Använda mina bilder?

image1806


Jag får relativt ofta mail och kommentarer där folk frågar om de får använda mina illustrationer till ditten och datten. Eller om jag, för all del, kan rita något åt dem. Vanligen till deras blogglayout eller till T-shirttryck.



Det är självfallet alltid väldigt smickrande, men tyvärr är det ett ihålligt nej i den här frågan.

Jag jobbar, bland annat, som illustratör och formgivare. Det är en av mina största inkomstkällor. Man får hemskt gärna anlita mig till ett jobb, men man får inte använda mitt redan existerande material. Av flera skäl. Ett, vissa av bilderna är publicerade i andra sammanhang och bör inte användas i ytterligare flera, när en bild är anpassad efter ett ändåmal så vill jag inte att de används till andra. Två, jag vill helst ha så bra koll som möjligt på vad som händer med mina bebisar, då jag är extremt känslig när det kommer till den här frågan. Jag klarar inte ens av att göra ett klotter på skoj som någon ritar en mustasch på, det gör mig genuint ledsen.

Något som dock är helt okej är att, om man gillar en bild jag gjort, ta den bilden och lägga i ett blogginlägg och skriva ut mitt för och efternamn samt referera till min blogg. Det är bara en form av reklam för mig och inte dåligt på något sätt eller vis. Även om man vill säga att jag ser ut som en anusapa eller tecknar som en treåring är detta okej, men det krävs alltid referens, och teckningarna får inte ändras på andra vis än att bli omskalade.

I andra avseenden som jag kan tycka att det är okej är om det handlar om en insamling till välgörenhet i en fråga som jag är engagerad i. Då är det bara att fråga, och i högsta sannolikhet blir det ett okej. Men man måste alltid fråga. Jag har bidragit med mina form och illustrationsförmågar till flera, ideella projekt, och bidrar gärna så ofta jag bara kan till saker som jag anser är ett gott intiativ.


Dock, tyvärr, mitt material får inte tryckas upp, modifieras eller integreras med en design utan att vi har ett affärskontrakt. Jag önskar att jag var mindre känslig i den här frågan, men det är jag tyvärr inte. Det är väldigt viktigt för mig.


Tack!
 

Detta gäller självfallet enbart bilder som jag äger rättigheterna till, som mina foton och illustrationer. Bilder som kommer från andra ställen gör jag ingen som helst hävdelserätt på. Som om jag exempelvis lägger upp bilder på kändisar så är det bara att rippa på, då jag ändå rippat dem från random nyhetssajt (som jag refererar).

Kommentarer
Postat av: My

Du är grymt duktig på det du gör :)
Vill också hitta något sånt speciellt.

Postat av: hannah

Du gör helt rätt!
Du visar respekt för ditt eget arbete och följer gällande regler.
Om man börjar sälja sig för billigt eller ge bort jobb så får man ångra sig - jag frilansar själv som journalist/copy och vet hur viktigt det är att värdesätta sitt eget arbete, annars kan man knappast vänta sig att andra ska göra det.

2007-11-30 @ 11:05:27
Postat av: Hampus

:o Snygg bild.

2007-11-30 @ 14:10:57
URL: http://ichise.blogspot.com
Postat av: Hanna

kalkerar du oftast från foton?

2007-11-30 @ 15:27:18
Postat av: Hanna fridén

Hanna: Jag kalkerar inte. Jag har däremot ritat i vektorer sedan dagis, är uppväxt i en tecknarfamilj, gått bild o form och jobbat med illustration i ett antal år. Och, i övrigt, det du säger är säkert inte menat som en taskig pik, men det är ganska tröttsamt att alltid få höra "du kalkulerar" bara för att jag gillar att rita grafiskt eller i vektorer.

Sedan skulle jag vilja se den människan som faktiskt var en gående mangafigur, som bilden ovan. Inte så troligt!

2007-11-30 @ 16:14:18
URL: http://frankincense.blogg.se
Postat av: Nike

Sjysst att en del frågar iaf!
Skitrolig blogg, en av få man följer varje dag;)

2007-11-30 @ 20:08:05
URL: http://bobob.blogg.se
Postat av: Adam

Jag hoppas att du inte tyckte det var respektlöst av vår seriesektion att fråga. Förstår precis hur du känner, men det var värt ett försök.

Du har seriesektionen fulla stöd hursomhelst, vi kanske inte är många, men nördarna har google och youtube, och den som har kontroll över det offentliga rummet, håller i trådarna.

Du är grym.

2007-11-30 @ 20:24:36
Postat av: Ulrika

En grej jag undrar är hur du kom in i branschen? Eller alltså, dum fråga, jag har ju fattat att din familj har lärt dig en massa (förutom det du har från begåvning förstås), men snarare hur du liksom fick ett jobb från början. Var det via kontakter eller skickade du runt ansökningar till en massa företag för att få jobb? Har funderat av och till på att bli illustratör så det vore intressant att veta.

För övrigt är du ju sjukt duktig på det du gör, men det hoppas jag att du vet.

2007-11-30 @ 21:16:37
URL: http://nettelblad.blogg.se
Postat av: den du vet

ja jättefin bild

2007-12-01 @ 09:08:21
Postat av: Jessica

Kör på som du gör tjejen! Bara för att du råkar vara en offentlig person så innebär inte det att allt runt omkring dig behöver vara till för allmänheten - som din konst. Du har hittat ett sätt som fungerar bra för dig, håll på det. Du följer själv gällande regler kring andras bilder, bra att du hänvisar andra till att också göra det. Internet skulle bli så mycket trevligare om fler gjorde som du!

2007-12-01 @ 14:43:07
URL: http://ikkas.blogg.se
Postat av: jh

hej, vi på secret servics vill fråga dig om du vill ordna ett tryck åt oss till vårna nya mini kollektion? så om du vill gör det, så är det bara att föra av dig till mig. hej hej

2007-12-03 @ 00:42:20
URL: http://joyharris.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback