcancerfonden.

Dagens Media:
http://www.dagensmedia.se/mallar/dagensmedia_mall.asp?version=129468

Men Ellie gjorde det fantastiskt bra i kommentarerna, så jag citerar:

"Bra idé Gert. Nästa gång det är Världens barn insamling så kan ju alla som visar upp ett fattigt barn på medborgarplatsen generera 10 kr. Eller, alla män får visa upp sin petterniklas i förmån för Prostatacancer-galan. Eller ännu bättre, när det är insamling för att stoppa urkorkade, sexistiska män, ja då kan ju Gert visa upp sig på Medborgarplatsen!"




Annars verkar det väl roligt med alla om kommer stå där och fota alla som visar upp brösten för att sedan lägga upp det på internet? Jättekul, verkligen. Då tycker jag att alla som tänkt medverka kan SKÄNKA TIO KRONOR VAR ISTÄLLET. Vore mycket bättre, samt att man slipper ha sin bröstbild flygandes runt på nätet föralltid och skickas till alla framtida chefer och dylikt. ELLER?

Kommentarer
Postat av: Annika

Jag skulle inte skämmas ett dugg för att mina framtida chefer sett mina bröst (hey, det tåget har redan gått, sådana bilder finns redan). Däremot skulle jag skämmas för att jag gick på ett så jävla löjligt knep för att gubbar ska få se tuttar. Jag skänte hundra spänn idag istället, så nu kan jag behålla mina innanför tröjan med gott samvete.

Postat av: Linnéa

Eftersom så många, precis som jag, gillar och läser din blogg så tänkte jag posta en länk här för att förhoppningsvis ge den mer uppmärksamhet än den redan fått. Det är inte min video, men den gör ett redan uppenbart problem ganska lättförståeligt. Så; ett klipp för de redan omvända men också för de döva öron som vägrar höra: http://www.youtube.com/watch?v=bDsIFspVzfI

2007-10-23 @ 16:29:27
Postat av: Ebba

Hej och tack för kommentar, är väldigt kul att du gillade min lilla teckning, du får givetvis länka och använda bilden (om du vill)!

2007-10-23 @ 17:48:15
URL: http://ebbaws.blogspot.com/
Postat av: sofia dahlén

"Det är en ganska klar koppling mellan att visa brösten och Rosa bandet tycker jag. Det är ju brösten det handlar om, säger Gert Fylking."

Jaså bröstcancer handlar om bröst? Jag som alltid trott att det primärt hade med cancer att göra.

2007-10-23 @ 18:31:40
URL: http://www.conspicere.se
Postat av: space lounge

Tycker ni inte att det är uppenbart att meningen med detta är att få det att brinna i skallen på de i PK-svängen? Hör ni kanske dit själva?

Du gillar ju ironi och bajshumor, det här ska du väl klara av då? Ta dig samman.

2007-10-23 @ 22:08:09
Postat av: Hanna fridén

space lounge: Jag fattar inte vad du menar? Nej, jag tycker att det här är ett idiotiskt förslag och jag tycker att Gert Fylking är en mansgris. Ingen ironi i det.

Och exponerande av folks kroppar är kanske inte exakt samma sak som bajshumor, direkt. Det ena är serious business, det andra är pubertal humor.

Eller har jag missförstått dig helt nu?

2007-10-23 @ 22:11:13
URL: http://frankincense.blogg.se
Postat av: Queerdiktatorn

Aaargh! Alltså, det dummaste är folk som använder argument som "men hallå - det är ju bara bröst!" - det är samma människor som vardagligen tycker att kvinnor och män ska klä sig annorlunda och att bröst är sexuellt laddade. Det är mer en plats för äckel att samlas och stirra än en kamp mot cancer. Som sagt - det är väl enklare om alla kvinnor skänkte 10 spänn var. Om de ska visa brösten på Medborgarplatsen och inte tycker det är något pinsamt tycker jag de ska gå barbröstade hela sommaren och göra något riktigt feministiskt!

2007-10-23 @ 23:07:38
URL: http://queerdictator.wordpress.com
Postat av: Maja

Jag tycker faktiskt attd et var smart av honom att komma med just den idéen. Det har uppmärksammats vilket kan leda till att fler skänker pengar och det kommer säkert vara dom som visar brösten också.
Kommentaren du lade in i inlägget om att man kan visa upp ett fattigt barn förstår jag inte riktigt. Har du tittat på faddergalan? Där visar de ju faktiskt massor av fattiga barn, och det funkar.

2007-10-24 @ 16:03:19
URL: http://majaerlandsson.blogg.se
Postat av: MM

Precis som Maja skriver så visas det upp barn i samband med insamling till Världens barn.

Förutom att din jämförelse haltar eftersom det borde vara prostatan som skall visas vid prostatacansergalan så ser jag inget fel i ditt förslag. Det är bara ett problem: Prostatacansergalan finns inte eller så finns den men får inte alls samma mediala genomslag och kan i så fall inte generera lika mycket pengar. Blå bandet fanns förr, vet ej om det finns nu men man hör inte alls lika mycket om det. Jag undrar vad feminismen som säger sig stå för rättvisa och jämlikhet tycker om detta faktum? Prostatacanser är väl dessutom mycket vanligare än bröstcanser...

Eftersom det inte har förekommit något tvång så kan jag inte se något fel i att människor frivilligt deltar i ett jippo för insamling till cancerforskning. Pengarna från männen som deltog gick de till bröstcancer eller prostatacanser?

2007-10-26 @ 18:18:54
Postat av: Undrande

Hur många av er har skängt 250kr då??
Det gjorde iaf dom på medborgarplatsen i dag.
Du kanske har en knöl där i morgon.
Då älska du nog de 91 tappra som var där? Lr?
Det var föresten inte Gerts idè han fick bara ta den rollen.. men men

2007-10-26 @ 22:59:43
Postat av: Conny öhström

Tycker hela cancerfonden verkar helt fel.
Man fackindelar sjukdomar, man sätter namn på dom ... och allt detta antyder att varje sjukdom inte har något att göra med andra syntom ... alltså dess orsak. Cancer bör åtgärdas innan den blir en cancer ... men cancerfonden fokuserar på de stadie när sjukdomen har löpt amok ... Det finns faktiskt en generell metod att hjälpa den egna kroppen att bota sig själv ifrån ALLA syntom så länge kroppens livskraft är tillräckligt stark. Men den metoden är sedan länge nertystad för den går inte att tjäna pengar på ... inte heller behöver man läkare eller pengar ... för den kostar typ ingenting ...
Vad är det för metod jag pratar om?
Kuhne-kuren. Louis Kuhne.
Efter 3 år av att använda kuren är jag minst 30 år friskare. En sådan tillfriskning har jag aldrig hört talas om, någonsinn ...

Tack för ordet.

2007-10-29 @ 08:21:08
URL: http://www.28an.com/kuhne

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback