Fika? Dra åt helvete!

Har jag någonsin berättat hur mycket jag ogillar att fika? Hatar det. Innerligt. Man går till ett kaffe och borden är små och står tätt ihop och oftast så finns det någon obehagligt, lätt muppig doft i lokalen som inte, till skillnad från restauranger, täcks av doften av nylagad mat. Sedan köper man det där man ska ha. En kaffe och bulle, kanske. Sedan sitter man och stirrar på grejerna och tar en klunk eller en tugga i regelbundna, passande intervaller för att det inte ska ta slut för snabbt. Och undertiden sitter man och rycker nervöst i kroppen och tittar runtom sig för att man är så nära alla andras pladder, pladder och pladder. Och du har inget att göra. För du kan inte halsa dina grejer, så du rycker i fingrarna av sysslolöshet och kan inte föra en normal konversation. Sedan tar bullen och kaffet slut, och du stirrar skräckslaget på ditt tomma glas och undrar vad fan du ska göra nu. Du tar kanske en påtår, en till och ytterligare en till. Blir stissig, får hjärtklappning och eventuellt diarré av det äckliga surkaffet, och sedan får du tömma på toan och må illa och sedan springa hem med en snabb ursäkt.

Men det är okej att du har diarré, för du får komma bort från det skräckinjagande fiket. Och den kräckinjagande fikasituationen.

Vill du ta en kaffe? Vill du ta en fika? Nej, aldrig, är mitt svar. Mitt eviga svar. Hatar att fika.


Kommentarer
Postat av: Alexandra Malmqvist-Olsson

Åh! Själv älskar jag att fika, vilket har smittat av sig på min unge. Vi har en traditionell fredagsfika varje vecka, då tar vi med en bok och läser! =)

2008-03-04 @ 19:18:55
Postat av: nat

Sådär, den där ångesten och illviljan känner jag inför att fika med människor. Det är otäckt.

Postat av: nathalie

Den där ångesten, den där illviljan känner jag inför att fika med människor. Det är obehagligt.

2008-03-04 @ 19:22:43
URL: http://battleflower.blogg.se
Postat av: Anonym

Jag har kommit fram till att du måste ha ADD (ADHD fast inte riktigt) efter mycket tankar kring det hela. JUST LIKE ME!

2008-03-04 @ 19:30:35
Postat av: victoria

Man möts av en behaglig atmosfär, inredningen är ofta vacker och färgerna känns lugnande. Man dricker varm choklad, äter något sött och man får utrymme att hänge sig åt sin "fikapartner" och prata om allt mellan himmel och jord. Så kan det också vara.

2008-03-04 @ 19:43:43
URL: http://svartvitlila.blogg.se
Postat av: Matilda

Fikat är mitt favoritmål på dagen! (Fast inte på café, hemmafika slår allt.) Vi fikar varje dag i min familj & jag tror att jag är beroende.

2008-03-04 @ 19:44:14
Postat av: m

ja.. det har du faktiskt

men det är kul att läsa nya inlägg ändå!

2008-03-04 @ 19:47:22
Postat av: Nadja

Jo, jag minns att du sa det någon gång, att du tyckte att det var slöseri med tid och att du mer satt och tänkte på alla kreativa saker du kunde göra istället.

Jag däremot älskar att fika, känner viss saknad om jag inte får fika tillräckligt ofta, helst gör jag det med några vänner men själv med en bok funkar lika bra:) Fan vad jag skulle älska att vara fikarecenscent.

2008-03-04 @ 20:01:01
URL: http://thencloset.blogg.se
Postat av: ida

att fika i 20 år är sjukt tråkigt. det enda som fick en att stå ut back in the days (dvs innan man fyllde 18 och ersatte långfikan med långölandet) var att man fick röka. och sen brände man lyckorutor av plasten på allas ciggpaket, skrev 17.000 listor av olika slag (bland annat klassikern "hångelmeritlistan") och ritade grisar på servetter bara för att inte somna. kommer aldrig glömma den historiska dagen våren 2003 när rekordet sattes. jag och tre kompisar satt på samma fik i 9 timmar, med enbart paus för toalett. bör tilläggas att allt som immundigades under tiden var typ en 25kronors-unit var, och en delad chokladboll. asså TÅLAMODET?!

2008-03-04 @ 20:02:54
URL: http://pancakesinthesky.blogspot.com
Postat av: Mia

Fika is the shit ju!

2008-03-04 @ 20:06:54
URL: http://textbook-stuff.com
Postat av: sara

Men du... På caféer kan man ju lämna kaffet i muggen? Jo, helt ogenerat! Man behöver inte smyga ut till toan för att tömma. Det gör man hos svärmor. ;)

2008-03-04 @ 20:43:47
URL: http://frenchcreme.blogspot.com/
Postat av: Anna

Själv älskar ajag att fika. Sitta och spana på människor och samtidigt äta ngt gott. SKillen och jag går ofta ut och fikar tillsammans :)

2008-03-04 @ 20:44:39
URL: http://fashionandphoto.blogg.se
Postat av: Amanda

Så är det inte alls Hanna.
Man träffar sina gamla vänner och man har jättemycket att prata om så man hinner knappt äta något ändå.

2008-03-04 @ 21:11:36
Postat av: Hanna P

jag får en känsla av att du är väldigt lugn och harmonisk.

2008-03-04 @ 21:16:22
URL: http://hannapannapersson.blogspot.com
Postat av: emelie

jag brukar fika. men när jag läser det här kan jag ändå känna igen mig. fika är överskattat.

2008-03-04 @ 21:53:34
URL: http://attityd.nu/wp/shopping/
Postat av: JAG

Så skönt inlägg, även om jag inte håller med dig, älskar att fika.

omnia.blogg.se - fikafantasterna

2008-03-04 @ 22:06:18
Postat av: Johnny Scharonne

ja, håller med. Jag hänger med på fika ibland, för att vissa jag känner har dålig umgängesfantasi. Men det händer kanske 1-2 gånger per år. Och jag föreslår det aldrig själv. Största anledningen för att det är hutlöst dyrt att fika.

2008-03-04 @ 22:20:13
URL: http://scharonne.wordpress.com
Postat av: mia

fika. hm, ibland soft och ibland fett läskigt. men liksom det beror på vilket sällskap man tar med och vilka idioter som redan sitter där. jag blir skräckslagen när det är MYCKET folk och rätt soft i humöret när det är få människor (som på en fredagskväll den 25:e, då folk drar på krogen istället)

2008-03-04 @ 22:39:12
Postat av: Anna och Totti

oj vad du skulle trivas pa italienska "fik". Där gar det undan minsann. nej, själv föredrar jag den svenska stilen där man far lov att njuta och slappna av lite.

2008-03-04 @ 23:02:10
URL: http://blog.bulle.nu/annaochtotti/
Postat av: Maja

Gillar man inte att gå på café så är det ju super mysigt att baka själv och bjuda hem någon/några. så känner man ju sig så duktig när man bakat och fixat aldeles själv också! inte för att jag brukar få tummen ur och vara så huslig tyvärr(huslig? heter det så?)

2008-03-05 @ 00:18:45
Postat av: stina

Gud va anti du e.
man måste inte gå på ett trångt cafe. och man måste inte dricka kaffe. och man kan ju faktiskt spela spel på cafeer, å då e man inte rastlös..

2008-03-05 @ 09:56:53
URL: http://contaqt.blogg.se
Postat av: Paulina

Fika är bland det bästa jag vet. Egentligen är det bara ett annat ord för att prata... och dricka kaffe samtidigt. och en bagel kanske? =)

2008-03-05 @ 13:01:10
URL: http://bryno.blogg.se
Postat av: Elin

Lite roligt att du skriver det här, samtidigt som du berättar att du nästan aldrig dricker mer än någon öl ute på krogen.. vad är då skillnaden på krogen och fiket? att du håller en öl i handen istället för kaffe? (jag är bara nyfiken,
inte sarkastisk :p)

2008-03-06 @ 14:36:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback