Metrobloggen och bitterheten

Ja, ingen kan väl ha missat den här med Metrobloggen, och de tre örena per sidvisning, jag antar att de som blivit värvade till starten får ett litet finare erbjudande också - som sig bör, då de tar en risk.

Jag gick in och kollade lite. Det finns inga RSS ännu, men jag tar för givet att sådant kommer fixas inom en snar framtid. Jag bryr mig inte så mycket, då jag inte använt någon RSS för att läsa bloggar på bra länge. Jag går hellre in lite när jag känner för det och läser det som fångar min uppmärksamhet - som med ett magasin eller tidning.

Men, det första jag slås av, i speciellt Silverfiskens
Ett liv i Exil, är att folk är förbannade över det blotta faktum att han skulle tjäna pengar på att blogga.

Varför? Varför varför varför?

Folk nöjer sig alltså inte med att få ta del av andras arbete helt gratis, utan de förväntar sig också att folk ska, så att säga, jobba för dem utan minsta möjlighet att tjäna pengar på det? Anser de att det är orättvist? Att bloggande, i faktum, inte kan vara ett slags jobb?

Vad blir nästa steg, ska bloggaren kanske börja betala pengar för att folk ska läsa deras blogg?



Nåja, och för de, som har den otroligt dåliga attityden att det är fel att tjäna pengar på sitt arbete, ni kan ju trösta er med att det krävs en hel del sidvisningar för att tjäna pengar. Man tjänar visserligen mer på Metrobloggen än på Google AdSense (tack och lov!) men det är inga monstersummor. Jag kommer exempelvis tjäna mer på mina annonser som kommer in här inom kort, som jag varsamt valt ut efter tycke och smak. De som inte gillar fenomenet att man kan tjäna in lite av sina spenderade arbetstimmar kan ju alltså stämpla mig som ett svin på en gång, så har vi det överstökat. Tack tack.

Kommentarer
Postat av: Fluff

Du är värd det! Hoppas att jag hann säga det innan nån annan dåre säger motsatsen. Lycka till med intervjun.

Postat av: moni

ja vaddå liksom, vad är det för fel med att få betalt för mödan? folk unnar ju andra människor ingenting. suck.

2007-06-19 @ 13:34:28
URL: http://moni.blogg.se
Postat av: Mathilda

Himla bra fråga det där. Ser inget som helst fel på att tjäna pengar på att blogga. Det som däremot stör mig med metrobloggen är layouten, brist på RSS och de allmänt fula namnen. Ytligt? Kanske. Men ja.

2007-06-19 @ 14:00:24
URL: http://thilda.blogg.se
Postat av: Hanna Fridén

Fluff: Tack så mycket!
moni: Ja, vartifrån kommer all denna bitterhet? Om jag gillar någon vill jag att det ska gå så bra som möjligt för dem!
Mathilda: Jag håller med dig i samtliga punkter, vi får hoppas att det blir bättring på det planet.

2007-06-19 @ 14:58:04
URL: http://frankincense.blogg.se
Postat av: Agnes

Vad är detta RSS alla pratar om?

2007-06-19 @ 18:51:05
Postat av: Agnes

Vad är detta RSS alla pratar om?

2007-06-19 @ 18:51:27
Postat av: Anne

Word. You go girl!

2007-06-20 @ 14:39:31
URL: http://oskrivnalinjer.blogspot.com
Postat av: underbaraclara

jag tycker att det är bra att man tar betalt för sitt arbete. Att jobba gratis verkar vara en sjukdom som speciellt tjejer lider av. Jag tycker det är bra att du tar in reklam. A girls gotta' live!

2007-06-21 @ 00:10:27
URL: http://underbaraclara.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback