Angående vikt och hälsa

Jag har fått många mail från tjejer rörande hela viktdebatten. En återkommande fråga från många som är kroniskt underviktiga, precis som jag var, är hur man går upp i vikt.

Jag vill börja med att säga att jag inte tycker att man ska behöva pressa sig varken upp eller ned i vikt för att kunna älska sig själv. När det blir en direkt hälsofara är det självfallet viktigt att man försöker ta tag i det, men vi ser olika ut och vi ska inte tvinga våra kroppar till något som de inte är byggda för.

Jag har Celiaki, glutenintolerans, och lider alltså av dåligt näringsupptag. Mina andra problem med tarmen förvärrar det garanterat. Om man lider av undervikt så är det bra att gå och kolla upp sånt här, eftersom att obehandlad Celiaki kan leda till en mängd andra problem i framtiden, som cancer i tarmen exempelvis. Många får heller inte starkare symtom än just undervikt. Mina symtom var: Undervikt, uppsvullen mage och depression*.

Därför tycker jag att man, om man upplever att man är något som skulle definieras som underviktig, att man ska gå till en läkare och kolla upp blodvärlden, allmän hälsa och eventuella tarmdefekter. Om man däremot har bra blodvärlden, god hälsa och inte lider av någon tarmdefekt så tycker jag inte att man ska försöka pusha sin kropp till att gå upp i vikt. Precis som det inte är hälsosamt att tvinga ner sig i vikt så tror jag inte att det är hälsosamt för kroppen att tvingas upp heller.

Jag hade dåliga blodvärlden, min hud mådde inte bra, i långa perioder kunde jag ha problem med att tappa hår och så vidare. Då finns det motiv. Och även om jag mådde bra när jag låg på snäppet över femtio kg så var min övriga viktuppgång inte heller farlig, och jag som ändå är en slags offentlig person har mer ansvar än en person som väljer att leva ett privat liv. Så är det helt, helt enkelt.

Det här är också något som gäller övervikt. Bara för att man är överviktig så är det inte säkert att det innebär en hälsofara. Jag har exempelvis ett flertal kompisar som man skulle definiera som "överviktiga" som är vid strålande god hälsa. De äter bra, tränar, lever ett allmänt sunt liv men är fortfarande överviktiga. Vi är helt enkelt skapta annorlunda.

Så, är du smal men upplever det som väldigt problematiskt att gå upp i vikt? Skit i det, du är fin som du är. Är du överviktig men upplever samma problem? Skit i det, du är också fin som du är.



*Depression är ett annat vanligt symtom och orsakas av just näringsbristen som man får som glutenintolerant.
 

Kommentarer
Postat av: orolig vän

men om man har en kompis som är underviktig och som inte har kollat sina värden än... ska man pusha på det ännu mera eller bara låta vännen vara?

2008-04-05 @ 13:51:42
Postat av: Hanna Fridén

orolig vän: Jag förstår att det där är svårt, och att du bryr dig om din vän. Saken är den att kroniskt undrviktiga personer ofta igenom deras liv kan gå anklagande om sjukdom och anorexi, något som heller inte är roligt och som bidrar till dålig självkänsla. Om det inte är så att du märker att din vän är sjuk på andra vis så tycker jag att du ska låta det vara, om han själv tar upp det däremot och undrar så kan du alltid föreslå att man ska gå på en läkarundersökning, däremot så mår de flesta människor rätt dåligt om de får förslaget att de skulle lida av en sjukdom. Det är väldigt känsligt det där, speciellt när det kommer till kroppar och vikt. Dessutom är det väldigt individuellt och jag kan egentligen inte ge ett perfekt råd eftersom att jag inte känner din vän.

Postat av: Lina

Hur kollar man tarmdefekter? Låter som en ganska obehaglig kontroll :P

2008-04-05 @ 23:44:05
URL: http://www-und.ida.liu.se/~lines135/blogg/
Postat av: Linnea

Underbart inlägg. Fortsätt blogga.

2008-04-06 @ 08:24:35
URL: http://klaralinneamagdalena.blogg.se
Postat av: Linda

Du är den första som skriver ett sånt här inlägg utan att låta klyschig... Mästerligt, här tittar jag in fler gånger!
kram

2008-04-06 @ 11:35:55
URL: http://lindagosing.tjejsajten.se
Postat av: Lovisa

Jag beundrar din blogg.
Jag har följt den ett bra tag nu, och jag älskar det.
Du skriver så rakt och framåt och jag vet inte vad, men jag har fastnat iallafall.
Just det här inlägget fick mig att liksom, förstå att jag inte ska försöka så hårt (jag vill nämligen gå ner i vikt, men trots att jag tränar regelbundet, äter hälsosamt osv så går jag inte ner någonting).
Du är typ min idol.

2008-04-06 @ 13:35:48
URL: http://kaotiskalovisa.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback