Jag förstår inte finska

Åh, jag hittar en bloggpå finska som pratar om Fatale! (http://go4itvol2.blogspot.com/2007/05/dagens-media-mingel.html) Jag kan inte finska,så jag försöker gissa mig till vad som står. Här är ursprungstexten:

"Kyllä on selvästi nousukausi meneillään. Sellaista kuhinaa kuin eilen markkinointi ja mainosalan lehden Dagens Median tapaamisessa Scandic Hotel Anglaisin aulabaarissa Stureplanilla ei talouden alamäessä nähdä!

Kuulin mielenkiintoisen uutisen:
H&M lanseeraa virtuaalivaatemalliston! Kaikkien (ei-tappo-kategorian) tietsapelien äiti Sims 2 saa ensimmäisen lisäosan, jonka teemana on muoti. Muotivaatteiden ja asusteiden lisäksi pelaaja voi perustaa oman H&M ?putiikin. Cool! (Lisää: H&M säljer kläder i Sims 2 )

Bongasin myös
Fatalen ihanat muotibloggaritytöt minglaamassa, mutta heitä haastateltiin ja valokuvattiin niin ahkerasti, että en päässyt henkilökohtaisesti fanittamaan. Kysyin Dagens Median edustajalta, josko lehdellä on näppinsä pelissä Fatalen lanseerauksessa, mutta hänen mukaansa kuulemma ei.

Mintun ottamia valokuvia tilaisuudesta ei valitettavasti nähdä, sillä joku j**la idiot pölli mun kameran vappuna! Alkoholilla ei vapusta huolimatta ollut osuutta asiaan (ainakaan Mintun kohdalla), sillä olin töissä koko illan..."



Jag kör den i en weböversättare och får:



"Yea är märkt bommen meneillään. Stöten lik gårdagen marknadsvaror och reklamen lehden Dagens Median tapaamisessa Skandal Hotell Anglaisin aulabaarissa Stureplanilla nej talouden alamäessä skåda! Glödlampa upptände nyheter : H &M sjösätta virtuaalivaatemalliston! Var och en ( nej - dråp - benämning tietsapelien mamma Samson 2 Maj huvudman lisäosan , vilkens rörelse är mode. Muotivaatteiden och asusteiden vidare hand smör grunda oman H ?putiikin. Cool! mer H säljer kläder jag Samson 2 ) Bongasin också Dödlig strålande muotibloggaritytöt minglaamassa , bara dem haastateltiin och valokuvattiin sålunda affär , så pass en bort personlig fanittamaan. Frågande Dagens Median exponenten , fastän lehdellä är finger matcha Dödlig lanseerauksessa , bara henne vid ohörd av nej. Förvalta lämplig fotografien tilaisuudesta nej olyckligt skåda , emedan någon jla ** idiot pölli mun kamera vappuna! Bort - licens nej vapusta trots ollut kvot fall ( på något sätt Förvalta hem ), emedan olin töissä proportion illan."




Va, vaddå?
Jag försöker förstå.




Stöttigt och likt marknadsvaror leder Dagens Media marknaden på skandalhotellet Anglais på Ala-ashbar-kaaazaams Stureplansvilla som är häpnadsväckande att skåda!

Glöddlampa som tälde eld på hela HMs butik blev dagens nyhet, och i skymundan kom nyheten att HM sjösätter virtuel mattelektion! Var och när (Nej - dråp - min mamma är inte lik Samson men hon kommer till storstaden 2 maj så då får ni se själva) Bongasin är en dödligt strålande multiblogg som minglar mycket, det ger väl sålunda affärer, lite personlig inflammation om man ska säga så. Jag frågade Dagens Medias exponent om vad som händer, han gav mig fingret och sa att man matchade en dödlig lansering tillsammans med en dövstum brud som inte kunda säga nej.

Man skulle förövrigt förvalta en lämplig fotograf så att inget olämpligt skulle skådas, men någon j***a idiot stoppade kameran i munnen. Bort med dem! Nu är det dags att dra in deras licens innan vår valklot faller (man ska försöka förvalta det som fortfarande finns kvar) medan en proportionerligt sett liten tossig tomte stryker en iller.


Tack, det var fint skrivet.

Kommentarer
Postat av: Anonym

"Bongasin myös Fatalen ihanat muotibloggaritytöt minglaamassa, mutta heitä haastateltiin ja valokuvattiin niin ahkerasti, että en päässyt henkilökohtaisesti fanittamaan. Kysyin Dagens Median edustajalta, josko lehdellä on näppinsä pelissä Fatalen lanseerauksessa, mutta hänen mukaansa kuulemma ei."

Hmm, min finska är inte alltför stark, men typ såhär:
"I minglet stötte jag också på de fantastiska modebloggerskorna på Fatale, men de intervjuades och fotograferades så flitigt att jag inte personligen kunde (ööhh, kan inte översätta fanittamaan på något bra sätt, men ordet är iaf från engelskans fan, så du kanske förstår. Att visa uppskattning kanske man kan säga!). Jag frågade av Dagens Medias representant om tidningen hade ett finger med i spelet vid Fatales lansering, men enligt honom hade de inte det."

Något ditåt iaf... =)

2007-05-12 @ 15:38:53
Postat av: Nanó

Nåå, jag hade också tänkt översätta det till dig.. Är finlandssvensk. Översättningen ovan är bra översatt!

Att översätta finska i webböversättare går aldrig (som du kanske nyss märkte), det finns alldeles för mycket ord och ändelser, och ett ord kan ha väldigt många betydelser beroende på om det är ett ord i grundform, eller om det är ett ord med ändelse som bara skrivs likadant som det i grundform, etc. etc... Svårt språk att lära sig om man inte hör det varje dag!

Postat av: Jutta

Det är bra Hanna, freestyla järnet............ :D

2007-05-12 @ 16:06:59
URL: http://jutta.webblogg.se
Postat av: sandy

alltså jag skrattade så mycket att jag dog av det här inlägget.

2007-05-12 @ 16:07:29
URL: http://www.niotillfem.blogg.se
Postat av: Minttu

Ha Ha!! Vilket fint finska!

:D

2007-05-12 @ 16:23:34
URL: http://go4itvol2.blogspot.com/
Postat av: Ida

jadu, finska är svårt. det tycker till och med jag som är finsk

2007-05-12 @ 16:26:14
URL: http://usuallyjustat-shirt.blogspot.com
Postat av: maria

:D webböversättare är hysteriskt roliga, särskilt om man försöker översätta ett språk så rikt på böjningsformer som finska. det funkar helt enkelt inte.

2007-05-12 @ 17:13:39
URL: http://marijah.se
Postat av: janica

vilken rolig översättning.. :)

2007-05-12 @ 17:40:52
URL: http://yanis.blogg.se/
Postat av: Hanna P

haha, tur att det ordnade sig iaf :)

2007-05-12 @ 19:39:03
URL: http://hannapannapersson.blogspot.com
Postat av: viola

hihii...roligt finska ;)!

2007-05-15 @ 09:33:14
URL: http://violan.blogspot.com
Postat av: Jonatan

hahhahahaa :D

2008-01-03 @ 15:57:24
URL: http://yehonathan.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback