Jag och populärkultur

Jag: Men alltså, jag har aldrig fattat det här... vad är melodifestivalen och schlagerfestival? Tycker att det verkar vara lite samma sak. Men schlagerfestivalen är den som fortsätter utomlands och sedan är melodifestivalen bara en svensk grej typ? Men i schlagerfestivalen så tävlar folk om vem som ska bli Sveriges bidrag till det där övriga fjanteriet?
Mamma: Eh, det är samma sak.
Jag: Finns det två? Jag har bara hört om schlagerfestivalen! Går melodifestivalen utomlands också? Shit, jag har verkligen ingen koll...
Mamma: Nej, alltså, det är samma sak. Samma tävling.
Jag: Schlagerfestivalen och melodifestival är en och samma?
Mamma: Ja, precis!
Jag: Jaha... okej. Ja. Dåså.

Kommentarer
Postat av: jules

hahah!

Postat av: Miazzu

Numera heter det väl Melodifestival eftersom det får vara mer än schlager. Förr hette det väl schlagerfestivalen.

2008-03-01 @ 22:55:27
URL: http://miamias.blogspot.com
Postat av: bella

Schlagerfestivalen böt väl namn till Melodifestivalen. För att det inte var så mycket schlager längre, typ.

2008-03-01 @ 23:34:12
Postat av: hanna

hahah, förvirrande

2008-03-02 @ 01:03:56
URL: http://touslesjours.webblogg.se
Postat av: Annika

I Europa heter den väl eurovision song contest, och på svenska blir det eurovisionsschlagerfestivalen, som alltså bara är namnet på den europeiska. Den svenska heter Melodifestivalen.

2008-03-02 @ 20:54:38
URL: http://floraochblogg.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback