Kontakt

Den här helgen drog förbi sanslöst snabbt. Snabbare än väntat. Och jag är fundersam, ohyggligt fundersam. Det känns nästan som att jag skulle kunna sätta mig ner och författa pseudodjup poesi som får många, många år sedan. Med ett oerhört kackigt resultat, mind you.

Jag har nyligen fått en liten tillsägelse från vänners håll, också. Om hur dålig jag är på att ta kontakt. Om hur svår jag är att få kontakt med. Att jag aldrig ringer eller SMS:ar eller föreslår umgänge. Jag vet att jag är sådan, men jag vet inte riktigt hur jag ska göra något åt det. Jag kan absolut sätta mig ner och bestämma att jag ska ringa runt, men det... ja, det håller inte särskilt länge.

Jag känner mig taskig. Jag älskar mina vänner och jag vill inte agera på ett sätt som får dem att känna sig som att de jagar mig. Men det är något med det där. Jag kan knappt svara på mail, har aldrig skickat ett brev i hela mitt liv, lägger mobilen på ljudlös hela tiden och är svår i allmänhet. Enda undantaget är jobb.

Jag försöker komma på varför det är så. Varför det alltid varit så. Är det någon underliggande rädsla för att bli ratad? Det är lättare att låta bli att ta kontakt, för då får man alltid ett nej? Eller är det bara lathet? Egocentrisk slapphet? Är det samma rädsla inför intimitet som jag har vad gäller romantiska relationer som återspeglar sig på resten av livet? Jag vet inte. Jag funderar.

Dags att försöka göra något åt det igen, i vilket fall.

Jag vet att många av er skickar hemskt fina mail till mig ofta. Jag är dålig på att svara på dem med. Det är kackigt av mig. Det är skitdåligt av mig. Jag måste bli bättre på det med. Jag blir ju så glad när jag får dem. Och jag sitter där och författar ett svar men har sådanna problem med att bara klicka på "skicka". Jag skriver ett svar, tittar på texten, sedan loggar jag ut.

Jag förstår det inte alls. Kan vi inte ha en terapistund? Förklara varför jag har svårt för det här, så kan jag göra något åt det. För jag kan inte riktigt sätta fingret på var svårigheten faktiskt ligger.

Kommentarer
Postat av: Hanna P

ibland måste man bara göra det!

Postat av: Susie Kate Mela

Tyvärr så är jag likadan,, har många som klagar på mig och tror att jag disar jag när jag i själva verket tycker om dom väldigt mycket. Men som sagt, jag har så svårt att ta kontakt och verkligen föreslå något. Ett handikapp egentligen, blir det ju tillslut.

2008-04-13 @ 16:20:01
Postat av: Mia

Jag är typ likadan. men jag tror det är i perioder. vissa perioder har man all tid i världen och skämma bort sina nära och kära, sen kommer det en period då man är kass på det.





http://textbook-stuff.com

2008-04-13 @ 17:07:32
URL: http://textbook-stuff.com
Postat av: a

sjukt hur lika vi verkar vara ibland. det där kan nog bero på mycket.. jag har fått höra liknande av mina vänner också. det suger att höra och det känns oftast som att det är bara så det är, inget man riktigt kan göra något åt. samtidigt vill man ju inte vara taskig på något sätt heller. svårt..

2008-04-15 @ 00:12:29
Postat av: tess

oj, det där känns igen...kanske inte rakt av helt.

men känslan..o hur man samtidigt är medveten om d hela..kränlig situation men som man på nåt sätt lärt sig att leva med eller det enda sättet man vet och känner till att leva efter.



många funderingar som sagt, speciellt på konsekvenserna..inte bara ens vänner, utan som du skriver - romantiska relationer...o ju äldre man blir ju mer tydligt blir ens beteende, men samtidigt blir man även mer medveten. det är ju inte så att man lever i en bubbla, inte alls..faktiskt tvärtom.



terapistund javisst! d är ju så man utvecklas som person till d bättre och det är ju det som är meningen med allt..iaf enligt mig ;)

2008-04-22 @ 04:43:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback