Cinemascape - Alcazar, Nalen.

cinemascape-bathroomImorgon (onsdag 4 oktober) spelar Cinemascape på Nalen! Två av bandmedlemmarna har ni sett i min blogg förut, nämligen de urtjusiga Johan och Sébastien, den tredje bandmedlemmen heter Marcus!

Jag går rakt på sakt för er som är intresserade av stil och estetik, Cinemascape är extremt visuella, har sin egen stil som de kombinerar med mode och influenser från olika håll.

"Cinemascape create their own stage costumes. For them, clothes and fashion is an important form of art just like music. They are inspired by crazy French haut couture, androgynous visual kei from Japan, the trash of post-punk, the elegance of the 18th centry as well as their own interpretation of fashion."

När Johan och Sébastien först spelade sin musik för mig hemmas hos Elias blev jag glatt förvånad. Att ha skapande vänner och höra/se deras kreationer är alltid något som legat mig varmt om hjärtat, men deras musik var verkligen bra på riktigt. Inlevelsefull och speciell, jag satt och lyssnade förundrat och blev både glad och ledsen av alla känslor som reflekterades i mitt inre. Johan och Sébastiens röster är väldigt annorlunda, Johans mörk och Sébastiens ljus, men de matchar perfekt i sina fantastiska duetter.
cinemascape-bw
"They write the kind of songs that they really miss on today's music scene: songs with strong melodies with the vocals as focal point. All this placed in an elegant and yet danceable soundscape."

"Musically they can be described as a hybrid of fashionable, modern, French-inspired electro, dark and elegant goth, a touch of German cabaret, hard trance and last but not least a huge amout of inspiration from the 80s. The past meets the future."

Förutom Cinemascape så kommer tre andra band att spela imorn (onsdag) på Alcazar, Nalen (David Bagares Gata, 18 år i dörren, fri entré) Showen heter Comeoutandplay och Cinemascape kör igång klockan 19:00.

Gå in på deras hemsida
www.cinemascape.se och läs mer om dem, kika bilder på och framförallt: lyssna på deras musik!






Kommentarer
Postat av: Sébastien

Åh vilket jättetrevligt inlägg om oss!
Tackar ödmjukast!
Hoppas vi lyckas leva upp till dessa stora ord nu bara! :-)
Synd att vi ej har projektioner denna gång, för jag tror du skulle gillat dem.
Puss & kram! / Séb & Cinemascape

2006-10-03 @ 15:32:49
Postat av: Sébastien

Åh vilket jättetrevligt inlägg om oss!
Tackar ödmjukast!
Hoppas vi lyckas leva upp till dessa stora ord nu bara! :-)
Synd att vi ej har projektioner denna gång, för jag tror du skulle gillat dem.
Puss & kram! / Séb & Cinemascape

2006-10-03 @ 15:33:46
Postat av: Anna-Lena

Haha! Inte en ton rätt

2006-10-03 @ 16:47:07
Postat av: Peter Nilsson

Trevligt! De verkar intressanta!

Anna-Lena: Du har inget gehör verkar det som! Och dum och otrevlig, verkar du!

2006-10-03 @ 16:54:44
Postat av: Hanna K.

Snygg stil!! Ska genast lyssna på deras musik :)!

2006-10-03 @ 17:02:24
Postat av: Hanna Fridén

Sébastien: Klart ni kommer det :D! Kram!

Anna-Lena: Eh, tycker du inte att du var lite taskig nu? Hemskt otrevligt och onödigt! Tänk på att de är riktiga människor precis som du och jag, brukar du gå fram till folk och dissa dem rakt på stan? För det här är exakt samma sak, förutom att du själv kan fly från motreaktion! Fegt! Dessutom håller jag inte alls med dig, överhuvudtaget. Jag tycker att de är skitbra, punkt.

Peter Nilsson: Det är de :D Och du har verkligen rätt ang. Anna-Lena!

2006-10-03 @ 17:07:14
Postat av: Hanna Fridén

Anna-Lena! Jag kollade just upp ditt IP-nummer, och jag ser tydligt att du är återkommande i min blogg för att mucka och vara taskig mot både besökare, mig, och det jag skriver om! Du kanske borde uppsöka en psykolog, alternativt skaffa en hobby, för det där är jävligt patetiskt!

2006-10-03 @ 17:13:42
Postat av: clara

shysst stil och bra musik! synd att jag inte bor i stockholm annars skulle jag kommit... kram!

2006-10-03 @ 17:25:52
Postat av: Rikard S.

jävligt nice!!

2006-10-03 @ 17:52:59
Postat av: Jennifer

Sébastien har ett grymt vackert ansikte, det får du hälsa honom =) Hoppas spelningen går bra, eftersom man bor i Malmö så ska jag sätta mig och lyssna Nu!
Ciao

2006-10-03 @ 20:08:54
Postat av: Gelix

De är bra! Jag brukar lyssna på myspace.

Postat av: Anonym

Sebastien är ju så underbart snygg!

2006-10-03 @ 20:20:41
Postat av: Kvorum

Jag håller med Anna-Lena. Men det var lite taskigt att skriva sådär.

2006-11-06 @ 14:38:13
Postat av: Hanna Fridén

Kvorum: Du är ju isf. än värre som medger att det är taskigt och gör samma sak! Skärpning förihelvete.

2006-11-06 @ 17:47:05
URL: http://frankincense.blogg.se/
Postat av: Kvorum

Jag gör väl inte alls samma sak? Jag håller bara med henne i sak. Måste man tycka om all musik?

2006-11-10 @ 11:17:38
Postat av: Hanna Fridén

Kvorum: På vilket vis gör du inte samma sak när du säger att det är taskigt att skriva såsom Anna-Lena gör men samtidigt säger samma sak? Varför är du inte taskig när du håller med henne, liksom?

självklart behöver man inte gilla all musik. Men går du t.ex. fram till en person och säger "gud vilken ful tröja du har!" Nej, det gör du inte, för det vore otroligt oförskämt. Om Cinemascape skulle vara ett band med skivkontrakt osv. hade det varit en annan sak, men det här är vänner till mig som pluggar, som läser allt som skrivs här och är helt vanliga människor. Att skriva att de är dåliga är alltså samma sak som att man skulle skriva till mig att jag är ful, t.ex. Vilket inte heller vore snällt!

Jag anser att om man ska framföra kritik så finns det bra och dåliga sätt att göra det på. Att skriva att något är dåligt, rätt och slätt, är inte konstruktivt utan enbart destruktivt. Att däremot framföra den typen av kritik som är utvecklande är enbart positivt! Man säger t.ex. inte att en teckning är ful, utan man säger "det här och det här kunde vara bättre om du gjorde så och så".

Går mina poänger fram eller blir det för rörigt med all text? Jag måste lära mig att skiva konsist någon gång.

2006-11-10 @ 11:42:51
URL: http://frankincense.blogg.se/
Postat av: Kvorum

Då ska vi se om vi kan reda ut det här.

För det första håller jag med Anna-Lena i sak när hon säger "inte en ton rätt".

För det andra håller jag med dig och alla andra som tyckte att det var elakt att skriva som hon gjorde.

Konstruktiv kritik skulle kunna vara: "Gå till en sångpedagog". Det går lite hand i hand med vad Anna-Lena var inne på, så "dåligt, rätt och slätt" är det faktiskt ingen som har sagt.

I övrigt tror jag att de flesta musiker med skivkontrakt också är "helt vanliga människor" (vad det nu betyder, utveckla gärna).

Slutligen ett stycke mycket konstruktiv kritik till dig: Om texten inte är koncis riskerar man att läsaren missar poängen. Om texten är felstavad riskerar man att läsaren inte tar till sig poängen.

2006-11-12 @ 23:53:58
Postat av: Hanna Fridén

Nej, att skriva "Haha, inte en ton rätt!" är inte konstruktivt på något sätt eller vis. Nu ska jag delge lite annan information till dig, nämligen att Anna-Lena skrivit under med en hel del olika namn (samma IP) på bloggen och gått in för att kritisera alla det skrivits om oavsett (förutom mig, konstigt nog). Men det kunde såklart inte du veta.

Konstruktiv kritik framför man aldrig på det vis du ger exempel på heller. Vad man börjar med är att uttrycka det positiva man finner i det man vill kritisera, och sedan övergår man till konsruktiv kritik. Detta pga. två anledningar. 1. För att visa att man inte gör det för att vara taskig. 2. För att visa att man förstår bilden och kritiken är riktad rätt. Så här gör iaf. alla lärare, och alla människor jag känner som överlag är bra med människor.

Japp, det om koncist är viktigt! Stavfel däremot håller jag inte riktigt med om, det händer i löptext, men det är snyggare när det är rättstavat. Däremot är syftningsfel extremt viktigt att man undviker. Men det här har jag redan påpekat om mig själv så jag förstår inte riktigt vad din kritik ska uppnå förutom att du i nuläget kanske väldigt gärna bara vill ge mig någon form av kritik tillbaka?

"helt vanliga människor" är ett flexibelt uttryck, i det här fallet betyder det: "inte superväldbetald kändis" vilket jag trodde var underförstått med tanke på resten av meningen.

2006-11-15 @ 17:18:13
URL: http://frankincense.blogg.se/
Postat av: Anonym

Då blir min konstruktiva kritik såhär:

Roligt att ni håller på med musik! Musik är bra, extra trevligt när någon gör det i en lite alternativ form.

[och så glider vi över till kritiken]

Men ni borde träna på att träffa tonerna, kanske genom att anlita en expert?
---

Var det bättre? Låter fortfarande lite elakt. Arrogant liksom, som om jag vore bättre på att sjunga rent. Det är jag inte.

Om stavfel:

Man riskerar att läsaren inte tar till sig poängen eftersom hon eller han eventuellt tappar förtroende för dig som skribent. Det händer lätt att man stavar fel, men eftersom många delar av läsning sker undermedvetet och automatiskt blir vi människor ganska skoningslösa som läsare. Viktigt att tänka på, alltså.

Jag tyckte att din text var ganska koncis, det var inte det jag kritiserade. Jag skrev den första meningen mest för att få med den rätta stavningen av ordet.

Vad min kritik ska uppnå? Det var ett tips helt enkelt, inget annat. Jag tänkte att jag lika gärna kunde ta upp det när vi var inne på konstruktiv kritik.

Om det flexibla uttrycket "vanliga människor":

Jag tycker att det hade varit lika elakt att säga så till en supervälbetald kändis. Man kan ha känslor även om man har mycket pengar.

2006-11-17 @ 12:02:40
Postat av: Hanna Fridén

Nej, det där blir inte arrogant. Det där blir konstruktivt och visar t.ex. att du är tillräkligt engagerad för att lämna en ärlig åsikt (som inte är otrevlig, utan trevlig) och den typen av kritik brukar iaf. jag som tecknare uppskatta väldigt mycket. Om jag inte anser att de har fullkomligt fel, såklart.

Att god stavning är bra säger jag inte emot, däremot så tycker jag inte att det är så viktig i en blogg. Jag är ingen professionel skribent, jag skriver mina inlägg hux flux på fem-tio minuter och det är det budskap jag vill förmedla. Att det här är en kul grej jag gör, jag jobbar inte med det och jag är verkligen inte perfekt.

Fast jag blir väldigt glad när folk påpekar mina stavfel då jag vet att de förekommer ganska regelbundet men inte ser dem själv. Men jag föredrar i det läget att få höra vilka ord det är så att jag kan bli bättre istället för att få höra att jag ska tänka på min stavning.

Så kan jag förhoppninsvis tänka på stavningen av de orden till nästa gång, däremot går jag inte tillbaka och korrigerar en sådan grej pga. tidigare nämnd anledning.

"Jag tycker att det hade varit lika elakt att säga så till en supervälbetald kändis. Man kan ha känslor även om man har mycket pengar."

Ja, absolut, men skillnaden där är att man har pengarna och man har kändisskapet - Alltså har man redan en ofantlig bekräftelse på att det man gör är bra, i det läget tar alltså inte taskiga kommentarer lika hårt. Men visst att det inte är juste.

Det är precis som att det är hundra gånger värre om någon av mina vänner som inte dagligen får bekräftelse för sitt utseende (som jag, iom. mina foton och min blogg) blev kallade för fula än om jag blev det. Jag får mina besökare, jag får positiv respons hela tiden, så en fulkommentar skulle från min sida resultera i ett höjt ögonbryn och ett: "eeeeeh?" Medan en person utan den berkäftelsen kanske skulle ta illa vid sig på riktigt.

Därav, mer okej att vara taskig mot den etablerade än den oetablerade, även om man helst skall undvika både och.

2006-11-17 @ 15:12:32
URL: http://frankincense.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback