Mostphotos.se

Mostphotos.se är en sajt där vem som helst kan registrera sig med sina bilder och sälja foton. Jag fick erbjudandet att skriva om dem via Blogvertiser, och det är det första på länge som jag känner kan vara intressant för er. Så jag tackade ja!

Det är en hel del frilansare här i bloggen och många som just startat igång, Mostphotos kommer att fungera som ett sätt för er att få ut era foton på marknaden och sälja. Så vitt jag förstått så hanterar de även själva försäljningen, utifrån vad jag läste på siten och du kan själva välja om du vill ha betalt direkt till bankkontat eller till exempelvis Paypal. I övrigt sätter du priset på bilderna själv och du kan sälja dina bilder var du vill annars samtidigt, de kräver ingen ensamrätt. Det enda knackiga är väl att de tar ut 50% av arvodet, vilket jag personligen upplever som lite väl högt. Men för många kan det vara värt det, speciellt när du inte har ett eget registrerat företag.

Du kan välja själv om du vill sälja av rättigheterna till bilderna. Min personliga rekommendation är att du inte gör det, utan att du säljer bilderna för engångstillfällen. Så har jag alltid kört, om inte annat, men det är en smakfråga. Jag vill fortsätta äga rätten till det jag skapat, helt enkelt. Och det innebär att du i teorin kan sälja bilden hur många gånger som helst till samma eller olika personer.

Vad skiljer Mostphotos från andra bildbyråer? De ställer inga krav på att du är professionell fotograf, utan du kan i princip ta vilken bild som helst. En semesterbild eller en bild från ett riktigt grymt arbete. Enda kravet är, självfallet, att du själv äger rättigheten till bilden (det vill säga, du har plåtat den, det räcker inte att du figurerar i den).

Ni som brukar fråga om sånt här, gå in och läs själva och bedöm om det är något för er!


Kommentarer
Postat av: Popqorn

Intressant! Tack för tipset.

Mvh Popqorn

2008-03-01 @ 21:26:55
Postat av: Michaela

Tack för tipset! 50% av arvodet låter onekligen högt. Låter som att man måste sälja rätt många bilder för engångstillfällen för att kunna tjäna något på det. Men om det är jobb man bryr sig mindre om rent emotionellt, så varför inte? Ska kolla in villkoren lite mer sedan, tack igen för sidan!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback